Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2012, 04:39   #1
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Thumbs up Påsketur med ANAs Boeing 787 Dreamliner :-)

***Jeg håper dere kan tilgi at noen av bildene har feil orientering. Photobucket er ikke min venn i dag...***

For noen dager siden (skjærtorsdag) kunne jeg sette meg på flybussen fra Shinjuku i Tokyo til Haneda for å oppleve noe litt spesielt: min første tur med en Boeing 787, også kjent som Dreamliner. Målet var Osaka, og her er en aldri så liten trip report med noen bilder. En del av bildene ble av ganske dårlig kvalitet, rett og slett fordi jeg var kjempeivrig og knapt klarte å holde kameraet stille :-P Hvis dere trenger et mentalt bilde å forholde dere til, så kan dere tenke på en førsteklassing på oppadgående sukkerrus.

Billetten bestilte jeg i midten av februar, og det var en uvanlig kjip og dårlig opplevelse. Jeg vet ikke om andre her inne har forsøkt å bestille innenriksbilletter i Japan med ANA fra utlandet, men jeg følte meg som en kasteball mellom diverse regionale versjoner av ANAs hjemmesider - kombinert med et par telefoner. Til slutt fikk jeg til å bestille på den engelske utgaven av den japanske siden, med et fiktivt japansk telefonnummer.

Men tilbake til skjærtorsdag: Jeg hadde en veldig god følelse, og da jeg ankom Haneda var jeg superspent. Jeg hadde god tid, men småløp allikevel bort til en av mange innsjekkingsskranker for å forsikre meg om at EuroBonus-nummeret mitt var registrert og at det fortsatt var en 787 jeg skulle fly med til Osaka. Alt var som det skulle Jeg har forresten allerede fått 900 poeng for reisen.

Siden jeg hadde god tid gikk jeg opp på et flott utendørs observation deck i femte etasje, hvor det var meget god utsikt til flyoppstillingsplasser og den ene rullebanen. Jeg begynte å speide etter drømmeflyet, men klarte ikke å se det. Jeg ble litt skuffet, helt til det plutselig kom taxende! Hjertet mitt begynte å slå litt raskere og jeg kjente at jeg ble i enda bedre humør Dette var JA801A som jeg ikke skulle fly med, men det var gøy allikevel.

Etter å ha siklet og tatt en del bilder gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen og en tur i ANAs (gigantiske) innenrikslounge. Det var en kjip opplevelse av de sjeldne: det eneste de hadde å spise var små poser med snacks og temperaturen var så høy at svetten begynte å renne. Jeg satt ikke lenge i loungen før jeg gikk ut igjen for å kjøpe meg noe ordentlig å spise. Mens jeg gaflet (nei vent, pinnet) i meg maten, dukket denne fuglen opp (JA802A) - MIN fugl

45 minutter senere var det på tide å gå om bord. Jeg hadde da ikke tenkt å sitte bak en kjip gardin på min første tur med 787, så det gikk greit å finne sete 1K.

Så der satt jeg da, med kameraet rundt halsen og øyne så store som tinntallerkener. Jeg følte at jeg gjorde alt samtidig: Lekte med vinduet, lekte med stolen, kikket på interiøret, knipset masse bilder. Så kom purseren bort til meg og presenterte seg selv og takket meg for at jeg valgte ANA på denne flyvningen.

Last edited by Fly med oss; 08-04-2012 at 04:53.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 04:39   #2
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Default Re: Påsketur med ANAs Boeing 787 Dreamliner :-)

Pushback på tiden, og sikkerhetsdemoen ble vist på videoskjermene foran i kabinen. Så var det take-off. Det gikk ganske kjapt, og jeg la merke til at motorene lagde en slags høyfrekvent pipelyd(?) jeg aldri har hørt før. Denne ble borte etter take-off.

Etter en stund begynte serveringen, og i Premium Class bestod den av noen tradisjonelle japanske bakverk, litt snacks og noe alkoholfritt å drikke. Det smakte godt, og jeg ville ha det med meg, men det føltes også som en slags hindring - ja, et fengsel - som stoppet meg i å oppleve resten av flyet. Så jeg kastet maten i meg, og begynte å utforske flyet. Det var kun to rader i Premium, mens resten bestod av Economy med 2-4-2-konfigurering. Den store "Sky-himlingen" med tilhørende bar-/skryte-avdeling kunne observeres, selv om det ikke var noen flasker å se. Her er noen (utydelige) bilder:

Så stresset jeg tilbake igjen for å få med meg Premium-toalettet foran før jeg gikk tilbake til plassen min rett før setebeltet måtte på igjen.

Vi landet i Osaka (Itami) på rutetid, og mens vi ventet på at døren skulle åpnes kom den ene flyvertinnen bort til meg og spurte om dette var min første tur på Dreamlineren? (Hmm... hvordan kunne hun ha fått det inntrykket?) Jeg svarte ja, og fikk et Boarding Certificate pluss et glossy postkort Dette synes jeg var kjempestas og smilte og takket både på norsk, engelsk og japansk. Greit nok, jeg trodde kanskje at dette bare var noe som ble delt ut på den første Dreamliner-flyvningen til ANA, men teksten på "diplomet" kan tolkes ulikt. Det var uansett kjempestas

Blid som en sol måtte jeg bare følge strømmen og forlate flyet, før jeg dro inn til Osaka sentrum med tog etter å ha bekjempet en billettautomat uten engelsk språkmulighet. Så gikk det videre ut til Kansai med et "ekspresstog" som brukte en evighet... Fra Kansai tilbake til Haneda var det en gammel 767 fra ANA som hadde æren av å frakte meg tilbake - denne gangen bakerst i bussen.

Her er mine inntrykk av hvordan det var med å fly med Dreamlineren, sånn på tampen:

- Kabinen virket ganske romslig, mest av alt på grunn av vinduene. Dagslyset slapp godt inn, og jeg kunne fint se ut av vinduene på den andre siden av kabinen. De var høyere enn jeg hadde trodd, og det var morsomt å leke med knappen som stilte inn hvor mye lys som slapp igjennom. Men det var også veldig rart og uvant å se så høye/lange vinduer i et fly. Det var litt som å se seg selv i speilet om morgenen og oppdage at hodet ditt plutselig har blitt dobbelt så langt
- Fargevalgene på setene var bra, men ellers i kabinen var det en kombinasjon av babyblått tapet og beige plastikk. Litt uheldig, synes jeg.
- Jeg kjente ikke noe til lavere støynivå eller bedre luftkvalitet på denne korte turen.
- Besetningen var tydelig stolt!
- Jeg var den eneste som konstant virret med hodet og tok bilder (av de jeg kunne se)
- Bagasjehyllene (som skal være veldig praktiske) var store, men ufattelig trege til å åpne seg.
- Jeg er usikker på hvor god effekt dimmingen av vinduene har på langdistanseflyvninger hvor man vil simulere natt til tross for solskinn utenfor.
- Sky-belysningen i taket var i alle mulige slags farger, noe jeg synes var utrolig glorete og juletre-aktig.
- Og til slutt: All spenningen til tross, så er Dreamlineren bare nok et passasjerfly Jeg har ingen følelse av å ha hatt en åpenbaring, vært vitne til et mirakel eller noe annet.

Det var alt fra meg i denne omgangen. Jeg er kjempeglad for at jeg fikk muligheten til å være med på noe som tross alt fortsatt er ganske nytt.

God påske - og bare still meg spørsmål hvis det er noe dere lurer på noe Jeg skal nyte et siste glass med champagne i First-loungen til ANA her på Narita - hvor jeg faktisk sitter som eneste passasjer i loungen. En ok følelse
Old 08-04-2012, 05:37   #3
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Flyprats første TR onboard 787? Super morgenlesning, takker for titten!
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 08:43   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takker for denne, nown kan kanskje flytte over til Trip reports? Regner med at du koste deg på returen til Europa også!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 11:32   #5
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Takk for denne! Dette var spennende lesning
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 12:02   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Spennende og morsom lesning. Forstår godt sinstemningen din. Kan se for meg en liten guttunge i godtebutikken som bare må ha alt!
Old 08-04-2012, 12:44   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk, morsomt.. Så bildet fra økonomiklasse og visuelt tenkte med et sete til i bredden hos DY.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 13:21   #8
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Takk for en god rapport!

Ser at det var en "hårreisende" opplevelse. :-)
Old 08-04-2012, 15:22   #9
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Takk for fin dreamliner rapport
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 18:12   #10
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takker for denne, nown kan kanskje flytte over til Trip reports? Regner med at du koste deg på returen til Europa også!
Det gikk fort her i dag tidlig, så jeg er ikke overrasket over at jeg postet denne i feil forum. Jeg var mer opptatt av champis og sånt. Turen tilbake gikk veldig bra, med kun tre passasjerer i F - dvs. 1:1-service Håper du også kom deg vel hjem til steinrøysa
Old 08-04-2012, 18:16   #11
Fly med oss
ScanFlyer Gold

...og takk for hyggelige kommentarer :-) Nå sitter jeg i F-loungen i München og prøver desperat å nyte den herlige F-følelsen før jeg må "lide" meg gjennom en Biz-flyvning med LH hjem til Oslo
Old 08-04-2012, 21:29   #12
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Du verden - for en glad og entusiastisk tripreport! Dette er ikke bare en beretning om en reise i en flytype som for de fleste ennå er svært eksotisk, men også rene gledesprederen. Takk for at du delte dette med oss!

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 21:36   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Herlig, og ANA sine ider virker litt merkelig ja. Husker jeg selv så på billetter der og det var ganske forvirrende.

Hva betale du for billettene med ANA?
Old 08-04-2012, 21:46   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
...og takk for hyggelige kommentarer :-) Nå sitter jeg i F-loungen i München og prøver desperat å nyte den herlige F-følelsen før jeg må "lide" meg gjennom en Biz-flyvning med LH hjem til Oslo
Fikk ikke awardseter NRT-FRA med Airbus 388? Aww, det er F opplevelse det. MUC flyet trenger du vel heller ikke å stå opp så tidlig for heller så sånn sett går vel vinninga opp i spinninga. Fin rapport, har lyst til å prøve 787 selv også.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2012, 11:56   #15
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Takk igjen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva betale du for billettene med ANA?
Etter dagens kurs kom det på ca. 2400 norske kroner totalt.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Fikk ikke awardseter NRT-FRA med Airbus 388?
He-he, nei, jeg var vel fornøyd med det jeg fikk tak i den gangen jeg bestilte
Old 17-04-2012, 06:58   #16
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Du verden - for en glad og entusiastisk tripreport! Dette er ikke bare en beretning om en reise i en flytype som for de fleste ennå er svært eksotisk, men også rene gledesprederen. Takk for at du delte dette med oss!
word! Jeg følte akkurat det samme da jeg fløy en helgetur til Singapore for å teste A380'en Eneste forskjell var at jeg klarte å lure meg på flyet begge veier, hehe
Old 18-04-2012, 20:29   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for spennende rapport - håper på en tur med 787 når LOT setter den inn på WAW-LHR, selv om den i utgangspunktet ikke ser sååå spennende ut da!
Old 21-04-2012, 12:00   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for flott rapport, synd jeg ikke oppdaget reiseruten din litt tidligere. Var i Tokyo fra 3. april, og reiste fra NRT 7. april.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules