Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2012, 22:06   #1
killbox
ScanFlyer Blue

USA Mobilt bredbånd på reise i USA?

Er borte vell 3 uker i sommer i usa og lurer derfor på om det finnes noen løsninger for mobilt bredbånd der borte til en overkommelig pris. Er det mulig med kontankort og surfepakke en måneds tid, eller tenker jeg helt urealistisk?
killbox is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 22:18   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Mobilt bredbånd på reise i usa?

Nå vet jeg ikke helt hva du tenker, men jeg bruker et simkort fra AT&T (goPhone) til mobilen mens jeg er der borte, og kjøper vel en data-pakke på 500mb for x antall dollar. Uansett langt billigere en roaming (og betaler $2 dagen for ubegrenset txt+tale).

Tenker du derimot for bruk med laptop og slikt er det jo noe annet.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 22:25   #3
killbox
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Nå vet jeg ikke helt hva du tenker, men jeg bruker et simkort fra AT&T (goPhone) til mobilen mens jeg er der borte, og kjøper vel en data-pakke på 500mb for x antall dollar. Uansett langt billigere en roaming (og betaler $2 dagen for ubegrenset txt+tale).

Tenker du derimot for bruk med laptop og slikt er det jo noe annet.
Tenker på simkort med eget nummer og datapakke ja. Har en ekstra htc-telefon liggende så jeg kan bruke den til ruter for laptopen.

Ser at T Mobile har pay by the day plan.

Skal sjekke ut AT&T, det er Gsm?
Old 02-05-2012, 22:33   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

http://www.wireless.att.com/cell-pho...requestid=6978

Ser at T-mobiles plan for internett tl 3 dollar dagen muligens blir billigere enn AT&T (med $2 dagen (eller $50/mnd) + datapakke. AT&T er GSM.

Dog, nevnte ikke dette med dekningen. I USA er det mange steder uten god dekning -- og mange steder som kun har Verizon (CDMA -- ikke GSM) dekning hvis du beveger deg utenfor større byer. Jeg innbiller meg at AT&T på generell basis har en del bedre dekning enn T-Mobile, men er du i storbyer burde det ikke egentlig ha noe å si. Sjekk dekningskartene! Har en bekjent fra ATL med T-Mobile som vi gjør litt narr av -- han skal ikke langt utenfor før dekningen er svært variabel... (AT&T tror jeg også hevder de har bedre kapasitet+hastighet i sitt nett ift. T-mobile, men om dette stemmer skal jeg ikke utale meg om).

Last edited by JoeW; 02-05-2012 at 22:40.
Old 02-05-2012, 23:02   #5
ILS2
ScanFlyer Gold

I nordøst (upstate New York og New England) skal man ikke langt utenfor allfarvei før T-Mobile forsvinner. AT&T har bedre dekning i disse områdene. Det er i hvert fall min erfaring.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 00:04   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Sats på Verizon eller AT&T. De andre har klart dårligere dekning, spesielt hvis du skal litt utenfor allfarvei. I de store byene spiller det mindre rolle. Alle har imidlertid sorte hull her og der ... jeg bruker AT&T og er generelt fornøyd her i sørøst. Har også merket klar bedring i dekningen generelt i nordvest siden jeg flyttet.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 01:40   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Med AT&T har jeg sjeldent hatt problemer, da hovedsaklig i større byer, men også i stort sett hele North Carolina. Eneste stedene jeg har hatt issues har vært et par gudsforlatte steder i MOW's Georgia og i fjellene utenfor Phoenix, Az.

Merk også at man med goPhone (kontantkort) ikke får tilgang til roaming på partner network hvor AT&Ts vanlige kontraktkunder ellers ville hatt tilgang.
Old 03-05-2012, 08:06   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Beste dealen og eneste kontant løsningen er med iPad. Har du norsk iPad, kan du skifte til at&t sim og betale 25 dollar for 1 gig/mnd. Du kan selvsagt kjøpe kontantkort til mobil med data, men det blir fort kostbart. Du må ha en ekstra pakke for data med smartphone kontantkort. Se linken Joe postet. Ellers er att og Verizon eneste alternativ for fornuftig dekning, Verizon er best, men har som kjent cdma, ikke gsm

Kort/stick for laptop er kun post paid for att og Verizon ( som er de eneste med stabil dekning)

Last edited by Tommy777; 03-05-2012 at 08:16.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 11:06   #9
killbox
ScanFlyer Blue

Ok, AT&T er notert. Er nok ikke aktuelt med Verizon da jeg er avhengig av gsm. Virket som om AT&T hadde ok dekning.

Ser at en kan også kjøpet simkort og prepaidpakker på wallmart. Gjerne det er det enkleste.

