Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-09-2019, 09:08   #421
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Er det ikke litt typisk at USA tviholder på eget produkt og at slike artikler hvor Boeing skal "reinvaskes" deles av patriotiske amerikanere? Det blir liksom så veldig tydelig hva agendaen er, iallefall for meg, særlig når det produseres stråmenn på det nivået som det gjøres i den artikkelen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 12:26   #422
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,170
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er det ikke litt typisk at USA tviholder på eget produkt og at slike artikler hvor Boeing skal "reinvaskes" deles av patriotiske amerikanere? Det blir liksom så veldig tydelig hva agendaen er, iallefall for meg, særlig når det produseres stråmenn på det nivået som det gjøres i den artikkelen.
Har du i det hele tatt lest artikkelen? Bl.a. står det:

Quote:
The MCAS as it was designed and implemented was a big mistake. It remains unclear exactly what went wrong at Boeing — who decided what, and why — but a small collective breakdown had obviously occurred, and the F.A.A. had gone along for the ride.
Ser ikke ut som reinvasking for meg.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 12:30   #423
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Har du i det hele tatt lest artikkelen? Bl.a. står det:



Ser ikke ut som reinvasking for meg.
Nei jeg kom meg 1/3 inn eller noe før jeg ble lei Om jeg tar feil er det greit, fikk det inntrykket fra oppsummeringene i tråden her...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 14:14   #424
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
. Hva sier pilotene i gruppen? LN-RTP synes å være overbevist .
Tja, overbevist, dine ord.
Resultat sier seg selv.
Flyene som gikk i bakken var brukbar hvis flygerne hadde gjort noe annet enn de gjorde, det er det liten tvil om.
Artikkelen var godt skrevet og forfatteren er anerkjent:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/William_Langewiesche

Om noen synes artikkelen var dårlig og at flygerne gjorde en fantastisk jobb men at alle var dødsdømt pga av store stygge korrupte Boeing så er jo det lov også, smaken er som baken, den er delt.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 14:35   #425
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Tja, overbevist, dine ord.
Resultat sier seg selv.
Flyene som gikk i bakken var brukbar hvis flygerne hadde gjort noe annet enn de gjorde, det er det liten tvil om.
Artikkelen var godt skrevet og forfatteren er anerkjent:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/William_Langewiesche

Om noen synes artikkelen var dårlig og at flygerne gjorde en fantastisk jobb men at alle var dødsdømt pga av store stygge korrupte Boeing så er jo det lov også, smaken er som baken, den er delt.
Har ingenting å si om en person er anerkjent eller ikke. Artikkelen mangler balanse, og måten han kommer med udokumenterte påstander og rykter gjør rett og slett at jeg synes det ble en særs dårlig artikkel.



Det finnes en lang rekke nyanserte artikler om ulykkene, og denne føyer seg langt bak i rekken over substans. På meg virker det som om han har en holdning til treningen til pilotene og skriver rundt dette uten noe annet enn vår venn mr.stråmann som bevis.



Men men, det er min vurdering såklart.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 15:01   #426
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Her er en artikkel til om samme emnet:

https://newrepublic.com/article/1549...ial-revolution
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 15:02   #427
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 998
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Jeg velger å vente til vi kommer til enden av visa.
Ulykker og insidenter har skjedd. Fly står fremdeles på bakken.
Det er det tydeligvis en grunn til.
Nå gjenstår det at fly blir konstruert, og korrekte prosedyrer er på plass slik at det kan bli godkjent av myndighetene både i USA og andre steder.
Så må det sørges for at pilotene får adekvat trening på flytypen.
Hva som blir skrevet rundt omkring om fakta og spekulasjoner betyr jo ingenting i denne sammenhengen.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 16:31   #428
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Poenget med artikkelen - slik jeg leser den - er å få fram de andre medvirkende årsakssammenhenger rundt denne ulykken som ingen
av aktørene egentlig TØRR å snakke om. (Annet en MCAS)

- Boeing vil ikke skylde på piloter/selskaper/kulturer (backstabbe sine egne kunder) av frykt for å miste mange kunder og tape enorme summer på sikt.
- Selskapene vil ikke skylde på seg selv eller sine piloter da de vil tape kunder og få et dårlig rykte ved å avsløre manglende rutiner/sikkerhetssystemer
- FAA er part i saken fordi de selv har "dritt seg ut" under sertifiseringen og ligger dermed meget lavt i terrenget.
- Lokale myndigheter (tildels unnvikende og korrupte) vil ikke legge skylden på sine egne selskaper/tilsyn av frykt for sitt politiske liv og landets rykte og turisme.

Med andre ord, det beste for alle parter involvert i disse ulykkene er at Boeing blir syndebukken her!

