Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2012, 22:19   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Her er en TR fra påskeferien. Jeg er dessverre ikke så voldsom på dette med fotografering, så bildene er tatt med mobilkamera med varierende hell, og innimellom fraværende. Håper folk tilgir dette. Var litt tidkrevende arbeid dette her, så vet ikke helt når rapporten blir ferdig ennå. Detaljnivået bærer kanskje litt preg av at jeg ikke noterte underveis og skriver fra hukommelsen. Publiserer i hvertfall begynnelsen nå, så kan eventuelle tilbakemeldinger komme fortsettelsen til gode. Både positiv og konstruktiv kritikk mottas med takk

Last edited by Mjolnir; 22-04-2012 at 22:23.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 22:22   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

I forbindelse med at SAS hadde salg i desember var vi noen som begynte å diskutere en tur til Beijing. Vi kom fram til at påskeferien var en passende tid å ta en slik tur på, da vi kunne ta oss tid til 2 uker borte. Vi fant også ut at på de mest aktuelle datoene var Aeroflot det desidert billigste alternativet, til tross for diverse salg rundt omkring og at returbillett fra Trondheim måtte bestilles separat. Vi fant også ut at det kunne være moro å få med noe annet enn Beijing når vi først var der borte, og ble da raskt enige om Seoul. Vi ble til slutt tre stykker som reiste av gårde. To av oss hadde vært i Kina før, mens tredjemann var i Asia for første gang. Billetter Oslo-Beijing ble bestilt med Aeroflot allerede i desember, mens resten av forberedelsene ble ordnet jevnt utover våren. Endelig reiserute ble altså slik:




SAS Scandinavian Airlines
SK345
Trondheim (Værnes) – Oslo (Gardermoen)
TRD-OSL
Boeing 737-700
LN-TUD




Opp og hopp nærmest midt på natta på avreisedagen. Var ganske spent så det var sånn sett ikke noe stort problem. Vi hadde fått ordnet skyss til flyplassen, og cirka klokken 6 ble jeg plukket opp. Flyet gikk ikke før nærmere halv ni, så vi hadde ganske god tid på Værnes. Siden vi allerede hadde sjekket inn på nett gikk vi rett i ei bag drop-skranke og forhørte oss om mulighetene for å få sjekket bagasjen helt fram til Beijing da SAS og Aeroflot har interlineavtale. Det var dessverre bare mulig å tagge bagasjen fram til Moskva, så da var egentlig eneste alternativ å sjekke den til OSL siden vi ikke hadde visum til Russland. Deretter var det gjennom sikkerhetskontrollen med tilhørende laaang kø og så klart en del venting airside før avgang. En litt morsom anekdote er at de andre i reisefølget reiser mest med Norwegian. Det tok derfor litt tid å forklare at det ikke var nødvendig å printe boardingkort når man flyr SAS
Turen ned til Oslo gikk greit for seg. Nå reiser jeg nesten aldri med morgenfly, så det var veldig hyggelig med en liten frokost i tillegg til kaffen. Skulle gjerne sett like god servering også på flygninger etter klokken 9! Setene i disse tidligere Braathensmaskinene er for øvrig mye behageligere enn SAS sine egne.
Framme på OSL ble det et stykke å gå til bagasjehallen, fulgt av litt venting før bagasjen kom på båndet. Så bar det ut i ankomsthallen, inn i heisen og opp til avgangshallen.


Aeroflot Russian Airlines
SU2231
Oslo (Gardermoen) – Moskva (Sheremetyevo)
OSL-SVO
Airbus 320
VP-BRX




Siden vi reiste på to separate bookinger hadde vi beregnet godt og vel tre timer connection på Gardermoen. Innsjekk hos Aeroflot starter to timer før avgang, så vi satt ei stund i innsjekkshallen og ventet. Hadde allerede sjekket inn på nett, men så var det denne bagasjen da. Da det ble tid for innsjekk bega vi oss til skranka hvor vi ble møtt av en ganske solid kø. I tillegg drøyde det litt før innsjekk faktisk kom i gang. Vi kom nå i hvertfall fram og fikk levert fra oss bagasjen etter hvert. Dama i skranka satt for øvrig leeenge og plottet passinfo inn på datamaskinen. Aeroflot har forresten en praksis jeg ikke har vært borte i før: etter at sjekket bagasje var sendt av gårde fikk også håndbagasjen egen tag merket ”Approved cabin baggage”.
Etter at bagasjen var vel av gårde var det gjennom sikkerhetskontrollen fulgt av en liten runde nedover innenrikspiren for å kikke før vi gikk gjennom porten til utland. Soste litt rundt der óg før vi gikk gjennom passkontrollen til non-schengen. Det ble etter hvert klart at flyet var litt forsinket, men vi hadde jo mer enn nok tid i Moskva så det var ikke egentlig noe stort problem.

Flighten var opprinnelig satt opp med A319, men jeg oppdaget at det var endret til A320 da jeg skulle velge seter dagen i forveien. VP-BRX ble levert ny til Aeroflot i 2007 under lease fra RBS Aerospace. Kabinen var moderne med seter av den tynne typen:



Droppet knyttnevetestene for ikke å være sær, men det var absolutt god plass! Setene var også helt OK å sitte i. I løpet av turen kom FAene rundt med noe å drikke, deretter med mat. Maten så slik ut:


Tror bildet egentlig er av frokosten på vei til Beijing, men mener den var identisk.

Hadde ordnet meg vindussete på denne flighten, noe som passet meg veldig bra etter landing på Sheremetyevo hvor det var en drøss med russerfly: Il-62, An-124, Il-96, Tu-154… Jeg satt og gliste hele veien til gaten

For å komme til transferområdet på Sheremetyevo er det et par personer en må forbi. Først en kvinne som sjekket boardingkortet for neste flight, kikket litt i ei liste, og skrev på hvilken terminal flighten gikk fra. Deretter passkontroll – selv for transferpassasjerer. Passkontrollen var av de mer nøye jeg har vært borti: *se nøye på passet og på meg*… ”What is your name?” Du verden... kontrollspørsmål? Joda, jeg vet nå hva jeg heter, så fikk stammet fram rett svar. *liten konsultasjon med kollega* *laaangt skeptisk blikk* Så et par stempel på boardingkortet og ting var i orden Deretter var det sikkerhetskontroll… nei vent! Først ei dame som satte enda et stempel på boardingkortet SÅ sikkerhetskontroll. Ingen dikkedarer her; sikkerhetskontrollørene sto å ropte ”belts!” og ”shoes!” i alle retninger. En kjapp påkledning etter sikkerhetskontrollen og vi var til slutt inne i selve transferområdet.

Vi benyttet den første tida til å se oss litt rundt og blant annet finne gaten. Den internasjonale delen av Sheremetyevo består av de tre terminalene D, E og F som henger sammen slik at man kan spasere fritt mellom dem. Terminal F er den eldste og stammer fra sovjettida, mens de to andre er relativt nybygde. Inntrykket av terminal E som var den første vi kom til var at den var veldig romslig. Det virker som det er satt av plass til en del butikker som ikke eksisterer enda. Estetisk ser terminalen litt kjedelig ut. Terminal D er den peneste av de tre, men er ikke fullt så romslig som terminal E. Terminal F er en svært beryktet bygning. Terminalen er kjent for å være trang og rotete, og er nok en av grunnene til at mange anser transfer på Sheremetyevo som et av de viktigste argumentene mot å fly Aeroflot. Det største ankepunktet ved terminal F er nok likevel at her røykes det inne! I motsetning til de nye terminalene som har hvert sitt lukkede røykerom har terminal F kun anviste røykeområder uten skiller som ligger med jevne mellomrom. Det merkes godt på luftkvaliteten. Noe av grunnen til at terminalen går for å være trang er at den er fylt med kiosker og taxfree-butikker overalt. Det positive er at det aldri er langt å gå til neste kiosk om man trenger noe. Nevnte jeg at det er et svææært bygg med lange avstander?
Har lest at flyplassen er overpriset enkelte steder, men selv syns jeg prisnivået var helt OK. En cola kostet i underkant av 20 kroner i kioskene. Vi spiste middag på TGI Friday’s som havnet under hundrelappen med brus til. Der fant vi for øvrig ut at metallbestikk visstnok er forbudt inne i sikkerhetssonen på flyplasser i Russland. Bestikket på TGIF var i plast – sølvfarget for å ligne metall.

Vi gikk ellers Sheremetyevo på langs minst en gang for å få tiden til å gå. De tre terminalene utgjør et svært kompleks, så den turen er faktisk ganske lang. Alt i alt gikk 5,5 timer transfer ganske fort, men den siste timen var litt langdryg der vi satt ved gaten vår i terminal F og gjorde unna litt surfing før The Great Firewall ventet. Gratis trådløst internett er tilgjengelig på flyplassen, men foreløpig bare i terminal F. Vi fikk dekning et godt stykke inn i terminal E på tilbakeveien dog.

Jeg liker godt terminalbilder i en TR. Var dessverre ikke så flink til å ta bilder inne i terminalen selv, men her er i hvertfall et fra gateområdet i terminal F:


Last edited by Mjolnir; 23-04-2012 at 16:49.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 22:30   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Aeroflot Russian Airlines
SU204
Moskva (Sheremetyevo) – Beijing (Capital)
SVO-PEK
Airbus 330-300
VQ-BCQ




Det ble bussgate denne gangen. Ombordstigningen besto i å gå i kø ned noen etasjer i en heller trist trappeoppgang til bakkenivå hvor det sto busser klare. En liten runde rundt på tarmac tok oss til flyet. VQ-BCQ ble levert Aeroflot ny i 2009 under lease fra Aercap, og er malt i Skyteamlivery.

Setene i A330 er av den tykke typen. At pitch i A330 dessuten bare er 31” mot 32” i A320 bidrar til at det er langt fra like god beinplass i A330 som i de, som tidligere nevnt, ganske romslige A320. Det var fortsatt grei nok plass i forhold til sardinkanna som er baki mange av SAS sine B737. Det oransje trekket på stolene ser greit nok ut, men skriker ikke akkurat siste mote. Personlig syns jeg ikke disse stolene var spesielt behagelige å sitte i. Kabinbilde:



Det virket som veldig mange om bord var russere. Hadde strengt tatt forventet flere kinesere med tanke på prisene til Aeroflot og hvor prissensitive kinesere er. Vi hadde prøvd oss på trikset med å reservere sete D, E og G på en fireseter i håp om et ledig midtsete, men flighten var ganske full, så da endte jeg opp i F-setet

Når vi var på cruise kom serveringen i gang. Syns Aeroflot har noen ganske tunggrodde rutiner på dette. Først kom de en runde med drikke. Deretter varte og rakk det før de kom rundt med mat. Tror jammen meg de til og med tok en runde og samlet boss i mellom. Drikke til maten er visst oppskrytt. Mens vi satt og spiste kom de rundt med kaffe og te. Tror vi var godt og vel 2 timer inne i flighten før hele prosessen var over. Med tanke på at dette er en 7,5 timer lang nattflight er kanskje ikke det helt optimalt med tanke på folk som vil sove. Det verste for min del var at jeg begynte å få ganske vondt i ryggen og bakenden av å sitte, og det er ganske upraktisk å reise seg og strekke på beina mens FAene gjør greia si – spesielt fra midtsete. Tok dessverre ikke bilde av maten, så de som er interessert i slikt får nøye seg med et dårlig bilde av menyen:



Underholdningssystemet var litt tregt, men utrolig innholdsrikt med airshow, diverse spill, et svært utvalg av filmer og en del serier med flere episoder hver. Skjermen var dessuten veldig stor og fin. Et lite irritasjonsmoment med airshowet var at man automatisk fikk anglo-amerikanske galehusenheter hvis man hadde valgt engelsk som språk.


Ikke spør meg hvorfor serier står oppført som ”Reality-TV”.

En litt morsom ting jeg merket meg på disse to flightene var hvor lite kreative russere er med tanke på navn. FAene hos Aeroflot har navneskilt, og omtrent samtlige navn var i gata Aksana, Natalia, Vladimir, Tatiana, Svetlana osv.

Ikke så veldig mye som skjedde i løpet av turen, bortsett fra at det plutselig i løpet av natten ble etterlyst en lege over PA. Virket som de fikk ordnet opp i det. Det ble i hvert fall ingen ekstraordinære stopp i Mongolia e.l.

Frokost ble servert en time eller to før landing. Samme prosedyre som ved middag. Maten var som nevnt den samme som på flighten fra Oslo

Ankomst terminal 2 på PEK var en helt OK affære. Først immigrasjonskontroll for å bli tatt bilde av og få stemplet passet, så ut i bagasjehallen og vente på bagasjen. Syns det var litt interessant at mens vi sto der og ventet kom bagasjen fra noe så kuriøst som Air Koryo fra Pyongyang på nabokarusellen Etter at bagasjen var plukket opp var det ut gjennom tollen uten å vekke noen større oppmerksomhet der og en tur innom første og beste minibank før vi kom oss ut og stilte oss i taxikø. Taxikøen var lang. Faktisk så lang at den måtte gjetes for å ikke stå i veien for passerende busser. Heldigvis går den ganske fort framover. Når vi kom fram i køen var det faktisk en spesielt kaotisk affære for en utlending. Her gjaldt det å hoppe på en taxi uten å nøle. Hotellbekreftelsen fra hotels.com inneholdt en del info i kinesiske tegn, men dessverre ikke det viktigste: adressen. Svært få taxisjåfører i Kina kan engelsk, og er heller ikke noe flinke til å lese latinske bokstaver. Jeg hadde derfor printet adressen til hotellet i kinesiske tegn på et eget ark. Vår utvalgte sjåfør brukte likevel litt tid på å finne utav hvor det var, og fikk da en tirade fra noen av de andre taxisjåførene for å blokkere køen, stakkars.

Last edited by Mjolnir; 22-04-2012 at 22:59.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 22:36   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Fin TR. Synes Aeroflot er helt kurant jeg til Kina og heller lite problem med terminal 2. Vel du burde ha oppsøkt den offisielle hjemmesia til hotellet for å få det skikkelig ut på mandarin, men heldigvis så har jeg som oftest ikke mye bagasje så jeg brukte nå flytoget og t-banen i Beijing.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 23:57   #5
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
du burde ha oppsøkt den offisielle hjemmesia til hotellet for å få det skikkelig ut på mandarin, men heldigvis så har jeg som oftest ikke mye bagasje så jeg brukte nå flytoget og t-banen i Beijing.
Vi bodde på relativt "budsjettvennlige" steder som ikke har hjemmeside, så jeg brukte Google Maps Funket fint det óg. Kunne faktisk godt tenke meg å prøve flytoget, men reisefølget var ikke like entusiastisk Fra flyplassen var uansett taxi det greieste denne gangen for å slippe å løpe rundt i et ukjent nabolag og lete etter hotellet med bagasjen på slep. Dessuten ble prisen omtrent den samme som flytoget, om ikke litt billigere, når vi kunne dele regninga på tre.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Fin TR
Takk!
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 00:28   #6
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Takk for en fin TR!

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Er det lov å spørre hvor er det man får laget slike?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 00:58   #7
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Flott TR Mjolnir - takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 01:06   #8
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Takk for en fin TR!




Er det lov å spørre hvor er det man får laget slike?

Kart som dette kan du bla. lage hos Great Circle Mapper
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 13:21   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Takk for svar, skal huske på det nesten gang jeg lager en TR!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 14:14   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Veldig bra. Artig å se et selskap som ikke så ofte omtales!!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 20:59   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Hotell var som nevnt bestilt gjennom hotels.com. Til tross for litt stramt budsjett hadde vi bestemt oss for å ha hvert vårt rom med eget bad. Valget falt på Jade Hotel som var det rimeligste stedet som så ålreit ut. Vi fikk hvert vårt forholdsvis romslige rom med dobbeltseng for cirka 150 kroner per natt. Badet var helt fint og senga faktisk relativt myk til å være Kina. Rengjøring kunne blitt gjort nøyere.


Litt gammelmodig tapet. Greia ved siden av vannflaska på nattbordet brukes til å kontrollere lyset i tillegg til å fungere som vekkerklokke. Var en lik en på det andre nattbordet. Til høyre for bildet er det vannkoker med komplimentær grønn te (prøvde den ikke), et lite skrivebord, samt TV som henger på veggen. Som vanlig var CCTV News (tidligere CCTV 9) den eneste engelskspråklige kanalen.

Hotellet lå i ei bakgate, men innen gåavstand til den kjente gågata Wangfujing og Den Forbudte By. Sistnevnte var synlig fra de øverste etasjene på hotellet. Det var som regel minst en person med grei engelsk på vakt i resepsjonen:


Dette bildet er stjålet fra hotels.com.

Det var 5 etasjer, og vi ble tildelt to rom i 4. og et i 5. etasje. En litt sær ting var at heisen bare gikk opp til 4. etasje. Rommet i 5. etasje hadde til gjengjeld finere TV og var muligens bittelitt større. I motsetning til rommene i 4. etasje hadde det i 5. dessuten vindu i døra på badet. Vindu eller glassvegger mellom badet og rommet ser ut til å være regelen snarere enn unntaket de stedene jeg har bodd i Kina, og er alltid like ”morsomt” hvis man deler et dobbeltrom. Hyggelig med ugjennomsiktige vegger på rommet mitt i hvertfall, selv om det ikke har så mye å si når man bor alene Det var gratis Wifi i lobbyen. Litt småirriterende at room service begynte rundt klokka 8 hver morgen. Viktig å henge ”ikke forstyrr”-skiltet på døra med andre ord.

For en nordmann i Kina er det veldig kjekt at kinesiske yuan er verdt omtrent like mye som norske kroner – så slipper en å regne Prisnivået er generelt veldig lavt så lenge man ikke kjøper noe importert. En T-banebillett i Beijing koster ¥2 uansett distanse, og var vårt primære transportmiddel. Starttakst for taxi er ¥10 som øker med distanse. Beijing er en by med avstander, så typisk havner en taxitur i byen på ¥20-30. De 30 km fra flyplassen havnet på cirka ¥80. Ei brusflaske koster typisk ¥3-5 i kiosker på gata. På markeder får man tak i det meste, men her må man være beredt på å prute. En tommelfingerregel er at en skal havne på litt under halvparten av opprinnelig pris, men noen selgere begynner så høyt som 10-20 ganger det varen er verdt.

Den første dagen gikk vi for det meste rundt og så oss rundt i området. Det ble en del gåing på Wangfujing som var rett i nærheten, men ingen turer langt bort fra hotellet siden vi egentlig var ganske trøtte pga. jetlag og over et døgn med lite eller ingen søvn. Var i seng før kl. 20. Litt irriterende at betjeningen kort etter kom og skulle legge en internettkabel på rommet. Nåvel, våknet tiiiidlig neste morgen, så da kunne jeg jo like godt dra nytte av kabelen og surfe litt. Måtte imidlertid gi opp etter et par forsøk og slepte meg ned i resepsjonen med laptopen under armen. Resepsjonisten kunne informere om at det ikke var noen nettilgang gjennom kablene ennå, så da ble jeg sittende i lobbyen og surfe. Ble trøtt igjen etter hvert, så gikk og la meg fram til jeg hadde avtalt å møte reisefølget for å finne frokost.

Vi hadde ingen problemer med å fylle resten av dagene. Siden første hele dag var en søndag brukte vi dagen på å dra til Panjiayuanmarkedet som er mest aktivt på søndager. Det meste av markedet er utendørs, og her selges blant annet kunst, bøker, gamle propagandapostere, antikviteter, møbler, statuer og masse annet. Jeg kjøpte meg en rull med kalligrafi.

Andre dag brukte vi i Beijing Zoo. Den er svær og har mye forskjellig, men hovedattraksjonen er så klart pandaene, selv om de stort sett bare ligger der Mange reagerer på hvor trange bur noen av dyrene har. De som er aktive i dyrebeskyttelsen bør kanskje droppe dyrehagen.

Tredje dag besøkte vi Den Kinesiske Mur. Vi valgte å dra til Badaling – det nærmeste men mest turistifiserte stedet å se muren. Bakgrunnen var at det skulle være greit å komme seg til Badaling med kollektivtransport. Det viser seg at vi klarte å taime besøkene våre til de mest populære attraksjonene midt oppi en kinesisk ferie. Etter tips fra Wikitravel tok vi toget som gikk fra Beijing Nord Stasjon. Det var litt av en opplevelse… Fra perrongen:



Vi stilte oss i kø på billettkontoret, men ble fort plukket ut av en av informasjonsmedarbeiderne som sendte oss i en kø til en bod på utsiden. Den køen tok omtrent en time å komme fram i. Så var det inn i termnalen og vente på avgang. Det var mange som sto i kø for boarding allerede, men med rundt 40 minutter å vente satte vi oss like gjerne ned og ventet. Folk sprang som galninger nedover perrongen når boarding åpnet. Det var tydeligvis free seating her, selv på tvers av klasser. Toget var stappfullt, så vi havnet på klassen under monkey: gulvet. Jaja, billetten kostet i hvertfall bare ¥6 for over en time lang togtur. Det var heller ikke utsatt til langt utpå ettermiddagen slik noen som oppsøkte oss i billettkøen påsto. De hadde garantert en minibuss i nærheten. Det er som regel mye tull med slike turer til muren som folk selger på gata.

Det kommer sikkert ikke som noen overraskelse at det var mer enn nok folk på muren på Badaling, som man også kan se:



Syns likevel det var greit nok å bevege seg oppover, spesielt etter et stykke når det tynnet seg littegrann. Det kan for øvrig ikke gjentas nok ganger at Den Kinesiske Mur er bratt. For ordens skyld: vi gikk i motsatt retning av den bildet er tatt i siden det så litt mindre overfylt ut der. Her fikk vi for øvrig rabatt med studentbevis og slapp unna med ¥25 for inngangsbilletten mot ¥40 for en voksenbillett.

