Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2013, 00:16   #1
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F")

Hei. Jeg har bestemt meg for å ikke bare dagdrømme om å ta en CMB-tur, men å faktisk gjennomføre det til høsten. Har funnet en reiseagent som er villig til å booke dette, så worst case er å refundere billetten gratis. Ruten blir CMB-XXX-YYY-LHR-LAX, men det er bare én ting som er garantert: LHR-LAX i BA F med nyflylukten (jada, det er et ord) i deres A380. Spørsmålet er hvordan jeg skal komme meg til LHR. Har funnet en del ulike alternativer, som alle er mulig å booke til ca samme pris:

A) EK F CMB-MLE-DXB-LHR.
B) CX C CMB-HKG-DXB + EK F DXB-LHR.
C) CX C CMB-HKG + EK F HKG-DXB-LHR.
D) CX C CMB-BKK + EK F BKK-HKG + CX F HKG-LHR.
E) CX C CMB-BKK + CX F BKK-HKG-LHR.

Alternativ E er best ut fra er miles-perspektiv, ettersom det blir OneWorld hele veien - men det er produktene, ikke miles, som er avgjørende. Og jeg "må" nesten få inn EKs A380 et eller annet sted - for litt av rasjonaliseringen jeg har brukt for å overbevise meg selv om dette prosjektet, er å droppe BKK-HKG-BKK med EK F som jeg egentlig hadde planer om når jeg skal til BKK i mai. (Dermed har jeg tjent 6000 kroner der, kjempelogisk, ikke sant? )

Alternativ A gir første klasse hele veien, men lite variasjon, og CMB-MLE-DXB-flighten er kjent for å ofte få EKs dårligste F-produkt. Dermed er det alt. B, C og D som foreløpig ligger best an. Alt. D gir litt av alt, men kun en kort flight på 2:50 med EKs A380, noe som fort blir nærmere 2 timer i effektiv flytid.

Det kan hende at jeg hiver på LAX-LAS/SFO/SAN på slutten, og tar DXB-FRA-LHR eller HKG-FRA-LHR i stedet for direkterutene for å tjene flere miles/TP, men det tar jeg til slutt hvis det passer inn og ikke øker prisen eller total reisetid noe særlig.

Setter pris på alle innspill (utenom at dette er galskap), både til rutene jeg allerede har funnet og eventuelle andre muligheter jeg ikke har sett. Gjerne også til hvordan jeg kommer meg hjem igjen fra LAX til BGO, enveisbillett fra USA til Europa er veldig dyrt, med få unntak (f.eks FI og DY, men kun fra østkysten).
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 02:08.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 00:23   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Gjerne også til hvordan jeg kommer meg hjem igjen fra LAX til BGO, enveisbillett fra USA til Europa er veldig dyrt, med få unntak (f.eks FI og DY, men kun fra østkysten).
Bestill tur/retur, kast returen.

Forventer TR!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 04:09   #3
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Bestill tur/retur, kast returen.

Forventer TR!
Det blir fortsatt ganske dyrt, ca 6-7000 kr. Da blir det billigere å kjøpe enveis LAX-NYC + NYC-FRA (med SQ) og FRA-BGO, som er det beste alternativet jeg har kommet frem til foreløpig. Men har jo god tid, og kan ha is i magen en god stund for eventuelle kampanjer som måtte komme.

Du skal ikke se bort ifra at det blir en TR.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 07:40   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Icelandair flyr faktisk fra vestkysten - Seattle står på rutekartet og fra LAX er Virgin America (look out for the Rabid Badger et gjennomført rimelig og meget hyggelig alternativ, og Alaska Airlines gir vel BA Miles tror jeg (gir i hvertfall LAN i OW) eller JetBlue fra Long Beach.
Alternativt fra Los Angeles er envei med Air New Zealand til London - der er ofte gode enveis priser å finne
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 07:59   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Er det lov å ha stopover i Europa på disse USA-billettene?

Er du under 32 kan du bli student så finner kanskje Kilroy i Norge eller STA travel i Usa hyggelig enveispris hjem?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 08:45   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Tja eller gjør det enkle da, reis kun med håndbagasje og hopp av billetten i LHR og finn deg en billig avgang hjem derifra. "Problemet" her er vel at miles kreditering kan bli vel litt infløktes.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 09:26   #7
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Icelandair flyr faktisk fra vestkysten - Seattle står på rutekartet og fra LAX er Virgin America (look out for the Rabid Badger et gjennomført rimelig og meget hyggelig alternativ, og Alaska Airlines gir vel BA Miles tror jeg (gir i hvertfall LAN i OW) eller JetBlue fra Long Beach.
Alternativt fra Los Angeles er envei med Air New Zealand til London - der er ofte gode enveis priser å finne
Via London var ikke dumt, da ble det med en gang mye hyggeligere priser (ca 3200,-). Og har hørt en del bra om Air New Zealand (utenom trip report-en til Jamesbond_ppk), og foretrekker sannsynligvis det alternativet fremfor Icelandair som jeg har prøvd før. Takk for tipset.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Er det lov å ha stopover i Europa på disse USA-billettene?

Er du under 32 kan du bli student så finner kanskje Kilroy i Norge eller STA travel i Usa hyggelig enveispris hjem?
Jepp, er ubegrenset med stopovers (utenom i Asia tror jeg) med CMB-billettene. Enkelte byer gjør visst at prisen hopper i taket, uten at jeg helt har skjønt systemet. Men reiser ikke til Sri Lanka for å ha stopover i Europa på vei til USA, det hadde vært i overkant tungvint for en London-tur.

Er ikke student, men er under 26, så Kilroy/STA kan være aktuelt. Men tviler på at de kan bli billigere enn Icelandair/Air New Zealand, så det måtte eventuelt være for å få flere alternativer i ca samme prisklasse. Har tidligere bestilt BA BGO-LHR-SFO gjennom STA uten å få de vanvittige enveis-prisene, så de har tydeligvis en del flere valgmuligheter.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Tja eller gjør det enkle da, reis kun med håndbagasje og hopp av billetten i LHR og finn deg en billig avgang hjem derifra. "Problemet" her er vel at miles kreditering kan bli vel litt infløktes.
Er du gal?! Jeg hopper da ikke av før den beste flighten! (Om det skulle være noen tvil - jeg flyr bare på fancyklasser én vei, så BGO-CMB og LAX-BGO blir på kjipaklasse med mindre jeg får til noe med LifeMiles.)
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 09:35.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 11:28   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Var de prisene fra CMB bare en vei?
Hva koster det t/r da?
i såfall kan du jo kjøpe deg en billett t/r Norge - CMB til en mer fornuftig penge enn masse enveis billetter med heller suspekte selskaper?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 12:22   #9
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Enveis CMB-LAX er ca 12-14 000 avhengig av rute, og tur/retur det dobbelte, så det er ikke aktuelt. Har ikke nevnt prisen tidligere, de 6000,- jeg nevnte var for BKK-HKG-BKK med EKs A380 i F, som jeg egentlig hadde planer om. Men det var før jeg fikk griller i hodet av å lese om billige CMB-billetter, så det er jo ikke nødvendig når jeg EK F på denne turen i stedet.

Har ikke planer om å bestille noe "sketchy", og enveisbilletter BGO-CMB lider heldigvis ikke av det samme syndromet som billetter over Atlanteren gjør. F.eks koster LH + SriLankan BGO-FRA-CMB 4000 kr, sparer bare noen hundrelapper på t/r. Mest sannsynlig blir det KLM + Malaysian (et av få selskap med 5 stjerner hos Skytrax) til KUL for 4200,- og stopp et par dager der, etterfulgt av billigbillett (Tiger, Jetstar el.l) fra KUL til CMB. Alternativt en Star Award med LifeMiles hvis de kommer med en ny 100%-kampanje, dvs i business med LH, SQ eller TK for ca 4500,-.

Mulighetene er altså mange for utreisen, og med litt hjelp fra Flyprat viser det seg at hjemreisen heller ikke var så ille som jeg trodde. Så da gjenstår det bare å velge hvilken rute jeg skal ta mellom CMB og LAX.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 12:34.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 12:32   #10
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Bare for å ha sagt det: Så utrolig fett at du gjennomfører! OG er under 26. Da er det håp for oss alle!
bardf is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 12:54   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Cathay F vs Emirates F

Hvem er det som booker dette får deg? Kan du evt sende PM om du ikke vil ha det ut for all verden?

Har du forreesten sett hvor mye Trumfbonus du har. Klarer du rote sammen nok til SAS enveisbonus for SFO-CPH-BGO?

Last edited by Chriscross; 25-03-2013 at 14:40.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 19:09   #12
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

PM sendt. Har ganske nylig begynt å samle Trumf, så der har jeg bare bonus tilsvarende noen tusen poeng. Men har en tur til Kina snart, så hvis oppgraderingene til EE/business går gjennom der blir det kanskje en mulighet.

Men er det noen som har forslag til "hovedspørsmålet" - hvilken rute jeg bør velge mellom CMB og LHR? Det er det som "haster" mest, BGO-CMB og LAX-BGO finner jeg alltids ut av, og kan fint avvente noen måneder med å bestille det.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 19:10   #13
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Dette prosjektet følger jeg med stor interesse ja :-D
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 20:19   #14
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Rute D... Spennende prosjekt! Når reiser du?
Hadde vært hyggelig med en PM om hvem som booker for deg også?
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 21:24   #15
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Fant faren på Expert Flyer i dag, stemmer det at man ta stoppover i Europa, og dermed bruke denne på to ferier, eksempelvis MLE og LAX men litt korte posisjoneringer?

2 uker på MLE på våren og 2 uker i LAX på høsten?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2013, 22:11   #16
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Rute D... Spennende prosjekt! Når reiser du?
Ole Brumm-alternativet - litt av alt. Det er to ulemper med dette valget:
1) Det blir kun en kort tur med EK F, gir kanskje ikke den fulle opplevelsen.
2) Emirates er det mest "eksklusive" av de to. Det vil ikke nødvendigvis si det beste, men det som er vanskeligst å få tak i på andre måter enn CMB-billetter (som jeg kanskje aldri vil ha mulighet til å gjøre igjen). CX F er relativt enkelt å få tak i gjennom OneWorld-miles. Og det er først og fremst det som gjør at jeg er så usikker, for har inntrykk av at CX F er veldig, veldig bra. Samtidig har jeg ganske lite OW-miles, og ironien er jo at jeg får færre OW-miles ved å velge bort CX, og dermed blir det vanskeligere å få tak i det senere. :P

Reiser i oktober/november.

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Fant faren på Expert Flyer i dag, stemmer det at man ta stoppover i Europa, og dermed bruke denne på to ferier, eksempelvis MLE og LAX men litt korte posisjoneringer?

2 uker på MLE på våren og 2 uker i LAX på høsten?
Ja, det skal være mulig, så lenge siste flight er maks ett år etter første flight. Stopover i f.eks. 6 mnd i PAR/FRA/AMS er uproblematisk.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 22:15.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 11:52   #17
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Fant plutselig ut at man kan få med Qantas til samme pris, så da ble valget med en gang mye enklere. Hvis ingen har forslag til bedre ruter enn dette, bookes den slik:



A380-bonanza + litt Cathay i business. Og får nesten en full dag i Singapore óg. Gleder meg!
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 12:10   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Dobbeltsjekk at Qantas er Qantasmetall og ikke Emirates, men med det rutenummeret (1) er det nok Qantas.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 12:20   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Vedr retur fra USA så kan du jo også sjekke litt rundt med en en-veis bonustur på kryss og tvers? Er man på sightseeing, så kan man jo lage litt mer sightseeing.

Må du over på østekysten eller til ORD for å finne priser/ledige bonusseter så kan du jo også bruke Avios (AA) eller Star-miles (UA/US), fees er vel normalt 5-15USD på innenriks award.

Fra Østkysten, sjekk AirBerlin (der er det ikke fueltillegg), også mulig å booke i C.
http://forum.flyprat.no/showpost.php...2&postcount=38
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2013, 14:15   #20
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Dobbeltsjekk at Qantas er Qantasmetall og ikke Emirates, men med det rutenummeret (1) er det nok Qantas.
Jepp, codeshare-flightene er i 8000-serien, men takk for tipset.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Vedr retur fra USA så kan du jo også sjekke litt rundt med en en-veis bonustur på kryss og tvers? Er man på sightseeing, så kan man jo lage litt mer sightseeing.
LifeMiles er nok den eneste muligheten jeg har for å bestille bonusbillett hjem, og de har rimelig kjipe regler på rutevalg og layover (maks 5 timer?). Tror kanskje det blir Air New Zealand, det koster faktisk bare 5000,- enkelte dager for LAX-LHR i Premium Economy, som ser ut som et spennende produkt: http://www.airnewzealand.com/new-premium-economy

Quote:
Må du over på østekysten eller til ORD for å finne priser/ledige bonusseter så kan du jo også bruke Avios (AA) eller Star-miles (UA/US), fees er vel normalt 5-15USD på innenriks award.

Fra Østkysten, sjekk AirBerlin (der er det ikke fueltillegg), også mulig å booke i C.
http://forum.flyprat.no/showpost.php...2&postcount=38
Innenriks er kjempebillig, 12 500 AA-miles + 2,5 USD for LAX-NYC. Men tror likevel at jeg sparer dem - jeg tjener relativt lite OW-miles generelt, og nå må jo neste prosjekt være å spare opp nok til en F-tur med CX. :P

Apropos opptjening, vil det lønne seg for meg å kreditere turen til AA eller BA? Jeg har ca 15 000 AA-miles fra før. Har noen god kontroll på OW-programmene? Martin? Sliter med å forstå AAdvantage-systemet, med alle mulige EQMs, EQPs, RDM og alle mulige andre rare betegnelser som er nye for meg. Men hvis jeg har forstått det riktig, og F bare gir 50% bonus, så er det ikke nok til laveste status engang.

Hvis jeg har forstått det riktig vil jeg tjene 40+210+210 tier points hos BA, og har snart en tur BGO-LHR i økonomi som vil gi 10. Så da får jeg bronse, og mangler 130 TP for å få sølv. Er det enkelt/billig å få tak i med en TP-run?

Hva med bruk av poeng? Mener å ha lest at BA er dyrere å redeeme med (og da tenker jeg ikke på fuel surcharge hos BA, som gjelder alle partnere), stemmer det? Samtidig er det mye lettere å bruke BA-miles til oppgradering fra WTP til CW.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" EB Flyforum 51 24-12-2015 13:11
Korleis få ein "spenstig" tur til Brüssel? roger Reiseforum 12 04-07-2013 22:04
Når der er lenge til neste tur så blir det en "sitt" report krølle TripReports 0 16-06-2013 22:42
Tur til "Østens Las Vegas" jb1 TripReports 2 01-04-2013 23:34
DAT med "pakketur" til DAT arrangerer tur til "Paris Air Show sail4fun Flyforum 5 04-05-2005 22:39


All times are GMT +2. The time now is 22:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.