Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2024, 17:39   #661
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

<mod>
Diskusjoner om forskjellige land etc i andre tråder - denne er for pass/visum.
</mod>

Old 25-11-2024, 10:33   #662
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Kina utvider den visumfrie perioden for nordmenn fra 15 dager til 30 dagers opphold fra og med den 30 november i følge ambassaden. Ikke det at det kinesiske visumet i seg selv var vanskelig å skaffe, men man unngår mye styr når man ikke trenger å søke om visum.
https://no.china-embassy.gov.cn/eng/...3_11531773.htm

Last edited by Hypern; 25-11-2024 at 10:36.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2024, 16:00   #663
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Så må man søke om ETA om man skal til UK etterhvert. GBP 10 og gyldig i to år

Quote:
Next year, we will open ETA to eligible Europeans, who will be able to apply from 5 March 2025 and will need an ETA to travel to the UK from 2 April 2025. From April 2025, all visitors to the UK who do not need a visa for short stays and who do not already have a UK immigration status will need an ETA.
https://www.gov.uk/government/news/u...-non-europeans

https://www.gov.uk/guidance/apply-fo...horisation-eta

Old 29-11-2024, 22:25   #664
Futura
ScanFlyer Gold

Tirsdag kveld fant jeg ut at jeg måtte fornye passet for å få bestilt billetter til vinterens tur. Jeg bestilte time på onsdag i Sandvika kl11.15. Den hyggelige unge damen av orientalsk opphav, muligens adoptert, lurte på om jeg skulle reise med det første, jeg viste kopi av bookingen til Uzbekistan 29.12 så hun la den inn med prioritering og anbefalte henting på Grønland, som det raskeste. I går, 27 timer etter bestilling, fikk jeg melding om at passet var klar til henting. Vi hadde service på varmepumpen i dag, så jeg valgte time 12.05 for henting. Til tross for timen ble jeg ikke kaldt frem til skranken før 12.20 Heldig vis fikk jeg ikke noe P-bot, da jeg gikk 10 min over tiden. Jeg dro så på Postnord på Alfaset, for å finne ut av en pakke som satt fast i systemet, eller totalt mangel på system og evnen til å håndtere avvik. Fra de fant pakken i en container for avvikspakker, som de forøvrig hadde tatt den inn og ut av 4 ganger den siste uken, til de hadde klart å få den gjennom systemet, tok det 1t:45. Under ventingen fikk jeg melding om at ID beviset hadde kommet. Dermed ned igjen til Grønland, kl 14.47 bestilte jeg henting 15:15 som var første mulighet. jeg gikk inn gjennom døren på politihuset 14:56 registrerte meg og fikk kølapp. Etter 3 min ble jeg kaldt frem og fikk Id beviset, 15 min før timen. Dermed var jeg tilbake til bilen 30 min før p-tiden gikk ut, akkurat da p-vaktene gikk og kontrollerte i gata. Oppsummert fikk jeg beskjed om henting av pass 27 timer etter bestilling og ID bevis 51 timer. Ganske imponerende av en offentlig etat.
Futura is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules