Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2021, 14:30   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Og ingenting var som før - BGO-OSL-BGO

Fra tid til annen reiser jeg som ledsager mellom Bergen-Oslo-Bergen med en som skal til forutsigbare rutinekontroller i Oslo. Konsultasjonene skjer alltid fredager og varer ikke lenge. Derfor er det alltid fram og tilbakereise på dagen.

I dag hadde vi time midt på dagen, og SK 252 med avgang 09:20 ville ha vært en ideell avgang, men den gikk ikke i dag. Faktisk var det bare en avgang mellom Bergen og Oslo i morgentimene og det var standardflyet SK 238 klokken 07:00 – det går åpenbart alltid.

Trafikken på Flesland var særdeles oversiktlig denne morgenen. Første fly ut var KL 1184 til Amsterdam 06.10, så SK 238 07:00 og så en del vestlandsavganger rundt kvart på åtte. Derfor tomt og stille på flyplassen da vi kom og ingen kø i sikkerhetskontrollen. To linjer var åpne.

DSC02168 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Terminalen på Flesland litt over halv syv

Eneste plassen i avgangshallen det satt en del folk var ved gate 16, der 269 hadde avgang. Fredager er stort sett reisende med skjortesnipper fraværende. Brorparten er solide menn jeg antar er ærlige arbeidsfolk og fritidsreisende i alle aldre.

Maskinen ved gate var SE-RER, en 737 fra år 2000. Ombordstigning startet i god tid. Nå i koronatiden er alt som lukter av gull og diamant og business helt uinteressant. De med seter bakerst i flyet ble sendt om bord først, så de i midten og så de foran. Vi hadde seterad 9. Pluss begynte på 8. Jeg antar belegget i flyet var på 75 prosent. Bakover var stort sett midtsetene ledige.

Da jeg sjekket inn på nett, ville SAS selge med et ledig sete ved siden av. De sa det var hvis jeg ville ha litt bedre plass. Men tilbudet er for å lure noen penger ut av folk som nå er litt nervøse for nærhet og sånn sett tjene noen kroner på seter som ellers ville stått tomme. På vår rad 9 satt vi tre i bredden.

Flyet gikk i rute. De sa at på grunn av smitte og korona ikke ville servere noe. Like greit å bruke pandemien som unnskyldning for noe som ellers medfører arbeid og utgifter. Det er ikke forbudt å servere i dette landet.

Flyturen var fin, den. De hadde lyset av i kabinen, og det gav denne gode muligheten til å sitte og døse en ellers kald og mørk januarmorgen. Avstigningen i Oslo var strengt regulert. Fem og fem rader om gangen, og det fungerte utrolig fint. Burde egentlig vært standard, pandemi eller ikke. Denne fæle og lett paniske trengselen hver gang flyet kommer fram er ikke noe høydepunkt på flyreisen.

DSC02170 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

SE-RER en ankommet OSL med dagens eneste morgenavgang fra Bergen

DSC02172 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Flytog kommer og går, men i åttetiden hadde kanskje en minibuss gjort samme nytten?

Stille og rolig på Gardermoen da vi kom. Nede på flytogperrongen var det tomt. Vi tok 08.10-avgangen. I vår vogn satt oss inkludert fire reisende.

Jeg spiste en bolle til frokost, men fikk farken meg tilsnakk av konduktøren for ikke å ha munnbind på (hadde det rundt halsen) og det i en tom vogn, og det av et flytogselskap som ikke hadde sagt noe om at alle reisende måtte ha munnbind på uansett meterregler, bollespising og alt.

I og med at vi kom såpass tidlig dit vi skulle, ble vi flyttet fram i køen, og følgelig var vi på Oslo S igjen allerede litt før elleve og rakk 11.00-avgangen til Flytoget. Vi hadde billetter med SK 271 15:45. Det var imidlertid en SK 269 14:30. Vi hadde «Go», men jeg satset på litt velvilje.

Normalt reiser vi med Norwegian på disse turene og er ikke uvant med å være ferdig litt tidligere enn beregnet. Gode Norwegian booker oss da om på tidligere avganger, så sant plass, med et smil og «god tur».

Men SAS – tverre ansikter og nei: - Da må du snakke med billettutsteder. I den ene disken antydet de at jeg kunne betale et mellomlegg, på billettkontoret sa de surt at dersom jeg ville være med SK 269, fikk jeg kjøpe nye billetter. Glemmesak! Helt greit at SAS holder seg til sine regler, men i dag med halvtomme fly hadde de ikke tapt et øre og bare tjent goodwill hos kunden ved å smile litt og si at dette er ikke helt etter boken, men vi fikser det, korona og alt. Takk for du flyr med SAS!

Mye er stengt på OSL, men på Bølgen og Moi hadde de en god burger og enda bedre service. I terminalen var det stille og avmålt. OSL kan være et ganske heftig sted utover fredagsettermiddagen. Vi hadde en del timer å slå i hjel. Jeg skulle ha klippet meg og visste det var en frisør opp i C-piren. Deler av piren var åpen, men alt av salg og service – bortsett fra doen – var stengt. Men det var knapt folk der oppe, ei heller i dette hvileområdet med det gode stolene. Der havnet vi.

DSC02182 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Deler av C-piren er åpen for folk, og da vi var der, fungerte den som en ultimat stillesone på OSL

Reisefølget syslet med sine skjermer. Jeg satt der og hadde kongeutsikt over flytrafikken, sjekket avganger og ankomster via app’en til Flightradar og så dem live samtidig, riktignok gjennom fire-fem lag glassruter. Det var mye trafikk til Arabia den tiden vi satt der og ellers norsk innenriks. Og trafikken var ikke tettere enn at jeg kunne konsentrere meg mye om hver avgang og ankomst. Det er synd på alle menneskene som er på flyplassen uten å være interessert i fly.

Så var det SK 271 fra A6. Jeg hadde sett at de kom slepende med LN-RCN til den gaten en time før avgang, så her dreide det seg om en ekstramaskin i ettermiddagsrushet. SAS har nå tidvis ganske mange avganger med A20N på Oslo-Bergen (i dag var det ingen), og jeg hadde jo hatt et lønnlig håp om en slik en. Men egentlig var jeg glad for RCN, en god 738-veteran fra år 2000 uten vinglets og alt. Det er slike maskiner som forsvinner. A20N kommer vi uansett til å bli lei av i årene som kommer.

DSC02186 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

LN-RCN er på plass ved A6 klar for dagens første oppdrag, SK 271 til Bergen

Det hang betenkelig få reisende rundt gate A6 i minuttene før ombordstigning. Det var i det hele tatt betenkelig få reisende i A-piren kvart over tre. Normalt syder det av folk der fredag ettermiddag. Lykken er faktisk å få en sitteplass i nærheten av gaten sin.

DSC02185 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Fredagsrush i pandemiens tidsalder

Ved nabogaten var det Wizz på norsk innentriks. HA-LJD ankom fra Alta og skulle videre til Bergen. Ved gaten stod nytt flymannskap i hyggelig samtale på polsk. Dette er enkeltmenneskene, medmenneskene. Jeg lurer på hvordan den enkelte av de føler presset og til dels hatkampanjen mot selskapet de jobber for. Det er egentlig ikke bra.

DSC02187 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Et bilde mange hadde sett utatt. Wizz’ HA-LJD ankommer fra Alta og skal videre til Bergen

Men tilbake til RCN. Ombordstigning skjedde i to puljer, men så få reisende det var, tror jeg faktisk ikke noen brydde seg. Med alle om bord var vi vel kanskje 30-40 i kabinen. Det var lav gjennomsnittsalder på de reisende. Min erfaring med disse ettermiddagsavgangene til Bergen er full fly og mye styr med håndbagasje.

Pandemien er ikke bærekraftig for reiselivet, det vet alle. Men en liten fordel med så lav trafikk i systemer beregnet for stor trafikk er at alt ikke bare går i rute, men også litt før rute. Og fraværet av stress og kav er omtrent 100. Flyturen til Bergen var fin. Vi fløy med solnedgangen i horisonten, og det var vakre lysspill både ute og inne i kabinen gjennom vinduene.

DSC02193 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Vi fløy med solnedgangen i horisonten

DSC02195 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Også inne i kabinen var det fine lysspill

Vi landet ti minutter før rutetid og alt var såre vel.

DSC02198 by Dag Chr Halvorsen, on Flickr

Klart for bagasjeutlevering i Bergen. Vanligvis står folk skulder ved skulder og i doble rekker.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2021, 15:44   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Og ingenting var som før - BGO-OSL-BGO

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Flyet gikk i rute. De sa at på grunn av smitte og korona ikke ville servere noe. Like greit å bruke pandemien som unnskyldning for noe som ellers medfører arbeid og utgifter. Det er ikke forbudt å servere i dette landet.
Man reduserer antall berøringspunkter, men i den store sammenhengen er jeg litt enig ..

Quote:
Ved gaten stod nytt flymannskap i hyggelig samtale på polsk. Dette er enkeltmenneskene, medmenneskene. Jeg lurer på hvordan den enkelte av de føler presset og til dels hatkampanjen mot selskapet de jobber for. Det er egentlig ikke bra.
Tipper de er lykkelig uvitende siden de neppe leser norske aviser eller diskusonssider.

Fin rapport, og som ID-reisende gjør det meg vondt å lese om alle disse ledige setene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2021, 23:54   #3
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,106
Default Re: Og ingenting var som før - BGO-OSL-BGO

Fin reiserapport. Men dystert og se så lite folk det er som reiser nå for tida. Hadde selv en helgetur OSL-BGO-OSL midt i november. Opplevde det samme da. Folketomt OSL fredag ettermiddag. Ikke sånn det er normalt. Eneste på flyet det var godt belegg. Men det var samme uke som Norwegian kansellerte masse avganger. Det var kanskje årsaken til det.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2021, 13:27   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Og ingenting var som før - BGO-OSL-BGO

Takk for en rapport som i normale tider ville vært gørrkjedelig. Den er nå et interessant innblikk i hva verden går igjennom. Jeg fløy rett før nyttår mellom WAW og ARN, samme situasjon der med 25-30 personer ombord i en E-175 og kun én ankomst til på ARN til samme tid. Det var første hverdag etter julehelgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ 737-405 TripReports 32 16-12-2014 02:13
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 05:15
MR: BGO-CPH-AGP-OSL-BGO Flight Cancelled TripReports 11 27-01-2014 10:13
BGO-OSL-BGO vanligvis 733? DigitalAirliners.com Register- og ATC-Forum 16 10-02-2009 21:21
Spotter alert BGO! DK717/718 BGO-AYT-BGO LN-RRA Flyforum 22 21-08-2008 22:26


All times are GMT +2. The time now is 14:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.