Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2019, 12:37   #41
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Har du vært der om sommeren??

Opplevde opp mot 40 celsius i juni en gang.
Flott du hang deg opp i den ene detaljen, i stedet for helheten. Også i Europa kan vi oppleve oppmot 40 grader av og til på sommeren, det er ikke dét som er essensen i det som diskuteres (fra min side iallefall)....
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2019, 23:22   #42
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Utrolig mange bedrevitere her på forumet..

Min datter på halvåret skal fly til Thailand i desember med sin mor. Hennes besteforeldre har ikke truffet henne enda, min kone har ikke vært hjemme i Thailand på over ett år. Skulle de måtte vente i flere år med disse tingene fordi enkelte irriterer seg over barneskrik? Det er hva jeg kaller egoisme.

Føler at mange som skriver i denne tråden lever i en sort hvit verden og ikke ser lengre enn egen nese.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 08:21   #43
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Utrolig mange bedrevitere her på forumet..

Min datter på halvåret skal fly til Thailand i desember med sin mor. Hennes besteforeldre har ikke truffet henne enda, min kone har ikke vært hjemme i Thailand på over ett år. Skulle de måtte vente i flere år med disse tingene fordi enkelte irriterer seg over barneskrik? Det er hva jeg kaller egoisme.

Føler at mange som skriver i denne tråden lever i en sort hvit verden og ikke ser lengre enn egen nese.
Scenarioet du fremmer her har ingen ting med diskusjonen å gjøre: at et barn drar med sin mor til sitt hjemland for å besøke besteforeldre er ikke en gang begynnende å være likt med at egosentriske foreldre benytter barselsferien sin på å sette seg på ei sydhavsøy.

EDIT: La oss holde oss til sak, og ikke person.
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 07-10-2019 at 08:48.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 09:59   #44
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Ville det ikke være interessant om man også kunne snu dette litt på hodet? Et oppsett hvor småbarnsforeldre fikk muligheten til å unngå "grinebitere"?

En observasjon av interesse, især med widebody/longhaul, er at de som mest av alt missliker barnegråt ofte velger seter nær/ved bulkhead, hvor man jo ofte også finner "bassinett"-mulighetene. Som jo er veldig attraktivt for nettopp småbarnsforeldre...

Ellers er det jo lett å tenke "fyfy, sydenferie i permisjonstiden" for oss andre. Og mange benytter nok sikkert muligheten til slikt. Men det kan jo være verdt å huske på at vi faktisk neppe vet nøyaktig hvorfor våre medpassasjerer er på reisefot. På et fly til Mauritius med 8 IFN er det sikkert ikke usansynlig at ferie står høyt på lista over reisebegrunnelser. Men det MÅ jo ikke være slik? Og at enkelte destinasjoner har risikomomenter knyttet til bl.a. sykdommer og sol kan godt telle som argument for at jeg ikke skal ta mine barn med dit. Men drar du argumentasjonen langt nok kommer du til et punkt hvor også de lokale barna aller helst bør evakueres for å unngå de samme klima- eller sykdomsforholdene.

Personlig, som far til 2 små, så ser jeg ikke behovet for lange sydenturer. Men sydenturer var ikke helt "min greie" før jeg ble far heller. Jeg har tilbragt totalt 5 dager i Thailand, og det var høyst ufrivillig (les: demonstrasjoner og "stuck in transit" pga. stengt flyplass). Men jeg har ellers ingen problemer med å forstå at de som i utgangspunktet liker sydenturer også vil ha med seg avkommet. Barna vil neppe huske det, men slike turer kan (hvis korrekt gjennomført) være godt for parforholdet, og på den måten også godt for barna. "Trygge foreldre" og alt det der, vett'u... Og det kan jo hende de faktisk skal møte øvrig familie/slekt som er på ferie på samme sted?

Mine barn, som så mange andre, får også fly i svært ung alder. Men fly benyttes primært for reiser som ikke lett lar seg gjennomføre på en dag med bil, eller dersom tog ikke er en mulighet. Og enkelte beste- og oldeforeldre, tanter og onkler, bor slikt til at fly blir beste alternativ. Så da er det bare å bite i det sure eplet, og innse at jeg potensielt skal tilbringe noen timer innesperret i et metallrør sammen med barna og potensielt noen "gretne gamle gubber"og andre som missliker barnegråt. Stort sett velger jeg seter i bakenden av flyet, og håper at "grinebiterne" har hatt storsinn nok til å betale for setene legere fremme. Ut over det er det lite jeg kan gjøre med saken, annet enn å trøste og berolige barna etter beste evne, avlede med lek og morro (men noen irriterer seg jaggu over barnelatter også), og ellers holde så god kontroll som mulig over avkommet. Om dette ikke er bra nok har jeg bare følgende kommentar å komme med: "sucks to be you"...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 11:47   #45
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Ville det ikke være interessant om man også kunne snu dette litt på hodet? Et oppsett hvor småbarnsforeldre fikk muligheten til å unngå "grinebitere"?
Hva ser du egentlig for deg? At en simpel ærlig mening ytret på et forum betyr at man står klar med tjære og flamme på flyplass? Er man virkelig grinebiter fordi man ytrer en mening om ett enkelt tema på et forum, basert på observasjoner på facebook og instagram? Tror du virkelig at jeg tenker mye på dette temaet utenfor at det var så simpelt at noen skrev nøyaktig det samme som jeg mente, og jeg istemte det? Overdrivelse, much?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Ellers er det jo lett å tenke "fyfy, sydenferie i permisjonstiden" for oss andre. Og mange benytter nok sikkert muligheten til slikt. Men det kan jo være verdt å huske på at vi faktisk neppe vet nøyaktig hvorfor våre medpassasjerer er på reisefot. På et fly til Mauritius med 8 IFN er det sikkert ikke usansynlig at ferie står høyt på lista over reisebegrunnelser. Men det MÅ jo ikke være slik?
Hadde du lest tråden nøye, så hadde du sett at min mening om saken baserer seg på egene erfaringer direkte fra venner, bekjente eller bekjente-av-bekjente som poster på facebook/instagram. Det er ikke en vill ide tatt ut av det blå, eller noe jeg har tenkt meg til når jeg sitter på et fly - personlig tenker jeg ikke negativt på barn ombord på fly utover når fremmede barn kaster opp på meg (selvopplevd) og når de sitter og sparker i setet ditt/klatrer på seteryggen din og river deg i håret (selvopplevd). Skal sies jeg også irriterer meg over barn som spiller spill uten headset, men det kan like gjerne gjelde voksne Sånne repetative spill-lyder er grusomme når man ønsker å slappe av.

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Og at enkelte destinasjoner har risikomomenter knyttet til bl.a. sykdommer og sol kan godt telle som argument for at jeg ikke skal ta mine barn med dit. Men drar du argumentasjonen langt nok kommer du til et punkt hvor også de lokale barna aller helst bør evakueres for å unngå de samme klima- eller sykdomsforholdene.
Hadde du lest tråden, ville du sett at nøkkelordet her handlet om "unødvendig". Et norsk barn er heldig som er født i Norge, og hvis eneste årsak at man reiser til Zanzibar i 4-5 måneder er at mamma og pappa vil chille i solen mens de har barselpermisjon, så mener jeg personlig at det er en unødvendig risiko å utsette sitt barn for - samt at det er egoistisk gjort av foreldrene. De står fri til å gjøre det, men jeg mener det er unødvendig og egoistisk.

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Men jeg har ellers ingen problemer med å forstå at de som i utgangspunktet liker sydenturer også vil ha med seg avkommet. Barna vil neppe huske det, men slike turer kan (hvis korrekt gjennomført) være godt for parforholdet, og på den måten også godt for barna. "Trygge foreldre" og alt det der, vett'u...
Hvis parforholdet er så rævva at man må flytte til en sydhavsøy flere mnd midt i den mest intense perioden med spedbarn, så vil jeg si at det allerede er for sent. Da sitter problemene dypere enn at sol og instagrambilder er nok. Utover det er det da ingen ting i veien med å ta sine barn med på sydentur? Det er ikke tematikken her. Jeg snakker helt konkret om barselsperioden, gjerne definert av en moderne arbeidskvinne og mann som perioden inntil man putter ungen i barnehage - ca 6 mnd i Norge (?). Den perioden hvor ungen er nyfødt og stort sett bare sover, spiser og skriker. Å ta med 2åringen på sydentur er en helt annen verden enn det det snakkes om fra min side. Har ingen ting i mot folk som reiser på 2 ukers til Granka heller, om det er det de har behov for med nyfødt unge. Det er de som flytter 6mnd til Mauritius som jeg dømmer