Tilbake til byen var det samme sirkus som til muren, bare på en mye mindre stasjon: først inn i en utrolig treg kø for å kjøpe en utrolig billig billett. Dessuten utrolig morsomt at det gikk et tog mens vi sto i billettkø. Da vi til slutt fikk billett og kom inn i ventehallen viste det seg at det var 2 timer til neste tog, så da var det bare å sette seg og vente da. En liten stund før toget kom ble folk sluppet ut på perrongen. Det medførte ekstrem trengsel i den lille terminalen. Man kunne se vaktene drive crowd control. Vi var relativt tidlige ut, men det ble golvklasse på oss denne gangen og. Det hele endte med at vi var tilbake på hotellet ganske seint denne kvelden.

Dag fire syns vi det var på tide å besøke den forbudte by som jo var rett i nærheten av hotellet. Vi startet med en tur på Den Himmelske Freds Plass med besøk i Maomausoleet. Det var ikke stengt slik en fyr (som ga meg visittkortet til minibusstjenesten sin) sa, men det var litt av en kø! Den strakte seg omtrent rundt hele plassen. Det var teknisk sett etter stengetid når vi var framme. Mausoleet stenger kl. 12. Syns man ser ganske tydelig at mye er voks på det som offisielt skal være den avdøde Formann Mao. Ble forresten valgt ut til en ekstra pat down i sikkerhetskontrollen her. Neste punkt på agendaen var Den Forbudte By. Ikke så mye å si om det da de fleste sikkert kjenner til dette tidligere keiserpalasset. Syns ¥60 var litt drøyt for inngangsbilletten men OK. Ikke ville de gi studentrabatt til utenlandske studenter heller Vi gikk ut på baksida hvor man kan gå opp på Jingshan, et menneskeskapt fjell laget av massene fra vollgraven rundt Den Forbudte By. Fra toppen har man flott utsikt over Den Forbudte By, samt andre deler av Beijing.


Fra den forbudte by. Pagoden på toppen av Jingshan i bakgrunnen.

Femte og siste dag før vi skulle videre hadde vi satt av til OL-parken. Vi tok først turen inn i Ørneredet, den kjente stadionen hvor OL-åpningen fant sted. Etterpå gikk vi i Ethnic Culure Park som ligger i forbindelse med OL-anlegget. Ethnic Culure Park viser fram de 56 etniske gruppene i Kina. De fleste områdene der inne har bygninger og kunstig natur som ligner byggestilen til den aktuelle folkegruppa og naturen i området den stammer fra. Noen få områder har flere elementer. En kunne blant annet bevitne sang og dans i ”Tibet”. Parken er delt i nordparken og sørparken, forbundet med ei bru. Sørparken er bare åpen i sommerhalvåret og var stengt sist jeg var der, mens nordparken er åpen hele året. Det var derfor litt stas å få med seg sørparken også denne gangen.

Siden det for en gangs skyld var ganske tidlig når vi var ferdige med planene for dagen tok vi en tur til Beihai Park som er en hyggelig plass å henge ei stund.


Fra Ethnic Culture Park

Noe litt interessant vi opplevde en av dagene var da en fyr begynte å snakke med oss da vi gikk gjennom hutongen (tradisjonelle bolighus) rett ved hotellet. Han snakket bra engelsk og var en snakkesalig fyr. Han inviterte oss like gjerne inn i huset sitt for å kikke mens han ivrig fortalte om seg selv. Det så for øvrig ut som et normalt, moderne hus på innsida.

Last edited by Mjolnir; 25-04-2012 at 18:18.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 21:55   #12
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Intressant så langt! Virker som SVO (og aeroflot) har forbedret seg ganske mye siden jeg reiste med de til BKK for noen år siden. Da var det kun Terminal F som var åpen og masse ombygging og ingen rene do, og med 7-8 timer venting var det uten tvil den verste flyplassen jeg har vært på. Og var heller ikke noe skjermer på langdistanseflyene og generelt ganske nedslitte fly hos aeroflot.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2012, 18:17   #13
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Flyet til Seoul gikk litt utpå ettermiddagen, så vi hadde noen timer på formiddagen før måtte av gårde til flyplassen. Holdt oss i nærheten av hotellet i området rundt Wangfujing hvor vi egentlig bare nøt det deilige været før vi gikk tilbake for å hente bagasjen og heiv oss i taxien hotellet hadde bestilt. Taxisjåføren var en riktig kul type, og vi pratet litt om både det ene og det andre på vei til flyplassen Fyren kunne til og med noen ord engelsk, og det er det ikke mange drosjesjåfører i Beijing som kan!


Asiana Airlines
OZ334
Beijing (Capital) – Seoul (Incheon)
PEK-ICN
Airbus 330-300
HL7747




Som medlem av Star Alliance flyr Asiana fra terminal 3 på PEK. Terminalen ble bygget til OL i Beijing i 2008 og skal etter sigende være større enn alle terminalene på LHR til sammen! Den var verdens største terminal fram til det ble bygd en enda større i Dubai. Terminalen er delt i 3 bygninger: 3C, 3D og 3E. Innenriksflygninger går fra 3C, mens internasjonale flygninger går fra 3E. Den mye mindre 3D har ikke vært i bruk siden OL. Innsjekkingsområde for alle flygninger er i 3C. Arkitektonisk er terminalkomplekset skikkelig imponerende.

