Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2012, 21:05   #1
scandi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
Default Kostnad internett ombord

Hva er kostnaden for å bruke internett hos SK og DY ?

Last edited by scandi; 07-09-2012 at 21:23.
scandi is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2012, 21:27   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Jens W's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,457
Default Re: Kostnad internett ombord

Gratis hos begge
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2012, 21:39   #3
Holloman
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by scandi View Post
Hva er kostnaden for å bruke internett hos SK og DY ?
Det har väl konstaterats att flygningar på Norwegian som görs med plan som har internet kostar 10 kronor mer än samma flight om den flygs av ett plan utan internet. Vet inte om motsvarande gäller även hos SAS.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2012, 23:13   #4
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Jens W's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,457
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Det har väl konstaterats att flygningar på Norwegian som görs med plan som har internet kostar 10 kronor mer än samma flight om den flygs av ett plan utan internet. Vet inte om motsvarande gäller även hos SAS.
Potejto Potato. Prisen er uansett bakt inn i prisen på flybilletten, så det å bruke når man først er ombord koster 0,-.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 10:54   #5
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Kostnad internett ombord

Der kommer på sigt også en afgift for WIFI på SAS Economy. For Business-, Extra-, Guld- og Pandionkunder vil det fortsat være gratis.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 17:32   #6
Holloman
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Potejto Potato. Prisen er uansett bakt inn i prisen på flybilletten, så det å bruke når man først er ombord koster 0,-.
Man kan säga att det ingår i priset, men att göra reklam för att det är gratis är rent lurendrejeri.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 17:35   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Der kommer på sigt også en afgift for WIFI på SAS Economy. For Business-, Extra-, Guld- og Pandionkunder vil det fortsat være gratis.
Høres ut som et skudd i foten så lenge DY har dette inkludert. Skjønner ikke helt hvilke salgsargumenter man har dersom LCC-konkurrenten både har lavere priser og bedre ombordprodukt. Dessuten blir det enda en spiker i kista for den allerede vingeskutte markedsføringen som nullgebyrselskap.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 17:50   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Skjønner ikke helt hvilke salgsargumenter man har dersom LCC-konkurrenten både har lavere priser og bedre ombordprodukt.
For de betalingsvillige er det andre ting enn internett som teller. Internett er en meget liten del av totalproduktet.
På feriereiser til syden er det derimot sikkert helt topp.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 17:53   #9
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Høres ut som et skudd i foten så lenge DY har dette inkludert. Skjønner ikke helt hvilke salgsargumenter man har dersom LCC-konkurrenten både har lavere priser og bedre ombordprodukt. Dessuten blir det enda en spiker i kista for den allerede vingeskutte markedsføringen som nullgebyrselskap.

Om jeg ikke husker helt feil er det vel også nevnt av Norwegian at dette skal være gratis i starten og at de så skal se om det skal tas betalt for inet ombord.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 18:21   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Høres ut som et skudd i foten så lenge DY har dette inkludert. Skjønner ikke helt hvilke salgsargumenter man har dersom LCC-konkurrenten både har lavere priser og bedre ombordprodukt. Dessuten blir det enda en spiker i kista for den allerede vingeskutte markedsføringen som nullgebyrselskap.
Og hvordan er kvaliteten og farten hos DY? Akkurat

Er det gratis, er flere på og farten går ned. Ved å ta betalt, blir tjenesten brukanes
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 18:42   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
På feriereiser til syden er det derimot sikkert helt topp.
SAS skal jo satse på de fritidsreisende nå. Og da er kanskje ikke et gebyr for internett det smarteste, samtidig som man annonserer over hele hovedstaden med at de er gebyrfri. I alle fall litt pussig i mine øyne.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 19:09   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Og da er kanskje ikke et gebyr for internett det smarteste, samtidig som man annonserer over hele hovedstaden med at de er gebyrfri. I alle fall litt pussig i mine øyne.
Ja, ingen kan påstå at SAS har en god markedsføringsstrategi.
SAS og DY er like ille, SAS som gebyrfri og DY som tilbyr gratis internett.

Heldigvis får man vite om slike stunt her på forumet, og slipper velge selskap på grunn av villendende markedsføring.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 19:57   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default

Det er ingenting som er bestemt om dette. Og som du kanskje husker, sa DY i starten at de skulle ta seg betalt også. Så vent med dømmingen til prislisten er offentligjort.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 20:35   #14
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: Kostnad internett ombord

Betaling for wifi hos SAS kommer, dvs for reisende i economy og reisende uten EBG- og EBP-status. Selv ville jeg ikke betalt den planlagte avgiften på korte reiser, men på flygninger over fire timer synes jeg prisen er helt grei.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:00   #15
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Betaling for wifi hos SAS kommer, dvs for reisende i economy og reisende uten EBG- og EBP-status. Selv ville jeg ikke betalt den planlagte avgiften på korte reiser, men på flygninger over fire timer synes jeg prisen er helt grei.
Og prisen blir?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:11   #16
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: Kostnad internett ombord

Av det jeg har hørt en knapp hundrelapp for flygninger utenfor Skandinavia, litt mindre for alt annet. Hvis hastigheten er god og tilgangen stabil, synes jeg det er akseptabelt.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:12   #17
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kostnad internett ombord

Mitt poeng var vel egentlig, som andre nevner, at det gir en ganske uheldig signaleffekt hvis SAS som "fullservice"-selskap kommer med gebyr for internett før Norwegian, slik at man får en situasjon hvor LCCen flyr rundt med internett inkludert mens flaggselskapet tar gebyr for det samme. Ser forøvrig ikke for meg at nettet blir stort kjappere enn om det var gratis hvis over 80% av pax ser verdien av å betale dette gebyret på lengre flygninger. Blir mange sure kunder hvis de har betalt 50 kr for nett som fortsatt er ubrukelig tregt.

Blir det forresten gratis for *G eller bare for sine egne?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:45   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Mitt poeng var vel egentlig, som andre nevner, at det gir en ganske uheldig signaleffekt hvis SAS som "fullservice"-selskap kommer med gebyr for internett før Norwegian, slik at man får en situasjon hvor LCCen flyr rundt med internett inkludert mens flaggselskapet tar gebyr for det samme. Ser forøvrig ikke for meg at nettet blir stort kjappere enn om det var gratis hvis over 80% av pax ser verdien av å betale dette gebyret på lengre flygninger. Blir mange sure kunder hvis de har betalt 50 kr for nett som fortsatt er ubrukelig tregt.

Blir det forresten gratis for *G eller bare for sine egne?
Come on.... ALLE fullservice selskaper som har tilbudt dette i en årrekke tar seg betalt. Det at DY tar seg betalt ved økt billettpris er ganske så mye mer hårreisende enn at det blir opp til de enkelte som har devices og lysten til å kjøpe seg Internet. De tvinger alle til å betale for søppel

Feedbacken jeg har hørt er at det er en mildest talt plage å bruke internettet hos begge som gir det gratis. Ett ubrukelig produkt som er gratis er håpløstspør du meg.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 21:51   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Feedbacken jeg har hørt er at det er en mildest talt plage å bruke internettet hos begge som gir det gratis. Ett ubrukelig produkt som er gratis er håpløstspør du meg.
Dette stemmer veldig bra med mine erfaringer også. Jeg har ganske mange flygninger med både DY og SK, der internett var tilgjengelig, og stort sett så går det såpass tregt at grensen går ved forumet og poster med kun tekst. Aviser er helt utelukket. Innimellom blir man dog overrasket.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2012, 22:04   #20
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
Default Re: Kostnad internett ombord

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Come on.... ALLE fullservice selskaper som har tilbudt dette i en årrekke tar seg betalt. Det at DY tar seg betalt ved økt billettpris er ganske så mye mer hårreisende enn at det blir opp til de enkelte som har devices og lysten til å kjøpe seg Internet. De tvinger alle til å betale for søppel

Feedbacken jeg har hørt er at det er en mildest talt plage å bruke internettet hos begge som gir det gratis. Ett ubrukelig produkt som er gratis er håpløstspør du meg.
Problemet er hvis SAS tar betaling for dette og det stadig er like tregt. Da har SAS dummet seg ut.
Tror Norwegian fortsetter med gratis, les inkludert i billettprisen, men de har også dummet seg like mye hvis hastigheten ikke holder det de fleste forventer. Det spiller ingen rolle om det er "gratis" sålenge de selger, lover, reklamerer med en forventing som ikke innfries.

Last edited by Piper; 08-09-2012 at 22:05. Reason: Mer tekst
Piper is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Høyere hastighet på internett ombord LN-VLE Flyteknisk forum 0 19-04-2014 16:31
Internett ombord hos DY og SAS? haavig Flyforum 4 17-07-2011 19:55
Internett ombord - update: Kingfisher og Shenzhen LN-MOW Flyforum 0 05-09-2007 15:45
Internett tilgang ombord på fly - Noe nytt ?? ATC-flyradar Flyforum 16 09-08-2007 15:19
Slutt på internett ombord snart? Farmer Flyforum 20 25-09-2006 17:10


All times are GMT +2. The time now is 18:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.