Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2021, 16:21   #41
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Kanskje dumt spørsmål, men når man skal inn i land som krever negativ test dersom man ikke er fullvaksinert, f.eks Tyskland, må man da ha test på papir, eller holder det med test i koronasertifikat på mobilen? Må man ha test fra en privat tilbyder eller holder det at man har tatt en ordinær test hos kommunen? Tusen takk for evt hjelp.
Jeg viste frem papirutskrift fra Min Helse ved obligatorisk manuell innsjekking med SAS. Vanlig kommunal test. Vet ikke hva SAS gjør videre med disse opplysningene men var ikke noen interaksjon med Grenzpolizei ved ankomst Tyskland. Dette var med avreise fra norsk region uten risiko (per tysk definisjon). Retur var mer stress.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 16:25   #42
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Kanskje dumt spørsmål, men når man skal inn i land som krever negativ test dersom man ikke er fullvaksinert, f.eks Tyskland, må man da ha test på papir, eller holder det med test i koronasertifikat på mobilen? Må man ha test fra en privat tilbyder eller holder det at man har tatt en ordinær test hos kommunen? Tusen takk for evt hjelp.
Holder med kommunen, den er i tillegg bedre (PCR), og koster 0,- , Dr.Dropin fx. på OSL tar 1.100´ish for hurtigtest.
Digitalt bør jo absolutt være godt nok, men har til nå alltid hatt en utskrift med i tillegg, for en slags sikkerhets skyld.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 16:33   #43
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Det er ingen kontroll inn i Tyskland; kontrollen skjer når du sjekker inn. Min erfaring er at det er enklere med papir enn å knote med mobil til en ansatt som står 1,5 m unna bak en pleksiglasskjerm. Du slipper også bekymringer med tomt batteri, ingen dekning og slikt.

Min erfaring fra Tyskland er at de baserer seg på Luca-appen for å lagre og vise frem prøvesvar. Det er derfor en fordel at du har et prøvesvar som kan scannes inn der. Koronasertifikatet fra helsenorge.no følger EØS-standard og går rett inn der.

https://www.luca-app.de/
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 16:35   #44
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Holder med kommunen, den er i tillegg bedre (PCR), og koster 0,- , Dr.Dropin fx. på OSL tar 1.100´ish for hurtigtest.
Digitalt bør jo absolutt være godt nok, men har til nå alltid hatt en utskrift med i tillegg, for en slags sikkerhets skyld.
Ikke bruk kommunen for testing før reise: https://www.nrk.no/rogaland/teststas...hit-1.15567657

Quote:
Det er travle dager på korona-teststasjonen i Stavanger. Rundt 800 mennesker tester seg hver dag nå i juli. Det er mye mer enn forventet.

Flere av de Salina Siun tester i løpet av en dag, har ingen symptomer. De er heller ikke nærkontakter. De skal på ferie.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 17:08   #45
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Ikke bruk kommunen for testing før reise: https://www.nrk.no/rogaland/teststas...hit-1.15567657
Ting har selvfølgelig forandret seg siste tiden, ja. Min erfaring tidligere i år har vært tom teststasjon på Skøyen, men nå er det jo en annen skål.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2021, 13:04   #46
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Det gikk knirkefritt på veien ut. Lastet opp test-sertifikat digitalt i forbindelse med innsjekk på Lufthansa.no, og ble verifisert et par timer før avgang. Da kunne jeg bestille digitale boarding pass på nytt - føltes som jeg omtrent var den eneste på hele Gardermoen med boarding pass på telefonen den morgenen.

Men er det noen som kan dele erfaringer som uvaksinert ved ankomst? Og er det evt lurt å fly til Torp i stedet for OSL hvis man kan - kortere køer der?
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2021, 13:10   #47
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Det var ingen synlig innreisekontroll i Berlin for 14 dager siden.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2021, 09:56   #48
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Reise rundt nå utenfor landets grenser er jo virkelig tredjeroten av Christano Ronaldos scoringer i EM * antall poeng man trenger i nations league / femteroten av antall scoringer det tsjekkiske landslaget har etter Tsjekkoslovakia ble oppløst + antall billettkombinasjoner man trenger å kjøpe i Ruters app.
Noe sånt.

Så mitt spørsmål er - hva trenger man for innreise Tsjekkia med transfer i Warsawa eller Frankfurt? Har skjønt man trenger en negativ test uansett om man bare skal transfer i Tyskland og innreise til Tsjekkia og et skjema? Noe mer? Er delvaksinert om dette har noe å si.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2021, 19:32   #49
Travellingstraw
TravellingStrawberry
 
Join Date: Jul 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Hei folkens, takk for at jeg fikk være med. Jeg har en liten krise og er på vei til å tippe over her - ville satt veldig pris på hjelp!

Skal fatte meg kort! (Edit: #Fail)

- Har ikke hatt mulighet til å se kjæresten min fra Hellas på ett år.
- Har fått innvilget kjærestebesøk via den statlige søknaden.
- Billetter er bestilt Athen - Frankfurt - Oslo.

Nå viser det seg plutselig at Tyskland ikke aksepterer det europeiske koronapasset som viser at man er fullvaksinert, hvis man reiser fra et rødt land, og jeg frykter at hun ikke får lov til å reise videre derfra til Oslo.
Det ville virkelig vært krise da vi begge nå nærmer oss bristepunktet for hva vi kan makte og bære i denne situasjonen.

Inn i Norge er greit - kan man vise grønt koronapass behøver man ikke gjøre noe som helst slik vi leser det. Men hvorfor skal plutselig en transit i Tyskland stikke kjepper i hjulene for at vi skal få treffes?

Er det noen som har informasjon vedrørende dette, eller tips om hva vi bør gjøre?
Skal jeg booke ny billett med direktereise til Oslo istedet?

Edit: Hennes reise er kommende mandag. Det er å regne som 99% sikkert at Hellas tipper over til å bli et av de røde landene.

Last edited by Travellingstraw; 30-07-2021 at 19:35.
Travellingstraw is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2021, 10:38   #50
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

@Travellingstraw, denne informasjonssiden er oppdatert i dag. Ser ut til at det kun kreves en negativ Covidtest i tillegg?

https://www.auswaertiges-amt.de/en/e...lt/coronavirus
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2021, 13:55   #51
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

En mulighet er å droppe og fly via FRA i og med at dette kan by på problemer og heller velge å fly til OSL via CPH eller ARN med Aegean og SAS.

Eller vente med å reise til tirsdag hvor hun da kan fly til OSL direkte med SAS.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2021, 20:05   #52
Travellingstraw
TravellingStrawberry
 
Join Date: Jul 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
@Travellingstraw, denne informasjonssiden er oppdatert i dag. Ser ut til at det kun kreves en negativ Covidtest i tillegg?

https://www.auswaertiges-amt.de/en/e...lt/coronavirus

Ja takk skal du ha, jeg hadde behov for å få dette bekreftet - Hun stresstestet seg igår tidlig på morgenen - svaret kom nå - negativt - og hun fikk papirer på det.

Huff dette har vært en hard påkjenning...kjepper i hjula konstant det siste året.
Nå håper vi bare at det ordner seg.
Skal jeg være helt ærlig tenker jeg at vi nå har et lite vindu hvor vi kan se hverandre igjen, før det på nytt stenger ned enten man er vaksinert eller ikke.
Samme som ifjor - vi hadde en uke hvor grensene var åpne før det stengte ned.

@FBI2012 Takk for dette!
Da jeg bestilte disse billettene for noen måneder siden var det svært magert med direktefly. Kun fly som landet på Gardermoen nær midnatt eller senere.
Jeg foreslo igår å bare kjøpe nye billetetter for å unngå Tyskland, men jenta er et stabeist
Tror vi er imål nå - grønt EU-koronapass + negativ test + innvilgelse for kjærestebesøk fra den norske stat.

Jeg kan bare krysse fingrene
Travellingstraw is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2021, 17:36   #53
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Så mitt spørsmål er - hva trenger man for innreise Tsjekkia med transfer i Warsawa eller Frankfurt? Har skjønt man trenger en negativ test uansett om man bare skal transfer i Tyskland og innreise til Tsjekkia og et skjema? Noe mer? Er delvaksinert om dette har noe å si.
Denne inneholder stort sett oppdatert info om EU/EØS: https://reopen.europa.eu/en
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2021, 12:52   #54
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Travellingstraw View Post

