Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2004, 09:43   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Kort rapport fra høsttur

Jeg tenkte jeg kunne dele med en kort liten rapport og noen bilder fra en 'liten' tur jeg har hatt i høstferien min.

18. oktober starter dagen opp til OSL. Ettersom turen var bestemt på ganske kort varsel var det med litt nervøsitet over om ID-bilettautomatene var oppe og stod. Men ingen nødvenig bekymring, gikk så det suste. Og etterpå - sjekkinn hos AF var helt greit, ingen kø riktignok like før sjekkinn stenger, fikk plass med en gang og fryd over det. Første bjelkene var lagt.

AF2075 satt opp med A320 så vidt jeg husker. Ikke så spennende tur og selv om forpakningen er større enn SAS sine 'matbokser' var innholdet stort sett det samme. Vel framme i CDG så var det å finne innsjekk for AF94 til Miami (eller mì-ami som franskmennene likte å kalle det) Etter å blitt henvist til innerst i en liten hule under vanlige innsjekkingen på 2C fant jeg en skranke merket for ID. Bad news, flyet er heavy overbooket. Og ventingen som egentlig ikke var så lang, føltes brått mere ubehagelig. Men er det bad news er det som regel good news. Endelig roper damen ved ID skranken opp mi-ami og alle som var standby har fått plass - oppgradert til l'espace affaires.

Første gangen jeg sitter i andre etasjen på en Boeing 747(-400). I bakgrunnen hører jeg en bokstavelig talt bortskjemt dritunge på 8-9 år som uttaler at 'this business class is not as good as the other ones' - noe som nok var sant, interiøret var noe slitt, men jeg så ingen grunn til å klage. Maten var grei nok med komplett metallbestikk, selvom menyen på engelsk føltes like fransk som den franske. Så en del ting lot jeg gå til fiskene... eller hvor enn restene havner fra denne flighten.

Jeg valgte AF siden det er de som lander seinest i MIA, jeg foretrekker å sove lenge, samt at overgangen blir lettere når jeg lander seint og kan gå å legge meg rett etter å kommet fram. Immigration gikk faktisk relativt raskt, til tross for jeg ankom med en horde franskmenn og må gjennom det s.k. US-VISIT programmet, jaja, bare å smile i vei og peke på røde lysende farger.



Fire dager på Miami Beach hjelper på selvom været var noe skiftende, men likevel varmt. Men nå skal neste etappe på programmet. Coast-to-coast domestic i USA. Dette blir første gang jeg flyr Boeing 757. Og andre gang jeg skal fly verdens enn så lenge største flyselskap.

Innsjekk var greit, men igjen uten sete. Security var noe annet, her skulle ALT gåes igjennom. Jeg fikk lov til å velge om jeg ville ta av skoene før metalldetektoren, og vet at det ikke er metall i de så det gikk greit uten utslag, men kontrolløren etterpå ville likevel røntge skoene mine. Me kom nå igjennom og fått klistremerker på boarding passet. Hadde fortsatt litt tid så det gikk med til en kopp på starbucks og litt spotting.



Og som dere ser har American Eagles oppgradert flåten sin.

Ellers gikk AA285 helt greit, ingen spennende tur, litt turbulens dog. Maten her var vel faktisk litt bedre enn hva jeg hadde trodd, men det er nå tross alt en 5 timers flyvning og.

Så var det vestkyst og sol og sommer (stryk de to siste, det regnet...) Så forkorta oppholdet her. Da stikker man heller over stillehavet. Tom Bradley virket som var blitt gjort om på, den var noe annerledes enn sist jeg var der. Var unødvendig tidlig ute der, men brukte tiden litt til å gå litt rundt. LAX er en stilig flyplass faktisk.



Igjen standby, men damen bak skranken sleit litt siden det var gjort noe feil med listingen min på QF26. Men en time før så var jeg akseptert, og gjennom sikkerhetskontrollen her gikk det raskere enn t.o.m. OSL på en stille dag. Trengte ikke ta ut laptopen, ikke trengte jeg å åpne noe som helst, skoene fikk jeg beholde på.


Bombehundflyplasspolitibilen på LAX.

Qantas er veldig behagelig, vennlig og god standard, bortsett fra når jeg spurte om å få pasta fikk jeg kylling selv om verten konfirmerte hva jeg sa. Men samme for meg, kyllingen var god. In-flight entertainment er bra, bra utvalg av filmer og toveis SMS til 15 kr per sending og per mottak, aner ikke om det fungerer men sikkert kjekt for de som trenger det.



12 timer senere (og hoppet over ett døgn) så var vi på andre siden... Bestilte meg Kiwi Breakfast på lokale spiseriet på Air New Zealands innenriksterminal på AKL (Qantas har forøvrig også sin egen). Trodde først jeg skulle avgårde med flyet som står over her, men den tauet de vekk. Positivt overrasket var jeg når jeg fant ut at vi skulle fly med denne Airbussen:



Og den var også vel så populær for gruppen med japanesere som skulle med samme flyet, kan si det ene fete kameraet etter det andre dukket opp. NZ507 var forøvrig helt grei tur, serveringen var minimal, med kaffe i kaffebar-take-away-type-beger og en sjokolade.



Christchurch er en nydelig, nær engelsk by og vel vært og ta en tur til. Veldig fine surfestrender og vakker sentrum og. Det finnes også et flymuseum der og sørpolmuseum.



Flyplassen har veldig fin spotterterrasse, og knallvær gjorde ventetiden kort når jeg skulle hjem noen dager senere.




Hjemturen ble litt omrokkert siden dagene var forskjøvet, største tingen var at turen om SIN ikke ble noe av siden SAS ikke fløy hjem den dagen. Ble da tur først til Sydney med Qantas igjen. QF46 med Boeing 767-300. 3 timer rekker akkurat å vise en film. Og en varmmat bit.



Opprinnelig planla jeg opp til Kong Kong med Cahay og Finnair videre, men AY var fullt så da ble et annet alternativ som jeg ikke har prøvd før. Forsåvidt også første gang jeg flyr med et arabisk flyselskap. Ventetiden på SYD ble brukt til å shoppe og ta en tur til spotterterrasen der, egentlig litt skuffa, vanskelig å få bra overblikk, men noe får man med. Fiffig feature der oppe er en skjerm med registreringer, parkering, gate, takeoff og block tider etc.



Emirates EK413 er satt opp med en ny Airbus A340-500. Det er en veldig lang flytur, planlagt med 14 timer 40 minutter. Enda værre, når jeg skal fly er forholdene slike at kapteinen annonserer at vi får nesten en time ekstra. Heldigvis har de topp moderne IFE, med masse filmer som kan startes/stoppes/spoles slik man selv ønsker. Stor skjerm og ellers masse fancy ting. Men sete synes jeg er noe trangt. Maten er veldig god. Men til tross, tre filmer senere så er det fortsatt 9 timer igjen av flyturen.



Omsider - vi er i dubai, billig gull og stor duty-free og stilig terminal, ja alt man har hørt om. Skal videre til FRA nå også med Emirates. Og avslutter med Boeing 737-800 med SAS Braathens. 1 varmegrad og framme tilbake til utgangspunktet.

edit:forumet aksepterer kun lowercase filending.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 10:23   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

WOW! Høres ut som en fantastisk høstferie... Morsomt å lese...så kan jo andre bare drømme...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 12:54   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Ble misunnelig av dette jeg!
DY is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 17:10   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

... nå fikk jeg lyst på en tur i automaten....:
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 17:20   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Fin tur og mye bilder som får reiselusene til å våkne hos meg

Hva slags billett var dette, siden det var litt SkyTeam, *A og OW pluss EK om hverandre?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 18:54   #6
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,840
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Fin tur og mye bilder som får reiselusene til å våkne hos meg

Hva slags billett var dette, siden det var litt SkyTeam, *A og OW pluss EK om hverandre?
var vel en billett av typen ID
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 19:39   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Fin rapport ja.
Er vel et godt valg å fly vestover. Null jetlag og muligheten for å kose seg med drikke hele turen og dra rett på fest når man kommer frem. En gang holdt jeg på til kl 03 MSP-tid, dvs 10 norsk tid, et døgn etter jeg dro.

Edit for leif
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2004, 15:10   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Er det lov for dere i det allerhelligste å avsløre hva en slik tur koster på ID billett?

BZ
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 06:42   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Det kan dere i tilfelle gjoere paa PM ... hoerer ikke hjemme i et offentlig forum.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2004, 16:49   #10
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Kort rapport fra høsttur'

Flott rapport fra en spennende reise! Den bombehundpolitibilen (om ikke akkurat denne) tok jeg bilde av jeg også på Tom Bradley... antakeligvis et skikkelig Ola Turist motiv det da...:
enml is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic robertaas TripReports 21 25-11-2012 12:27
Kort rapport fra tur til Marseille med AF jb1 TripReports 2 28-03-2012 03:52
Kort rapport - LIS-OSL ILS2 TripReports 12 10-05-2010 06:05
Kort rapport fra møtet LN-SEK Flyforum 0 22-09-2005 00:37


All times are GMT +2. The time now is 13:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.