Og som piloter her inne har vært inne på, det er liten tvil om pilotene i begge disse ulykkene *kunne* ha reddet dagen hvis de hadde gjort alt etter boka.
(Noe selskapene selv og lokale tilsyn altså også har et medansvar for at de ikke klarte)

Så kan man selvsagt med rette sette spørsmålstegn ved enkelte av artikkelens påstander, men jeg mener at totalt sett så er denne artikkelen viktig.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 19-09-2019 at 16:36.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2019, 18:07   #429
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Jeg synes ikke den artikkelen var spesielt bra. Selvimotsigende, spekulativ, forutinntatt og full av udokumenterte påstander og meninger. Men man får jo mene hva man vil.
Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Synes dette var en fryktelig dårlig artikkel. Greit nok at vedkommende som har skrevet har lang fartstid innen luftfarten, men det betyr ikke at en skal stole på alt som blir skrevet.

Artikkelen er full av stråmenn, overdrivelser og udokumenterte påstander. Men men, hver enkelt får gjøre opp sin mening om det. Jeg synes ikke artikkelen ga noe som helst substans.
Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Har ingenting å si om en person er anerkjent eller ikke. Artikkelen mangler balanse, og måten han kommer med udokumenterte påstander og rykter gjør rett og slett at jeg synes det ble en særs dårlig artikkel.



Det finnes en lang rekke nyanserte artikler om ulykkene, og denne føyer seg langt bak i rekken over substans. På meg virker det som om han har en holdning til treningen til pilotene og skriver rundt dette uten noe annet enn vår venn mr.stråmann som bevis.



Men men, det er min vurdering såklart.
Når det gjelder hva han skriver om Boeing og utviklingen av Max er det liten tvil om at han gode kilder godt inne i Boeing, at slike kilder er anonyme er langt i fra uvanlig, det betyr heller ikke at det er spekulativt. Med egne kilder hos Boeing (blant annet en Direktør nå pensjonist men som jobbet mens Max ble utviklet samt andre aktive ansatte) så stemmer Boeing delene svært godt med hva disse sier og ingen av dem er kritiske til artikkelen.
Fly ulykker er som regel ett sett av omstendigheter som går galt og at det var medvirkende årsaker utenfor selve flyene slik det fremstilles i artikkelen er ikke utenkelig.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 08:07   #430
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Når det gjelder hva han skriver om Boeing og utviklingen av Max er det liten tvil om at han gode kilder godt inne i Boeing, at slike kilder er anonyme er langt i fra uvanlig, det betyr heller ikke at det er spekulativt. Med egne kilder hos Boeing (blant annet en Direktør nå pensjonist men som jobbet mens Max ble utviklet samt andre aktive ansatte) så stemmer Boeing delene svært godt med hva disse sier og ingen av dem er kritiske til artikkelen.
Fly ulykker er som regel ett sett av omstendigheter som går galt og at det var medvirkende årsaker utenfor selve flyene slik det fremstilles i artikkelen er ikke utenkelig.
Nå var det nå ført og fremst helheten i artikkelen og måten han skriver på jeg reagerte på, og Boeing og utviklingen av Max er nå tatt for seg godt i flere artiklere tidligere. Flere eksempler som jeg synes uansett er skrevet bedre enn over:
https://www.newyorker.com/news/our-c...ax-and-the-faa


Nabolagsavisen din rett etter ulykken:
https://www.seattletimes.com/busines...ion-air-crash/




Flere eksempler:
https://www.theatlantic.com/notes/20...37-max/585319/ https://www.washingtonpost.com/local...312_story.html


Kilder eller ikke, vedkommende som skrev artikkelen har en udokumentert holdning til pilotenes trening basert på påstander og overdrivelser. Ikke bare det, ingen av ulykkesrapportene har angrepet pilotene og hva de burde/kunne/skulle ha gjort. Dette er ting vedkommende burde diskutert opp mot avsnitt på avsnitt som implisitt angriper pilotutdanningen.

Last edited by OttoL; 20-09-2019 at 08:10.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2019, 11:18   #431
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Vel. Ikke bare jeg som synes at det William Langewiesche hostet opp var bajs:
https://medium.com/@elanhead/the-lim...p-52546f20ec9a

Synes denne er veldig interessant, spesielt dette:
Quote:
Langewiesche contends that the training of pilots in Indonesia and other parts of the developing world is deficient at all levels: from the “production line” training of “checklist children” to the falsification of simulator time in type. These are not carefully documented claims, but assertions based on impressions and hearsay. Nevertheless, if true, they would seem to be systemic problems, calling for systemic solutions. Likewise for the other systemic problems that Langewiesche enumerates in his article: “the ossification of regulations and in many places their creeping irrelevance to operations; the corruption of government inspectors; the corruption of political leaders and the press; the pressure on mechanics, dispatchers and flight crews to keep unsafe airplanes in the air; the discouragement, fatigue and low wages of many airline employees; the willingness of bankers and insurers to underwrite bare-bones operations at whatever risk to the public; the cynicism of investors who insist on treating air travel as just another business opportunity; and finally the eagerness of the manufacturers to sell their airplanes to any airline without restraint.”
Synes det er høyst kritikkverdig at han her Langewiesche legger skylden på piloterne når begge ulykkene fortsatt er under etterforskning. Her blir han kritisert for sin aritkkel, og det synes jeg jaggu er med rette.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2019, 12:51   #432
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Det er vel ikke helt fjernt fra en del et forummedlem som har fløyet for dem har fortalt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2019, 13:12   #433
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er vel ikke helt fjernt fra en del et forummedlem som har fløyet for dem har fortalt ...
Han har alle muligheter til å gjennomføre en systematisk gjennomgang basert på fakta, men bruker sin egen erfaring til å kritisere andre. Da får han iallfall endre tittel "Based on my experience, this is what I think happened". Han setter sin egen erfaring som fakta, og det blir feil uansett hvordan du vrir og vender på det.

Og så til det viktigste, nemlig at det fortsatt er en lang vei å gå til at pilotene var skyld i ulykken. Og begge ulykkene er fortsatt under etterforskning.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 04:01   #434
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Ting skal ikke ha vært rosenrødt i Ethiopian ...


https://amp.usatoday.com/amp/3898991002

Quote:
Ethiopian Airlines portrayed Yeshanew as a disgruntled former employee and categorically denied his allegations, which paint a blistering counterpoint to the perception of the airline as one of Africa’s most successful companies and a source of national pride.

Yeshanew alleged in his report and interviews with AP that Ethiopian is growing too fast and struggling to keep planes in the air now that it is carrying 11 million passengers a year, four times what it was handling a decade ago, including flights to Los Angeles, Chicago, Washington and Newark, New Jersey. He said mechanics are overworked and pressed to take shortcuts to get planes cleared for takeoff, while pilots are flying on too little rest and not enough training.

And he produced an FAA audit from three years ago that found, among dozens of other problems, that nearly all of the 82 mechanics, inspectors and supervisors whose files were reviewed lacked the minimum requirements for doing their jobs.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 10:38   #435
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Dagbladet skriver i dag at Ethiopian endret serviceloggen på ulykkesflyet like etter ulykken:
https://www.dagbladet.no/nyheter/end...127.1569610992
C130 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 07:29   #436
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

http://www.sullysullenberger.com/my-...imes-magazine/

Sully har åpenbart lest innleggene mine
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2020, 17:06   #437
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Har laget en replay av de første 2 minuttene av flighten basert på de offentlige tilgjengelige FDR og ADS-B data fra
preliminary report og FR24 posisjonsdata. Nøyaktigheten er ikke 100% da det er en del støy i rådataene, men har fått vasket det ganske bra.

Det er altså ikke jeg som "flyr" men tusenvis av enkelt-data lagt inn og spilt av i X-Plane sine FDR funksjon.
Har også lagt inn noe hjelpetekst for enkelte events. Legg spesielt merke til elevator inputs og stabilizer trim.

Ethiopian Flight 302 replay

Håper linken virker...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 19-01-2020 at 19:31.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2020, 18:15   #438
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Jeg synes at det er helt "bak Mål" at noen Skal begynne å leke Havarikommisjon, basert på data, delvis fra hobby-flysimulatorer og høyst usikre data far FR24 !
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2020, 18:38   #439
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Jeg synes at det er helt "bak Mål" at noen Skal begynne å leke Havarikommisjon, basert på data, delvis fra hobby-flysimulatorer og høyst usikre data far FR24 !
Dette er kun objektive data. Fra FR24 er det kun brukt GPS posisjonsdata (vasket, du har rett i at de i utgansgspunktet er unøyaktige). Alt annet er FDR data fra preliminary report som man må anta er riktig info. Ingen subjektive tolkninger eller data fra flysim, den kun spiller av de data den får servert.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2020, 20:17   #440
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 248
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Jeg synes at det er helt "bak Mål" at noen Skal begynne å leke Havarikommisjon, basert på data, delvis fra hobby-flysimulatorer og høyst usikre data far FR24 !
Det var da voldsomt! Tør jeg spørre akkurat hvor i posten Wahoo "leker Havarikommisjon"?

Jeg kan verken se tolkninger, årsakssammengenger eller konklusjoner. Det eneste han har gjort, er å ta offentlig tilgjengelige data og bruke de til noe. Som om noen skulle hentet data fra en annen offentlig tilgjengelig datakilde og laget en animasjon basert på disse dataene.

Selv synes jeg det er helt "bak mål" å skyte ned noen som viser initiativ, bruker mange timer på å lage noe, og så er generøs nok til å dele det med resten av oss som kanskje er interessert i det han har laget. Men for all del, i denne krenkelsens tidsalder skal man jaggu ikke gjøre mye...
hlorange is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian på fredag kaldal Register- og ATC-Forum 5 29-04-2017 06:55
Ethiopian - tilbudstråd Fnate Reiseforum 4 31-12-2016 22:22
Ethiopian B788 på trynet jameson82 Flyforum 1 04-03-2016 20:50
Ethiopian MD11 MD11 Flyforum 1 03-03-2010 22:12
Ethiopian Airlines foffen Reiseforum 3 06-02-2010 19:43


All times are GMT +2. The time now is 22:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.