Nå viser det seg plutselig at Tyskland ikke aksepterer det europeiske koronapasset som viser at man er fullvaksinert, hvis man reiser fra et rødt land, og jeg frykter at hun ikke får lov til å reise videre derfra til Oslo.
Det ville virkelig vært krise da vi begge nå nærmer oss bristepunktet for hva vi kan makte og bære i denne situasjonen.
Hei,

Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen. Så koronapass på at man er fullvaksinert er mer en nok for å reise via Tyskland.
Bor selv i et mørkerødt land (Nederland) og det å være fullvaksinert er nok.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2021, 08:45   #55
Travellingstraw
TravellingStrawberry
 
Join Date: Jul 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hei,

Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen. Så koronapass på at man er fullvaksinert er mer en nok for å reise via Tyskland.
Bor selv i et mørkerødt land (Nederland) og det å være fullvaksinert er nok.
Det gikk bra gitt, og takk og pris for det
Det ble spurt om både koronapass og negativ test ved transit i Frankfurt - om det var påkrevd med negativ test skal jeg ikke banne på, men synes det er rart om det ikke var det siden de spurte om det.

Ved ankomst Gardermoen gikk det rimelig greit, ikke mye venting her før man slapp ut. De som ikke var vaksinerte derimot, fikk beskjed om at det kunne ta timer før de slapp gjennom.
Travellingstraw is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2021, 13:46   #56
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,750
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Disse nye reglene fra Tyskland gjelder for øyeblikket kun for "virusvariantland". For øyeblikket er det kun Brasil og Uruguay som er på denne listen.
Vet du hva som er grunnen til at Tyskland ikke slipper reisende hjem til Schengen via Tyskland, hvis de definerer det som "virusvariantland"?
Jeg var i Namibia i juni, og hadde vel totalt 38 telefonsamtaler med LH og LX for å komme meg hjem når LH ikke fikk lov å frakte meg via Tyskland.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2021, 18:36   #57
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Noen som har snappet opp et mulige tidspunkt USA åpner sine grenser? Noen som har hørt Anthony Blinken hinte noe?

Jeg ser Labor Day som er 6.september nevnes av Gina Raimondo(U.S. Secretary of Commerce), men dette er ingenting som virker sikkert.

"Although not a specific date was announced, Raimondo mentioned Labor Day, which is celebrated on September 6, as the potential date for free foreign travel.."

https://www.travelinglifestyle.net/u...who-can-enter/

Leser på Forbes:

"...the White House confirmed that it has no current plans to change the existing travel ban and that the U.S. will "maintain existing travel restrictions." The reason given was concerns over the Delta variant, both across the U.S. and overseas."
https://www.forbes.com/sites/alexled...h=311fae325d17

Så her er fortsatt mye uvisst!

Last edited by FBI2012; 04-08-2021 at 18:40.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2021, 18:55   #58
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Noen som har snappet opp et mulige tidspunkt USA åpner sine grenser?
Med tanke på at smitten nå stiger som Jeff Bezo's rakett, tror jeg det vil ta sin tid.

Canada planlegger fortsatt å åpne grensen for fullvaksinerte amerikanere på mandag, men det vil fortsatt ikke være mulig å krysse for kanadiere. 21/8 er nevnt som en dato, men ikke definitivt. Canada planlegger å åpne for bl.a. EU-borgere i september, så vi får se om det holder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2021, 00:13   #59
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med tanke på at smitten nå stiger som Jeff Bezo's rakett, tror jeg det vil ta sin tid.

Canada planlegger fortsatt å åpne grensen for fullvaksinerte amerikanere på mandag, men det vil fortsatt ikke være mulig å krysse for kanadiere. 21/8 er nevnt som en dato, men ikke definitivt. Canada planlegger å åpne for bl.a. EU-borgere i september, så vi får se om det holder.
Ja, for jeg synes at USA kan åpne nå for fullvaksinerte.
Så dette er ikke bra (dette går veldig sakte).
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2021, 00:33   #60
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Kan noen i det minste si til Biden at Elefanten og den småbrisne elgen har booket tur til Yellowstone den 2 oktober, så han får åpnet til da?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Covid-19 og slots? storg Småprat 1 05-09-2020 07:32
Fly/reiserelaterte konkurranser kekker Småprat 1 21-06-2017 16:02
Underholdende reiserelaterte reklamer kekker Småprat 5 19-11-2016 22:44
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.