Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2010, 02:13   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Låse kofferten

Hvordan er det med regler rundt det å låse koffertene nå lengre? I USA kjenner jeg jo regelverket, men når jeg skal til Tyrkia på tirsdag, har jeg noe å frykte om jeg velger å låse kofferten?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 02:19   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Låse kofferten

Ikke vits i å låse, hvis noen vil ha noe der så tar de det uansett..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 02:23   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Låse kofferten

Det er jeg klar over, men årsaken er av mer praktisk karakter, den ene spenna på denne kofferten har en tendens til å sprette opp når kofferten håndteres, men om den låses så slipper jeg problemstillingen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 03:48   #4
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Låse kofferten

Spørsmålet da er vel om du har kodelås eller en annen type?
Mange av de nyere koffertene kommer med en "universal" lås slik at tollerne har egne nøkler til disse låsene (samsonite etc har slike tror jeg).
har du kodelås klipper de den bare uansett. Har ikke opplevd det selv, men har venner som har fått kofferten revet opp og sjekket. Surt. Selv låser jeg den med en sånn nøkkel jeg håper er universal, men det får tiden vise.
Du kan jo feste et sånt bånd rundt kofferten?
Aldri hørt om dette fra Tyrkia, og tror vel sjansen er relativt liten
Fry is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 08:39   #5
ENGML4
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 55
Default Re: Låse kofferten

I Norge har ikke sikkerhetskontrollørene myndighet til å åpne bagasje uten eier tilstede. Om du har noe i din bagasje som fatter sikkerhetskontrollørenes interesse, vil du bli kontaktet på gate for åpning av bag.

På vei ut av Noirge er det bare å låse kofferten, det skal ikke være noen fare for at låsen blir klippet.

Hvordan det fungerer i Tyrkia kan jeg dessverre ikke svare på.
ENGML4 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 09:52   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Låse kofferten

Ironisk nok er den eneste gangen jeg har blitt frastjålet noe i en koffert var fra en jeg hadde låst
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 10:37   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Låse kofferten

Jeg låser alltid kofferten når jeg sender den med fly.
Har hørt rykter om at det i Asia ofte stjeles ting fra kofferter som er ulåst. Relativt ugreit det, så da er det bedre å være på den sikre siden.
Om noen da har brutt opp låsen, er det lettere å bevise at noe er stjålet fra kofferten enn om den ikke var låst!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 11:06   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Låse kofferten

Låser alltid kofferten her også.

Til USA har man TSA-godkjent lås, ellers er det bare en vanlig kodelås.

Som Bizflyer skriver så er det enklere å bevise at kofferten er tuklet med hvis låsen er brutt opp/ødelagt. Jeg er ikke interessert i at uvedkommende fritt fram kan legge ting og tang (f.eks. narkotika og annet snusk) i min ulåste koffert...
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 11:23   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Låse kofferten

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det er jeg klar over, men årsaken er av mer praktisk karakter, den ene spenna på denne kofferten har en tendens til å sprette opp når kofferten håndteres, men om den låses så slipper jeg problemstillingen.
Jeg har også et par plast-strips liggende som fast inventar i koffert/bag jeg bruker de gangene jeg sjekker inn bags. Plutselig er det (som du sier) en spenne eller en lås som har røket - og plaststrips egner seg veldig godt til å låse glidelåsen i de tilfellene (eller dersom man ikke har passende lås)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2010, 11:43   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Låse kofferten

Jeg låser ryggsekken , atskillig mer praktisk enn koffert når man skal bevege seg litt på reisemålet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 12:24   #11
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Låse kofferten

I tillegg til å låse bagasjen, er det lurt å få den surret inn i "sikkerhetsplast". Dette hindrer at folk f. eks legger narkotika i bagasjen. Folk som vil stjele fra bagasjen til passasjerer vil bruke minst mulig tid på tyveriet. Dersom man både har surret bagasjen inn i plast og låst den, blir det sansynligvis for mye plunder og heft for tyvene, som fører til at de stjeler fra en annen bag.

Vet noen om det er mulig å få surret bagasjen inn i plast ved OSL?

Last edited by KrisFlyer; 20-07-2010 at 12:27.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 13:30   #12
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Låse kofferten

Jeg gidder aldri å låse med de TSA godkjennte låsene. Når det skal sendes eksemplarer av universalnøkkler til samtlige flyplasser kan du banne på at minst en finner veien til en uærlig medarbeider, som får de kopiert. Det holder med ett eksemplar for å kopiere opp 1000-vis. Paststrips, eller andre forseglinger, er bedre, da ser man i alle fall at noen har vært oppi, åpnes en TSA lås med universalnøkkel kan den låses uten spor.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 15:33   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Låse kofferten

De TSA godkjente løsene er uansett såpass simple at de er gjort på null-komma-niks å få dem opp.

På mange kofferter er de også festet så simpelt at det bare er ta godt tak og vri hardt rundt.....og voila: kofferten er åpen

Så låse er ikke noe jeg gidder
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 22:44   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Låse kofferten

Selv ser jeg på det viktigste med å låse ( om mulig ) , er at ikke kofferten åpner seg ved et uhell og innholdet raser ut... Vil folk inn er det uansett enkelt med en tang etc.. Lås er ingen garanti. Men da har man beviset...

Har også et par ekstra TSA fra Claes Ohlsson i håndbagsjen. De virker "sterke".. TSA har ofte vært og tittet i våre siden vi ofte bringer mye lovlig "rart" med fra USA...

Men hvis jeg bruker koffert med permanent TSA lås på kofferten ( siste type ) bruker jeg ikke den låsen til USA, men en løs TSA hengelås...

Værre å sende hele kofferten på rep dersom TSA ev. andre har vært litt utålmodige og brutt opp . ( Har hent oss ). Bedre å kjøpe ny kr 59 hos Claes O...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 02:45   #15
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Låse kofferten

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
I tillegg til å låse bagasjen, er det lurt å få den surret inn i "sikkerhetsplast". Dette hindrer at folk f. eks legger narkotika i bagasjen. Folk som vil stjele fra bagasjen til passasjerer vil bruke minst mulig tid på tyveriet. Dersom man både har surret bagasjen inn i plast og låst den, blir det sansynligvis for mye plunder og heft for tyvene, som fører til at de stjeler fra en annen bag.

Vet noen om det er mulig å få surret bagasjen inn i plast ved OSL?
En uting som ikke burde vært lov!
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 18:43   #16
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Låse kofferten

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
En uting som ikke burde vært lov!
Care to elaborate?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er denne kofferten innenfor håndbagasjekravene? bearme Småprat 16 04-05-2013 21:03
Hva bør man IKKE ha utenpå kofferten? robertaas Småprat 8 18-01-2012 18:48
Engangshanske på kofferten rymle Reiseforum 3 02-07-2011 00:41
Hvordan låse speil på Canon D7 ENGM 911 Bilder & foto 6 28-07-2010 03:33
Pus i kofferten på langtur Concorde Flyforum 4 23-01-2008 16:12


All times are GMT +2. The time now is 14:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.