Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2018, 19:16   #21
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.
kristian is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2018, 11:16   #22
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.
Ja, det enormt dyre personalet hos SAS står tross alt for hele 4% av selskapets kostnader, så her er det enorme besparelser å hente

Det er bare trist med SAIL.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2018, 15:12   #23
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Det er vel noen myndighetskrav å oppgi hvem som flyr flygningen, derimot har DY ikke noen annen opplysning om hvem som opererer de ulike flygningene enn at det står under bookingprosessen of ved siden av døra, kanskje andre krav siden de flyr med forskjellige IATA-koder?
Norwegian har samme klistremerke ved fremre inngang som SAS, enten ‘Operated by Norwegian Air Norway’ (DY) eller ‘Operated by Norwegian Air International’ (D8)
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2018, 18:55   #24
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Codeshare og wet-lease er tapt på massene. Har ikke tall på hvor mange som insisterer på at de skal fly f.eks. China Eastern, American Airlines, Qantas eller Malaysian fra OSL, og lurer på hvor innsjekk for de respektive selskapene ligger. Bak ligger en codeshare med f.eks. KLM, Emirates eller British Airways. Selv i dagene med egne SAS-selskaper i hvert land var det få, om noen, som faktisk forstod at SAS ikke alltid nødvendigvis var SAS. Mange fikk heller ikke med seg at det faktisk ikke var SAS i det hele tatt når de hadde fløyet en tur med Cimbers CRJ. Men dette er jo et forum med spesielt interesserte, så vi legger nok i større grad merke til slikt
Quote:
Originally Posted by SBT
... og ikke noe crosscheck and report etc.
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2018, 23:22   #25
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business
kristian is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2018, 00:25   #26
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?
For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»
semmern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2018, 00:25   #27
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business
Dette er bare trist, og det er noe ledelsen i SAS ikke begriper. Dette taper man kunder på.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2018, 17:55   #28
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Fløy SAS Ireland fra London til Oslo i går i SAS Plus. Positivt og hyggelig kabinpersonalet med en litt røff britisk aksent, men som fortsatt har litt å gå på når det gjelder presisjonsnivå i servicen. Kapteinen ga meget god informasjon, langt mer tydelig og presist enn vanlig hos SAS. Føltes ikke helt som å fly SAS siden ingenting var på skandinavisk. De har ikke engang forhåndoppleste meldinger over høyttaleren på et skandinavisk språk. Ellers er jo A320neo fin å fly med - men fikk lite glede av mood lighting siden de skrudde av alt lys under halve flyvningen. Rundt 25 passasjerer i SAS Plus, kanskje 30-40 prosent belegg i Go. Konkurransen Oslo-London er hard - og med så lavt prisnivå på enkelte avganger og likevel ledige seter, er det nok en del overkapasitet.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2018, 18:22   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Har selv hørt fra endel ikke-flyinteresserte som har fløyet med dem at de stort sett er mer fornøyd med dem, spesielt kabinbetjening enn vanlige SAS. Selv om de kun snakker engelsk. Så tyder jo litt negativt for den skandinaviske delen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2018, 15:20   #30
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har selv hørt fra endel ikke-flyinteresserte som har fløyet med dem at de stort sett er mer fornøyd med dem, spesielt kabinbetjening enn vanlige SAS. Selv om de kun snakker engelsk. Så tyder jo litt negativt for den skandinaviske delen
Dock verkar CAE ha väldigt mycket att jobba med när det gäller hur de behandlar sina anställda... https://www.pprune.org/terms-endearm...c-ireland.html
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2018, 16:37   #31
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»
Forskjellig fra flytype til flytype, samt varianter fra selskap til selskap.

På airbus hos BA er det "Doors to automatic" eller "Doors to manual", ofte så sier de også om det er "...prepare for gate arrival" eller "...bus arrival"
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 17:01   #32
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?
kristian is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 17:16   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?


Det er vel en mix for å få kabalen til å gå opp. Det er jo heller ikke slik at alle flightene til LHR skal til SAS Ireland

Ser man på historikken den siste tiden er det flertall som opereres av SAS Ireland, men det er en god mix av vanlige SAS inni der, uten at det fra utsiden virker som det er noe bestemt system. Men noen av de fem avgangene virker ha en større andel vanlige SAS enn andre
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) Henshaw Reiseforum 283 10-01-2024 18:58
Kort rapport fra tur til Marseille med AF jb1 TripReports 2 28-03-2012 03:52
Nya SAS Boarding kort på ARN paer Flyforum 6 22-12-2007 19:28
Kort rapport fra møtet LN-SEK Flyforum 0 22-09-2005 00:37
Kort rapport fra høsttur Superhai TripReports 9 12-11-2004 16:49


All times are GMT +2. The time now is 00:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.