Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2018, 15:04   #621
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Har ikke testet denne transferen tidligere, men det var veldig enkelt nå i ettermiddag vertfall :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 17:14   #622
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Da trenger vi å få de største kritikerne av løsningen igjennom det nye systemet og se hva deres erfaringer er og om det faktisk begynner å ligne på noe.

Så kan man selvsagt klager over hvor lang tid det har tatt å få på plass noe som funker tilfredsstillende men her er det mye politikk og tipper Tollvesenet ikke har vært de enkleste å ha med å gjøre.....
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 18:27   #623
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Da trenger vi å få de største kritikerne av løsningen igjennom det nye systemet og se hva deres erfaringer er og om det faktisk begynner å ligne på noe.

Så kan man selvsagt klager over hvor lang tid det har tatt å få på plass noe som funker tilfredsstillende men her er det mye politikk og tipper Tollvesenet ikke har vært de enkleste å ha med å gjøre.....
Det var svært gode grunner til å kritisere de tidligere løsningene, det man nå endelig har fått på plass er likestilt med andre Flyplasser, noe en burde ha hatt fra dag 1 om man ville unngå kritikk (som egentlig var ønsker om en løsning som fungerer for de som bruker den - ikke bare tilfredsstille de som ser på )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 20:07   #624
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Bare for å ha sagt det, baggen min kom frem til destinasjonen med en halv times transfer.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 21:53   #625
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så da tyder det på at det nå faktisk virker slik det bør og skal?
En enkelt svale gjør ingen sommer...

Men mer seriøst, er det flere som har prøvd dette i det siste? Det vil vel ha formodningen mot seg at de ikke skulle klare å rydde opp etterhvert og få på plass noe som funker.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 22:57   #626
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
En enkelt svale gjør ingen sommer...



Men mer seriøst, er det flere som har prøvd dette i det siste? Det vil vel ha formodningen mot seg at de ikke skulle klare å rydde opp etterhvert og få på plass noe som funker.


Nå er det jo helt nylig ordningen ble endret, så er vel ikke så mange her inne som har prøvd

Etter hva jeg ser på FB er det nå noen nye gule porter som har kommet opp og man går gjennom? Eller har man alltid gjort det, men måtte tidligere vente på tollerne?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2018, 12:26   #627
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Noen flere med nyere erfaringer?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2018, 21:45   #628
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Nå på søndag 6. mai kom jeg med Norwegian fra Stockholm. Kjøpte tax-free og gikk rett igjennom "Domestic transfer". To tollere på jobb som ikke så på meg en gang. Det var to-tre "hjelpere" i gule drakter som sto og fortalte at jeg bare skulle scanne boardingkortet og gå rett igjennom. Og det gjorde jeg. Null kø - null stress - helt topp :-)

Det eneste negative er at det er litt bortgjemt - det er noen skilt med "Domestic transfer" på hist og her, men plutselig er det ingen skilt og da blir man litt i villrede. Men fant det til slutt bakom en tax-free-butikk.
Geir is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 01:38   #629
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Har vært veldig kritisk til ordningen tidligere, men etter forandringen der man slipper å vente på koffertskanning så er den utmerket. Ikke hatt noe trøbbel og det har gått knirkefritt!

Så om det fortsetter slik er det bare kjempebra!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 02:16   #630
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Har vært veldig kritisk til ordningen tidligere, men etter forandringen der man slipper å vente på koffertskanning så er den utmerket. Ikke hatt noe trøbbel og det har gått knirkefritt!
Det er jo slik den burde ha fungert fra starten. Hvorfor de tok omveien via alle løsningene alle med litt praktisk sans skjønte ikke ville fungere, vites ikke.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 08:17   #631
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by vegardg View Post
Det er jo slik den burde ha fungert fra starten. Hvorfor de tok omveien via alle løsningene alle med litt praktisk sans skjønte ikke ville fungere, vites ikke.
Har en sterk mistanke om at omveiene via andre løsninger var eneste måte man fikk med Tollvesenet på en slik løsning for transfer.
Selv etter instrukser fra politisk hold har det vært en stor kamel å svelge for Tollen, at de reisende ikke skal behøve å bære sin egen bagasje over "grensa".
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 08:37   #632
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Har vært veldig kritisk til ordningen tidligere, men etter forandringen der man slipper å vente på koffertskanning så er den utmerket. Ikke hatt noe trøbbel og det har gått knirkefritt!

Så om det fortsetter slik er det bare kjempebra!

Kim
er det slik å fortså at nå fungerer det faktisk som det "burde", altså man går igjennom slusa og kofferten kommer seg videre selv om man ikke må vente på den.

Så går jeg jo ut ifra at tollvesnet for tak i en, om de finner noe misttenkelig..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 08:47   #633
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
er det slik å fortså at nå fungerer det faktisk som det "burde", altså man går igjennom slusa og kofferten kommer seg videre selv om man ikke må vente på den.

Så går jeg jo ut ifra at tollvesnet for tak i en, om de finner noe misttenkelig..


Ja, men er vel også kun for være tre mer hjemlige selskaper det er åpent for slik jeg skjønner

Så flyr man noe annet enn SAS, Norwegian eller Widerøe inn til landet er det som i gamle dager
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 08:55   #634
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, men er vel også kun for være tre mer hjemlige selskaper det er åpent for slik jeg skjønner

Så flyr man noe annet enn SAS, Norwegian eller Widerøe inn til landet er det som i gamle dager
Jaja, det er jo en start, da burde det være mulig å komme to steg videre etterhvert.

Om vi tar f.eks. TK, så tror jeg de har interlining med SK. Om man kommer fra Konstantinopel og skal videre til barteby, så må man henge å vente på at kofferten kommer seg igjennom tollen, før man kommer seg igjennom selv?

If so, kan f.eks. TK ,KL, LH osv melde seg inn i klubben om de vil være med på morroa?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 08:59   #635
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Jaja, det er jo en start, da burde det være mulig å komme to steg videre etterhvert.

Om vi tar f.eks. TK, så tror jeg de har interlining med SK. Om man kommer fra Konstantinopel og skal videre til barteby, så må man henge å vente på at kofferten kommer seg igjennom tollen, før man kommer seg igjennom selv?

If so, kan f.eks. TK ,KL, LH osv melde seg inn i klubben om de vil være med på morroa?


Alle tre selskapene har jo etterhvert både interline og codeshare partnere inn til OSL, uten at de er med i ordningen

Men antar det er snakk om en pris, de foreløpig ikke har villet betale
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 14:18   #636
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 121
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, men er vel også kun for være tre mer hjemlige selskaper det er åpent for slik jeg skjønner

Så flyr man noe annet enn SAS, Norwegian eller Widerøe inn til landet er det som i gamle dager
Opplevde det slik da jeg ankom med TAP fra Lisboa og skulle videre innenlands. Måtte ta ut bagasjen på OSL og sjekke inn på nytt, selv om det var SAS jeg skulle fly videre med.
Staralliance is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 20:01   #637
Pelikan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 70
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Er ikke fornøyd med hvordan dette fungerer.
Kom 17. mai fra Dusseldorf. Endte da med å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen før vi kom oss videre inn på utland.
Kom fra London i påsken. Da naturligvis på non Schengen og måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Vet ikke hva fly som nettopp hadde landet, men køen til sikkerhetskontrollen begynte før "kø båndene" og gikk utrolig sakte. Svært irriterende når du kommer fra flyplass med godkjent sikkerhetsopplegg. For meg som skal til Bergen er AMS/CPH fortsatt å foretrekke...
Pelikan is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 20:09   #638
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Quote:
Originally Posted by Pelikan View Post
Er ikke fornøyd med hvordan dette fungerer.
Kom 17. mai fra Dusseldorf. Endte da med å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen før vi kom oss videre inn på utland.
Kom fra London i påsken. Da naturligvis på non Schengen og måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Vet ikke hva fly som nettopp hadde landet, men køen til sikkerhetskontrollen begynte før "kø båndene" og gikk utrolig sakte. Svært irriterende når du kommer fra flyplass med godkjent sikkerhetsopplegg.

Oslo har ikke nok gater for Schengen-transfer uten sikkerhetskontroll så derfor var du uheldig. Har blitt mye mindre av det etter at D-gates åpnet.


På Non-Schengen har ikke OSL separasjone fra sikre/usikre plasser (samme som på en del andre flyplasser i Europa). Er nok både plass og kapasitetsprobler som gjør det. Man måtte f.eks. hatt dobbelt sett med passkontroller m.v. og akkurat nå sliter de jo med å bemanne den ene de har. Dumt - ja....
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2018, 13:45   #639
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Dette funka da ikke for oss hjem fra Kreta i går/i dag.
Kom fra Heraklion til OSL med Norwegian i natt og fløy videre til SVG i morges.
Jeg sjekka da vi ankom OSL på Avinor sine sider og der står IKKE Kreta oppført som en av destinasjonene ordningen ikke er med i.
https://avinor.no/flyplass/oslo/plan...estic-transfer
Bagasjen dukket altså ikke opp i Stavanger, og jeg henvendte meg så i disken for å melde bagasjen savnet.
Da sier dama der at fra Kreta må man ta ut bagasjen og sjekke inn igjen i Oslo.
-Det står ikke på Avinor sine sider sier da jeg.
-Hmmm da har vi to forskjellige lister her....sier så dama.
Hva som skjer nå vet jeg ikke.
Dama fylte ut et skjema, for hånd fordi "systemet var nede", og jeg skulle høre fra dem når de fant ut hvor bagasjen var....

Last edited by C130; 10-08-2018 at 13:55.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 09:37   #640
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Hei

En kompis spør hvordan det virker når en kommer med Ethiopian fra Stockholm til Oslo og skal videre med SAS til Stavanger. Transfertid på OSL er 1t10min ca.

Vil han måtte ta ut bagasjen og fortolle på gamlemåten for så å sjekke inn på ny til SVG eller går bagasjen rett igjennom ? Har gjennomgående billett fra Afrika til Stavanger.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transfer innland-utland BGO mulig? chrisljo Reiseforum 10 16-03-2013 11:06
Enklere transfer på OSL sukram Flyforum 64 07-07-2011 23:46
Transfer fra domestic til int på IAD Chriscross Reiseforum 3 10-03-2010 11:57
Mer smidig transfer fra Utland til Innland på OSL ? Farmer Flyforum 20 27-05-2007 16:57
Transfer punkt utland Gardermoen LN-BIZ Flyforum 5 24-02-2005 16:28


All times are GMT +2. The time now is 13:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.