Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-06-2019, 16:00   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Ny feed fra meg ..

Har i mange år feedet FR24 herfra, jeg var vel en av de første her i Atlanta-området. Har brukt en FR-24 SBS-3 og en takantenne som også kom fra dem.



Antenna fikk seg antagelig en karamell under et tordenvær for en stund siden og viste bare ett og ett fly. Brukte derfor en ‘bordantenne’ som sto i vinduet på kontoret. Ikke det store, men det funket.



For en måneds tid siden bestemte imidlertid FR24 å stoppe windowsfeeden, og dermed også SBS-boksene. Så ettersom jeg har stor nytte og glede av Business-abonnentet, måtte ny plan iverksettes. Etter litt research, gikk jeg til anskaffelse av en Raspberry Pi boks, en linux pc på størrelse med en fyrstikkeske. En 1090-dongle hadde jeg allerede og antenne også.





For å gjøre en lang historie kort, så fant jeg ut at FR24’s løsning var langt fra optimal. Tungvint å sette opp og utdatert dump1090-programvare. I tillegg funket ikke gjenkjennelsescriptet de henviste til.



Så jeg valgte Plan B. Reformatterte sd-kortet i pi’en, installerte Piaware isteden (Flightaware’s dump1090 programvare som er versjon 1.15). Oppdaterte nettverksdataene med SSID og passord, satte kortet inn i pi’en og vipps, så var jeg online. Da kunne jeg konfigurere pi’en med PuTTy og plutselig var jeg på hos Flightaware.



Da var det bare å kjøre signeringskommando mot fr24, legge inn nøkkel, posisjon og litt annet, så var jeg inne også der. Siden Linux er temmelig gresk for meg, var det mye fikling, men fikk det til likevel med hjelp fra FR24-forumet.



Investerte etterhvert i en Airnav-antenne som jeg plasserte på mønet over kontoret mitt. Men den største forbedringen kom da jeg kjøpte en $20 Flight Stick Pro fra Flightaware med innebygget 1090-filter. Det var enorm forskjell fra den gamle dongle’n jeg brukte. Anbefales!



Så nå har jeg god dekning innen 100nm, en god del hits 100-150nm og en og annen slenger helt ned til kysten, som er 200nm unna.





Detaljer om hvordan man går frem, både med FR-24 og Flightaware’s løsninger ligger på forumet til FR24.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 09-06-2019 at 16:16.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 10:52   #2
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Ny feed fra meg ..

Hvor god dekning fikk du på "bordantennen" som du brukte tidligere?
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 16:10   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ny feed fra meg ..

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Hvor god dekning fikk du på "bordantennen" som du brukte tidligere?
Hadde den stående i vinduskarmen i sydlig retning, så .. tja, husker ikke helt, men tror det var rundt 100nm på det beste i den retningen. Så fint trafikken rundt ATL som er rundt 90 km.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 20:28   #4
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Ny feed fra meg ..

Det er jo ikke så verst, egentlig. Det er litt styr å montere antenne på taket.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 20:46   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ny feed fra meg ..

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Det er litt styr å montere antenne på taket.
Ja, særlig for meg med høydeskrekk.

Fikk litt stormansgalskap og monterte en antenne ved skuret med støtterør. Den var vel ca 15m høy, men fikk lynnedslag etter tre dager... Så nå har jeg en liten en med magnetfot på blikktaket på skuret og en 'normal' på kontoret med antenne på mønet. Da har jeg backup hvis en faller ut.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2021, 22:17   #6
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Ny feed fra meg ..

15 meters antenne? Ja, da er ambisjonsnivået på plass! Jeg får heller begynne i det små så får vi se hvor det fører hen på sikt.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Modeller fra eBay? Prøv RSS-feed Discus Samlerhjørnet 15 19-12-2012 16:36
Årets første flybilde fra meg, men langt i fra spennende bilde Tom McNikon Bilder & foto 1 21-02-2011 00:47
Første serie i år fra osl og fra meg sparco777 Bilder & foto 13 24-05-2010 02:06
OT: Siste bilde fra BGO 2006 og første 2007 fra meg... G-COLE Flyforum 3 02-01-2007 10:43


All times are GMT +2. The time now is 19:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.