Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2020, 12:39   #1
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 1,964
Default Caravellen og erfaringer med den

Nylig passerte en viktig dag i stillhet på vårt forum. Den 27 mai, 1955, altså 65 år og 12 dager siden, lettet en Sud Aviation S.E. 210 Caravelle for første gang.

Min første tur med Caravelle husker jeg godt. Det var sommeren 1960, og vi fløy fra CPH til BRU. Det var både regn og vind på Kastrup, så det ble ganske humpete rett etter take-off. -Jeg hadde aldri sett en ving flexe så mye (var jo vant med de stive vingene på propellfly). Etter at vi nådde marshøyde gled vi fram som på en skøytebane -uforglemmelig.

Hadde vært artig om noen av medlemmene her på forumet kunne mimret litt om sin første tur med Caravellen.

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 15:17   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Caravelle

Bildet under er fra min første og eneste tur med Caravelle. (Antagelig returnerte jeg også med Caravelle, men det husker jeg ikke). Det var også min første flytur.

Jeg skulle til Hellas med en kompis etter gymnaset, men før militærtjenesten, så vi booket oss en studentcharter fra Køben med Sterling. Ned dit tok vi DFDS og vi besøkte noen slektninger av kompisen min der før vi dro videre.

Husker kjerra skulle videre til Tel Aviv, og securityopplegget var ganske heftig. Noe særlig annet husker jeg ikke, men vi hadde en festlig uke på Mykonos, før det ble turistfelle.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sterlingcaravelle.jpg
Views:	419
Size:	89.3 KB
ID:	49162  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 17:20   #3
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,272
Default Re: Caravelle

Det blev många flygningar som passagerare i Caravelle i olika versioner, första gången 20 augusti 1961 med SAS SE-DAA CPH-AMS , därefter med Swissair/Air Algerie/Finnair/Austrian/Air France/Sabena och sista gången 16 november 1978 med Air Inter F-BTOD mellan CDG-TLS.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 19:27   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Har fløyet Caravelle III med AF og IB og Div NB alle typer.

Mest husker jeg i cockpiten på deres 10B landing GEN fra STN. Sa til kaptein at han ikke ville rekke rullebanen på 01. Han sa bare se nå og sideslippet voldsomt, rettet opp like før starten på 19 , så på meg og lo:lo
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 01:23   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Ooooh! Mimre, mimre. Ti turer totalt, den første i november 1966 med SAS fra CPH til FBU som guttunge. Kveldsflight i mørket, husker banelysene på Kastrup føyk fryktelig fort forbi da vi tok av, og at jeg så ut på månen gjennom det trekantede vinduet. Det ble en tur til med SAS fra BGO til FBU i 1970, deretter var det Sterling og Transwede.

Jeg hadde en fantastisk tur i cockpit med Sterling STN-GEN første nyttårsdag 1984, krystallklar natt med ubegrenset sikt. Vi klatret til 37 000 fot over Nordsjøen og så lysene fra Oslo, Kristiansand og Stavanger samtidig!

En artig tur var i cockpit med Transwede på en utsjekkstur rundt Sola en sen sommerkveld i 1985. Rett etter V1 trakk instruktøren den ene throttlen til tomgang og vi tok Madla, Kvernevik og Tananger i 1000 fot med den andre motoren på 102% power. Tårnet lurte på hva f@#%*!n vi holdt på med, dette var i 23-tiden på kvelden og de fikk «tusenvis» av sinte telefoner..! Mye pent kan sies om Caravelle, men støysvak var den ikke.

Neste -og siste- Caravelletur var en dagstur t/r SVG-HER-SVG i cockpit med en Transwede maskin som fløy med fransk crew (fra ACI?). Det var en bitteliten fransk mademoiselle som var 2.-p., skipperen var en ganske røslig luftfartens versjon av kroverten René fra Allo’ allo’.
Skipperen satte seg godt til rette med mat og kaffe og mademoiselle Catrine fløy Caravelle.
I turbulens virket det mer som om Caravellen fløy mademoiselle Catrine, hun hoppet og spratt i setet mens hun etter beste evne prøvde å holde styr på Caravellen. Hvilket hun klarte.

