Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2012, 12:39   #1
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
SAS Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Hei folkens!

Er det noen forskjell mellom business-serveringen på rutene til SAS innad Europa når det gjelder London kontra destinasjoner som Athen/Nice/Milano?

Jeg har lest flere rapporter og det ser ut til at måltidene på de lengre flygningene ikke er av større omfang enn feks Oslo-London/København-London.

Setter pris på positive svar
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 12:41   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Forskjellen ligger mellom kaldt måltid og varmt måltid - og London ligger innenfor tidsmarginen for å kvalifisere til varmt måltid, så det er nok ikke så store forskjeller mellom de rutene du nevner. Men har sett at de bruker mer tid på champagne, konfekt, varme kluter, etc. på de lengre rutene og også at desserten serveres separat.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:19   #3
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Noen her inne som har erfaringer med å reise med samme fly til eksempel Nice, og ta samme flyet tilbake igjen ? Er det da mulig å hente ut boardingkort på avreiseflyplass for hele reisen, og allerede da være sjekket inn?
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 20:22   #4
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Hvis du har retur med samme flyet, så vil SAS normalt spørre deg om du vil sjekke inn på returen også når du sjekker inn på nett eller maskin. Det anbefales nok, tror ikke flyet står lenge på bakken der nede.
view is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 20:31   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Noen her inne som har erfaringer med å reise med samme fly til eksempel Nice, og ta samme flyet tilbake igjen ? Er det da mulig å hente ut boardingkort på avreiseflyplass for hele reisen, og allerede da være sjekket inn?
Det er vel bare at checke ind online 22 timer før returen, så skulle det vel ikke være noget problem når du ikke har bagage med.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 16:51   #6
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Er det noen forskjell mellom business-serveringen på rutene til SAS innad Europa når det gjelder London kontra destinasjoner som Athen/Nice/Milano?
OSL-Europa er det varmt måltid på alle business destinasjoner. På CPH-Europa er det kaldt måltid på det aller meste, bortsett fra de lengste flyvningene av det jeg vet.

Fløy DUB-CPH i C igår kveld (flytid 2:10), forøvrig min fjerde flight i C på strekningen siste halvåret, og fikk servert den vanlige kalde roast beefen med tilbehør. Tror det er varmt måltid på STO-Europa i likhet med OSL, andre får evt. korrigere meg på det.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 17:10   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
OSL-Europa er det varmt måltid på alle business destinasjoner. På CPH-Europa er det kaldt måltid på det aller meste, bortsett fra de lengste flyvningene av det jeg vet.

Fløy DUB-CPH i C igår kveld (flytid 2:10), forøvrig min fjerde flight i C på strekningen siste halvåret, og fikk servert den vanlige kalde roast beefen med tilbehør. Tror det er varmt måltid på STO-Europa i likhet med OSL, andre får evt. korrigere meg på det.
På mine seneste business-rejser med SAS fra CPH til LHR og NCE har der alle gange været varmt måltid. Er det ikke noget med at der som udgangspunkt er varmt måltid, hvis flyvetid er over 1:45 - med undtagelse af LHR og CDG som er kategoriseret som Europa 2, selvom flyvetiden ikke retfærdiggør det. Er ikke sikker, men mener det er noget i den stil.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 17:20   #8
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

CPH-DUB har faktisk en smule lengre blocktid enn CPH-LON, merkelig at det da serveres varmt måltid til/fra LON og ikke til/fra DUB. Kanskje fordi CPH-LON er en såpass tung og viktig businessrute at de må gjøre det av konkurransehensyn.

Ble servert kaldt måltid også på GVA-CPH for noen år siden, faktisk har jeg aldri fått varmt måltid på dansk Europa-produksjon. Men hørt fra kolleger som har fått varm mat CPH-MAD.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 17:27   #9
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Føler ikke flytid og servering alltid henger helt sammen, dessverre. Men er det bare jeg som føler maten holder høyere kvalitet på de tyngre business-strekkene? Jeg hadde NCE-CPH i business i fjor sommer, ingen "reserved for comfort" - trekk mellom setene, ingen godkjent dessert og et høyst middelmåldig måltid.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 19:31   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
CPH-DUB har faktisk en smule lengre blocktid enn CPH-LON, merkelig at det da serveres varmt måltid til/fra LON og ikke til/fra DUB. Kanskje fordi CPH-LON er en såpass tung og viktig businessrute at de må gjøre det av konkurransehensyn.

Ble servert kaldt måltid også på GVA-CPH for noen år siden, faktisk har jeg aldri fått varmt måltid på dansk Europa-produksjon. Men hørt fra kolleger som har fått varm mat CPH-MAD.
Jeg mener at have læst et sted at LHR og CDG har varm mad pga. konkurrencesituationen.

SAS' C-produkt med vel opgraderet på et tidspunkt (Mener det var sidste år, men tager muligvis fejl af de utallige ændringer og opdateringer af procedurer som SAS har haft ) - Her fik maden på biz et ganske pænt løft. Præcist hvilke ruter der har varm mad eller ej - husker jeg ikke lige i farten, men mener det (altså med undtagelse af LHR og CDG) er afstemt efter flyvetid.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 20:51   #11
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Jeg mener at have læst et sted at LHR og CDG har varm mad pga. konkurrencesituationen.

SAS' C-produkt med vel opgraderet på et tidspunkt (Mener det var sidste år, men tager muligvis fejl af de utallige ændringer og opdateringer af procedurer som SAS har haft ) - Her fik maden på biz et ganske pænt løft. Præcist hvilke ruter der har varm mad eller ej - husker jeg ikke lige i farten, men mener det (altså med undtagelse af LHR og CDG) er afstemt efter flyvetid.
I 2007 søsatte SAS NKS - Nye Konkurrencedygtige SAS. Det betød en upgrade og harmonisering af C og Y (Extra) produktet med bl.a. porcelæn og glas, som også bruges på langruterne. Rutenettet er opdelt i Mini, Medium og Long, hvor Long - med stort koncept, drink/snack og varm mad -vil kunne opleves på ruter over 2 timer. Derudover er LHR og CDG inkluderet pga, som FlyHi nævner, konkurrencesituationen på disse ruter. Derimod er fx Dublin kun baseret på et Mediumoplæg, da man ikke her har konkurrence til vores C-klasseprodukt. Endvidere vil en del flere ruter fra Oslo automatisk være baseret på Longoplægget, da disse flyvninger ofte er op til en time længere, når det går sydpå . Så derfor vil flere ruter fra netop CPH opleves med et mere "indskrænket" servicekoncept.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 21:33   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Uten å kuppe tråden, er CPG - St. Petersburg varmmat eller kaldmat?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 22:56   #13
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Fnate: CPH-LED har vel en flytid under to timer meg bekjent, og serveringen vil være kald. Jeg regner med at SAS CC kan gi deg det absolutte korrekte svaret.
Spørsmål til SAS CC: Er det rutiner hos dere at det skal legges "Reserved for comfort"-trekk mellom setene i Business?
Opplever du at servicenivået er bedre på strekningene med mer konkurranse i Business?
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 23:21   #14
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Uten å kuppe tråden, er CPG - St. Petersburg varmmat eller kaldmat?
Fra CPH til LED er det varm mad i Business Flyvetiden er ca. 2 timer, plus-minus.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 23:27   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Fra CPH til LED er det varm mad i Business Flyvetiden er ca. 2 timer, plus-minus.
Cool. Takk skal du ha.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 23:35   #16
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Derimod er fx Dublin kun baseret på et Mediumoplæg, da man ikke her har konkurrence til vores C-klasseprodukt.
Kunne du forklart i korte trekk hva som kjennetegner mini- og mediumopplegg? På forhånd takk
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 23:37   #17
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Fnate: CPH-LED har vel en flytid under to timer meg bekjent, og serveringen vil være kald. Jeg regner med at SAS CC kan gi deg det absolutte korrekte svaret.
Spørsmål til SAS CC: Er det rutiner hos dere at det skal legges "Reserved for comfort"-trekk mellom setene i Business?
Opplever du at servicenivået er bedre på strekningene med mer konkurranse i Business?
Ja, på alle flyvninger med C-klasse og på alle tre-sæders stolerækker, skal der placeres et Reserved For Comfort-banner på midtersædet. I enkelte tilfælde (fra udestation) kan det glippe, hvis ikke der er lastet nok til returen og man har en større C-klasse kabine. Så vil man nok bare hænge et vanligt headrest cover på.

På strækninger med Long Concept i Business (bl.a LHR, CDG, NCE, FCO) er det da en lidt hyggeligere oplevelse at kunne byde vores Businesskunder på en snack og drink, og derefter et varmt måltid. Og SAS ser gerne at vi byder på seperat avec og sommetider dessert. Lidt mere som i "the old days". Dog serverer vi naturligvis ikke snack og drinks på morgenflyvninger før kl. 9.30, men selvfølgelig et varmt morgenmåltid. Uanset om det er varm eller kold mad på Business/Medium vs Long, er jeg sikker på, at mine kollegaer tilbyder det, der skal tilbydes - og gerne lidt til. Som kunde er vores Long Concept nok en smule mere "value for money"-oplevelse
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:22   #18
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Hjertelig takk for hyggelig svar, SAS CC

Jeg opplevde selv forrige sommer på SK 2796 NCE-CPH at man ikke hadde Reserved For Comfort-banner på midtsetet, selv om jeg var den eneste i Business den aktuelle formiddagen. Det høres kanskje spesielt ut, men disse små "touchene" er det som er med på utgjøre hele opplevelsen for min del.

Synes det var flott å få oppklart i hvor grensene går for de forskjellige servicekonseptene ombord!!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:33   #19
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Takk for oppdateringen SAS CC. Jeg flyr SAS en del på business, mest innen Europa, noe intrascand og long haul kanskje 1-2 rundturer i året. Jeg er generelt sett meget fornøyd med varmmaten som blir servert, og produktet som blir levert er i mine øyne noe av det bedre innen Europa i C.

Igår kveld på DUB-CPH leverte flyvertinnen med ansvar for C og Y en fin vri. Vanligvis blir vin- og champagneflasker overlevert uåpnet til passasjeren sammen med vinglasset, men hun helte litt oppi glasset før det ble servert. Nesten som å være på restaurant
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:42   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post

Jeg opplevde selv forrige sommer på SK 2796 NCE-CPH at man ikke hadde Reserved For Comfort-banner på midtsetet, selv om jeg var den eneste i Business den aktuelle formiddagen. Det høres kanskje spesielt ut, men disse små "touchene" er det som er med på utgjøre hele opplevelsen for min del.
Det vigtigste må vel være at midtersædet er frit. Om der er den ene eller anden nakke-betræk på må jeg indrømme er ganske uvæsenligt for mig.

Ellers enig - SK på C er p.t. et af de bedre biz produkter i Europa.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia LN-VLE Flyforum 53 06-06-2013 00:11
Boeing 777-300 mellom Nord-Amerika og Europa? LN-REF Småprat 16 23-03-2012 15:36
Det gode liv i EU - en rundtur i Mellom-Europa Discus TripReports 16 01-11-2008 07:36
Oekt reiselyst mellom USA og Europa LN-MOW Flyforum 0 11-07-2006 15:42


All times are GMT +2. The time now is 17:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.