|
12-09-2010, 11:35 | #1 |
ScanFlyer Rusty
|
Tripreport OSL-RIX-IST , IST-RIX-OSL (NB en del bilder)
Dato: 30 juni 2010 og 4 juli 2010.
Klasse: Økonomi Det hele startet en tidlig morgen på OSL den 30 juni, flyet jeg skulle ha var 07:55 flyet til RIX med Air Baltic, det var en nokså regntung dag på Østlandet denne her dagen som bildet beskriver: Flyet gikk presist på ruta og var som flyturer flest begivenhetsløst og vi taxet inn til gate B4 i RIX (såvidt jeg husker hehe) Flyet til IST skulle gå fra gate D2 som er en non Schengen busgate 50 minutter senere. Det var en fin dag i Lativa den her dagen med temperaturer på ca 25 grader i stor kontrast til været i gamlelandet. Ombord på flyet til IST. Flyturen gikk bra den og jeg kjøpte en biff til 6 euro som lunch. Den var verdt hver krone. Har aldri smakt så god flymat noensinne! Dessverre fikk jeg ikke tatt så mange bilder på outbound turen, men greide å fange noen etter landing i IST. Været i Istanbul var litt heftig og jeg så blant annet flere lyn på approach til IST. Noen bilder etter landing i IST. Det er en relativt svær flyplass og det tok litt tid å taxe inn til gaten, og vi måtte følge etter en "follow me" bil. Pass og visum gikk greit, men tregt. Bagasjeutleveringa derimot tok laang tid. Så var det duket for hjemreise med BT712 og BT153. Var på flyplassen to timer før, men chekin hadde enda ikke åpnet så jeg satte meg ned og slappet av litt og tok et fint bilde av terminalen innvendig ved checkinområdet. Noe som som slo meg var de mange fine teppene som lå rundt skrankene til arabiske flyselskap som Emirates, Qatar Airways osv. Checkin for Air Baltic tok litt tid da en del ikke hadde forhåndsbetalt bagasjen sin. Men etter at alle businesspassasjerne hadde sjekket inn så åpnet de businesskranka også for oss vanlig dødelige for å få litt fortgang i prosessen. Passkontrollen gikk greit unna. Så at Iraqi Airways var i ferd med å stenge gaten sin til Baghdad, men dessverre var dette en busgate så var ikke noe fly der og dermed null bilde, men en kjent italiener fikk jeg dog bilde av. Så gikk jeg til Burger King og nøt en hamburger, også hadde jeg selvsagt glemt hvordan sikkerhetskontrollene fungerer i Tyrkia. En ved inngangen til flyplassen og en for håndbagasje ved gatene (med overprisa vending machines innenfor hehe) så den hambugeren der måtte spises litt fort og siden Air Baltic flyet skulle gå fra gate 201 så var det et godt stykke å gå. Air Baltic flyet til RIX ved gate 201: Så en del bilder fra bakken i Istanbul. Ukrainer som skal starte rute OSL-IEV: Er viktig med litt større maskiner til Tyrkia for Lufthansa da tyrkere utgjør en god andel av befolkninga i Tyskland så en airbus 321 holder sikkert. Så noen bilder etter takeoff fra IST. Takeoffen fra IST kan virke noe dramatisk da flyene går lavt før de plutselig begynner å stige masse etter en liten stund. Så var vi oppe på cruise og kabinen til Air Baltic ser slik ut: Fasten seatbelts l er på som dere kan se, dette var pga turbulens som jeg forøvrig merka lite til. En ukjent elv, noen som vet hvilken elv dette kan være? Så nærmer vi oss RIX og været der var som det hadde vært 5 dager tidligere, dvs opphold og 25 grader i lufta. Veldig fin ettermiddag og jeg kunne like gjerne tenkt meg å hoppe av turen der istedet for å dra hjem til Oslo Touchdown RIX og vi ser terminalbygget i bildet. Vi taxet så inn til remote stand og buss inn til pass og sikkerhetskontroll for transfer til Schengen. Det tok vel bare 5 minutter fra jeg gikk av bussen til jeg var i gjennom til Schengengatene (B området i Riga) så effektiviteten er det ikke noe å si på. Så jeg gikk til et spisested og kjøpte meg et pizzastykke for å få 2 timer til å gå. Der var det forøvrig glohett og uutholdelig å sitte så ble til at jeg spiste det litt fort. Flyet til OSL skulle gå fra gate B17 som er en Schengen busgate. Et bilde har jeg av den flighten. Konklusjon Air Baltic er et bra flyselskap som jeg trygt kan anbefale til alle som skal til det nære østen. RIX er en veldig lite stressende flyplass for transfer og her har Air Baltic et bra gjennomført konsept. Alt må dog betales for, men likevel kan de vise seg å være en del billigere enn andre selskap selv med bagasje. Jeg takker for at dere leste triprapporten min. |
12-09-2010, 13:10 | #2 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Re: Tripreport OSL-RIX-IST , IST-RIX-OSL (NB en del bilder)
Den alternative veien til IST så ikke så ille ut. Takk for rapport.
12-09-2010, 13:36 | #3 |
ScanFlyer Silver
|
Takk for fin rapport!
Vurderer selv å fly ut fra AES til RIX og videre ved neste bestilling for å teste mulighetene! |
12-09-2010, 15:11 | #4 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
|
|
12-09-2010, 16:25 | #5 |
ScanFlyer Rusty
|
Artig tripreport, og en morsomt routing til IST!
12-09-2010, 16:43 | #6 | |
ScanFlyer Silver
|
Quote:
Tilbake er det søndag kveld, mandag kveld, torsdag kveld med avgang fra RIX 1915. Så absolutt bra tilbud fra AES med tanke på enten en korthelg fra fredag morgen - søndag kveld ol. |
|
12-09-2010, 20:35 | #7 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
|
|
12-09-2010, 23:18 | #8 |
ScanFlyer Blue
|
Har lyst å prøve air baltic. De kommer stadig opp med gode priser, men har enda tilgode å sitte ombord i et av flyene deres. Flott rapport
|
13-09-2010, 21:28 | #9 |
ScanFlyer Rusty
|
Fin och intressant rapport!
|
13-09-2010, 22:37 | #10 |
ScanFlyer Molded
|
Takk for flott rapport. airBaltic er helt greit selskap det ja..
14-09-2010, 10:30 | #11 |
ScanFlyer Gold
|
Takk for fin rapport! Får kaste meg rundt å få en tur med airBaltic snart.
Heftig tett bebyggelse på takeoffbildet fra IST!
14-09-2010, 11:17 | #12 |
ScanFlyer Molded
|
Fin rapport med mange kjempebilder Eneste er at noen av bildene trenger litt fargejustering/oppskjerping ettersom de er tatt gjennom vinduer.
15-09-2010, 10:33 | #13 |
ScanFlyer Virgin
|
Artig rapport! Ser vi var på samme fly hjem :-) Jeg satt nok noen rader bak deg.
Synes imidlertid ikke RIX var noe særlig hyggelig sted. Varmt og folksomt. Men BT var et helt greit flyselskap som jeg gjerne flyr igjen. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|