Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2015, 11:46   #1
carla
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: Anchorage/LosAngeles
Posts: 88
Spørsmål Reise til Transnistria?

Har planlagt en tur til Transnistria paa nyaaret og lurer derfor paa om noen har noen erfaringer angaaende innreise til Transnistria?

Innreise til Transnistria fra Moldova har jeg hort er ganske straight forward og greit?

Vi kunne godt tenkt oss en togtur fra Odessa via Transnistria og videre til Chisinau. Hort at flere har fatt problemer ved utreise fra Chisinau paa grunn av mangel paa innreisestempel til Moldova naar de har kommet fra Odessa via Transnistria. Vil vi som Nordmenn ha noe problem med dette, da vi ikke trenger noe visum til Moldova?
carla is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2015, 12:58   #2
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Transnistria

Hei! Var der i sommer. Vi bodde på et hotell i KIV og bestilte en lada til å ta oss en hel dag rundt i Tiraspol. Det var null problem. Husk pass bare. Ikke noe stempel fra Transnistria, kun et slags oblat som skulle leveres tilbake ved utreise. (Jeg var der kun en dag, kan være noe annet om du har tenkt til å være der lenger).

Ved både innreise og utreise fra Moldova fikk jeg stempel i passet.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2015, 17:43   #3
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Transnistria

Vær meget obs på korrupsjon! Nå er det noen år siden jeg var der men vi endte opp med å betale 250 $ i bestikkelser sprett mellom flere grenseposter. Det var verst på den moldovske siden de skulle ha 100 $ fordi vi hadde reist inn i Moldova via Transnistria.(Ukraina-TR.)
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 00:06   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transnistria

Pass på å få noe skriftlig på at du har kommet inn i Transnistria når du går av toget. Fant et stengt immigrasjonskontor på togstasjonen. Fikk åpnet det, men de snakket kun russisk. Det er ikke så mange tog som går så jeg tok buss tilbake. Å være mange slik som i en buss reduser risiko for at noen på grensen skal presse deg for penger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 03:24   #5
carla
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: Anchorage/LosAngeles
Posts: 88
Default Re: Transnistria

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Vær meget obs på korrupsjon! Nå er det noen år siden jeg var der men vi endte opp med å betale 250 $ i bestikkelser sprett mellom flere grenseposter. Det var verst på den moldovske siden de skulle ha 100 $ fordi vi hadde reist inn i Moldova via Transnistria.(Ukraina-TR.)
Er det dollars det gaar i eller funker Euro like saa greit hvis bestikkelse maa til?


Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Pass på å få noe skriftlig på at du har kommet inn i Transnistria når du går av toget. Fant et stengt immigrasjonskontor på togstasjonen. Fikk åpnet det, men de snakket kun russisk. Det er ikke så mange tog som går så jeg tok buss tilbake. Å være mange slik som i en buss reduser risiko for at noen på grensen skal presse deg for penger.
Er det ingen sjekk av visa/papirer/pass paa toget?
carla is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 12:21   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transnistria

Quote:
Originally Posted by carla View Post
Er det ingen sjekk av visa/papirer/pass paa toget?
På vei inn kan jeg ikke huske noe slikt. Men dette er jo ikke akkurat et sted hvor ting skjer som forventet. Tilbake til Moldova var det sjekk, men det var som sagt med buss.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 07:46   #7
carla
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: Anchorage/LosAngeles
Posts: 88
Default Re: Reise til Transnistria?

Takk for tips!
carla is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 23:04   #8
henrikvd
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2013
Location: Zürich/Trondheim
Posts: 202
Default Re: Reise til Transnistria?

UD sier:
Dersom man kommer til Moldova fra Ukraina, via utbryterregionen Transnistria, er det viktig å merke seg at moldovske myndigheter ikke kontrollerer den moldovsk-ukrainske grensen der. Derfor bør man innen 72 timer etter at man har krysset grensen, registrere seg hos et av følgende kontorer:

Det statlige kontoret "Registru" (departementet for informasjonsteknologi og kommunikasjon). Adresse: Strada Pushkin 42, Chisinau.
Migrasjos- og asylkontoret (innenriksdepartementet). Adresse: Bulevardul Stefan cel Mare 124, Chisinau.
Dersom man ikke reiser til Chisinau, kan man oppsøke nærmeste passkontor.

(http://www.landsider.no/land/moldova...tentinfoanchor)
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 10:23   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Reise til Transnistria?

Er det noen som har oppdaterte erfaringer med å reise Ukrainia-Transnistria-Moldova?

Jeg planlegger tog fra Kiev til Tiraspol, ei natt der og videre til Chisinau for tog til Romania. Er mest usikker på om jeg vil få problemer ved utreise på grunn av manglende innreisestempel.

Ser at Ukraina og Moldova har åpnet noen felles grensestasjoner på grensa til Transnistria. Kan man passere her og få stempel inn til Moldova?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2018, 02:21   #10
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Smil Re: Reise til Transnistria?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er det noen som har oppdaterte erfaringer med å reise Ukrainia-Transnistria-Moldova?

Jeg planlegger tog fra Kiev til Tiraspol, ei natt der og videre til Chisinau for tog til Romania. Er mest usikker på om jeg vil få problemer ved utreise på grunn av manglende innreisestempel.

Ser at Ukraina og Moldova har åpnet noen felles grensestasjoner på grensa til Transnistria. Kan man passere her og få stempel inn til Moldova?
Eg tok denne ruta i desember.
Eg hadde leigebil med sjåfør fra Odessa til Chisinau.
Med tog trur eg du for problemer med å skaffe stempel fra moldova på grensa og må oppsøke et av de kontora i Chisinau heller.

Eg betalte 500 kr fra Odessa til Chisinau. Da var planen å ha noken tima i Tiraspol. Men på grunn av at dei holdt på å sette opp juletred så var heile «hovedgata» stengt. Endte opp med å bare kjøre gjennom.

Når det gjelder grensa må en sjølvsagt kjøre gjennom ukrainsk kontroll. Rett etter ukrainsk kontroll svinga vi av og skaffer moldovsk stempel. Så ja det er ikke helt feil det du har hørt om felles grensestasjon. Det ligge rett ved siden av. Men husk å spørre om det da det ikkje er en naturlig del av kjøremønsteret etter grensestasjonen.

Og til slutt, beregn god tid fra Ukraina til Transnistria/Moldova . Trur vi stod 3 tima! I kø. Dette var en lørdag men likevel
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2018, 22:43   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Reise til Transnistria?

Quote:
Originally Posted by MD87 View Post
Med tog trur eg du for problemer med å skaffe stempel fra moldova på grensa og må oppsøke et av de kontora i Chisinau heller.
Er redd for det, ja. Eventuelt ta toget til Tiraspol, for så å reise med bil tilbake til Ukraina og snu på grensa...

Quote:
Når det gjelder grensa må en sjølvsagt kjøre gjennom ukrainsk kontroll. Rett etter ukrainsk kontroll svinga vi av og skaffer moldovsk stempel. Så ja det er ikke helt feil det du har hørt om felles grensestasjon. Det ligge rett ved siden av. Men husk å spørre om det da det ikkje er en naturlig del av kjøremønsteret etter grensestasjonen.

Og til slutt, beregn god tid fra Ukraina til Transnistria/Moldova . Trur vi stod 3 tima! I kø. Dette var en lørdag men likevel
Hvilken grensestasjon var dette?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 00:08   #12
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Default Re: Reise til Transnistria?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er redd for det, ja. Eventuelt ta toget til Tiraspol, for så å reise med bil tilbake til Ukraina og snu på grensa...



Hvilken grensestasjon var dette?
Dette var Kuchurhan, som er den mest populære til og fra Ukraina/Moldova (Transnistria) etter det eg blei fortalt.
Usikker på om de har samme ordning angåande moldovsk stempel på noen av de andre grenseovergangene, noe eg egentlig tviler på....
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2018, 00:43   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Reise til Transnistria?

Da er jeg tilbake fra tur, og kom meg gjennom passkontrollene uten problemer. Basert på informasjon om at ukrainsk utreisesempel var godtatt i 3 dager, så håpet vi på det beste.

Toget fra Kiev stopper i Kuchurhan (Кучурган) for ukrainsk utreisekontroll og toll. Det er ingen moldovsk kontroll her. I Tiraspol må du henvende deg i ei luke inn i stasjonen for å få innreisebevis. Dette er ikke "kassalappen" som jeg har sett omtalt andre steder, men et relativt normalt innreisekort som ligner det man fyller ut andre steder.

Innreisekontrollen er inne i stasjonsbygningen og var definitivt åpen da vi kom. Faktisk var det ganske mange som skulle innom her, kanskje et sted rundt 30 personer, så det ble ganske kaotisk foran den knøttlille luka av typen de ser ut til å like å drive kundeservice gjennom i store deler av østeuropa.

Ut av Transnistria tog vi veg R2 via Bender (Бендеры/Tighina). Her passerte vi transnistrisk utreisekontroll og ble vinket forbi et russisk sjekkpunkt før vi var ute av Transnistria. Etter grensa (eller "grensa") var det moldovsk toll og her var det et informasjonsskilt om at man kunne få registrert innreise, noe vi ikke gjorde. Dette er nok Hîrbovăț, som omtales på https://www.gov.uk/foreign-travel-ad...y-requirements

Ved utreise fra Moldova ble utreisestempelet fra Ukraina kommentert, men vi fikk uten videre utreisestempel og beskjed om god tur videre.

Ukrainsk utreisestempel ga altså ingen problemer ved utreise fra Moldova ca halvannen dag etter ankomst til Transnistria. Skal man være lenger enn tre dager bør man instruere sjåføren til å stoppe i Hîrbovăț for stempling eller oppsøke rett kontor et annet sted.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2018, 00:57   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Reise til Transnistria?

Forøvrig synes jeg Transnistria var verdt et besøk.

Kanskje er ryktet som "sovjetmuseum" litt overdrevet, men det er defintivt noe ved det. Lenin står fortsatt på sokkelen sin, gatene har ikke endret navn, det er nesten ingen turister og alt er rent, pent og ryddig. Det mest bemerkelsesverdige synes jeg var det nesten totale fraværet at vestlige varemerker.

Vi booket alt via Transnistria Tours, som var ryddige og med kunnskapsrike guider, men kanskje litt dyre. De møtte oss på jernbanestasjonen, booket hotell, ordnet en dag med sightseeing og kjørte oss til Chisinau.

En kveld brukte vi til å rusle rundt i byen og neste dag var fullt opp med sightseeing. Inkludert transport til Chisinau og ei natt på Hotel Russia betale vi 270 euro for to personer.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2019, 21:49   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Reise til Transnistria?

I serien: "Hva man snubler over på Youtibe":

https://www.youtube.com/watch?v=5kVnrqBb6y4




Godt mulig fyren har flere videoer før/etter denne med mer derfra, evt. fra innreisen. har foreløpig kun sett ca. halvparten av denne.
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bucharest, Chisinau og Transnistria (ekstern lenke til Flyertalk) Kashgar TripReports 4 21-10-2017 01:34
På tur i Romania, Moldova og Transnistria L1011-500 TripReports 64 06-02-2014 20:39
vanskelig å reise på dagstur til CPH til TRD hifiman Reiseforum 3 07-05-2013 14:38
Hurra nå er det barre 19 dager til jeg skal reise til MAN oddi Reiseforum 35 10-02-2009 12:33
Reise til Skottland tosfreight Flyforum 14 29-11-2006 00:39


All times are GMT +2. The time now is 18:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.