Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2018, 21:57   #681
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by badsofa View Post
Har man rett til noe erstatning her og skal man da sende krav om turen mellom Bergen og Helsinki eller hele routingen?
Hele routingen. BGO-SVO er over 1500km og du får da 400 EUR i standardkompensasjon. Dersom du bare klager på enkeltsegment vil de kunne finne på å gi deg 200 EUR i stedet (da avstanden er under 1500km). Hvor mange stopp du hadde på veien betyr ingenting, det eneste som teller er at du ble forsinket til endelig destinasjon, samt avstanden fra første til siste stopp.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 16-10-2018, 11:34   #682
cbcb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: KRS
Posts: 60
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Var en tur i Barcelona. Skulle til Kristiansand med KLM, via Amsterdam. Pga forsinket fly ut fra Barcelona fikk vi beskjed om at vi ikke fikk gå om bord fordi vi ikke ville rekke Connection og at siste fly på kvelden som vi evt skulle tatt var fullt. Det endte med at KLM kjøpte billetter av Lufthansa til oss. Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)
cbcb is offline  
Old 16-10-2018, 11:35   #683
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by cbcb View Post
Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)
Det er i hvertfall verdt et forsøk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 29-10-2018, 15:08   #684
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 29-10-2018, 16:09   #685
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Nesten så det er verdt å bruke de kommersielle aktørene som tar 25%.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 19-11-2018, 09:44   #686
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk, da gjør jeg det og går utifra at du mener det ikke er noen satt type 500 euro sum eller lignende. Jeg sender det jeg har til info@lufthansa.com
Etter en del purring fikk jeg svar fra Waffe i dag at de ga meg pengene for flighten tilbake, men nektet å betele det forhåndsbestilte hotellet jeg ikke fikk refundert.. Er ikke det litt sløvt?

Kan jeg da eventuelt bruke reiseforsikring?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 19-11-2018, 10:56   #687
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..
Jeg registrerte et tilsvarende krav hos SAS på torsdag, for en kansellerte (og ombooket) flight på onsdag.

Fikk svar og 25.000 Eurobonuspoeng på fredag. Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 19-11-2018, 11:50   #688
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.
Vi er alle forskjellige.. Jeg henger nok litt etter på en del IT verktøy og knotet unormalt mye med denne saken. Når alt var på plass kom pengene kjapt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 19-11-2018, 12:02   #689
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi er alle forskjellige.. Jeg henger nok litt etter på en del IT verktøy og knotet unormalt mye med denne saken. Når alt var på plass kom pengene kjapt.
Ingen fare. Allikevel plenty av jobbmuligheter for deg i det offentlige:

https://www.theguardian.com/world/20...itaka-sakurada
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 27-11-2018, 13:08   #690
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 492
Norwegian Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "

Last edited by ClassOne; 27-11-2018 at 13:17. Reason: Ekstra info
ClassOne is offline  
Old 27-11-2018, 13:23   #691
fly4fun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 51
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by ClassOne View Post
Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.
Var dette kjøpt som en pakke, eller?
fly4fun is offline  
Old 27-11-2018, 14:58   #692
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 492
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline  
Old 28-11-2018, 09:11   #693
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by ClassOne View Post
Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)
HVA, ble du ikke satt på gaten og måtte ordne alt selv?! UHØRT!

Spøk til side, det er vel bare å trokle seg igjennom nettløsningen til DY og ta det derifra!

Jeg trodde i mitt stille sinn at det ikke hadde noe å si om det var en charteroperasjon, men det kan noen andre kloke hoder si noe om!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline  
Old 30-11-2018, 21:48   #694
student-paa-tur
Newcomer
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 3
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.
student-paa-tur is offline  
Old 30-11-2018, 22:43   #695
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by student-paa-tur View Post
Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.


Dette er så lenge til, så her har du ingen rettigheter dessverre.
Mulig du kan avbestille å få igjen pengene, men siden de varsler deg så lenge i forveien har du ingen sak.



Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline  
Old 30-11-2018, 23:04   #696
student-paa-tur
Newcomer
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 3
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk, var det jeg tenkte. Tips til hvordan jeg kan gå frem for å prøve å få avbestilt uten kostnad?
student-paa-tur is offline  
Old 01-12-2018, 06:22   #697
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hva står det i e-posten hvor flyvningsendringen varsles?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Murre is offline  
Old 01-12-2018, 14:26   #698
student-paa-tur
Newcomer
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 3
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,
Viktig informasjon til deg som skal ut og reise med oss.
Bestillingsreferanse: xxxx
Det har skjedd en endring på flyet ditt som påvirker din reise.
Vennligst ta kontakt med oss så snart som mulig, så vi skal finne den beste løsningen for deg.

Kontakt oss på telefon +47 2189 6400
student-paa-tur is offline  
Old 02-12-2018, 15:12   #699
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?
RJon is offline  
Old 02-12-2018, 16:10   #700
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?

Teksten iflg. EU-reglene:
Quote:
If a flight is delayed by five hours, passengers are additionally entitled to abandon their journey and receive a refund for all unused tickets, a refund on tickets used already if the flight no longer serves any purpose in relation to their original travel plan, and, if relevant, a flight back to their original point of departure at the earliest opportunity.
Står også her:
https://www.britishairways.com/en-gb...refund-options
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 02:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.