En «fun-fact» om Caravelle: Den har ikke surstoffmasker til passasjerene. Derimot har den en luftbrems uten hastighetsbegrensning. Det vil si at dersom kabintrykket forsvinner tar den igjen en fallskjermhopper i fritt fall på vei nedover...

Last edited by KnutW; 08-06-2020 at 01:29.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 05:02   #6
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg har dessverre ikke vært med Caravelle, kun sett den lande på GEN.
Fint å lese historier!

KnutW: Betyr det med luftbrems at den måtte ned fort som fy hvis kabintrykket forsvant? Raskere enn flyene nå? De har vel en prosedyre på å gå hurtig ned til 10000 fot. Morsomt å høre mer angående dette! Har selv vært med på autorotasjon med helikopter og det gikk også relativt radig nedover, uten sammenligning forøvrig.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 07:21   #7
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Gikk glipp av den dessverre, men var `så nær.
Hadde fått bekreftet (gratis) tur med Air Provence fra Nantes til Marseille tror jeg det var, helt på tampen av Caravelles karriere, under fiktivt/reelt påskudd om å lage en sak for `Airways.
Klarte av en eller annen grunn å komme bakpå tidsmessig dagen for avreise, jeg skulle plukke opp og betale billetten til Paris hos Kilroy på veien ut til FBU (eller var det OSL?).
Ved ankomst Kilroy´s kontor skjønner jeg at jeg har glemt kredittkort hjemme, ikke kunne kortnummeret utenat, og at jeg ikke ville rekke hjemom før avgang CDG, som var siste mulige for å nå Nantes i tide.
Så da var det bare å dra slukøret hjem. For´en dust!

Siste mulighet var Air Gabon, myste vel på den muligheten og, men kom aldri så langt.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 08:15   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,173
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Har att mange fine turer med Caravellen og husker fremdeles de aller bakerste setene der du glor rett på motoren.

Beste Caravelle-opplevelsen var på det store flyshowet på Gardermoen i 1984. Etter å ha sette på elle mulige fly-bys, akrobatikk osv. skulle Sterling sin ta av og brukte "hele" rullebanen med en deilig sort sky etter seg.. Publikum smålo og showt fortsatte.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 10:14   #9
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
KnutW: Betyr det med luftbrems at den måtte ned fort som fy hvis kabintrykket forsvant? Raskere enn flyene nå?
Stemmer. Mener å huske den klarte 12 000 fot/min på vei nedover. Det tilsvarer 220 km/t rett ned. (Fallskjermhopper i fritt fall ligger rundt 180.)
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 10:33   #10
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Stemmer. Mener å huske den klarte 12 000 fot/min på vei nedover. Det tilsvarer 220 km/t rett ned. (Fallskjermhopper i fritt fall ligger rundt 180.)
Det er kjapt ja! Takk for svaret.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2020, 12:50   #11
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,090
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Min siste tur med SE-210 var TRD-FBU med CTA HB-ICI SE-210-10R våren 1986. Mil charter. Varm dag på Værnes og meget varmt i kabinen før vi kom oss opp i lufta. Fin fin tur og god avveksling fra B737-200 og DC-9-41. Satt langt bak og fikk mye god motordur servert sørover.

Ellers kun turer i SAS Caravelle innenriks mellom Sør- og Nord-Norge som guttunge. Gode, men litt svakere, minner det også.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2020, 13:04   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,290
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Er faktisk ikke helt sikker på om jeg har fløyet Caravelle... Og det er jo litt pinlig. Men fløy med Sterling fra GEN til Malaga i juli 1984. Om det ikke var Caravelle, var det vel 727? Fint om noen kan bistå til å oppklare dette
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 11-06-2020, 13:31   #13
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Er faktisk ikke helt sikker på om jeg har fløyet Caravelle... Og det er jo litt pinlig. Men fløy med Sterling fra GEN til Malaga i juli 1984. Om det ikke var Caravelle, var det vel 727? Fint om noen kan bistå til å oppklare dette
Var i samme tvil om en tilsvarende tur 4 år etter, måtte sjekke gamle bilder for å finne ut at det var en 727 og dessverre ikke Caravelle som tok oss til Malaga .
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2020, 14:15   #14
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Var i samme tvil om en tilsvarende tur 4 år etter, måtte sjekke gamle bilder for å finne ut at det var en 727 og dessverre ikke Caravelle som tok oss til Malaga .
Det var visst 2 år etterpå og til Tunisia og ikke Malaga kom jeg på nå, men still same shit.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2020, 15:30   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg fløy første gang med Caravelle i 1969. Da gikk turen Fornebu-Torslanda-Kastrup. Det var utrolig spennende for en liten fyr. Turen ble enda mer spennende da vi fløy med DC-8-32/33 fra Kastrup til Lusaka via Kairo. Det var merkelig å se "snø" på pyramidene. Jeg hadde aldri vært over skyene før...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2020, 16:24   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Inga egna erfarenheter själv men min mor brukar berätta om en slinga hon hade på 70-talet CPH-RNN-CPH-RNN-CPH-RNN-CPH. Enormt varm dag och svetten rann i den ljusblåauniformen i en maskin utan A/C. En förbannad fransos klagar högt över hur dåligt det var utan A/C och allt var fel med både SAS och flygplanstyp. Tillslut tröttnar modern och säger "Monsieur C'est un produit francais" Så blev det tyst på honom!

I övrigt vet jag att den var väldigt populär hos många av värdinnorna då det var två i kabinen och tre piloter...
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2020, 21:42   #17
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg har fløjet Caravelle med SAS, Sterling, Royal Air Maroc og Finnair. Den sidste var den morsomste, fordi jeg og rejsekammeraten blev opgraderet til F, hvor der var en slags spisebord i stedet for de sædvanlige klapborde og fordi, at crew var rundhåndede med de våde varer!
Bortset fra det husker jeg mest Caravellen for dens trange kabine og nogle underlige stole, som man ikke sad specielt godt i, i hvert fald hos SAS og
Sterling. Min opfattelse er også påvirket af, at da jeg begyndte i SASCPH,
var D.C. 9 det nye dyr i åbenbaringen; den var en ny generation af jetfly. Den var hurtigere i optrækket og langt bedre indrettet og udstyret! Caravellen
virkede håbløst gammeldags til sammenligning!
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2020, 11:32   #18
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,231
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har fløyet med Caravellen. Jeg fløy en del ganger frem og tilbake fra Bergen til Nordnorge rundt 70-71, men siden jeg er født i 1969 husker jeg ikke stort av det. Jeg har ingen bilder fra disse turene så jeg aner ikke hvilke fly vi fløy med dessverre. Mine foreledre er heller ikke spesielt opptatt av fly, så det er ikke noe hjelp å få der dessverre. Det samme gjelder F28 fra daværende Braathens SAFE. Jeg har ikke fløyet med den som jeg husker, men det kan være at vi fløy med den på samme tid.

Første flyturen jeg husker var med Danair i 1978 mellom Bergen og Newcastle. Flytypen var Comet. Ikke at jeg husker hvilket fly vi fløy med, men der har jeg iallefall et bilde når vi gikk ombord.

Litt ergerlig at jeg ikke vet om jeg har fløyet med Caravelle eller ikke, men slik er det og ikke får en gjort noe med det.
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om erfaringer med Marriott Reward (splittet fra HH tråden) Bizflyer Reiseforum 12 17-08-2017 08:56
Noen erfaringer med WY & QR med en lengre transit enn 8 timer? A340 Reiseforum 19 04-05-2013 23:31
Caravellen var ikke død MartinL Flyforum 10 05-09-2008 12:30
UA aapner DEN-LHR-DEN med 777 Tommy777 Flyforum 5 06-11-2007 10:45
Litt nostalgisk vandring på FBU på 50-årsdagen til Caravellen LN-KGL Flyforum 11 29-05-2005 01:29


All times are GMT +2. The time now is 09:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.