Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2021, 17:05   #61
BackCountry
ScanFlyer Blue

BackCountry's Avatar

Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå må folk puste litt med magen. Jeg leser det ikke slik at vår venn i Norwegian oppfattet lønnstilbudet fra Flyr som nedverdigende, men heller arbeidsturnusen:
Quote:
Arbeidstiden ville gjort meg ute av stand til å planlegge andre ting i livet. Jeg så på det som nedverdigende.
NRK har siden endret overskriften som insinuerte at det var snakk om lønn.
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:48   #62
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by BackCountry View Post
Jeg leser det ikke slik at vår venn i Norwegian oppfattet lønnstilbudet fra Flyr som nedverdigende, men heller arbeidsturnusen:
Det skal vel nesten nesten vanskelig å gjøre den så mye dårligere enn hva mange lever med hos SAS?

Uten at jeg aner verken lønn eller turnus som foreningen tilslutt ble enige med Flyr om
Old 07-06-2021, 19:04   #63
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BackCountry View Post
Nå må folk puste litt med magen. Jeg leser det ikke slik at vår venn i Norwegian oppfattet lønnstilbudet fra Flyr som nedverdigende, men heller arbeidsturnusen:

NRK har siden endret overskriften som insinuerte at det var snakk om lønn.
Beklager på forhånd for et kanskje lite politisk korrekt innlegg, men...

Jeg er helt med denne flyveren -- til 750k i året hadde ikke jeg villet fly rundt om kring i landet med stressende turnus og netter vekke fra familien. Det er det faktisk ikke verdt.

Nå er jeg kanskje bortskjemt som tjener godt nok selv, og likevel har mye tid med familie, men jeg har et ganske stort ansvar som jeg bærer på 24/7 -- og av egen erfaring har jeg følelsen av at det er misunnelse som det går på dette her.

Man skal liksom ikke kunne fortjene å tjene mer enn lærere eller sykepleiere, fordi de er så viktige for samfunnet. Men i realiteten er det mange færre av oss i høyspesialiserte yrker, og vi har ofte måttet streve stort for å komme oss dit vi er også. Og mye av det mange av oss, inkludert flyvere, gjør trenger et veldig fokus -- vi har eneansvar for at ting går bra -- vi bærer andre med oss -- en lærer og en sykepleier har i større grad et kollegium, de er (unnskyld!) lettere yrker å komme seg inn i, og har mindre grad av avgjørende ansvar, er mer tidsregulerte, og man kan i større grad lene seg på andre når man trenger.

Så full sympati fra meg -- forstår flyveren godt -- med et dårlig nok tilbud kan jeg godt forstå om det kanskje er mer fristende å ta en jobb med noe annet (og mindre ansvarsfullt) inntil noe bedre kommer på bordet...
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 20:09   #64
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Spørsmålet var vel hvilket selskap?
Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om Turtle er flyger, så skjønner jeg ikke animositeten mot seniority og god lønn på toppen. Alle har sin mening, men vi vet stort sett hva vi går til når vi søker på en jobb.
Jeg befinner meg godt plantet i et tradisjonelt, tidligere nasjonalt selskap i Europa med lister i massevis, og ja, jeg synes senioritetslister ikke hører hjemme i den moderne verden selv om jeg sånn sett har klatret i mange år på en og samme liste og har fordeler av den grunn. De er et gufs fra fortiden og nører opp under imperier, som jeg ser det.

Jeg kan f.eks. ikke skjønne hvorfor erfaring ikke skal telle for noen ting og at f.eks. LN-RTP må starte på nytt hvis han vil bytte jobb og faktisk få uttelling for sin erfaring uten å måtte gå til en bakgårdsoperatør.
Svaret er jo selvfølgelig at "sånn er det bare fordi sånn har det alltid vært", "det er det eneste som er rettferdig", "det er den eneste løsningen", "man vet hva man velger" osv. men det synes ikke jeg er noen begrunnelse. Ei heller at "alle får ta del i godene", for det gjør de jo ikke, det kommer an på flaksen.

Jeg synes ikke det er rettferdig at noen skal ha spesielle fordeler i årevis foran andre bare fordi de er ett nummer høyere på listen og der ikke er noen bevegelse. Men, hvis folket vil fortsette å tro på historiene om at "det vil alltid bli din tur" og holde på tradisjonene så får de jo gjøre det. Det er en relativt fri verden!

Jeg synes ikke karriere skal være basert bortimot på flaks alene og det gjør mulighetene til å bli suksessfull i flygeryrket tilsvarende sjansen for å gjøre det bra i Hollywood. Flyselskap går konkurs i disse dager men det gjorde de jo ikke i gamle dager når dette senioritetsgreiene ble oppfunnet.

Og ja, jeg synes også at den konstante økende forskjellen mellom bunn og topp er uheldig. Lønn, ferie osv. er ikke noe en fortjener men godtgjørelse en får for utført arbeid og alle skal ha mulighet til å kunne oppnå det uten å måtte komme fra en privilegert bakgrunn eller basere seg på flaks. Utdanningen er en investering og bør ha en viss form for fremtidsvisjon utover flaks.

Hvis dette gjør meg til Nancy Pelosi og Demokrat så kan jeg leve med det
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 21:08   #65
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
. og at f.eks. LN-RTP må starte på nytt hvis han vil bytte jobb og faktisk få uttelling for sin erfaring uten å måtte gå til en bakgårdsoperatør.
Finnes ikke synd på meg, jeg har gått inn i 3 jobber som DEC, eller Direct Entry Captain:
Et selskap med en flåte Twin Otter på hjul som het Eastern Metro Express, der var det så mange unge ferske styrmenn at dem kunne faktisk ikke oppgradere til venstre setet, men det var jo senioritets liste så de fikk sjansjen når dem hadde ATP og noen tusen timer på baken.
Et annet selskap hadde DC-3, der fikk jeg jobb i venstre setet også (if you pass the test)
Skrev vel noe om den prosessen på egen tråd om røverhistorier, det selskapet var Aero Virgin Island.
Også samme med Tradewinds Airlines, dem fikk plutselig 4 jumboer og måtte ha folk fra gata
med erfaring på type, der kom jeg inn i bildet, hadde mye slik tid og fikk skipper sjekk med en gang og ble etter 6 måneder såkalt check air man, da kunne jeg omtrent skrive min egen lønningsjekk, jobbet så my jeg ville: Systemet var 15 dager fri og 15 dager pån..Jeg fant ut ved å små prate med stasjonssjefene og andre som visste litt om frakt og kontrakter og slikt når det var lite flyging og når det ble forventet mye måneden etter. Derfor biddet jeg mine arbeids dager mår det var lite flying og satt hjemme og drakk pils i 2 uker. Når det plutselig var mye flyging så var jeg på fridager og da måtte de betale meg 60 timer for å sitte hjemme og pilse, samt ekstratimer på toppen når jeg da fløy. Sjefene hatet meg, husker finansdirektøren stormet inn til sjefsflygeren og sa: “Goddamn Hanssen, he is flying 60 hours, but we are paying him 134 hours.”
Ikke synd på meg nei, hadde det bra i den jobben selv om jeg var på bunnen av lista.
(Dem turte ikke sparke meg pga union aktiviteter, det er strenge lover om slikt og jeg kunne ha pensjonert meg etter en slik rettsak med betaling for tort og svie. Jeg hisset dem på meg, bare spark meg, bare spark meg.)
Aldri kjedelig i koloniene nei.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 21:18   #66
LeMonde
ScanFlyer Blue

Det eneste som er kritikkverdig i denne saken IMO er at en permittert Norwegian-pilot plutselig en dag står opp om morgenen, og bestemmer seg for at han nå må ringe riksdekkende media og informere dem om at han personlig synes arbeidsvilkårene i konkurrenten Flyr ikke var noe han ønsket å takke ja til («Mann tilbudt jobb - Takket nei» kunne jo vært overskriften). For å være på den sikre siden, sendte han sågar et screenshot til NRK av avtalen, for å virkelig understreke poenget sitt(?)

Hvilke motiver hadde han for å ta denne telefonen, hva skulle han oppnå? Personlig vinning kan vel utelukkes, da han var for feig til å stå for det han sa med eget navn og bilde, men han var likevel tøff nok til å dra sin tidligere arbeidsgiver ned i søla uten å nøle (var Norwegian informert om dette på forhånd?). Tror han at det vil påvirke bransjen på noen måte? Jeg forstår ikke dette, og jeg klarer ikke la være å spekulere i denne historien…

Last edited by LeMonde; 07-06-2021 at 21:32. Reason: Typos
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 21:30   #67
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Det eneste som er kritikkverdig i denne saken er at en permittert Norwegian-pilot plutselig en dag står opp om morgenen, og bestemmer seg for at han nå må ringe riksdekkende media og informere dem om at han personlig synes arbeidsvilkårene i konkurrenten Flyr ikke var noe han ønsket å takke ja ti
Ja, det var dumt, best å ligge lavt i terrenget på mange måter.
(Husker selv jeg ble oppringt av VG like etter 9/11, jeg jobbet i samme selskap som ble kapret og var på samme flyplass, Boston, og samme flytype, B752 bare et par dager før 9/11. Jeg takket høflig nei til å si noe som helst, vi var jo i sorg og sjokk, kunne faen ikke tro at noen kunne være så gal som disse terroristene)

Det sies at for å ha en helt suksessfull fly karriere så nevner noen navnet ditt til sjefsflygeren
Og han aner ikke hvem du er. (Det funker slik i store selskap, men ikke i små selskaper)

Så det ble litt blest om dette i Norske aviser, at en flyger avslo jobb til 3/4 million kroner?
Tror jeg ville ha tatt en prat med Flyr isteden og se hvor landet ligger isteden for å ringe NRK, det var dumt ja..

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 07-06-2021, 22:09   #68
Midtiblinken
ScanFlyer Blue

Det er selvsagt flaks i bildet, ingen tvil om det. Jeg hadde ingen kontroll på at mitt selskap «gikk konk», ikke det som egentlig skjedde men hadde ingen kontroll uansett. Var på arbeidsledighets «trygd», egentlig en forsikring i 4 mnd. Der fikk jeg 20% av det jeg tjente. Fikk møkkajobb etter 4 mnd, men doblet lønna. Var der i 2 år, jobba ofte fra 0400 til midnatt med litt pause på dagen.
Begynte på bunnen i mitt nåværende selskap for 10 år siden. Det var til 50% av det jeg tjente på det meste. Jeg klaget ikke, visste hva de neste år betalte. Vi har timebetalt, og ingen problem og firedoble det jeg startet med i samme sete.
Noen vil ha trynefaktor, og det tar dette systemet bort. Du er et nummer, og det passer meg og de fleste her perfekt.
Jeg leste ikke hva denne fyren sa, og det er nok av de som gjør oss en bjørnetjeneste. Høres ut som han kom frem som passe kvalm, men der er jo media og pusher på.
Du får ikke hva du fortjener, kun det du avtaler. Og er det fritt frem uten lister, så kan jeg komme og prøve og ta jobben din for halve lønna. Det er nemlig den andre siden.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 22:26   #69
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Man skal liksom ikke kunne fortjene å tjene mer enn lærere eller sykepleiere, fordi de er så viktige for samfunnet. Men i realiteten er det mange færre av oss i høyspesialiserte yrker, og vi har ofte måttet streve stort for å komme oss dit vi er også. Og mye av det mange av oss, inkludert flyvere, gjør trenger et veldig fokus -- vi har eneansvar for at ting går bra -- vi bærer andre med oss -- en lærer og en sykepleier har i større grad et kollegium, de er (unnskyld!) lettere yrker å komme seg inn i, og har mindre grad av avgjørende ansvar, er mer tidsregulerte, og man kan i større grad lene seg på andre når man trenger.

