Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2020, 18:30   #21
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Ruby View Post
Da er morgendagens Sk1868, CPH-SVG kansellert.
Venter i spenning på re-routing.
Og der ticket re-routing inn i app.
Det ble sk2882 til Trondheim og sk4483 ned til Stavanger igjen.
3,5 timer senere hjemme, men det lever jeg godt med.
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 19:32   #22
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

På vegne av min sønn som er i Thailand ringte jeg Tryg alarmtelefon siden min sønn ikke kom igjennom hos reisebyrået.

Tryg opprettet sak, og trengte da en kopi av mail til reisebyrået som dokumentasjon på at min sønn hadde forsøkt å få kontakt.

Deretter innvilget de han å kjøpe enveis returbillett BKK-OSL.10 000kr i økonomi var ikke noe problem. Var kun Emirates ledig på tirsdag til 3500kr. alt annet utsolgt (i økonomi).

Tryg gjorde en ekstra sjekk mot det spesifikke reisebyrået siden de sa at vilkårene endret seg flere ganger for dagen nå, alt ettersom hvilket selskap det er.

Likevel, det er nå tale om evakuering, og de fleste reiseforsikringer har et eget punkt om dette.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 00:39   #23
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Nå som det er utstedt reiseråd om å komme seg hjem dekker forsikringsselskapene dokumenterte merkostnader (for Storebrand i perioden 14.-21.3.)
Jeg så dette komme allerede 9 mars da Saudi Arabia stengte sine grenser og jeg dermed ikke ville nå Lufthansa flighten min fra Saudi til Europa den 15 mars.

Reiseforsikringen ville ikke løfte en finger for å innhente reiserute, da de sa at stengte landegrenser ikke dekkes av reiseforsikringen. Noe reiseråd var det heller ikke kommet.

Måtte derfor dekke alt fra egen lomme hvis jeg ville hjem nå.

Siden UD fortsatt ikke hadde utstedt reiseråd, så dro jeg heller til Oman, og kjøpte så en billett hjem derfra som ville korrspondere med billetten jeg hadde fra Frankfurt og hjem den 16 mars. Det var like billig å feriere litt i Oman før en hjemreise, enn å reise direkte hjem.

Nå Statsministeren og vennene hennes på torsdag sa at alle nordmenn måtte komme hjem, kjøpte jeg billett asap og dro hjemover 6 timer senere. Ser nå at det var lurt, for Frankfurt ruten hjem er nå kansellert av SAS. Men fortsatt var jo ikke UD sitt reiseråd om å reise hjem kommet. Det trengte de ytterligere 2 dager på å utstede

Det sure oppi alt dette er at en vet at ting går til helvete, men forsikringen gidder ikke å hjelpe fordi de venter på reiseråd fra UD. Hva med at forsikringen kan være litt proaktiv og se det alle andre ser, og dermed hjelpe folk hjem tidligere.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 08:08   #24
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Noen som vet åpningstidene til CT-telefonen? Har ringt noen ganger nå fra kl 8:00 Tallinn tid og får beskjed om at kontoret er stengt.

Edit: Fant ut av det, mandag–fredag kl. 09:00–17:00. Lar posten stå i tilfelle det er fler som har behov for samme info.

Last edited by TriStar; 16-03-2020 at 08:13.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 13:46   #25
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Etter X antall telefoner til CT-telefonen i det som skulle vært åpningstiden ble det besluttet å iverksette plan B. Dvs Thai Ticket Office på CNX. Thai har lempet på reglene for ombookinger i disse ulvetider, så kona fikk endret hjemreise uten kostnader. Veldig bra! Jeg kjøpte da en ny billett i fleksibel økonomi klasse.

