Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2010, 16:46   #1
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Star Alliance Kort rapport - LIS-OSL

LIS-OSL
TP 508 - A320
Economy Class


Til tross for at jeg har et par uferdige trip reports på dette forumet, velger jeg å lage en kjapp ny nå.

Etter å ha vært i 4-5 dager i Lisboa på en kombinert business/pleasure-tur, var det på tide å vende nesen hjemover. Jeg ankom flyplassen godt og vel 90 minutter før avgang i håp om å sikre meg et nødutgangsete. Det har seg nemlig slik at når man sjekker inn online på TAP sine hjemmesider, får man ikke mulighet til å reservere nødutgangseter. Dette kan heller ikke forhåndsreserveres som EBG, det kan kun gjøres på flyplassen på avreisedagen. Gikk til check-in området som var opplyst på tv-skjermene i terminalen, men ble rammet av en akutt følelse av svettetokter og ubehag da jeg så innsjekkingskøen (kan dog også skyldes festen kvelden før...). Ikke fikk jeg øye på noen *A Gold-skranke heller, men den 15-20 min+ køen fristet så lite at jeg fikk tak i en flyplassansatt som sendte meg i retning av gullskrankene. Dessverre var alle nødutgangseter tatt, så det ble 14F.

Kjapt gjennom sikkerhetskontrollen og inn i TAPs relativt nye lounge. Ettersom den ligge midt i terminalbygget, er det ingen vinduer. Når belysningen i tillegg er som den er, litt sånn funkisstil, føles loungen kanskje noe dunkel og trang for noen, men jeg likte den. Mattilbudet var helt klart blant de bedre i Europa med ferdigsmurte snitter, baguetter m.m. Dette var ikke av typen som er vakumpakket og lagret i to uker, og personalet fylte kontinuerlig på med mer hele tiden. Spiste meg god og mett, bladde litt i Time Magazine, før jeg ruslet til gate 26.

Ingen priority boarding, men det varme været gjorde at jeg overhodet ikke hadde noe behov for å sitte lenge i en klam A320-maskin i påvente av 'boarding complete'. Gikk vel ombord som en av de siste, sendte noen misunnelige blikk til passasjerene i 12ABCDEF - får håpe de satte pris på beinplassen, før jeg fant mitt sete to rader bak. Beinplassen der var intet mindre enn sjokkerende dårlig, men heldigvis forble midtsetet åpent. Om det skyldtes flaks eller *A Gold seteblokkering, vites ikke (vil anslå ca 85-90% kabinfaktor), men for meg var årsaken underordnet. Pute i ryggen opp mot veggen og beina inn mot midtsetet gjorde komforten sånn helt grei. Er tross alt en 4 timers flytur, så beinplass har mye å si.

Beinplassen bestod ikke 'spypose-testen' engang.


Takk og pris for åpent mdtsete...


Nødutgangsetet var så nært så nært, men akk så fjernt.


Da vi kom i luften, tok det sin tid før mat- og drikkeserveringen kom igang. De drøyer det vel gjerne litt bevisst slik at flyturen ikke føles så lang etter at serveringen er ferdig? Det ble uansett mat m/cola og vann på meg. Måltidet var noe smakløst, men greit nok for sultne ganer. Besetningen kom rundt med rundstykker (seige, ikke varme), men drikkepåfyll var det dårlig med. Faktisk kom de kun rundt én gang etter måltidet med tilbud om vann. Man kunne nok sikkert fått noe ved å bruke call-signalet, men på en så lang flytur bør de også ta seg noen ekstrarunder, synes jeg. For øvrig ingen brennevin på TAPs flighter til/fra Norge - kanskje opplevd for mange fulle nordmenn?

Smakløst, men spiselig. Flymat er et dekkende uttrykk for måltidet.


Etter maten ble det tid til litt musikk, boklesing og søvn. Jo lenger ut i flyturen vi kom, jo mer fornøyd ble jeg over at midtsetet var ledig. Hver gang jeg satte meg opp i vanlig stilling, følte jeg meg skikkelig innestengt og utilpass. Ble selvsagt ikke bedre av at personen foran senket setet maksimalt, men det var skikkelig trangt før dette også. Seterad 12, som jeg hadde nedover, er genialt både p.g.a. ekstra beinplass, men også fordi rad 11 ikke har mulighet til å senke seteryggen (p.g.a. nødutgang).