Lettere å komme seg inn i - sorry men om man ikke vet noe om et yrke så burde man heller forsøke uttrykke sitt hovmod på andre måter enn noe som blir så platt. Utover at det på ingen måte er enkle yrker å holde på med, eller komme inn i - prøv et samfunn uten lærere og sykepleiere da?! Jeg har ikke sett annet enn paniske foreldre som har klaget gjennom pandemistengte skoler og barnehager. Det har vært tilløp til kollaps av både samboerskap og samfunnsstruktur. For å sikre at brannmenn, leger, kraftverksansatte og sykepleiere skulle komme seg på jobb, har man måttet sette opp nød-barnehager for de som MÅ på jobb til tross for "krigen med viruset". Med unntak av fraktpiloter og Widerøe + Babcock + redningshelis - har det vært paniske tilstander med "nødforsorgning" av folk som skal til Malle eller London for 199kr? Lærere og sykepleiere er som søppeltømmerene og vaske"damene" - de usynlige som holder samfunnet sammen og når de først mangler så merker man at de er jækla viktige. Beklager at det blir litt lite Flyr, men når så mange skriver om lærere og sykepleiere som om det er skadedyr uten verdi så lurer jeg litt på hvor de har vært i denne pandemien. Og om de i det hele tatt forstår at lærere tar vare på andres drittunger slik at disse andre kan gå på jobb og produsere mat, slokke branner, redde liv, produsere strøm. Uten lærere ingen tilsyn, uten tilsyn ingen produksjon. Uten piloter, jaja... Må gå mer med trailer og cargoskip, mer tog, nordleninger må kjøre bil, og nøddekning av ambulansefly + helis må inn. But life goes on. Det har vi sett både med Askesky og Coronapandemi.
Old 07-06-2021, 22:47   #70
sabergum
ScanFlyer Blue

Ja, det er litt av noen holdninger (og tendenser til selvforherligelse) hos enkelte piloter i denne tråden, og påstanden om at sykepleiere er "uten ansvar" er kanskje den groveste. En pilot har riktignok ansvaret for at mange liv kommer trygt fram, men det ligger ikke i pilotens hender alene, men er støttet av copilot, øvrig crew, flygeledelse, systemer som i stor grad er forutsigbare, et ekstremt høyt nivå av sikkerhet på flyvemaskin og teknisk utstyr, som til sammen medfører en ekstremt liten grad av risiko for menneskene man frakter. Vi sykepleiere kan stå i et travelt akuttmottak, der legen ikke tar telefonen og alle kolleger er opptatt med sitt, med et menneske som i utgangspunktet er sykt og der risikoen for fatal utgang er veldig høy. Og det synes altså noen piloter er å være "uten ansvar" i forhold til det "voldsomt store" ansvaret de har, og grunnen til at det er helt på sin plass at en flykaptein tjener over dobbelt så mye som en sykepleier med topp ansiennitet. Kanskje jeg er inhabil, men jeg synes det er ganske hårreisende.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 00:06   #71
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Ikke trekk alle flygere over samme kam, vi mener ikke kollektivt at lærere, sykepleiere eller andre yrker er mindreverdig og har mindre ansvar, den kommentaren var et sleivspark fra en fyr som ikke representer resten av oss.
En bussjåfør har mye ansvar når han kjører langs en fjellskråning og et feil utslag på rattet kan sende 40 sjeler i døden.
Kanskje kan ikke en lærer utslette så mange på et øyeblikk, eller 10 ganger mere for en flyger, men det er så forskjellige yrker at det finnes ikke sammenligning. Apples and oranges.

Selv har jeg jobbet som drosje kusk, sjømann, brannmann, avisbud, bensinstasjon betjent, hjelpe mekaniker på både bil og motorsykkel verksted, samt skrubbet dekk og dass på båter i Florida, prøvd meg som yacht Captain, leiegård eier, og mye annet rart.
Har bare respekt for alle grupper i samfunnet og føler meg selv heldig at alt dette, spesielt flyging har gått bra.
Kjenner mange som har blitt drept og kvestet i mange av de yrkene jeg nevnte ovenfor.
Tar av meg hatten for sykepleiere og lærere, hadde aldri fått til en sånn karriere selv.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
Old 08-06-2021, 00:18   #72
Midtiblinken
ScanFlyer Blue

Som jeg sa tidligere, sykepleiere er underbetalt. Eneste måten og få opp lønna er om det blir mangel, da må lønna opp for og få folk inn i yrket. Lærere samme. Det betyr vel ikke at andre yrker er overbetalte?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 04:44   #73
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Jeg befinner meg godt plantet i et tradisjonelt, tidligere nasjonalt selskap i Europa med lister i massevis, og ja, jeg synes senioritetslister ikke hører hjemme i den moderne verden selv om jeg sånn sett har klatret i mange år på en og samme liste og har fordeler av den grunn. De er et gufs fra fortiden og nører opp under imperier, som jeg ser det.

Jeg kan f.eks. ikke skjønne hvorfor erfaring ikke skal telle for noen ting og at f.eks. LN-RTP må starte på nytt hvis han vil bytte jobb og faktisk få uttelling for sin erfaring uten å måtte gå til en bakgårdsoperatør.
Svaret er jo selvfølgelig at "sånn er det bare fordi sånn har det alltid vært", "det er det eneste som er rettferdig", "det er den eneste løsningen", "man vet hva man velger" osv. men det synes ikke jeg er noen begrunnelse. Ei heller at "alle får ta del i godene", for det gjør de jo ikke, det kommer an på flaksen.

Jeg synes ikke det er rettferdig at noen skal ha spesielle fordeler i årevis foran andre bare fordi de er ett nummer høyere på listen og der ikke er noen bevegelse. Men, hvis folket vil fortsette å tro på historiene om at "det vil alltid bli din tur" og holde på tradisjonene så får de jo gjøre det. Det er en relativt fri verden!

Jeg synes ikke karriere skal være basert bortimot på flaks alene og det gjør mulighetene til å bli suksessfull i flygeryrket tilsvarende sjansen for å gjøre det bra i Hollywood. Flyselskap går konkurs i disse dager men det gjorde de jo ikke i gamle dager når dette senioritetsgreiene ble oppfunnet.

Og ja, jeg synes også at den konstante økende forskjellen mellom bunn og topp er uheldig. Lønn, ferie osv. er ikke noe en fortjener men godtgjørelse en får for utført arbeid og alle skal ha mulighet til å kunne oppnå det uten å måtte komme fra en privilegert bakgrunn eller basere seg på flaks. Utdanningen er en investering og bør ha en viss form for fremtidsvisjon utover flaks.

Hvis dette gjør meg til Nancy Pelosi og Demokrat så kan jeg leve med det
Du har svaert mange gode poenger og innvendinger mot senioritets lister, og selv har jeg ikke floeyet men er gift med en liten italienerinne som startet paa bunn av Alaskas liste dvs. Prudhoe Bay paa vinterstid, en noksaa solid skole - ja hun hadde valg: Fairbanks - Prudhoe Bay eller Anchorage - Prudhoe Bay - spesial uniform sjekket ut foer avgang (har et bilde (Polaroid) av kaapen som staar av seg selv) den var ogsaa noksaa grei som «vaapen» mot klypenrompe som olje arbeidrene som ikke hadde sett det andre kjoenn de siste 30 dagene hadde som favoritt tidsfordriv) hun gjorde sin duty og fikk etterhvert flygninger til Palm Springs etc.

Uansett er det vel skivebom aa kritisere LN-RPT det er vel ingen pilot her paa forumet som har en mer divers karriere - det er laaaangt fra Binky’s Fish Constallation (som ble etterlatt i Manila (ja det er den kjerra som Qantas restaurerer) etterlatt fordi det ikke var mulig aa finne riktig oktan til de 4 stempel motorene - raadebank over Stillehavet er kanskje litt vel spennende ;-) - LN-RPT har byttet og startet over utrolig mange ganger, han har gjort allt det dere som ikke vil ha senioritets lister oensker som muligheter - paradokset er at han oensker de fordelene disse listene gir !

Hva er alternativet - her er dere alle helt Moscow Mitch, Donald Trump som hater Obama CARE og skal fjerne det og erstatte det med ………… med hva ??? Har ikke hoert noe alternativ - det var derfor Donald og Mitch med flertall ikke klarte aa gjoere noe som helst med Obamacare - langt fra perfekt men mye bedre enn ….. ingenting!
Old 08-06-2021, 11:23   #74
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...
Uansett er det vel skivebom aa kritisere LN-RPT det er vel ingen pilot her paa forumet som har en mer divers karriere - det er laaaangt fra Binky’s Fish Constallation (som ble etterlatt i Manila (ja det er den kjerra som Qantas restaurerer) etterlatt fordi det ikke var mulig aa finne riktig oktan til de 4 stempel motorene - raadebank over Stillehavet er kanskje litt vel spennende ;-) - LN-RPT har byttet og startet over utrolig mange ganger, han har gjort allt det dere som ikke vil ha senioritets lister oensker som muligheter - paradokset er at han oensker de fordelene disse listene gir !