Vi fant innsjekkingsområdet nede mot den ene enden av avgangshallen. Ei dame spurte om vi skulle med Asiana, og geleidet oss så til en ledig skranke. Også denne gangen tok det ei stund før alt var i orden, og check in agent rådførte seg også med ei som så ut som representant Asiana ut fra uniformen (skjerf med Asianafarger). Tror det var diverse særnorske bokstaver som skapte hodebry. Da innsjekking var ferdig ble vi bedt om å gå i infoskranka til Asiana ved siden av slik at de kunne ta kopi av kortene bestillingen var gjort med. Måtte vente litt på to asiatiske menn foran oss i køen, men etter det var det ganske fort gjort, selv om jeg trengte to forsøk før jeg klarte å gi dem riktig kort

I tillegg til innsjekkingsfasiliteter er det et relativt godt tilbud av spisesteder og kafeer landside på PEK. Mye bedre enn airside i den internasjonale delen syns jeg. Noen av dem:



Etter innsjekk med nevnte, tilhørende formaliteter bar det ned til interterminaltoget. Toget tar en fra 3C gjennom 3D til 3E hvor emigrasjonskontrollen ventet. Kontrolløren drev med den vanlige romsteringen bak disken før han gikk amok med stempelet. Når jeg ser gjennom boardingkort jeg har liggende er det ganske lett å se hvilke som er utreise fra PEK: de er fulle av stempel Etter emigrasjonskontroll går man gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg håper de aldri setter noen noen som jobber i sikkerhetskontrollen til legitimasjonskontroll. Det tok litt tid å forklare dem at et ID-kort som kom gjennom røntgenmaskinen ikke tilhørte meg, men mannen foran meg som var tatt ut til ekstra kontroll. Det hører med til historien at fyren var amerikaner med indisk utseende

Vi satt i nærheten av gaten ute ved et av hjørnene på terminalen mens vi ventet på avgang. Slik så det ut der:



Ellers mange interessante selskap å se ut vinduene. Dessverre ikke lett å få noe bra bilde gjennom vindu. Visste at PEK hadde gratis WiFi, men sleit litt med å finne utav det. Kom etter hvert inn på ei infoside som forklarte at en måtte skaffe brukernavn og passord på en automat for å bruke nettet. Det var også et kjekt kart over hvor i terminalen slike automater var plassert, og jammen var det ikke en rett i nærheten. Automaten fungerte på den måten at man måtte stikke inn passet slik at automaten kunne skanne det. Når det var gjort fikk man opp brukernavn og passord som man kunne velge å printe ut. Tror ordningen har sammenheng med kinesiske myndigheters kontrollbehov.

Etter hvert kom flyet og det ble tid for boarding. Så noen veldig få andre hvite i gateområdet, men de aller, aller fleste som skulle med var asiater. Da billettene ble bestilt var flygningen satt opp med B767. Da vi valgte seter noen uker før avgang viste det seg at dette var blitt endret til A330. Asiana lar en for øvrig velge seter online når som helst mellom bestilling og avgang. Tror endringen fra B767 til A330 på denne ruta er permanent siden endringen også gjaldt returen. Jeg hadde fint lite imot utstyrsskiftet utover at planene om å få 767 i ”samlinga” gikk i vasken. Så vidt jeg har fått med meg er 767ene til Asiana blant de mer utdaterte flyene i flåten, uten at det gjør så mye på en 2 timer lang flygning. A330ene derimot, er behagelige maskiner utstyrt med long haul interiør Her er maskinen ved gate:



Inne i broa, rett før man kom inn i flyet lå det et utvalg av aviser. Dessverre bare på koreansk Kabinfaktor var ganske bra, så strategien med å booke D, E og G feilet nok en gang. Heldigvis fikk jeg midtgang denne gangen Kabinen under boarding:



Litt forsinket ut fra PEK på grunn av trafikk, men vi tok inn igjen en del i lufta. Servering kom i gang på cruise. I motsetning til Aeroflot ble mat og drikke heldigvis delt ut samtidig. Måltidet så sånn ut:


Stort måltid for en så kort tur. Her har SAS noe å lære En detalj jeg lot meg imponere spesielt av: metallbestikk på økonomiklasse! Etter at folk hadde fått mat kom flyvertinnene rundt med te og kaffe (først ei flyvertinne med te, så ei med kaffe litt lengre bak). Da var det å sette koppen som står oppe til høyre på matbrettet på bildet (med en vannboks oppi) på brettet til flyvertinna og la henne fylle opp. Plusspoeng for presentasjon. Besetningen var dessuten veldig smilende og hyggelige.

Underholdningsanlegget hadde noe mindre skjerm enn hos Aeroflot. AVOD-utvalget var heller ikke like bredt. Det var imidlertid utrolig raskt og responsivt. Airshow vekslet mellom engelsk, koreansk og japansk. Heller ikke her kunne engelsk språk og metriske enheter kombineres Fjernkontroll var festet i armlenet, men det var også mulig å trykke rett på skjermen. Syns likevel fjernkontrollen var mest praktisk med mine norske pølsefingre. Siden det var en kort flight og måltidet var ganske stort rakk jeg ikke å utforske systemet så veldig nøye.


Hovedmenyen i Asianas IFE-system.

Ved ankomst ICN var det et lite stykke å gå til immigrasjonskontrollen. Deretter var det ei stund å stå i kø i immigrasjon hvor det ble tatt bilde og fingeravtrykk. Tror det kom noen amerikafly samtidig med oss. Så i hvertfall en haug med maskiner fra United i løpet av spaserturen mot immigrasjon. Det gikk raskt å få tak i bagasjen, og vips så var vi i ankomsthallen. Første stopp var minibanken – og for en minibank. Minibankene i Sør-Korea er ganske high-tech med stor touchskjerm og greier. Det var mange som gikk rundt i ankomsthallen og tilbydde taxi. Usikker på om de var legitime eller pirattaxier. Sistnevnte er et kjent syn på PEK. Vi hadde uansett funnet ut på forhånd at det gikk buss fra flyplassen som stoppet rett i nærheten av der vi hadde booket overnatting. Bilettprisen på en Airport Limousine som disse bussene kalles er en god del lavere enn hva en taxi ville ha kostet. De har dessuten store og behagelige seter i 2-1 konfig. Kunne dog ha ønsket meg hattehylle, så hadde jeg sluppet å bruke deler av beinplassen til å ha håndbagasjen på.

Førsteinntrykket av Asiana var utrolig bra. Mest sannsynlig det beste short haul-produktet jeg har prøvd. Mye ligger i detaljene – og litt var flaks, nemlig at det ble satt inn en long haul-maskin på ruta.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2012, 18:35   #14
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Hvordan var det med alkohol ombord på Aeroflot?
Jeg fløj selv CPH-SVO-PVG for et par måneder siden, og PVG er en af de vistnok 7 ruter hvor SU slet ikke serverer alkohol (heller ikke øl og vin), men jeg mener at PEK ikke er blandt disse ruter?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2012, 19:17   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Hvordan var det med alkohol ombord på Aeroflot?
Jeg fløj selv CPH-SVO-PVG for et par måneder siden, og PVG er en af de vistnok 7 ruter hvor SU slet ikke serverer alkohol (heller ikke øl og vin), men jeg mener at PEK ikke er blandt disse ruter?
Tror man kunne velge vin til det første måltidet. Utforsket ikke BoB-tilbudet noe særlig.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 17:21   #16
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Aeroflot er vel et av de få europeiske selskapene som fortsatt serverer "brettmat" på turistklasse intraeuropeisk?? Har flydd business med de OSL-SVO(oppgradert), og der var det valget mellom to varmretter og masse drikke.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2012, 18:48   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Aeroflot er vel et av de få europeiske selskapene som fortsatt serverer "brettmat" på turistklasse intraeuropeisk?? Har flydd business med de OSL-SVO(oppgradert), og der var det valget mellom to varmretter og masse drikke.
Det stemmer, Aeroflot er flinke der selv på korte hopp som OSL-SVO. På Lufthansa får man vel et bare tørt rundstykke. Eneste er at det ikke er gratis alkohol som det er feks på Lufthansa og de tar bare kontant. Måtte grave langt nedi lommeboka etter rublene for å betale for en øl, men betjeninga så at jeg slet med å finne penger så de sa det var greit... I USA og resten av Europa insisterer man jo nærmest på plastikken på buy on board.

Last edited by Hypern; 12-05-2012 at 18:50.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 14-05-2012, 20:07   #18
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Flott Flott! Mye bra info og fine bilder!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 02:15   #19
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

På tide fortsette på denne etter hvert kanskje?


Førsteinntrykket av Korea var at landet framstår mye mer vestlig og moderne enn Kina. Man fikk nesten følelsen av å ha kommet tilbake til sivilisasjonen når det plutselig var rent, få tiggere, fritt tilgjengelig internett, og man slapp å hive dopapir i ei åpen bøtte ved siden av toalettet. Trafikken var langt fra like kaotisk som i Kina – faktisk ganske behagelig, om enn ikke så defensiv som i Nord-Europa.

Koreanere slo meg som utrolig hyggelige og hjelpsomme. Man fikk sjelden stå lenge og studere kartet før noen kom og tilbød assistanse. Da vi gikk av flybussen fant vi ikke hostelet vårt med en gang, og spurte derfor i ei sjappe drevet av et middelaldrende par. De la seg virkelig i selen for å hjelpe oss. Da de ikke fant utav hvor det var heiv de seg over telefonen og ringte hostelet. Det hele endte med at manageren kom og hentet oss.

Vi bodde på Dongdaemun Hostel nær Dongdaemun-markedet. Selve Dongdaemun (en av portene i den gamle bymuren) så dessverre ut til å være under renovasjon. Ellers er plasseringen også relativt sentral i forhold til mange av turistattraksjonene i byen.
Enkeltrom her også, og rommet kan kanskje best beskrives som ei lekse i romutnyttelse. Halve gulvarealet var okkupert av den relativt smale senga. Likevel hadde de klart å presse inn både bad og en liten TV. En litt interessant detalj var at sko ble satt i låsbare skap i trappeoppgangen. I gangen mellom rommene var det tøfler som gjaldt!

Koreanske won er ikke en like lett valuta å forholde seg til for en nordmann som kinesiske yuan. Men med en kurs på ₩200 = 1 kr går det som regel greit å dele på 2 og fjerne to nuller eller omvendt. Eventuelt ta utgangspunkt i at ₩1000 er ca. 5 kroner.

Det var ikke vanskelig å se hvor de fleste turistene til Sør-Korea kommer fra – det er svært vanlig med japansk på plakater, menyer osv. Ikke like vanlig som engelsk, men definitivt mer utbredt enn for eksempel tysk i Norge. Ved turistattraksjoner (for eksempel DMZ) var det vanlig med informasjonplakater på koreansk, engelsk, japansk og kinesisk.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 02:27   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Første hele dag i Korea ble brukt til å besøke grensa mot Nord-Korea (DMZ). Siden Joint Security Area holder stengt enkelte ukedager var denne dagen eneste reelle alternativ. Vi booket turen gjennom tourDMZ og gikk da for en heldagstur til ₩120 000 som omfattet de fleste attraksjonene rundt grensa.

Tidlig opp til ferie å være for å hive seg inn i en taxi det forholdsvis korte stykket til Lotte Hotel. Måtte rote litt rundt for å finne riktig inngang, men fant omsider fram til TourDMZ sitt kontor. Etter å ha betalt for turen og fått tildelt setenumre på bussen ble vi sendt til venterommet for å vente på avgang. I tillegg til vår gruppe satt det en gruppe med japanere der. Det viste seg at en stor andel av vår gruppe besto av briter.

Guiden vår snakket ganske bra og forståelig engelsk, men hadde en ganske spesiell måte å snakke på som enkelte nok kunne latt seg irritere over. Syns historien ble framlagt ganske subjektivt. Guiden snakket for eksempel om hvordan det etter krigen utviklet seg et kommunistisk nord og et demokratisk sør. De 40 årene med statskupp og autoritære ledere i Sør-Korea fram til ca. 1990 ble ikke nevnt. Har lest et par TRer fra Nord-Korea som beskriver retorikken til guidene der. Hadde forventet en mer objektiv framstilling i sør, men der tok jeg altså feil.
Den demilitariserte sonen ligger rundt en times kjøring nord for Seoul. Langs veien var det satt opp piggtråd og diverse utsiktstårn mot nord.

Første stopp inne DMZ var Dora-observatoriet. Her har man utsikt mot de to landsbyene som ligger inne i den demilitariserte sonen - Daeseong-dong i Sør-Korea og Gijeong-dong (også skrevet Kijong-dong) i Nord-Korea. Fra nord hevdes det at Gijeong-dong er et velfungerende samfunn sentrert rundt et kollektivbruk hvor innbyggerne nyter godt av tilbud som sykehus, skole og barnehage. Observasjoner har vist at landsbyen i virkeligheten kun er til propaganda. Bygningene er tomme skall med lys programmert til å gå av og på, og folk på gata er ansatt til å gå der. På åttitallet var disse to landsbyene åsted for en ”flaggstangkrig” hvor nord og sør konkurrerte om å ha den høyeste flaggstanga. Sør-Korea gikk lei først, så man kan vel si at Nord-Korea vant den kampen. Enkelte ex-sovjet- og araberstater har imidlertid bygd flaggstenger enda høyere enn den i Gijeong-dong med sine 160 meter, så noen verdensrekord innehar den for tiden ikke. Foruten de to landsbyene kunne man observere nord-koreanere i arbeid ved å benytte kikkertene (myntinnkast, ₩500). Flaggstanga i Daesong-dong kom vi for øvrig mye nærmere på vei mellom destinasjonene inne i DMZ. Dessverre er det fotoforbud under transportetappene inne i DMZ. Kombinasjonen av at man må et par meter bak kikkertene for å ta bilde og mobilkamera gjorde at bildene fra observatoriet ikke ble brukbare. Her er i det minste et bilde av bygningen:


Slike slagord om gjenforening hadde de mange av

Etter observatoriet bar det videre til 3rd Tunnel – en av de 4 tunnelene man har oppdaget så langt som Nord-Korea har gravd for å kunne flytte tropper til et overraskelsesangrep mot sør. Her var det på med hard hats før vi tok bane ned til tunnelen. Det er også mulig å gå ned, men med stram timeplan hadde vi ikke tid til det. Guiden la ut om bevisene for at tunnelen var lagd av nordkoreanerne mange, mange ganger: retningen på dynamitthullene, at tunnelen heller nedover mot nord for å drenere ut vann, og maling som skal forestille kull som nordkoreanerne plasserte der for å bruke unnskyldningen om at tunnelen er ei gruve, ikke en angrepstunnel. Dessverre er det fotoforbud nede i tunnelen. Beklager hvis det er mye tekst ifht. bilder i denne delen av rapporten, men det er altså de rigide fotoreglene i DMZ sin skyld

Siste stopp før lunsj var Dorasan Stasjon – siste stasjon langs toglinja på sørkoreansk side. Helt greit, men ikke et must å få med seg. Guiden pratet i vei om alle hvor gode forbindelser de ville få med resten av verden via tog etter reunification. Tydelig at det går innpå dem å være avskjært fra resten av kontinentet. Lunsj var for øvrig ikke uventet koreansk mat. Den var godkjent den

Etter lunsj var det et stopp på Imjingak. Om jeg husker guiden korrekt drar mange sørkoreanere som har familie i nord hit ved enkelte høytider. Det var en fin utsiktsplatform der, men store arealer rundt brukt til parkeringsplasser og en fornøyelsespark ødela stemningen i bildene litt:



Turens høydepunkt kom så klart til slutt: Joint Security Area, óg kjent som Panmunjom. Dette stedet er ganske berømt som stedet der nord og sør møtes til samtaler i de blå bygningene som krysser grensa mens soldatene står i taekwondo-posisjoner og prøver å se skumle ut. Først til Camp Bonifas for briefing og for å tre over i en av militærets busser for det siste strekket til JSA. Soldatene står visstnok bare nede ved de blå bygningene når det er turistgrupper til stede. Siden det ikke var noen besøkende fra nord fikk vi derfor bare sett nordkoreanske soldater på avstand.


Joint Security Area mot nord. De som har lupe kan se en nordkoreansk soldat på toppen av trappa til Panmungak (det store betongbygget i bakgrunnen).


Bevis for at man har vært på nordkoreansk jord!

På vei tilbake til Seoul ble det vist en dokumentarfilm med intervju av personer som hadde hoppet av fra Nord-Korea. Mange benyttet heller anledningen til å duppe litt. Tilbake i Seoul i kveldingen, så resten av dagen ble egentlig bare brukt til litt sightseeing i området rundt hotellet – og til å finne noe godt å spise så klart
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Høsttur til Sør Korea - Japan - Taiwan - Thailand med OZ,UA,TG(F) & LH,BR,SK(C) Jamesbond_ppk TripReports 15 09-01-2014 12:53
Reise mellom Nord Korea og Sør Korea? lebeda Reiseforum 5 21-01-2013 01:22
Kina og sør Korea. valen TripReports 12 07-10-2010 23:38
Visum Kina og Korea? LN-FHU Reiseforum 8 08-03-2010 22:20


All times are GMT +2. The time now is 14:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.