Solen skinner alltid i luften.


Vi landet på rute i Oslo og turen fikk en flott avslutning da all 'Priority'-bagasje kom først på båndet. Det virket faktisk som om den var blitt kjørt bort separat mens de lastet ut resten av den øvrige bagasjen, fordi det gikk maksimalt 5 minutter fra vi stod ved gate til jeg var gjennom tollen med bagasjen min - og så fort tømmer man ikke en 90% full A320. Mener det er Menzies som handler TAP, så når de klarer det, synes jeg SGS burde kunne få til det samme. For meg betydde dette at jeg nådde et tidligere flytog, som i sin tur betyr tidligere hjemme i sofaen.

Oppsummert
Etter å ha flydd tur/retur Lisboa med TAP, konkluderer jeg med at nødutgangseter er ekstremt viktig for komforten (for oss over 1.80) på en så lang flytur. I Lisboa er det behagelig med separat check-in og Fast Track, samt en lounge med veldig bra utvalg av mat (sjekket ikke drikkeutvalget nøye). Ombord synes jeg ikke TAP var veldig imponerende. Den dårlige beinplassen har jeg brukt halve rapporten til å klage på, et greit måltid, men dårlig med drikkeservering (også ift. påfyll av vann). I taket har de små tv-skjermer som kjører noen humorsnutter, men det er de samme snuttene begge veier, noe som gjør at man får lite nytte av dette på en tur/retur-reise. TAP er likevel det eneste direktealternativet mellom Oslo og Lisboa, så ville nok flydd de igjen ved en senere anledning.

For øvrig et kjempepluss til Menzies for håndteringen av 'Priority'-bagasjen. Slikt gjør livet enklere når man flyr mye og har innsjekket bagasje.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Foto-0057.jpg
Views:	1387
Size:	47.7 KB
ID:	26400   Click image for larger version

Name:	Foto-0058.jpg
Views:	1377
Size:	26.8 KB
ID:	26401   Click image for larger version

Name:	Foto-0059.jpg
Views:	1374
Size:	45.8 KB
ID:	26402   Click image for larger version

Name:	Foto-0060.jpg
Views:	1365
Size:	47.5 KB
ID:	26403   Click image for larger version

Name:	Foto-0061.jpg
Views:	1354
Size:	47.1 KB
ID:	26404  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 17:13   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Takker så mye for rapporten
Mange velger TAP til Brasil via Lisboa
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 18:03   #3
kpatel
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 18
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Bra report. Reiste du med TAP nedover også? Hvordan var det med service på OSL, med tanke på check inn osv?
kpatel is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 01:10   #4
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Quote:
Originally Posted by kpatel View Post
Bra report. Reiste du med TAP nedover også? Hvordan var det med service på OSL, med tanke på check inn osv?
Check-in: Ingen Business-skranke, men heller ingen kø i Economy. Måtte likevel vente i ca to minutter mens agenten holdt på med noe papirarbeid. Fikk da god service og mulighet til å velge det setet jeg ville. Bagasjen ble merket med 'Priority' uten at jeg måtte be om dette.

Boarding: Det ble boardet etter seterad, men spesifisert at Business og *A Gold kunne gå ombord når de selv ønsket. Folk som prøvde å snike seg inn før, ble bedt om å vente. Dersom man skal ha et velfungerende 'section boarding'-system, må man også være beredt på å stoppe de som prøver å lure seg inn før, så det var bra.

Neste tur er med CSA til PRG. Disse er vel også handlet av Menzies, så da får vi se om 'Priority'-bagasje kommer først ved landing på OSL med CSA også
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 01:45   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Bra rapport - stemmer bra med egne erfaringer (som er noen år gamle).

OSL var det dengangen egen Business skranke, men ikke betjent. Jeg gikk likevel dit og spurte økonomiagenten om det ikke kom noen dit, og da ble jeg umiddelbart innsjekket av henne (mens økonomikøen måtte vente).

Elendig benplass ombord var også mitt inntrykk.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 14:34   #6
kpatel
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 18
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Check-in: Ingen Business-skranke, men heller ingen kø i Economy. Måtte likevel vente i ca to minutter mens agenten holdt på med noe papirarbeid. Fikk da god service og mulighet til å velge det setet jeg ville. Bagasjen ble merket med 'Priority' uten at jeg måtte be om dette.

Boarding: Det ble boardet etter seterad, men spesifisert at Business og *A Gold kunne gå ombord når de selv ønsket. Folk som prøvde å snike seg inn før, ble bedt om å vente. Dersom man skal ha et velfungerende 'section boarding'-system, må man også være beredt på å stoppe de som prøver å lure seg inn før, så det var bra.

Neste tur er med CSA til PRG. Disse er vel også handlet av Menzies, så da får vi se om 'Priority'-bagasje kommer først ved landing på OSL med CSA også
Okey. Jobber i Menzies på OSL nemlig. TAP skal ha egen Business kø, så merkelig det der. Menzies er veldig strenge på å slippe ombord kun de som skal, når det kommer til seterader. Vi ber de som prøver å snike, om å være så vennlige å vente til deres tur :P Er litt kult å få litt skryt når man jobber i det selskapet det er snakk om, selv om jeg ikke checker inn TAP, men kun Finnair, Swiss og SN

Får håpe ramp har en like god dag på jobb den dagen du ankommer med CSA da God tur da!
kpatel is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 23:59   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Takk for flott rapport! TAP ser litt gammeldags ut - og bedre på bakken enn i luften.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 01:01   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Ingen tvil om at Menzies klarer å behandle Pri-bags langt bedre (les: som tenkt i utgangspunktet) på OSL enn de andre handlingagentene der. Med Menzies virker faktisk denne taggen!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 01:07   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ingen tvil om at Menzies klarer å behandle Pri-bags langt bedre (les: som tenkt i utgangspunktet) på OSL enn de andre handlingagentene der. Med Menzies virker faktisk denne taggen!
Det har IKKE vært min erfaring med BA. Stod vel og ventet en time en gang. Det skal dog sies at de imponerte desto mer sist jeg ankom med BA: Da ble jeg ropt opp over PA før det egentlig hadde begynt å komme noe bagasje, for å fortelle meg at min ikke kom.

Ellers har jeg gode innsjekkerfaringer med Menzies. Bl.a. blitt vinket over til en ledig økonomiskranke når jeg stod først i biz-køen. Unntaket var vel med Swiss, hvor de som betjente economyskrankene tydeligvis ikke så at jeg stod der, og at biz-skranken ble betjent først etter at jeg hadde flyttet meg, av hun som hadde sittet i AY-skranken og tvinnet tommeltotter mens jeg stod alene i bizkøen og blomstret.

Så får vi se igjen, om et par uker, når Elite-skranken til CO skal testes
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 09:47   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

He, he Martin.. Tror nok CO Elite er forberedt når du kommer.....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 19:53   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Takk for rapport. Har ventet på en TAP-rapport! Men dette var ganske skuffende. Bare puddingen så bra ut. Flyene ser nok best ut på utsiden - et fargerikt innslag!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 21:57   #12
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Huffda, dette hørtes da ikke bra ut! Har selv reist med TAP en rekke ganger og jeg har faktisk problemer med å kjenne meg igjen. Er generelt godt fornøyd med produktet deres.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2010, 06:05   #13
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Kort rapport - LIS-OSL

Kjekk lesning! Slår meg som litt merkelig egentlig at de er de eneste som flyr lisboa direkte. Noen som vet noe om hvor mange % ca som er i transfer på ruten?
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe) Hypern TripReports 9 30-03-2016 16:20
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 23:42
Kort rapport fra møtet LN-SEK Flyforum 0 22-09-2005 00:37
Kort rapport fra høsttur Superhai TripReports 9 12-11-2004 16:49


All times are GMT +2. The time now is 00:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.