Når vi kom hjem slo jeg nummeret til CT nærmest av gammel vane og kom selvfølgelig gjennom på første forsøk... Så nå har jeg to billetter på TG954 natt til lørdag. En i økonomi og en i business, lurer på hvem jeg skal velge
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 14:26   #26
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Når vi kom hjem slo jeg nummeret til CT nærmest av gammel vane og kom selvfølgelig gjennom på første forsøk... Så nå har jeg to billetter på TG954 natt til lørdag. En i økonomi og en i business, lurer på hvem jeg skal velge
Du får refundert mesteparten av økonomi flex-billetten hos Thai (Q-klasse?)
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 17:25   #27
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Du får refundert mesteparten av økonomi flex-billetten hos Thai (Q-klasse?)

Vel, jeg ba om en «full refundable» økonomi billett. Men er redd det ikke ble helt sånn da det er bookingklasse K. Ikke helt stødige engelskkunnskaper bak skranken. Men forsikringsselskapet får ordne opp i eventuell mangelfull refundering.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2020, 17:45   #28
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ikke flyprater, men flypraters nabo.

Min nabo (og hans kone) dro til Panama for tre uker siden. (Av forskjellige årsaker bil til Helsinki og derfra med fly, vet ikke nøyaktig reiserute, men tror Air France Paris-Panama.

De skulle returnert i går, onsdag 18 mars, men alle flighter til Europa har blitt kansellert. Så skulle de reise via Miami i dag, men der ble de også nektet visstnok på grunn av ESTA som ikke gikk igjennom i tide. Nå har de fått plass på KLM den 29. mars, om ti dager.

I mellomtiden sitter de i et hotell i Panama City med tom reisekasse i et land i tilnærmet Corona lock-down. Vi passer på huset deres, og kan ihvertfall trøste dem med at huset har det bra.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2020, 09:58   #29
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ikke flyprater, men flypraters nabo.
De skulle returnert i går, onsdag 18 mars, men alle flighter til Europa har blitt kansellert. Så skulle de reise via Miami i dag, men der ble de også nektet visstnok på grunn av ESTA som ikke gikk igjennom i tide. Nå har de fått plass på KLM den 29. mars, om ti dager.
I mellomtiden sitter de i et hotell i Panama City med tom reisekasse i et land i tilnærmet Corona lock-down.
Naboene her er på Cruise, skipet fikk ikke legge til kai i hverken Peru eller Chile, så nå ligger de i Panama og venter på å få komme gjennom kanalen, tidligst hjemreise fra MIA/NYC med KLM om en liten uke eller så. Men heldigvis ingen smitte ombord.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 05:26   #30
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Broren min kommer ikke hjem på planlagt rute via Australia da internasjonal transit heller ikke er lov. Eneste alternativet ut derifra nå er om en uke, til Singapore. Hvis han først kommer seg til Singapore så er jo mye gjort. Fiji Airways har lagt ned 95 % av alle internasjonale flyvninger fra 23/3 og opprettholder kun 2 ukentlige til SIN.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 10:08   #31
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Da var man trygt plassert i en taxi på vei fra OSL til heimen i Oslo. Ankomst med TG954 fra Bangkok ca 2 timer etter rute. Særdeles stille på begge flyplassene. Flyet var nesten fullt i økonomi, mens foran gardina var vi kanskje 10-12 stk. Så da er det bare å stålsette seg for 2 ukers karantene kontor
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 11:17   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Broren min kommer ikke hjem på planlagt rute via Australia da internasjonal transit heller ikke er lov. Eneste alternativet ut derifra nå er om en uke, til Singapore. Hvis han først kommer seg til Singapore så er jo mye gjort. Fiji Airways har lagt ned 95 % av alle internasjonale flyvninger fra 23/3 og opprettholder kun 2 ukentlige til SIN.
QR (daglig) og EK (3g/uke) flyr nok fremover pga cargo, pt er transitt i Qatar uproblematisk. Vil anta det samme for Dubai. Vil nok tro det er greiere der enn å bytte i Europa akkurat nå
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 12:51   #33
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
QR (daglig) og EK (3g/uke) flyr nok fremover pga cargo, pt er transitt i Qatar uproblematisk. Vil anta det samme for Dubai. Vil nok tro det er greiere der enn å bytte i Europa akkurat nå
Ja, nå er plan B å fly til SIN fra NAN mandag om en uke, og videre derfra til DOH og OSL.

Plan A er avreise i morgen med Jetstar NAN-SYD, og SYD-DOH-OSL med QR. Gitt at «New Zealand» gis en romslig definisjon til også å gjelde Fiji (ref. https://forum.flyprat.no/showpost.ph...9&postcount=14)
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 02:20   #34
cptziggy
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 39
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Hei, dere. Tenkte kanskje her var et sted å høre. Er i utlandet, og skulle gjerne kommet meg hjem fra Storbritannia. Forstår selvsagt at det er mye som er usikkert, både med tanke på bransje, og tiltak. Er vel ikke mange andre flyplasser enn OSL som fortsatt opererer utenlandsruter. Fant enn med Wideroe via KRS. SAS/WF/DY vil vel fly frem til 31. mars for å få nordmenn hjem, men sitter med en følelse at det gjelder å komme seg hjem så fort som mulig, ellers kan det fort ta en periode. Mulig jeg krisemaksimerer uten oversikt over markedet og situasjonen?
cptziggy is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 08:49   #35
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Ja, nå er plan B å fly til SIN fra NAN mandag om en uke, og videre derfra til DOH og OSL.

Plan A er avreise i morgen med Jetstar NAN-SYD, og SYD-DOH-OSL med QR. Gitt at «New Zealand» gis en romslig definisjon til også å gjelde Fiji (ref. https://forum.flyprat.no/showpost.ph...9&postcount=14)
Jetstar reiste uten min bror om bord i natt pga transittrestriksjoner i Australia. Han har nå fått innvilget transitt i Australia (etter å ha fylt ut en søknad hvor han måtte redegjøre for tungtveiende grunner til at han skulle få lov å være i australsk transit), så mulig han kanskje kan komme seg avgårde mandag morgen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 11:34   #36
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Noen som vet om en seilbåt eller noe som passerer Fijiholmene i nærmeste fremtid og som skal nordover?
Ref Singapore som stenger transit - da er vel eneste Emirates (Qantas) eller Qatar en eller annen plass fra NZ/AU? (Heyerdal raft services har dessverre opphørt for en god stund siden ) Usikker på om BA sin gjennomgående til/fra SYD går som normalt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 22-03-2020 at 11:46.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 11:43   #37
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Naboene her er på Cruise, skipet fikk ikke legge til kai i hverken Peru eller Chile, så nå ligger de i Panama og venter på å få komme gjennom kanalen, tidligst hjemreise fra MIA/NYC med KLM om en liten uke eller så. Men heldigvis ingen smitte ombord.
Naboene krysser fingrene for at Sas holder igang EWR-ARN en liten uke til, er vel eneste Usa-ruten SK fremdeles flyr.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 12:37   #38
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Naboene krysser fingrene for at Sas holder igang EWR-ARN en liten uke til, er vel eneste Usa-ruten SK fremdeles flyr.

Den skal vel gå til 29/3, så da bør det være håp


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 12:46   #39
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Tokyo er vel fortsatt en mulighet. SAS flyr fortsatt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 14:14   #40
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Prøver seg på nytt i natt/morgen tidlig lokal tid med FJ til SYD og QR til DOH og OSL. Får håpe han kommer om bord. Han skal troppe opp på flyplassen 3,5 time før avgang for det er mulig han må gjennom noe ekstra screening. Avg 0900 fra NAD betyr vel at vi får vite om det funker mellom 21 og 22 i kveld norsk tid.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!) Someone Flyforum 1545 26-09-2023 20:30
Refusjoner hos Swiss Utflyttet Reiseforum 4 24-06-2010 20:26
Ikke relevante SAS/Norwegian-diskusjoner m.m. SudCaravelle Flyforum 20 16-01-2010 18:09


All times are GMT +2. The time now is 21:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.