Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2016, 14:52   #441
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
Norwegian Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei! Håper det er noen jusskyndige kranglefanter her
Direkteflighten med Norwegian kl. 19:20 fra Tromsø til Gatwick 16 desember ble noe vanskeligere enn planlagt.
Først: 2 timer forsinkelse pga startvansker på høyre motor. Venting inne i terminal uten matkupong. Beskjed etter 2 timer: Reparatør på vei, og det blir ny avgang neste dag 12:00. Hotell kunne ordnes via Norwegian-skranken (100 pers i kø, dro heller hjem).
Neste dag: 3 timer venting på rullebanen inne i kabinen grunnet tåke i London. Ingen matservering, men vannflasker utdelt. Fremme i London 19:00 lokal tid.

Oppsummert: Mistet 18 timer av en allerede kort londonweekend, ingen matkuponger og mistet en forhåndsbetalt hotellnatt.

Vet noen om vi har krav på noe mer enn hotellnatten tilbake? Noen lure innspill?
martino is offline  
Old 20-12-2016, 15:53   #442
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

EU 261/04 er din venn. Kompensasjon på "alt" unntatt vær, streik, krig og birdstrike. Størrelsen på kompensasjon avhenger av distanse, men tipper du skal ha 250 EUR.

Edit: Ettersom flighten er på over 1500 km, har du krav på 400 EUR per person i kompensasjon. Vær forberedt på å ta saken til Flyklagenemda for å få pengene. Norwegian er notorisk på å avvise krav i første instans, men du må starte med å få avslag der før du kan gå til Flyklagenemda.

Mer her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004

Last edited by ILS2; 20-12-2016 at 15:59.
ILS2 is offline  
Old 20-12-2016, 16:02   #443
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
EU 261/04 er din venn. Kompensasjon på "alt" unntatt vær, streik, krig og birdstrike. Størrelsen på kompensasjon avhenger av distanse, men tipper du skal ha 250 EUR.

Edit: Ettersom flighten er på over 1500 km, har du krav på 400 EUR per person i kompensasjon. Vær forberedt på å ta saken til Flyklagenemda for å få pengene. Norwegian er notorisk på å avvise krav i første instans, men du må starte med å få avslag der før du kan gå til Flyklagenemda.

Mer her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004
400 euro stemmer ja. I tillegg ville jeg prøvd med på kjøregodtgjørelse for turen hjem (så lenge det er mindre en hotell). Lite håp om å få det, men verdt å gå ut høyt I tillegg mat og slikt hvis du har kvittering.

Last edited by chrisljo; 20-12-2016 at 16:04.
chrisljo is online now  
Old 20-12-2016, 16:03   #444
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Vil skryte av Sun-Air som svarte på mitt EU 261 krav på mindre enn en dag. Riktignok bare 125 euro, men positivt svar og synes generelt det er et trivelig selskap.
chrisljo is online now  
Old 20-12-2016, 16:52   #445
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by martino View Post
Hei! Håper det er noen jusskyndige kranglefanter her
Direkteflighten med Norwegian kl. 19:20 fra Tromsø til Gatwick 16 desember ble noe vanskeligere enn planlagt.
Først: 2 timer forsinkelse pga startvansker på høyre motor. Venting inne i terminal uten matkupong. Beskjed etter 2 timer: Reparatør på vei, og det blir ny avgang neste dag 12:00. Hotell kunne ordnes via Norwegian-skranken (100 pers i kø, dro heller hjem).
Neste dag: 3 timer venting på rullebanen inne i kabinen grunnet tåke i London. Ingen matservering, men vannflasker utdelt. Fremme i London 19:00 lokal tid.

Oppsummert: Mistet 18 timer av en allerede kort londonweekend, ingen matkuponger og mistet en forhåndsbetalt hotellnatt.

Vet noen om vi har krav på noe mer enn hotellnatten tilbake? Noen lure innspill?
Evt. bruke Airhelp eller liknende om du ikke gidder selv og du lar de ta 25% av kaka.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 21-12-2016, 10:25   #446
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

I forrige uke var jeg på vei til Brussel, meningen var hele veien i SAS pluss med lounge for å få jobbet litt underveis, ruten TRD-OSL-CPH-BRU var meningen. Ved ankomst på OSL tikket det inn en melding at OSL-CPH var kanselert og at ombooking pågår.
I skranken tok det en stund (som vil si at de klarte det ca 5 minutter før boarding) før jeg ble booket om via MUC med Lufthansa. Det ble vanlig economy og ingen lounge i MUC, samt rett under 2 timer senere ankomst i BRU enn planlagt. Kofferten hadde de heller ikke klart å få med.
Ved skranken ble forskjellige grunner oppgitt for OSL-CPH kanselering, jeg hørte "teknisk feil", "det har vært litt omstokking pga dårlig vær andre plasser, flyet ble reroutet til Paris", samt "all bagasje er i CPH for flyet lettet likevel, men uten PAX". Veldig tillittsvekkende...

Nykjøpte klær får jeg vel igjen få forsikringen, men har jeg krav på noe ift kanselleringen og "nedgraderingen" (selv om SAS Pluss strengt tatt er economy så gikk jeg glipp av loungetilgang - har ikke riktig farge på kortet enda)?
FlyingDutchman is offline  
Old 21-12-2016, 10:35   #447
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Under 2 timer har du ikke krav på noen standarderstatning. Nedgradering skal normalt gi 30% av billettprisen i kompensasjon på en såpass kort tur. 30% av hva er ikke entydig definert når reisen består av flere legs.
__________________
WF789 is offline  
Old 21-12-2016, 10:50   #448
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Under 2 timer har du ikke krav på noen standarderstatning. Nedgradering skal normalt gi 30% av billettprisen i kompensasjon på en såpass kort tur. 30% av hva er ikke entydig definert når reisen består av flere legs.
Takk!
Ja, og om dette er definert som nedgradering er også uviss. Enklest å bare la det gå, er ikke så farlig heller, men alltid greit å være litt mer sikker på saken.
FlyingDutchman is offline  
Old 21-12-2016, 11:10   #449
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
Norwegian Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for svar folkens!
Fikk, som ventet, avslag fra Norwegian:

"Norwegian avgång D82825 (TOS-LGW) 16.12.2016 blev dessvärre försenad med 19 timmar och 38 minuter. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.*
Eftersom förseningen orsakades av extraordinära omständigheter kan vi dessvärre inte tillmötesgå din begäran om kompensation. Detta beslut grundar sig på EU-domstolens dom C-549/07 Wallentin-Hermann.
För att vi ska kunna gå vidare med ert ärende ber vi er sända in de kvitton som ni har krav på. Ni kan skicka in kvitteringar som bilagor, genom att svara på denna e-post. Vi måste be att ni behåller originalkvitton under en period av tre månader efter det att ärendet har avslutats.
Vi kommer att slutbehandla ditt ärende så fort vi mottagit all nödvändig information.

Med vänlig hälsning,
The Customer Relations Team

* Flight disruption information

Norwegian flight: D82825 (TOS-LGW) 16.12.2016
Disruption type: Delayed
Delay time: 19 hours and 38 minutes
Reason for disruption: This delay was caused by adverse weather conditions.

Om du vill överklaga vårt beslut måste du skicka din begäran till Transportklagenemnda inom 1 år efter att du har mottagit detta brev. Vänligen besök deras hemsida för mer information: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/English.

Blir det Flyklagenemda neste på meg..? Noen som kjenner til Wallentin-Hermann-dommen de refererer til? Og - stiller jeg eventuelt sterkere med EU-direktivet i ryggen?
martino is offline  
Old 21-12-2016, 11:34   #450
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Kjør på til flyklagenemda, teknisk feil er (normalt) ikke ekstraordinært.
At været skapte ytterligere forsinkelser dagen etter er fullstendig irrelevant.
__________________
WF789 is offline  
Old 21-12-2016, 13:28   #451
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
Norwegian Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

OK, takk! Leverte klage nå. Behandlingstid 7 mnd... Krysser fingrene.
martino is offline  
Old 21-12-2016, 18:26   #452
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
I forrige uke var jeg på vei til Brussel, meningen var hele veien i SAS pluss med lounge for å få jobbet litt underveis, ruten TRD-OSL-CPH-BRU var meningen. Ved ankomst på OSL tikket det inn en melding at OSL-CPH var kanselert og at ombooking pågår.
I skranken tok det en stund (som vil si at de klarte det ca 5 minutter før boarding) før jeg ble booket om via MUC med Lufthansa. Det ble vanlig economy og ingen lounge i MUC, samt rett under 2 timer senere ankomst i BRU enn planlagt. Kofferten hadde de heller ikke klart å få med.
Ved skranken ble forskjellige grunner oppgitt for OSL-CPH kanselering, jeg hørte "teknisk feil", "det har vært litt omstokking pga dårlig vær andre plasser, flyet ble reroutet til Paris", samt "all bagasje er i CPH for flyet lettet likevel, men uten PAX". Veldig tillittsvekkende...

Nykjøpte klær får jeg vel igjen få forsikringen, men har jeg krav på noe ift kanselleringen og "nedgraderingen" (selv om SAS Pluss strengt tatt er economy så gikk jeg glipp av loungetilgang - har ikke riktig farge på kortet enda)?
Ved kansellering hvor du har bli re-routet har du krav på 50% av standarderstatning hvis du kommer frem mindre enn 2 timer senere enn original ankomst tid (full erstatning hvis du kommer senere frem). TRD-BRU er dessverre akkurat under 1500km så da er det 125 euro (50% av 250 euro) som gjelder.

Jeg ville krevd 125 euro + 30% av total billettpris for nedgradering. Plus er premium economy og har en egen seksjon hvilket gjør det til en egen klasse i min bok.
chrisljo is online now  
Old 22-12-2016, 00:47   #453
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg hadde forhåpninger om å sette meg i Norwegian-fly fra Trondheim til Oslo som ble kansellert i juni. Det tok en liten stund, men det var ingen krangling på utbetaling av €250 i tillegg til en kvittering fra Rema på veien ned i leiebil, så de er ikke alltid vanskelige.
Upsaker is offline  
Old 24-01-2017, 15:09   #454
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvis man blir forsinket på long haul og mister connection, og blir satt opp på et nytt fly fire timer etter det man opprinnelig skulle hatt, har man da rett til €600 i EU-261 kompensasjon? Norwegian hevder at beløpet skal halveres fordi det nye flyet landet fem minutter før rutetabell og at forsinkelsen derfor bare var 3 timer og 55 minutter. Er det noen som vet om de har rett til det, eller om det er rutetabellen som legges til grunn?
Klgn is offline  
Old 24-01-2017, 15:56   #455
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Hvis man blir forsinket på long haul og mister connection, og blir satt opp på et nytt fly fire timer etter det man opprinnelig skulle hatt, har man da rett til €600 i EU-261 kompensasjon? Norwegian hevder at beløpet skal halveres fordi det nye flyet landet fem minutter før rutetabell og at forsinkelsen derfor bare var 3 timer og 55 minutter. Er det noen som vet om de har rett til det, eller om det er rutetabellen som legges til grunn?
"Your flight delay is based on the scheduled arrival time. This is defined as when the doors are opened on the plane and not when it lands (as some airlines may claim)."


At least three hours Less than 1,500km €250
Between 1,500km and 3,500km €400
More than 1,500km and within the EU €400
Three to four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €300
At least four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €600


Så hvis flighten din hadde ei planlagt ankomsttid 14:00, men du kom fram 18:00 så har du rett til €600
Hvis flighten din kom fram 17:59 så har du rett til €300

Du kan finne data for din flight på flightstats.com

Last edited by sexten; 24-01-2017 at 16:02.
sexten is offline  
Old 24-01-2017, 16:53   #456
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,110
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Noen som har kunnskap om de samme kompensasjonsreglene nevnt over også må følges for Thai, som jo ikke er ett europeisk selskap??????

Jeg mistet min overgang i BKK på hjemturen fra Thailand nå i jula pga forsinket fly HKT-BKK, ukjent årsak til den forsinkelsen. Men det har vel Thai oversikt over regner jeg med.

Hadde plass på TG954 3 januar men ble booket om til samme fly 4 januar og sendt på hotell 1 dag. Dermed kom jeg hjem 24 timer senere enn jeg skulle, og en ufrivillig ekstra fridag fra jobb.

Jeg har sendt mail til Thai om dette på en norsk mailadresse uten at jeg har fått noe svar foreløpig. Jeg må kanskje finne ett telefonnummer og ringe de om jeg ikke får noe svar på mail.
geirs is offline  
Old 24-01-2017, 17:31   #457
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Noen som har kunnskap om de samme kompensasjonsreglene nevnt over også må følges for Thai, som jo ikke er ett europeisk selskap??????

Jeg mistet min overgang i BKK på hjemturen fra Thailand nå i jula pga forsinket fly HKT-BKK, ukjent årsak til den forsinkelsen. Men det har vel Thai oversikt over regner jeg med.

Hadde plass på TG954 3 januar men ble booket om til samme fly 4 januar og sendt på hotell 1 dag. Dermed kom jeg hjem 24 timer senere enn jeg skulle, og en ufrivillig ekstra fridag fra jobb.

Jeg har sendt mail til Thai om dette på en norsk mailadresse uten at jeg har fått noe svar foreløpig. Jeg må kanskje finne ett telefonnummer og ringe de om jeg ikke får noe svar på mail.
Hadde det vore utreise frå EU/EØS så hadde du vore berettiga, men ikkje når det er utreise frå Asia.

Kvar flyselskapet høyrer heime har ingenting å sei.
sexten is offline  
Old 24-01-2017, 18:36   #458
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Noen som har kunnskap om de samme kompensasjonsreglene nevnt over også må følges for Thai, som jo ikke er ett europeisk selskap??????
Høyst sannsynlig er det Thais reisebetingelser som gjelder her, med mindre du har kjøpt en pakkereise gjennom et norsk reisebyrå. Da kan du kanskje granske noen forskrifter og ta det med dem.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 24-01-2017, 22:55   #459
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,110
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

OK. Takk for svar begge to. Da har jeg ikke krav på kompensasjon da siden det var fra Thailand og hjem til Norge jeg ble forsinket.

Jeg kjøpte billettene gjennom orkidéekspressen. Ordnet hotell selv. Så da er det ikke en pakkereise heller.
geirs is offline  
Old 25-01-2017, 00:14   #460
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det gjelder da på hjemreise hvis det er en t/r fra Norge?
Upsaker is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 232 15-04-2024 21:16
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 07:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.