Hva er alternativet - her er dere alle helt Moscow Mitch, Donald Trump som hater Obama CARE og skal fjerne det og erstatte det med ………… med hva ??? Har ikke hoert noe alternativ - det var derfor Donald og Mitch med flertall ikke klarte aa gjoere noe som helst med Obamacare - langt fra perfekt men mye bedre enn ….. ingenting!
Det er ikke kritikk av LN-RTP i det hele tatt, da han virker å ha det som plommen i egget Det er det faktum at en person med 40 års erfaring faktisk regnes som det samme som en person med 1 dags erfaring. Det synes jeg er helt feil fra et karriereperspektiv og jeg er helt enig i paradokset du påpeker. Det jeg ikke skjønner er hvorfor han ikke skal kunne komme til Europa og jobbe i et veletablert selskap her i henhold til hans erfaring hvis han skulle ønske det.

Omstendighetene forandrer seg igjennom et langt arbeidsliv og det at en flyger essensielt er fanget i sin egen jobb gjør jo at folk til slutt pendler mellom kontinenter. Hvorfor? Jo, fordi deres erfaring ikke teller noe som helst og de kan ikke bruke den erfaringen de har til å fremme sin egen karriere.

Der er ikke noe alternativ til senioritetslister. Der er mange selskap hvor de ikke finnes og verden har ikke gått under av den grunn.
Ansiennitet er, som jeg ser det, noe annet (derfor bruker jeg bevisst ikke det ordet når jeg omtaler senioritetslistene) da det kun er basert på en tid en har vært i et bestemt selskap uansett bransje. Selv om selskap ikke har senioritetslister er der jo fortsatt en viss form for ansiennitetsprinsipp. En som har vært i selskapet lenger vil f.eks. få prioritet foran en annen hvis deres situasjon ellers er identisk, og det er jo helt normalt.

Flygere er tradisjonelt veldig redd for "trynefaktoren" og det var nok et større problem før enn det er i dag. Nå er alt så regulert og spesifisert at personlig mening mer eller mindre er fjernet fra regnestykket, spesielt fra et treningsperspektiv.

Jeg synes det er interessant, det Midtiblinken sier, om at han kan komme og ta jobben min til halve lønna hvis ikke der er senioritetsprinsipp. Betyr det at jeg tjener "dobbelt for mye" og at lønnen min ligger i respirator og holdes kunstig i live?
Her kommer vi til poenget mitt om hele dette prinsippet og hvordan det, som jeg ser det, danner en kunstig maktelite. Dette flotte "kollegiet" fungerer nedenfra og opp takket være aspirasjoner og sideveis til de med samme "status" men ikke nedover. Jo høyere opp en kommer jo mer makt får en men, samtidig, jo lenger ned kan en falle.

Det er kanskje ikke bevisst, men jeg tror mye ligger i menneskets natur at det blir slik. Dette er ikke ulikt ledelseskulturen (eller ukultur med bonuser og en klubb som passer på hverandre og alt mulig rart), som ofte brukes av flygere som argumentasjon for deres krav.
På lik linje med at enkelte flygere fullstendig skifter personlighet når de skifter sete (det er en velkjent faktor i human factors undervisning) kan de også skifte personlighet når de kommer mot toppen av en pyramide.
Endog har jeg hatt elever som aspirerer mot den toppen og sier at "en dag er det meg" og jeg kan tenke for meg selv at "du kommer til å bli en perfekt flyger". De har ikke engang hatt en eneste flytime og er allerede primadonnaer og meget kapable til å ta på seg kamelondrakten og "play the game" lenge nok.

Derfor var jeg overhode ikke overrasket når vedkommende sa det han gjorde i avisklippet. Det er så stereotypisk for enkelte typer flygere som det kan bli men, som dere sier, risikerer å gjøre uendelig mye mer skade enn det gjør godt. Jeg tror det mange vil si er en fullstendig mangel på gangsyn er et direkte resultat av senioritetsprisippet og den spisse toppen på pyramiden. Jeg fortjener det jeg har fordi jeg har og måtte lide for det så nå er det noen andres tur.
Dermed har en skapt "the race to the bottom at the bottom" framfor at kollegiet faktisk er et kollegiet og tar støyten sammen. Personlig ville jeg heller velge en kontrollert krasjlanding framfor en tilfeldig krasjlanding som ingen vet når skjer (boblen sprekker på like linje med huspriser e.l.).

Hva gjør selskapene? Jo, starter et annet selskap i parallel og så begynner hele sirkelen, nei pyramiden, på nytt.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 11:26   #75
livinspeed
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Som jeg sa tidligere, sykepleiere er underbetalt. Eneste måten og få opp lønna er om det blir mangel, da må lønna opp for og få folk inn i yrket. Lærere samme. Det betyr vel ikke at andre yrker er overbetalte?
Nå vet jeg ikke hvordan tilstanden er i statene, men her i landet mangler det vel allerede per nå flere tusen sykepleiere - og det tallet vil bare øke og øke og øke de neste tiårene uten at noen kan forvente en millionlønn for ukelange nattevakter.
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 13:28   #76
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
Nå vet jeg ikke hvordan tilstanden er i statene, men her i landet mangler det vel allerede per nå flere tusen sykepleiere - og det tallet vil bare øke og øke og øke de neste tiårene uten at noen kan forvente en millionlønn for ukelange nattevakter.
Det største problemet er at mange utdannede sykepleiere velger andre yrker, nettopp pga lønn sett opp mot ukurante arbeidstider. Og når først sammenligningen er gjort så kan jeg nevne at jeg mener å ha sett et sted at snittlønn for sykepleiere i Bay Area, CA er rundt 100.000 USD, altså vesentlig nærmere en pilotlønn (vel å merke med 4 års BSc-utdannelse, mot 3 år her).
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 15:28   #77
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Det største problemet er at mange utdannede sykepleiere velger andre yrker, nettopp pga lønn sett opp mot ukurante arbeidstider. Og når først sammenligningen er gjort så kan jeg nevne at jeg mener å ha sett et sted at snittlønn for sykepleiere i Bay Area, CA er rundt 100.000 USD, altså vesentlig nærmere en pilotlønn (vel å merke med 4 års BSc-utdannelse, mot 3 år her).

Gitt at det er fakta, og ikke bare et anekdotisk oppspinn - på hvilken måte er det allikevel en relevant sammenlikning å bruke lønning i et land med privat helsetjeneste som eksempel i en diskusjon som har utspring i ei norsk lønning (750,000 NOK)? Lærere i områder med katolske/kristne privatskoler har en relativt feit lønning i både USA og Tyskland, uten at det har relevans med hva en grunnskolelærer i norsk i Norge gjennomsnittlig tjener, eller yrkets status og viktighet i samfunnet.
Old 08-06-2021, 15:38   #78
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
California er en egen verden ... Her i sørøst får de rundt halvparten. Og mangelen er stor.

Hjemmesykepleiere, som vår, tjener 10-12 dollar timen. Uten helseforsikring, pensjon osv ... Selv om de er sertifiserte pleiere.
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 16:09   #79
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Tja. Alternativet er vel å gjøre som i store deler av resten av arbeidslivet. Relevant erfaring teller i vurderingen, selv om denne erfaringen er opparbeidet i et annet foretak eller arbeidsgiver. Det betyr også at noen som har jobbet lenge i et selskap får fordeler fremfor noen som har jobbet kort tid i samme selskap.

Selv har jeg byttet både jobb og "bransje", men kompetansen som jeg har opparbeidet meg har jeg fått uttelling for i min nye jobb. Jeg skjønner rett og slett ikke at en som f.eks. har fløyet 20 år for SAS starter på år 0 hvis man går over til f.eks. Flyr eller Norwegian, eller BA, eller Lufthansa. Er ikke det litt merkelig?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 16:12   #80
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Kommer vel litt an på hva det gjelder?
I kollektivbransjen (buss/trikk) er det vanlig at lønn osv. følger erfaring/kompetanse uavhengig av selskap, men valg av turnus oftest går etter ansiennitet i selskapet.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules