Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2008, 13:52   #1
laban
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 51
Finnair HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Nu ska vi försöka laga en TripReport, som baserar sig på resan hem från Phuket där besök hos mormor och morfar stod på schemat.

HKT var det lugnt och trevligt och jag steg in i den maximalt nerkylda loungen efter att ha checkat in bagen till BKK i den tomma BIZ-skranken.

Väl inne i loungen så försåg jag mig av Coca-Cola och några kakor av god klass,, utbudet var riktigt okej, även om jag inte såg någon alkohol ( Vilket jag inte letade efter heller ;-) )

Planet som skulle ta mig mot City of Angels var en Thai 744 och jag såg fram mot att få sitta på upper deck. så jag satte mig och läste min medhavda bok. Jag ska utan tidigare erfarenhet lyckas med attachments och liknande så det här blir ett minitest.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Thailounge HKT.jpg
Views:	462
Size:	75.6 KB
ID:	20641   Click image for larger version

Name:	THAI744.jpg
Views:	462
Size:	60.9 KB
ID:	20642  
laban is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 14:43   #2
laban
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 51
Finnair HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 2

Som ni ser så gick knytnävstestet utan problem att genomföra :-) Efter att jag gått ombord så på upper deck blev jag bemött av en smilende dam i 30-årsåldern som tog mig till min fönsterplats i denna 747:an som också är ett av mina favoritplan.

Väl i sätet så blev jag spurt om jag ville ha färskpressad apelsinjuice, och det lät som en bra idé. Före take-off när allt var ryddat och klart så satte jag mig och lekte så bra jag kunde med AVOD-systemet och lyckades få in cam:en vid noshjulet.

Flygturen på drygt 55 minuter genomfördes utan missöden och landning på den mycket vackra och estetiskt tilltalande Suvarnabhumi (BKK) Maten jag fick var någon nudelhistoria som smakade gott, inga bilder togs då jag är blyg utav mig :-).

I BKK blev det flygplatshotellet Novotel ( tror jag att det hette ) vilket var ett 5-stjärnigt hotell och de tittade skeptiskt på mig i mina turistkläder och undrade säkert om jag hade råd med de 4000 bath (800kr) det skulle kosta för natten :-)

Väl i Bangkok så hade jag som förut gett mig av till golfbanan på DMK som ägs av den Thailändska Armén, och jag spelade bland 737r från Thai och MD80:s från One-Two-Go som har startat upp igen. Jag såg ett One-Two-Go-747 med endast en motor som stod där på rampen någon som vet om det ska sättas in i tjänst?

Golfbanan är ju inget att hurra för, men för oss som gillar golf så är detta den mest surrealistiska platsen i världen och historier om att folk har sliceat ut golfbollar på tarmac och träffat lufthansa-plan och liknande fanns att höra ( På tiden DMK var huvudflygplats ) men som sagt det är inga problem att slå ut golfbollen på tarmac.
Tyvärr får inga bilder tagas.
Bytte hotell till Amari där det första jag såg var ett Crew tillhörande Turkish tror jag men det är spekulationer. Utsikten var god som ni kan se.

Från BKK-HEL-OSL, så hade jag valt Finnair som jag sedan tidigare har god erfarenhet av och inte heller den här gången blev jag skuffet. Jag blev tilldelad 5H och trodde i min fantasi att det var window-säte men icke, men vad gjorde det? inget då jag var trött som en gås efter att ha kört i mig glass från Dairy Queen och utan att passera Loungen på grund av att jag var sen till incheck där jag förövrigt blev incheckad av Lufthansa-logotype-adade damer i Finnairs skranke. Trött som jag var så tackade jag nej till Champagne och måltid utan la mig rätt och slätt efter take-off och körde stolen så raklång det gick att få den och sov. jag vaknade vid Moskva och kände att det här var skönt,, somnade om och vaknade av att mannen på andra sidan åt frukost, jag valde bort den med ( Jag är väl den enda människan i världen som mår illa av frukost? ) Landning på ett snöigt Vantaa och in i Finnairshopen och i tax-freen för att inhandla Fazer-choklad och lakrits. Gott Vidare mot Oslo var det AY i ekonomiklass som gällde och då SHO-CON varningen var hög så satte jag mig och väntade i en 25 minuter innan vi blev bussade ut till en Airbus 319, där man klarade precis av ett knytnävstest och frukosten gick att få ner trots allt, men det var Te och ett rundstycke som gällde. Jag hoppas att ni förlåter få bilder av Finnair-Buisness-klassen-resan men trötthet gällde. Resan var riktigt underbar och den långa sömntiden på MD11:an gjorde att jag kom i rätt harmoni, Bag on Belt stod det på skärmen när jag stegade in på ankomst, och visst fungerade Prio-tagen som stod på bagen och det tog max 15 minuter innan jag var utanför flygplatsen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	THAIBIZ1.jpg
Views:	434
Size:	57.9 KB
ID:	20646   Click image for larger version

Name:	THAIBIZ2.jpg
Views:	433
Size:	55.6 KB
ID:	20647   Click image for larger version

Name:	THAIBIZ3.jpg
Views:	429
Size:	73.6 KB
ID:	20648   Click image for larger version

Name:	Novotel.jpg
Views:	132
Size:	60.6 KB
ID:	20649   Click image for larger version

Name:	Hotell.jpg
Views:	118
Size:	122.3 KB
ID:	20650  

Click image for larger version

Name:	MD11.jpg
Views:	127
Size:	120.9 KB
ID:	20651   Click image for larger version

Name:	Suva1.jpg
Views:	113
Size:	73.7 KB
ID:	20652   Click image for larger version

Name:	Finn-BIZ.jpg
Views:	98
Size:	55.3 KB
ID:	20653   Click image for larger version

Name:	Air India.jpg
Views:	117
Size:	63.7 KB
ID:	20654   Click image for larger version

Name:	Vantaa.jpg
Views:	128
Size:	52.6 KB
ID:	20655  

Click image for larger version

Name:	Clue1.jpg
Views:	170
Size:	62.0 KB
ID:	20656  
laban is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 14:47   #3
laban
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 51
Spørsmål Gåta

På sista bilden som är tagen i sommar så var det tänkt som en liten gåta,,, till vänster om SAS-planet så står på andra sidan ett 747, men ni flygplansnördar, vilket bolag tillhör den? Bilden är dålig som den är egentligen och priset till den som klarar det är en pakke Ballerina-Kex
laban is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 18:35   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Aner jeg en rødfarge på halen? Qantas.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 18:42   #5
audunn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Location: Trondheim
Posts: 227
Default Re: HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Tror det er UA!(United)
__________________
audunn is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 18:47   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Jeg tror det er EVA. Takk for rapporten
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 18:59   #7
laban
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 51
Default Re: HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Visst är det EVA air, imponerande
laban is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2008, 19:00   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1

Takk for rapport. Jeg tipper BA
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Live rapport. OSL-HEL-BKK-CMB-MLE-CMB-BKK-USM-BKK-HEL-OSL. AY, UL, TG i business. Powell TripReports 14 08-08-2013 13:43
Thai Airways öppnar ARN-HKT-BKK-ARN L-1011 Flyforum 6 26-01-2012 18:22
Fødte ombord på Finnair BKK-HEL jcnorway Flyforum 5 22-11-2008 13:08
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN MD90 Flyforum 4 22-01-2007 22:33
Thai ønsker å fly BKK-CDG-HEL Someone Flyforum 33 17-10-2006 17:01


All times are GMT +2. The time now is 18:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.