Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2010, 00:15   #1
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
SAS Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Hei alle.

Her skal jeg prøve meg på triprapport nummer 2.
Forrige søndag, den 30-10-2010, ringte telefonen litt ut på dagen med spørsmål om jeg ville være med på siste turen til SAS med Fokker 50. For å si det sånn, jeg trengte ikke å tenke meg om to ganger.

Jeg møtte opp ved gate 30 sånn ca. kl. 18, og satte meg ned for å vente. Take-off var klokken 18:55 så jeg var ute i litt god tid. Det kommer en smilende dame som heter Siri bort og spør om det er jeg som skal være med, og det svarer jeg bekreftende ja til. Hun smiler om mulig enda mere, og sier at jeg bare skal vente litt til så er alt klart.

Det blir buss ut til LN-RNF "Leif Viking" og jeg prøver å få tatt noen bilder der den stod stolt parkert i et heller typisk vestlandsvær.

Siste passasjerer går ombord.



Huff, er visst bare meg igjen her, på tide å komme seg ombord selv.



Vi tok av fra bane 17 og flyturen til Kristiansund gikk unna på ca. 55 minutter. Flyhøyden var 19000 for på turen oppover og ombord var det 35 betalende passasjerer pluss meg.

Det var liksom som om værgudene ville ta et skikkelig farvell med Fokker 50 på vestlandet. Det blåste og regnet, så vi fikk virkelig hoppet og danset oss gjennom kvelden på vei inn for landing på bane 25. Er liksom sånn det skal være når du flyr langs kysten vår.

I Kristiansund fikk jeg snakket nærmere med de som fløy denne siste turen. Skipper var Kjetil og han hadde med styrmann Stig. Begge to veldig erfarne på Fokker 50 med hendholdsvis ca. 9000 timer for Kjetil sin del og ca. 5000 timer for Stig sin del på flytypen.

Men ingen av de to fremme i kontoret kunne vise til like lang og tro tjeneste på Fokker 50 i SAS som pursher Anne-Britt. Hun begynte sin karriære på den aller første Fokker 50 tur i Nord-Norge den 25-03-1990. Og hun fikk avslutte sin lange og tro tjeneste på flytypen denne kvelden på den aller siste turen. Hun hadde ingen anelse om hvor mange timer hun tilsammen hadde i luften, men kanskje når hun en dag ble pensjonist, så skulle hun gå gjennom alle sine 7-ende sanser og regne ut antall timer. Personlig så tror jeg det er et respetabelt høyt antall timer.

Måtte ha et bilde av maskinen mens den stod trygt på Kverneberget selv om værgudene var i et heller dårlig lune.



Jeg fikk ikke tatt bilde av den rykende ferske koppen med kaffe som jeg fikk på turen oppover, for ikke å snakke om den vindunderlige sjokoladen. Anne-Britt var behjelpelig, så her kommer et bilde som ble tatt i den stille stunden vi hadde på bakken.



Tror forresten jeg spist minst fem biter sjokolade, men det behøver dere ikke si til noen.

Så var det tid for å reise hjem til Bergen, og jeg fikk nå ta plass fremme i kontoret til Kjetil og Stig. Vi tok av fra bane 25 og satte kursen mot Bergen. Jeg prøvde å ta et par bilder, ikke de beste, men jeg viser de nå her i alle fall.





Flyhøyden på turen "hjem" var 18000 fot, og det var en ganske rolig og begivenhetsløs tur. Stemningen i cocpit var veldig lun, og en kunne nesten skjønne at de begge hadde sine egne tanker under denne siste turen for Fokker 50 i SAS sin tjeneste. Verdt og nevne kan det være at vi var 52 passasjerer med på denne turen, så var en til som fikk benytte clap-sete. Vi landet trygt på Flesland, og vi fikk beskjed om å parkere ved gate 26. På veien inn dit ble flyet behørlig oversprøytet av to av brannbilene, men det var umulig og få tatt noen gode bilder. Derimot filmet jeg en del under turen, og om dette ble så bra at det kan vises så vil det bli lagt inn ved en senere anledning.

Begge flygerne tok passasjerne i hånden og takket for turen. Jeg har vel aldri sett mer smilende og fornøyde passasjerer noen gang etter en flytur.



Stig og Kjetil står med hver sin rose og takker en gammel traver for vel utført jobb.



Anne-Britt fikk to røde roser, og spør dere meg burde hun hatt favnen full.



Da er det bare for meg og takke så mye for turen, og tusen takk til alle som gjorde dette mulig for en ihuga flyfreak som meg.



Takk for at du tok deg tid til å lese dette og jeg håper at du kanskje fikk en liten følelse om hvordan turen var.

Last edited by Piddien; 07-11-2010 at 01:20. Reason: Skriveleifer :)
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 01:00   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Herlig rapport, godt dokumentert "siste SAS-reis" med denne arbeidshesten.
Har heldigvis hatt noen turer med F50, mest på Europarutene, men også BOO-TOS.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 02:41   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Glimrende rapport. Takk for den. Jeg har noen turer med F-50 hos SAS, mest i Nord-Norge, men også til Gøteborg. Det er vel ikke så mange lenger i aktiv tjeneste rundt om i verden.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 17:37   #4
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk takk.
Ja, er ganske vemodig når denne nå er borte. Har hatt mange turer med Fokker 50 opp gjennom årene. De fleste turene har vært med SAS sine maskiner, men og med Busy Bee og N.A.S.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 19:03   #5
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Flott og historisk TR! Neste vemodige SAS-rapport og tribute blir MD-80.. Huff og huffameg.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 19:41   #6
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 725
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Meget flott rapport dette. Takk for den! Har selv et familiemedlem som avsluttet sin karriere på Fokkeren i denne forbindelse etter 14 år på flytypen så man har jo fått et nært forhold til flyet. Den vil bli savnet!
THS is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 19:51   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk for flott rapport - morsomt at du fikk dokumentert disse siste to flyavgangene. Jeg er for ung til å ha mange turene med SAS' Fokker 50 på baken - og siden jeg bor i Oslo har det heller ikke vært mange anledningene. I 2008 fikk jeg imidlertid fly Fokker 50 på ruten Bergen-Molde-Trondheim (les rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=27901) og på ruten Stavanger-Kristiansand.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 20:29   #8
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk for flott rapport og bilder! Jeg ser jo bare kjente på det siste samlebildet, ja untatt LN-RNM da. Den kom til etter at de forlot oss her oppe i nord. Men den var nok innom som SE-LFP, det hendte at Eurolink maskinene var innom på korte vikarjobber. Jobbet med disse flyene i 13 år fra starten i mai 1990 og til de forsvant sørover 13 år senere. Så man sitter jo igjen med mange minner for å si det sånn...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 21:11   #9
dagis
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Vadsø
Posts: 106
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Det var den eraen.
Har ikke fått flydd med fokker 50, men synest det er et flott fly.
dagis is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 21:41   #10
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takker for flott rapport, synd man aldri fikk tatt en tur med fokkeren...
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 22:39   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Kjempefin rapport, du fikk godt med stemning med

Selv om jeg aldri har flydd med Fokkeren, og synes den er råstygg!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 22:41   #12
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk for flott rapport og nydelige, stemningsfulle bilder (som alltid fra deg). Anne-Britt var også med på min siste Fokker50-tur fra HAU til BGO 29. oktober, og hun nevnte at hun skulle ta de aller siste flyvningene i helga. Hyggelig dame.

Det jeg ikke fikk spurt om: Var Fokker-crewene dedikerte til denne operasjonen, eller fløy de også "mainline"?

EDIT: Polaris - fyyy fyyy!!!! ;-)
__________________

Last edited by Spantax; 07-11-2010 at 22:42. Reason: Måtte bare kjefte litt på Polaris!
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 23:20   #13
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 725
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post

Det jeg ikke fikk spurt om: Var Fokker-crewene dedikerte til denne operasjonen, eller fløy de også "mainline"?

EDIT: Polaris - fyyy fyyy!!!! ;-)
Nei Fokker-crewene fløy kun Fokker 50 men blir nå spredt rundt om til CRJ, 737 og en del til Widerøe.

Og forøvrig enig med "fyyy fyyy" til Polaris
THS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:42   #14
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Herlig rapport!
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2010, 20:11   #15
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk alle sammen.

Litt artig er det at de tre som var crew på denne siste flighten skal alle sammen over på Boeing 737, så jeg håper at det vil være en mulighet for en tur med de senere okså.

Når det gjelder LN-RNM så har jeg forstått det slik at den var fra EURO-link tiden, mens de andre var fra NOR-link tiden. Derfor var RNM litt annerledes inni cabinen. Sikkert mange her inne som kan korrigere meg om dette er feil.

Jeg har og fortått det slik at det var to Fokkere til i SAS som jeg ikke har bilde av på norsk register. Disse var LN-RNB og LN-RNH. Om dette er feil, så kom gjerne med rettelser om dere har.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2010, 21:45   #16
Toby91
ScanFlyer Silver
 
Toby91's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Jessheim
Posts: 927
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Flott rapport, blir trist når ikke disse maskinene flyr rundt på kysten vår lenger!
__________________
Canon 7D

Sigma 10mm Fisheye F2.8 EX HSM
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX HSM
Canon 24-105L F4 IS USM
Canon 70-200L F2.8 IS USM
Canon 100-400L F4.5 - 5.6 IS USM
Toby91 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 18:10   #17
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Glimrende rapport Piddien Fint at vi fikk være med på denne siste turen.
Fokker 50 var kanskje ikke en estetisk nydelighet - men maskinen vil bli savnet å se på Flesland !!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 20:10   #18
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,272
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Quote:
Originally Posted by Piddien View Post
Jeg har og fortått det slik at det var to Fokkere til i SAS som jeg ikke har bilde av på norsk register. Disse var LN-RNB og LN-RNH. Om dette er feil, så kom gjerne med rettelser om dere har.
Från mst-aviation.nl och deras forum (augusti 2009):

"Both Aircraft where delivered new to SAS and flew with them untill they got stored at MST. Most likely they could earn more by scrapping the planes and selling the parts.

LN-RNB is not gone completely, the cockpit still remains and is used as a trainer at the Leeuwenborgh school which is located at the airport.

LN-RNH also still remains for a large part. The cockpit is used a a fire training object (not sure at which airport though) and the fusalage of this one remained intact and was transported to Denver-Centennial airport where it was used as a test platform for the cargo conversion of the F-50 by Straight Flight Conversions."
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 23:21   #19
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Fokker 50, LN-RNF, den siste turen i SAS sin tjeneste.

Takk alle sammen, og takk Rolf for utfyllende info om de andre to Fokker 50-ene på norsk register.
Piddien is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lynx er ferdig med sin tjeneste i RNoAF og Kystvakta Trdfly Flyforum 0 09-12-2014 00:19
Farvel til Il-96 i Aeroflot sin tjeneste VC-10 Flyforum 4 13-11-2014 23:05
SAS DC-8-62 sin siste flight i dag, 17.mai 2013 Eirik Flyhistorisk forum 4 23-05-2013 17:43
Fra siste turen - lett blandings LN-MOW Bilder & foto 12 16-05-2013 14:56
SAS Fokker 50 LN-RNF i nye farger og nytt selskap LN-AFG Flyforum 4 31-10-2011 17:02


All times are GMT +2. The time now is 20:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.