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Og det kan jo hende de faktisk skal møte øvrig familie/slekt som er på ferie på samme sted?
Som du kanskje har fått med deg om du hadde lest tråden: å reise med barn til familie/slekt er ikke tematikken. Det er egotrips hvor foreldrene utelukkende er ute etter selvrealisering og ferie - og at de utnytter barselspermisjonen til nettopp dette - jeg synes er dust. Å ta med deg ungen din til besteforeldrene som bor på Zanzibar fordi pappa er fra Zanzibar, er da helt problemløst. Da drar du dit for en god grunn, ikke unødvendig.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 12:32   #46
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis parforholdet er så rævva at man må flytte til en sydhavsøy flere mnd midt i den mest intense perioden med spedbarn, så vil jeg si at det allerede er for sent. Da sitter problemene dypere enn at sol og instagrambilder er nok.
Det var noen her som snakket (skrev) om det å "lese"...?

At et parforhold har "godt av" noe, betyr ikke at du skal vente til alt er i ferd med å gå i oppløsning før du gjør det. Selv velfungerende forhold kan ha godt av en liten vitamininsprøtning innimellom.

Om du venter med å kjøpe blomster til kona til den dagen da hun truer deg med skillsmisse, da er du allerede for sent ute...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 12:46   #47
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
På både SAS og Swiss (som jeg har erfaring med) innen Europa kan man uansett ikke forhåndsreservere seter med infant og gjerne ikke velge heller
Dog intet problem om man tar en telefon til Kalle på kundeservice, men det vet du sikkert allerede.

Synes det er praktisk å sitte bakerst av flere grunner; det er nærmest dassen (stellemulighet), du kan surre litt rundt baki der med mini på armen, og det bråker allerede j*vlig fra motorene slik at eventuelle utrop blir mindre hørbare.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 12:56   #48
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Dog intet problem om man tar en telefon til Kalle på kundeservice, men det vet du sikkert allerede.

Synes det er praktisk å sitte bakerst av flere grunner; det er nærmest dassen (stellemulighet), du kan surre litt rundt baki der med mini på armen, og det bråker allerede j*vlig fra motorene slik at eventuelle utrop blir mindre hørbare.


Var egentlig ikke klar over det, men blir jo uansett stort sett alltid plassert i bakre delen. Og alle setene der er jo like gode/dårligere så orker ikke bruke energi på å endre om jeg havner på rad 25 eller 27


Det sagt, stort sett har det gått greit for oss å fly med infant. Og var ikke mye leven fra oss hjem fra NCE nylig.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:03   #49
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
At et parforhold har "godt av" noe, betyr ikke at du skal vente til alt er i ferd med å gå i oppløsning før du gjør det. Selv velfungerende forhold kan ha godt av en liten vitamininsprøtning innimellom.
Stemmer i på den! Etter 8 uker på vestlandet hos ulike deler av familien i sommer dro jeg og kona med oss arvingen på 8 måneder til Berlin for en uke med litt "miljøforandring". Kanskje ikke det mest eksotiske reisemålet, men helt klart basert på våre egoistiske og lite gjennomtenkte behov for selvrealisering...
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:18   #50
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Stemmer i på den! Etter 8 uker på vestlandet hos ulike deler av familien i sommer dro jeg og kona med oss arvingen på 8 måneder til Berlin for en uke med litt "miljøforandring". Kanskje ikke det mest eksotiske reisemålet, men helt klart basert på våre egoistiske og lite gjennomtenkte behov for selvrealisering...
Berlin i 1 uke er ikke det samme som 6 måneder på Zanzibar. Berlin i 1 uke er ikke egoistisk eller selvrealiserende.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:19   #51
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Det var noen her som snakket (skrev) om det å "lese"...?

At et parforhold har "godt av" noe, betyr ikke at du skal vente til alt er i ferd med å gå i oppløsning før du gjør det. Selv velfungerende forhold kan ha godt av en liten vitamininsprøtning innimellom.

Om du venter med å kjøpe blomster til kona til den dagen da hun truer deg med skillsmisse, da er du allerede for sent ute...
Hyggelig at dét var alt du dro ut av mitt svar til deg Det var ikke det jeg mente.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:34   #52
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Berlin i 1 uke er ikke det samme som 6 måneder på Zanzibar. Berlin i 1 uke er ikke egoistisk eller selvrealiserende.
Hvem har 6 måneder på Zanzibar? Er det vanlig at begge har så mye fri samtidig ifm. en mamma/pappaperm?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:41   #53
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hvem har 6 måneder på Zanzibar? Er det vanlig at begge har så mye fri samtidig ifm. en mamma/pappaperm?
Hvem det er - hva slags relevans har det? "Normale" folk som er i fulltidsjobber og som har fått baby. Om det er vanlig eller ikke har jeg ikke uttalt meg om: det er selvopplevde tilfeller hvor jeg sier at jeg dømmer disse folkene. I 2 av tilfellene vet jeg at den ene parten tok seg ekstra ubetalt fri for å få det til å gå opp slik at de kunne bli i hhv. 6 og 7 mnd på sydhavsøy. I de andre tilfellene vet jeg ikke hvordan de fikk det til å gå opp, men bildene på internett var der for alle å se hvor "digg" det var.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:49   #54
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Bilder på internett forteller jo gjerne hele sannheten også...
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 13:50   #55
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvem det er - hva slags relevans har det? "Normale" folk som er i fulltidsjobber og som har fått baby. Om det er vanlig eller ikke har jeg ikke uttalt meg om: det er selvopplevde tilfeller hvor jeg sier at jeg dømmer disse folkene. I 2 av tilfellene vet jeg at den ene parten tok seg ekstra ubetalt fri for å få det til å gå opp slik at de kunne bli i hhv. 6 og 7 mnd på sydhavsøy. I de andre tilfellene vet jeg ikke hvordan de fikk det til å gå opp, men bildene på internett var der for alle å se hvor "digg" det var.
Dette hører jo nesten ut som helt isolerte hendelser av privat karakter.. Jeg er helt sikker på at dine reaksjoner er av omsorg for barnet, men her kan mistroende rett og slett tro at du er misunnelig på dette paret som koser dritten av seg og i tillegg gjør noe så unorsk som å skryte av det.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 07-10-2019 at 13:51. Reason: Skrivefeil
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 14:08   #56
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Dette hører jo nesten ut som helt isolerte hendelser av privat karakter.. Jeg er helt sikker på at dine reaksjoner er av omsorg for barnet, men her kan mistroende rett og slett tro at du er misunnelig på dette paret som koser dritten av seg og i tillegg gjør noe så unorsk som å skryte av det.
Endelig har noen forstått det: jeg kommenterte faktisk konkrete enkelthendelser som jeg selv har observert. Ikke forumdeltakere, eller tilfeldige forbipasserende som følte seg truffet av ikke-sammenliknbare handlinger. Thank you.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2019, 10:18   #57
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord

Det er stort sett alltid noen småttiser med når jeg er på turtur, og helt ærlig så virker småttisene svært så fornøyde med å skifte ut vintertøy som gjør at de knapt kan bevege på seg med lett sommertøy på vinteren.

Jeg syns heller ikke at infants er de verste på fly. Ja, de hyler til tider, men holder seg da naturlig nok i ro. Toddlers kan være mer slitsomme, da de har enda sterkere lungevolum, og en del har lært seg kunsten med å sparke i setet foran dem og dra «mathylla» (hjerneteppe...) opp og ned. Men de verste er i grunnen 4/5-åringer til 8/9-åringer som får herje som de vil. De løper rundt helt uten hensyn, sparker hardt i seter osv.
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre...
Rosalie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Japan Airlines på Flesland Rossiyskie Avialinii Bilder & foto 19 01-09-2013 18:40
Japan Airlines til Stockholm ohegge Register- og ATC-Forum 0 06-12-2010 23:51
Spotteralert Flesland: Japan Airlines Rossiyskie Avialinii Flyforum 10 20-07-2009 10:29
Japan Airlines tilbake på Flesland i år Rossiyskie Avialinii Flyforum 0 05-03-2009 21:32
Japan Airlines på felgen... Trety Flyforum 5 16-06-2005 19:12


All times are GMT +2. The time now is 19:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.