Last edited by killbox; 03-05-2012 at 11:09.
Old 03-05-2012, 12:09   #10
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
I nordøst (upstate New York og New England) skal man ikke langt utenfor allfarvei før T-Mobile forsvinner. AT&T har bedre dekning i disse områdene. Det er i hvert fall min erfaring.
+1

Jeg gikk ett år på skole i NJ og dekningen til T-mobile var elendig. Måtte bytte til ATT.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 12:19   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by killbox View Post
Ok, AT&T er notert. Er nok ikke aktuelt med Verizon da jeg er avhengig av gsm. Virket som om AT&T hadde ok dekning.

Ser at en kan også kjøpet simkort og prepaidpakker på wallmart. Gjerne det er det enkleste.
Det er bare å gå til en AT&T-kiosk/butikk, så lager de et SIM-kort til deg på stedet. Det er null problem.

Ser prisen for 1GB også med vanlig telefonabonnement er $25 -- så er det jo opp til deg om du trenger et rent dataabonnement (iPad) eller også text og tale. Husk at du i USA også charges for innkommende samtaler og meldinger.
Old 03-05-2012, 12:50   #12
killbox
ScanFlyer Blue

Ok, takk for god input
Old 16-05-2012, 22:49   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg lette etter denne tråden på Google og fikk opp en annonse for disse:
http://www.prepaidsimcard.org/payg-p...-card-usa.html

Ikke veldig billig, men ser praktisk ut.
Old 16-05-2012, 23:19   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg lette etter denne tråden på Google og fikk opp en annonse for disse:
http://www.prepaidsimcard.org/payg-p...-card-usa.html

Ikke veldig billig, men ser praktisk ut.
Ser ikke helt hvordan dette er mer praktisk enn å gå direkte til AT&T?
Old 16-05-2012, 23:29   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Du får kortet før du reiser, kan ta det i bruk umiddelbart etter ankomst til USA og slipper å bruke tid du enten skulle brukt til ferie eller møter på å finne en AT&T-forhandler.

Jeg synes dessuten produktet så oversiktlig og greit ut. AT&T vil helst selge meg et abonnement og det første du blir møtt med på websidene deres er et spørsmål om ZIP-kode.
Old 17-05-2012, 00:02   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Du får kortet før du reiser, kan ta det i bruk umiddelbart etter ankomst til USA og slipper å bruke tid du enten skulle brukt til ferie eller møter på å finne en AT&T-forhandler.

Jeg synes dessuten produktet så oversiktlig og greit ut. AT&T vil helst selge meg et abonnement og det første du blir møtt med på websidene deres er et spørsmål om ZIP-kode.
Nja, spørsmålet om zip har vel blandt annet med skatter (inkl. 911-skatter etc) å gjøre (og ikke minst, hva slags telefonnummer du skal få!!), men klart, planlegger du i god tid og stoler på at du får det i posten, klart. (Jeg ser veldig godt poenget med å ikke styre rett etter ankomst med å finne en AT&T store/kiosk -- samtidig tror jeg det kan være verdt det -- styrer man først med et ekstra SIM-kort er det vel fordi man er i USA over lengre tid/reiser dit ofte).
Old 24-05-2015, 08:21   #17
nick5000
ScanFlyer Blue

Default data SIM i USA

Skal en uke til USA i morgen og lurer på tips om SIM kort for datatrafikk som passer for en ukes tid? Bør være rikelig med data, men kan godt være redusert hastighet etter feks 1 GB om dagen. Til en rimelig penge.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 11:23   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: data SIM i USA

Jeg bruker ATT sin GoPhone løsning. Men den er litt kostbar. Det er USD60 for 30 dager fri telefonering, teksting og data. Kun domestic, forøvrig, med mindre du laster opp mer cash.

Det finnes sikkert noe rimeligere.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 11:28   #19
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg bruker ATT sin GoPhone løsning. Men den er litt kostbar. Det er USD60 for 30 dager fri telefonering, teksting og data. Kun domestic, forøvrig, med mindre du laster opp mer cash.

Det finnes sikkert noe rimeligere.
Stemmer i med Fnatus her altså. Det er AT&T jeg har brukt de siste par årene, og det funker schteinbra. LTE/4G dekning har jeg også hatt de fleste steder.

Det må dog påpekes at det ikke er fri databruk. Grensen er vel på 3GB, men du kan jo kjøpe mer data om du trenger. For en uke burde allikevel 3 gigg holde i massevis, med mindre du skal laste opp masse hemmeligstemplede dokumenter til WikiLeaks via telefonen.
Old 24-05-2015, 11:52   #20
nick5000
ScanFlyer Blue

Takk, tillater de tethering?
Hvor lenge varer det, dvs kan jeg bruke samme kort år jeg er tilbake om et halvt år ?
nick5000 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules