Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2009, 04:34   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

For første gang er jeg på jobbtur alene. De andre gangene har jeg reist sammen men en kollega og det er jo alltid greitt med litt selskap. Men må man så må man

Da jeg kom til Stavanger lufthavn på fredag 20/2-09 rundt kl 16 var det lange køer for innsjekking. Men heldigvis var køen for business sjekk inn veldig kort så innsjekking tok bare 5 minutter. Ettersom jeg hadde en økonomi ekstra billett spurte jeg om damen bak skranken kunne registrere at jeg ønsket oppgradring med poeng men det virket ikke ut som hun helt hadde kontroll på dette for hun måtte spørre en kollega av seg en del ganger.


Så var det bare å stille seg opp i køen for å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen...køen av lang men det gikk heldigvis fort. Utenlandsterminalen til Stavanger lufthavn er ikke direkte spennende men jeg benyttet tide til å knipset litt bilder med mitt nye Canon IXUS kamera og siden jeg har med PC (med tilnavnet Bjarne 5.) kunne jeg også koble meg på nett.


Første del av turen gikk med SK1879 til København med Atlantic Airways.


Jeg satt ved midtgang og heldigvis var det et ledig sete mellom meg og neste mann for det er ikke så godt med plass på BAe 146...og det var også greitt med litt avstand til sidemannen ettersom det hørtes ut som om han skulle hoste opp lungene. Ser forresten at Atlantic Airways har kommet med en forklaring på lyden man hører etter take-off: http://www.atlantic.fo/Default.aspx?pageid=4431 . Ettersom jeg satt på business fikk vi servert et kaldt måltid: egg, pålegg på grovt brød og fruit trifle til dessert. Helt greitt det for en så kort tur...jeg fikk også kost meg litt med en flaske vin og litt Baileys i kaffeen




I København bar det rett til SAS loungen. Jeg spurte igjen om det var mulig å få en upgrade med poeng og damen bak skranken knottet litt på sin PC og sa ”Nå er det lagt inn en request”...så det virker ikke som damen i Stavanger hadde fått det helt til. Det ble et par timer ventetid i loungen men de hadde jo flere sorter ost (til og med Manchego ost) og et par forskjellige rødviner så jeg koste meg
http://www.youtube.com/watch?v=JavzrUAIYK4


Boarding skulle ikke være før kl 22 men allerede i 9 tiden sto det at gaten var åpnet så jeg gikk ut til gaten for å se om jeg kunne ordne oppgraderingen. Da jeg kom ut var det allerde godt med folk der og det var flere foran meg i køen som ville oppgradere med poeng. Karen som sto rett foran meg ville oppgradere sin gruppe på 4 fra economy til economy extra men der var det fullt. Dermed tok han like godt en oppgradering for alle 4 til Business. Da tenkte jeg at løpet var kjørt for min del ...men heldigvis var det fremdeles ledig da jeg kom frem til skranken og jeg fikk nytt boardingkort og ble tildelt sete 4E . Det var minst 7 som fikk oppgradering med poeng så det må ha vært en del ledige plasser på business denne kvelden.


Etter litt venting ble det boarding – det tok en stund til take off ettersom det snødde en del i København så vi måtte til de-icing før take-off. Tror ikke jeg har vært med på det i Køben før. Men rundt kl 23.30 var det take off mot Bangkok. Dette var flight SK973 i en SAS Airbus A340. Etter takeoff var det utlevering av noise cancelling headset, tøfler samt toalettveske. Kl 00.30 ble maten servert. På menyen sto en liten forrett bestående av chorizo, artisjokk, sopp, soltørket tomat etc...slettes ikke verst. Som hovedrett kunne man enten velge kveite med ris eller biff. Jeg gikk for biffen og det smakte greitt det selv om jeg ofte synes de har problemer med å få til biffen på skikkelig måte.


Til dessert var det to oster og det ble servert portvin til (selv om jeg mener det sto at man kunne få Sauterne i menyen – og det har det stått alle de andre gangene jeg har hatt business sete). Etterpå var det servering av konfekt (som ikke tok helt av synes jeg) sammen med kaffe og noko attåt dersom en ønsket det. Jeg hadde da vært gjennom forskjellige rødviner, portvin og Baileys i kaffe så det var på tide å pusse tennene og legge seg til å sove. Det er deilig å kunne legge ned sete skikkelig men det hadde vært enda bedre dersom sete ble helt flatt og 180 grader. Man har litt helning på sete og det fører til at jeg sklir ned...men jeg har funnet ut at trikset er å stramme beltet skikkelig


Nok en gang må jeg si at jeg ikke synes at underholdningssystemet til SAS tar helt av...det er ikke så mange nye filmer på programmet og spillene er ganske kjedelige. Er det ikke mulig å kjøpe en oppgradering av spillepakken f.eks.

Jeg la meg til å sove rundt 01.30 og sov relativt godt og våkent opp rundt kl 07. Klokken 8 var det servering av frokost og jeg koste meg litt med Shrek mens jeg spiste .


Rundt 09.30 (eller 15.30 lokal tid) landet vi på Suvarnabhumi flyplassen i Bangkok. En søt Thai dame sto med et skilt med mitt navn på i det jeg gikk ut av flyet og jeg ble eskortert til Thai skranken for å få boardingkort. Der spurte jeg forresten om det var mulig for meg å oppgradere med Eurobonus poeng fra Economy til Business. Men det virket ikke som det var mulig. Men jeg tenkte jeg kunne spørre ved gaten også men det virket ikke som de helt forsto. Da jeg spurte om oppgradering svarte de ”No, the flight is not full today” ..så de trodde vel at jeg håpet at economy skulle være full slik at jeg kunne få businessklasse. Men hvordan burde jeg gått frem hvis jeg ville oppgradert fra BKK til KUL?


Det ble bare et express-stopp i Bangkok...kl 16 var det boarding på TG417 og jeg tok plass på sete 32D i denne Boeing 777-200. Thai kjører et fargerikt interiør forresten...gule, blå og mørk rosa stoler. Det står forøvrig i stil med de fargerike uniformene som damene har på seg ombord.


Så var det mat igjen...denne gangen hadde jeg valget mellom fisk og kylling. Jeg var ikke så veldig sulten men jeg gikk for kylling og nudler...Thai er ganske effektive med serveringen men det hjalp selvfølgelig på at flighten ikke var full. Men de kom med brett der de blant annet hadde helt oppi glassene og dermed var det bare for folk å forsyne seg. Og de gikk også rundt mange ganger for å etterfylle vinglasset. Kyllingen var mør og god og skikkelig varm. Sjokolademoussen til dessert var også veldig god....og det var også en tunfisk salat til forrett. Ikke verst dette for økonomiklasse på en flytur som varer under 2 timer.


Rundt kl 20 landet jeg på Sepang flyplassen utenfor Kuala Lumpur. Jeg var litt nervøs for om bagasjen min hadde kommet med ettersom stoppet i Bangkok var ganske kort. Men jeg fikk bagasjen, slengte meg på KLIA Expresstoget og deretter ble det taxi fra KL Sentral til Traders hotell hvor jeg nå sitter og skriver dette Som dere ser av videoen http://gardmobile.blogspot.com/2009/...la-lumpur.html er det ikke mye å si på utsikten iallefall

Hjemover blir det økonomi med mindre jeg klarer å oppgradere med poeng og det blir i såtilfelle første gang jeg flyr SAS økonomi på long-haul. Ellers skal det også bli spennende å prøve Emirates businessklasse neste måned for å sammenligne med SAS.
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 06:02   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Flott rapport, og alltid ekstra bra når den inneholder bilder!

Til ditt spørsmål om hvordan du skulle ha klart å oppgradere BKK-KUL, har du vel blitt forklart det inderlig mange ganger nå, både her og på Flyertalk hvordan Star Alliance UpGrade Award fungerer. Så det hadde jeg vel forventet at du hadde forstått nå.

Men med TG kan du kjøpe oppgradering ved innsjekk hvis det er ledig. På de korte strekningene innen Asia koster det 8800 bath, eller ca 1600 kroner.

God tur videre, og vi tar gjerne ny rapport fra hjemreisen!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 06:46   #3
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Til ditt spørsmål om hvordan du skulle ha klart å oppgradere BKK-KUL, har du vel blitt forklart det inderlig mange ganger nå, både her og på Flyertalk hvordan Star Alliance UpGrade Award fungerer. Så det hadde jeg vel forventet at du hadde forstått nå.
Hehe...sånn er det når man er treg i oppfattelsen Men hadde det ikke vært genialt om man kunne bruke poeng ved gaten for å oppgradere på alle StarAlliance partnere slik som man kan når man flyr med SAS? Burde ikke det være det endelige målet?
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 10:34   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Hei!
Takk for denne flotte rapporten med fine og detaljerte bilder.
Maten på turen så veldig god ut. Litt synd at Danskene må bruke det dårlige rugbrødet på Economy Extra i Skandinavia. Spesiellt når det er reker passer det seg ikke!
Positivt at "The big deal" har skiftet navn til Main Course. Det var vel Singapore Airlines som kom på det navnet en gang i tiden?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 11:09   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

En skikkelig bra rapport, tusen takk!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 15:53   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Men hadde det ikke vært genialt om man kunne bruke poeng ved gaten for å oppgradere på alle StarAlliance partnere slik som man kan når man flyr med SAS? Burde ikke det være det endelige målet?
Jovisst, og det kommer sikkert .. en gang. Men problemet er at selskapene ikke uten videre er villige til aa gi andre adgang til ens egen 'poengbank' .. selv om man er i samme allianse. Og har man ikke adgang til det andre selskapets poengbank, kan man heller ikke sjekke om de har dekning - og da kan man heller 'selge'. Litt varierende hva man kan og ikke kan hos de forskjellige selskaper og allianser, men i store trekk dette er problemet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 18:09   #7
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Bra rapport! Morsomt å se at jeg hadde akkurat samme menyen fra ARN-BKK 19. februar. forøvrig en utmerket flight i sete 5A og 5 B (reisefølge). Litt lite champagne i glassene og jævli mye plastikk på serveringen, men ellers meget bra. brukte 40 000 poeng ( 2 personer) for oppgradering fra y+ til c, men ser nå at jeg er trukket 40 000x3= 120 000 poeng på min EBG konto. Tror det blir en liten sur telefon til euoroBonus i morgen tidlig. Makan te rot!!!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2009, 18:57   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
Tror det blir en liten sur telefon til euoroBonus i morgen tidlig. Makan te rot!!!
Vad med att ta en trevlig telefon? To err is human to forgive is divine
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 10:09   #9
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Vad med att ta en trevlig telefon? To err is human to forgive is divine
He,he...du har et poeng der. Nå er poengene tilbaje og alt rett!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 13:17   #10
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Som hovedrett kunne man enten velge kveite med ris eller biff.
Det var litt spesielt valg av tilbehør til Kveite. Ris eller biff.


Ellers en flott rapport.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 13:29   #11
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Being a smart-ass, are we? Denne gramatikken er ikke alltid like lett. Jeg å tar at du forsto hva jeg mente - det var enten fisk med ris eller biff med poteter
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 15:12   #12
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

being a smartass indeed.

Var det AVOD i TG sin B772? Var ikke det når jeg fløy dette i 2006, men har hørt noe om at enkelte T7 har fått dette.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 15:30   #13
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Det var dårlig med personlig underholdning på Thai flighten. Jeg fikk utlevert headset i form av øreplugger og så begynte de å vise TV programmer på den sore skjermen foran i kabinen. Så det virket som de brukte den gode, gamle prosjekteren.

__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2009, 15:02   #14
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Nå med bedre internet er det lettere å laste opp videoer. Her er en liten video av businessklassen på SAS på vei ned til Asia:
http://www.youtube.com/watch?v=-MczuFxPIQY
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2014, 13:53   #15
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Det var litt spesielt valg av tilbehør til Kveite. Ris eller biff.


Ellers en flott rapport.
Ny variant av Surf and turf? (Kveite og biff altså).
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!) jufix TripReports 13 16-03-2015 14:24
BA med rute til Kuala Lumpur Someone Flyforum 3 20-09-2014 15:31
KUL-BKK-CPH-OSL i eco extra, får ikke valgt sete på KUL-BKK Powell Reiseforum 1 21-06-2012 00:04
Første tur med SAS long-haul economy: KUL-BKK-CPH-SVG gardkarlsen TripReports 17 08-03-2009 12:48
Jobbtur til Kuala Lumpur - SVG-OSL-ARN-BKK-KUL gardkarlsen TripReports 15 27-11-2008 04:04


All times are GMT +2. The time now is 13:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.