Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2021, 12:24   #41
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Forskjellen er at sykepleierne har intet ansvar, de har ikke betalt 1 000 000-1 500 000 kr for utdannelsen sin(Pilot Flyskole+Typerating), de er garantert å få jobb ved fullført utdannelse, de er ikke bortreist 3-5 dager av gangen fra familien sin, de trenger maksimalt jobbe hver tredje helg, de har tusenvis av ulike arbeidsgivere å velge mellom, de mister ikke jobben på livstid dersom de får hjerteproblem, tinnitus, kreft, problemer med synet. Man utøver en stor personlig risiko ved å ta jobben som pilot - både helsemessig og karrieremessig- og det skal man også kompenseres for.

Dersom du sammenligner piloter med sykepleiere, hvor vil du da plassere flyvertinnene i hierarkiet?
Hva? Sykepleiere har intet ansvar?! De har vel sånnsett like mye ansvar som en flyger, og kanskje en til og med kan si at de har mye mer ansvar enn en annenflyger/co-pilot/first officer som bare kan sitte der og si "ditt problem, sjef" og se til venstre (og ja, det skjer).

Det er en persons eget valg å betale slike summer for utdannelsen så den unnskyldningen går dessverre ikke. Hvis en betaler de summene uten å vite hva en går til hva livsstil angår er det dessverre ingen andre enn sin egen feil. Hvis en gjør det basert på at en blir fortalt "du vil ha hva jeg har når du kommer dit jeg nå om 40 år" er en intet annet enn naiv.
Av en eller annen grunn er flygere som gruppe utrolig opptatte av fortiden og alt sammenlignes bakover og det virker som at de fullstendig glemmer at verden endrer seg i løpet av et 40 års arbeidsliv. En sammenligner med den gang da man fløy 500 timer i året og hadde overtid utover det og at en flyging over Atlanterhavet var en NASA ekspedisjon hvor man ikke visste hvor mange motorer ville brenne innen en nådde den andre siden, o.s.v. Nå er flyging svært annerledes, inkludert selve jobben som flyger, og teknologi har mye av skylden for det. Det at flyging er så sikkert som det er er like mye på tross av flygerne som det er på grunn av dem, spør du meg.

Det sies at status ikke er hva det var men, sann mine ord, det er nettopp status og penger som er grunnen til at mange faktisk blir flygere. Glamorøse nattstopp i fine hoteller med store fester hvor penger er ingen hindring. Dette, kombinert med at flygere (som gruppe) ofte har en ufattelig dårlig evne til å kommunisere (ja, jeg vet at kommunikasjon er en av de 9 fundamentale flygerkompetansene, men det er "stammespråk") som gjør at de ofte framstår som sutrende primadonnaer. De som klager mest er som regel eliten som sitter på toppen av pyramiden og har mest mens de som jobber hardest og med mye større risiko har mye mindre bare fordi statusen tradisjonelt sett er at større fly med 1. klasse er mer verdt enn et like stort fly med pakker. Covid kan kanskje endre dette men jeg tviler, ref. tradisjoner og en iboende motstand mot forandringer.

Det er ikke en menneskerett å være flyger og ingen blir tvunget til å være flyger, vel, jeg har hatt elever som har blitt tvunget av familien mot deres vilje, men det er absolutt unntaket. Personlig tror jeg at flygerlønningene vil fortsette å sakte krympe i lang tid framover, spesielt siden jobben er hva den nå er blitt og teknologien kun går en vei. Sett i perspektiv synes jeg Polaris' betraktninger er absolutt "on point".

Last edited by Turtle; 06-06-2021 at 12:28.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 12:33   #42
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Dersom man har tjent 1,2mnok i året i 10 år, har man naturligvis også oppbygget seg et forbruk som tilsvarer inntekten. Man har hus, lån, bil osv man skal betjene. De aller færreste i samfunnet tar høyde for at man skal akseptere en 40% lønnsnedgang helt ut av det blå(Ja, en pandemi er ut av det blå). Er det rimelig at piloter må selge huset sitt, fordi en aktør betaler langt under bransjestandard?

Så ja, det er faktisk mulig å ikke kunne leve av 750K, uten at det er kritikkverdig.

Å ta den jobben, vil for enkelte piloter være å pisse i buksa for å holde seg varm. Uansett får man håpe på at markedet kommer seg raskt, og at mange nok piloter benytter seg av 14-dagers oppsigelse i prøvetiden på 6 mnd, for å returnere til SK/DY osv. Da vil Flyr plutselig sitte med et dilemma hvor de må heve lønnen drastisk for å beholde folk, alternativt pløye markedet for piloter som er ute etter en kortvarig karriere på 750K-lønna.

Vi er egentlig nesten enige

Nå aner jeg ikke hva Flyr endte opp med som endelig lønnsnivå, og det er heller ikke så viktig, men som du er inne på, at når SAS og Norwegian begynner å kalle tilbake oppsagte/permiterte så blir da Flyr nødt til å matche lønningene for å unngå å miste piloter. Men som et nystartet selskap i krisetider, så forsøker man selvsagt gå ut med et lavt bud første.

Og hvis du er/var kaptein hos Norwegian så stod/står vel vedkommende ganske langt fremme på ansiennitetslisten uansett

Utfordringen er vel da større for de som nå står nederst på listene og det trolig blir lenge til kan komme tilbake. Men det jeg har sett av begynnerlønninger hos f.eks SAS, kan vel ikke akkurat sies å være veldig imponerende



Og skal man sammenligne lønn er det jo mest relevant å sammenligne med hva andre i samme type stillinger tjener. Med en gang man begynner dra inn lønn i andre bransjer så tror jeg man er på villspor. Siden det var noen dro inn sykepleiere her
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 06-06-2021 at 18:54.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 13:00   #43
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Er ikke snakk om pissekonkurranse, men det er for å sette det i perspektiv til "sykepleier-pilot"-sammenligningen.
Når du åpner ditt eget innlegg over her med å statuere at "sykepleiere har intet ansvar", så kommer du ikke til få særlig forståelse eller sympati for saken din. Det utsagnet viser kun mangelfull forståelse og empati for andre mennesker. At piloten som er gift med en sykepleier liker dette innlegget, sier vel også sitt.

Hvorfor diskuterer dere piloter egentlig sykepleiere her, hvilken relevans har akkurat denne yrkesgruppen for deres sak? Skal disse sammenlikningene liksom underbygge noen argumenter dere har? Ingen andre her snakker om sykepleiere, såvidt jeg kan se.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 13:28   #44
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
At piloten som er gift med en sykepleier liker dette innlegget, sier vel også sitt.
Nå har du øynene i kryss her, tror jeg, den posten likte jeg ikke. Det med at sykepleierne ikke har ansvar er rett og slett feil, og jeg er enig med de av dere som sier at det ikke er heldig å begynne innlegget sitt på den måten.

På den annen side har jeg mange ganger her inne lest at «kabinansatte deler bare ut mat og har intet ansvar,» så jeg vet ikke hvor belærende tone man skal legge seg på mot flygende på dette forumet uten at det fort blir litt for dumt.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 13:32   #45
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Av en eller annen grunn er flygere som gruppe utrolig opptatte av fortiden og alt sammenlignes bakover og det virker som at de fullstendig glemmer at verden endrer seg i løpet av et 40 års arbeidsliv. En sammenligner med den gang da man fløy 500 timer i året og hadde overtid utover det og at en flyging over Atlanterhavet var en NASA ekspedisjon hvor man ikke visste hvor mange motorer ville brenne innen en nådde den andre siden, o.s.v. Nå er flyging svært annerledes, inkludert selve jobben som flyger, og teknologi har mye av skylden for det. Det at flyging er så sikkert som det er er like mye på tross av flygerne som det er på grunn av dem, spør du meg.
Her var det mye edder og galle. De første som trekker frem vilkår og lønninger fra 80- og 90-tallet er gjerne Lothe, Hegnar og gjengen, og mediene elsker å skrive om det.

Har forresten ikke vært på noen av disse glamorøse stoppene du snakker om, så her håper jeg du var flåsete med vilje. Mest flyplasshotell med overpriset hamburger kl 22 siden alt annet er stengt.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 13:41   #46
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Thumbs up Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Nå har du øynene i kryss her, tror jeg, den posten likte jeg ikke. Det med at sykepleierne ikke har ansvar er rett og slett feil, og jeg er enig med de av dere som sier at det ikke er heldig å begynne innlegget sitt på den måten.
Joda, gir deg den Du likte ikke akkurat den posten ser jeg. Til gjengjeld likte du alle de andre postene, og du lot elegant være å heve stemmen og forsvare sykepleierstanden da du hadde sjansen. Den som tier, samtykker, er det vel noe som heter.

Men uansett, så bra at du er enig i at sykepleiere har et ansvar i jobben sin! Godt vi kan enes om noe
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 14:14   #47
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tenker at ingen kan forsvare en lønn over 1Million. Men samfunnet er jo ødelagt av kapitalismen.

Sykepleiere kan ha mye ansvar. Fullstendig underbetalt.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 15:20   #48
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Her var det mye edder og galle. De første som trekker frem vilkår og lønninger fra 80- og 90-tallet er gjerne Lothe, Hegnar og gjengen, og mediene elsker å skrive om det.

Har forresten ikke vært på noen av disse glamorøse stoppene du snakker om, så her håper jeg du var flåsete med vilje. Mest flyplasshotell med overpriset hamburger kl 22 siden alt annet er stengt.
Nei, det er ikke bare de du nevner der (jeg aner ikke hvem Lothe er). Jeg har flydd med mange forskjellige flygere som lever i den verden og deres retorikk er fullt på høyde med Brexit or Boris' populistiske reality show om "taking back control", "build back better" og den slags slagord med tårevåte minner om en svunnen storhetstid. Kanskje det er mer vanlig her i utlandet, men at stereotypene lever i beste velgående og at der fortsatt er mange av dem, er ingen overdrivelse.

Jeg sa aldri at du eller de fleste andre (inkludert meg selv) har slike nattstopp men de finnes fortsatt, så her leser du ikke helt hva som er skrevet
Men igjen, det er ikke det virkelige bildet som sitter hos mange av de hundrevis av flygerelever som jeg har møtt i løpet av årene. Mange av de har ingen peiling på hva de går til men blir fortalt igjen og igjen hvor fantastiske og spesielle de er av, ja nettopp, flygere som befinner seg på toppen av pyramiden. Hva blir de fortalt? Jo, røverhistorier fra gamledager med alle de stereotypiske aktiviteter en kan tenke seg og at om noen år er det deres tur til å få betalt mer jo mindre de jobber (takket være senioritetsprinsippet). Ikke rart at illusjonene lever i beste velgående og at skuffelsen kan bli desto større etter hvert som realitetene viser seg. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kan å fortelle hvor grusomt det er å ha avgang til Burgas kl. 2300 med landing hjemme igjen kl. 0800 og en er så trøtt at en ikke vet hva som er opp eller ned... Men det er visst bare et slags eventyr siden den oppfattede statusen fortsatt finnes og at de kan fortelle alle at de skal fly et høyteknologisk metallrør fullt av mennesker, tjene masse penger og legge verden for deres føtter.

Den oppfattede verden og den virkelige verden er såvidt veldig forskjellige og den forskjellen er veldig synlig når det kommer til flygere. Flygerne har en lang vei å gå når det kommer til å prøve å rette på denne skjevheten. Et av problemene er kanskje at det vil delvis medføre at de kanskje må snakke ned sin egen oppfattede status og fokusere på realitetene og det er jo heller ikke så bra når det kommer til f.eks. lønnsforhandlinger. Denne statusen er jo ofte basert på en arv fra et historisk fundament lagt i en æra hvor flyging var noe spesielt (lenge før 80- og 90-tallet) og det er det jo egentlig ikke lenger... Det er jo heller blitt en ganske vanlig aktivitet.

Igjen, jeg må presisere at jeg ikke sikter til noen her men det er betraktninger basert på hva vedkommende klarte å lire av seg, attpåtil anonymt, i NRK artikkelen. Basert på egne erfaringer er jeg overhode ikke overrasket og det viser hva jeg synes er et paradoks når det kommer til flygere.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2021, 16:40   #49
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Du verden, her er det mye rart å lese, og mye av oppgulpet er fordi en fly kaptein ikke la seg ut på billigsalg og tok en jobb til langt under tariff.
Om han, eller hun, mister NAV støtten pga avslaget så er vel det greit nok, opp til den enkelte hva dem selger seg for ville jeg tro.
(Så ikke noe på NRK om den saken, kan bare kommentere på hva jeg leser her)

Quote:
Jo, røverhistorier fra gamledager med alle de stereotypiske aktiviteter en kan tenke seg og at om noen år er det deres tur til å få betalt mer jo mindre de jobber
Har aldri hørt slike røver historier og har ikke møtt mange som tar flyger utdanning for å jobbe mindre og tjene mere pga annsenitet systemet, eller dra på ville fester når man er på nattstopp, tror det er du som har det travelt med å bruke stereotyper her Turtle.

Man kan fremdeles tjene meget godt som flyger, men da må man ut verden, Norge har ikke topp lønningene på noen måte.

I den virkelige verden, (som du nevnte) tør jeg si at flertallet av flygerne gir blaffen i statusen som du er så opptatt av, mange av oss trives med å fly og det var derfor vi tok utdannelsen. At noen havnet på den grønne gren og håver inn svimlende summer har å gjøre med at det var flyger mangel noen år, helt opp til Corona viruset kom på banen.

De største og feteste lønningene er gjerne i frakt fly og det har vært sånn lenge: For tiden er FedEx og UPS på lønnstoppen, men før i tiden tjente Flying Tigers flygere grovt så det er ikke bare fly med 1. Klasse som du nevner, som har godt betalte kusker.

Jeg har holdt på i denne bransjen i 40 år og kan godt anbefale den til ungdommer om jeg hadde blitt spurt, men alle må også være oppmerksom på at oppgangstider, uten nåde blir fulgt av nedgang og dårlige tider hvor man mister jobben i årevis, enten det er flyge leder streik, terrorisme og Gulf kriger, epidemier eller dårlig økonomi, høye oljepriser, etc., det kommer før eller senere og da slår flyselskapene seg konkurs etter mange lønnskutt og den grønne gren blir hugget av og man begynner på nytt igjen.
Ikke noen dans på roser å være flyger, kanskje nettopp derfor fortjener man god betaling av og til.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 06-06-2021 at 20:19.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 03:43   #50
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen nevnte økt forbruk med økt lønn, som jo er ganske naturlig. Men de fleste jeg kjenner bruker mindre enn de tjener, sparer og investerer i fremtiden. Betaler ned lån og venter på neste nedgangstid. Har kompiser i SAS som mista 75% av inntekt det siste året. Og ikke noe klaging, alle vet det kan skje. Om noen bruker mer enn de tjener og kjøper villa i Bærum, så er det deres problem og risk og det vet de selv.
At sykepleiere er underbetalt er ingen tvil. Kun når det går tomt av de går lønna opp. Akkurat som flygere. Men at noen mener at ingen bør ha over 1M i lønn, er vel noe typisk norsk. I et land der halve arbeidsstokken jobber i det offentlige papirflytteriet og haugevis av de som sitter og hever feite lønninger aldri ville blidd savnet hvis de var borte en måned eller to. Og de som ikke jobber der betaler regningen.
Når vi dømmer andres økonomi og penger er det lett og glemme regionale forskjeller. En på Dombås klager på de som tjener grovt på vestkanten av Oslo men det beløpet du kan bo og leve godt av en plass strekker ikke til en annen.
Jeg bor i USA og tjener nå godt over det jeg ville tjent i Norge. Bor i samme hus jeg bodde i da jeg tjente tredjedelen. Kjøper bruktbiler. Har samme klær jeg hadde for 10 år siden(ikke nødvendigvis stolt av det). Jobber overtid når jeg vil, og vi har to inntekter. Har det bra økonomisk.
Men om jeg bodde i eller nært storbyer i Cali eller østkysten, der de fleste pilotbaser er, så ville ikke lønna strekt så langt som den gjør. Samme som i Oslo eller Tromsø... Prøv og etablere deg i noen av Norges dyre byer med barn. Millionen kjøper ikke Gucci, den kjøper bleier og et hus for fremtiden.
Jeg pendler 1000km en veg for og gå på jobb. Har leilighet i storby(base) med 12 av oss som bruker.
Uaktuelt og kjøpe hus rundt basen min. Vil ikke bo der, men lett 6-8M for noe som er trygt og bo i. Samme som i Tromsø og Oslo....
Og til slutt, skattenivået i USA øker mye når inntekten går opp. Eiendommskatt der mange jeg jobber med bor er over $20-25.000. Det er 200k nok i året. For og eie hus...
Sett dere inn i den norske pilots hverdag. Flyr 900 timer i året, har over 1M i studiegjeld og lønn som er langt under det i sikkert 10 år og mer.
Og de blir sett ned på av de fleste og kalt grådig, selv blandt de som er flyinteresserte men aldri har satt seg inn i hvordan yrket egentlig er. Noen av dere ser status, tviler på at der er mange norske flygere som ser det slik. Dere ser at vi bor på flotte hoteller og spiser på restauranter. Jeg boddde på hotell på stranda i Florida for et par uker siden. Høres greit ut, men etter en redeye trengte jeg søvn, og det får du ikke på strandhoteller midt i partyland. Var halvdød neste dag. Og ofte kommer vi inn etter alle restauranter er stengt. De fleste av oss tar med mat hvis vi kan. Dette er en veldig usunn livsstil som krever veldig god helse. Og det krever disiplin på lang sikt. I en annen jobb ville jeg ikke tenke på det.
Jeg klager slett ikke, kun min mening og mine fakta.

Og til dere som sier at ingen skal tjene over x: Hvor mye er det verdt og fly et rør på tvers av landet eller over havet i 6-8 timer der inntjenigen er en halv million?
Der flyet er verdt 1 milliard eller to, og dasker et i bakken koster det milliarder og titusenvis kan miste jobben. Blandt andre ting. Svar gjerne hva det er verdt til deg. I normale tider tjente selskapet ca 30.000nok per flight i profitt. Etter at de betalte oss overbetalte bussjåfører. Bare nyskjerrig på svar.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 10:01   #51
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
med kan si at sykepleiere har mye mer ansvar enn en annenflyger/co-pilot/first officer som bare kan sitte der og si "ditt problem, sjef" og se til venstre (og ja, det skjer).
Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har lest

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
. Glamorøse nattstopp i fine hoteller med store fester hvor penger er ingen hindring..
I løpet av hele min flykarriere, har jeg hatt to stopp syd for Kristiansand. Realiteten er fish&chips i Haugesund.

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
.Det er ikke en menneskerett å være flyger og ingen blir tvunget til å være flyger
Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil med dette. Hvorfor jobbe som pilot? Hvorfor jobbe som sykepleier? Hvorfor jobbe som barnehagelærer? Hvorfor jobbe som kontorist? Hvorfor jobber du i det hele tatt? Hvorfor er du så misfornøyd at du ikke kan finne deg noe annet? Det skal jeg si det. Er man ikke misfornøyd blir det aldri bedre. Jobb må man ha og man kan sjelden/aldri på et tidspunkt i livet takke nei til èn jobb. Man må engasjere seg i jobben også. Så hvis man skal bare si "bytt", har man ikke nok folk i helsesektoren, ikke nok piloter. Heller ikke hvis man kjemper for turnus og forutsigbarhet. Man må stå på for jobben, utdanningen og være stolt av den.

"Ingen tvinger deg til å jobbe her", er et argument brukes i alle yrker - alt fra fabrikkansatte i Kambodsja til PostNord som driver de ansatte på slavekontrakter.

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er en persons eget valg å betale slike summer for utdannelsen så den unnskyldningen går dessverre ikke. Hvis en betaler de summene uten å vite hva en går til hva livsstil angår er det dessverre ingen andre enn sin egen feil.
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke denne, men det er noe i duren:
"Dersom du har valgt å bruke 1MNOK på utdannelsen din, så er jo dette drømmen din. Og dersom du betaler store summer for en drømmejobb, kan du egentlig bare ha det så godt dersom en pandemi, loss of licence eller konkurs oppstår. Du har tross alt fått følge drømmen din og fly et stort og fint fly og det i seg selv er betaling nok. Dersom lønnen faller med 40% og du må selge huset ditt, er dette noe du burde ha tatt med i regnestykket."
Tolker jeg deg helt feil eller er jeg inne på noe?

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Når du åpner ditt eget innlegg over her med å statuere at "sykepleiere har intet ansvar", så kommer du ikke til få særlig forståelse eller sympati for saken din.
Jeg er enig i at det var et unyansert utsagn. Men det er like unyansert å hevde at piloter og sykepleiere gjør den samme jobben, har samme ansvar og fortjener samme lønn. Dersom sykepleiere og piloter skal ha samme lønn - hva fortjener da flyvertinnene? (Det var forøvrig Polaris som dro inn sykepleiere inn i denne diskusjonen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
For å komme tilbake til denne sakens utgangspunkt, har vi her å gjøre med en permittert pilot som har takket nei til et jobbtilbud, og som så har tatt kontakt med media(!) uten annen motivasjon jeg kan spore enn forsøke å sverte en konkurrent og bransjekolleger.
Jeg ser poenget ditt, men samtidig handler dette om en pilot som går ut mot en ny aktør som reklamerer sterkt for en helnorsk profil, med "gode konkurransedyktige betingelser". Da er det merkverdig at de tilbyr 40% av lønna til en kaptein. På NAV er man samtidig tvunget til å takke ja til jobber, og det er shitty å tilby en slik deal. At en aktør med dette "brandet" utnytter pandemien til å skaffe billige piloter, overrasker meg. Men samtidig får vi som sagt håpe at Flyr bedre disse vilkårene på sikt. Supply&demand er nok stikkordet her.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 12:09   #52
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post

Jeg ser poenget ditt, men samtidig handler dette om en pilot som går ut mot en ny aktør som reklamerer sterkt for en helnorsk profil, med "gode konkurransedyktige betingelser". Da er det merkverdig at de tilbyr 40% av lønna til en kaptein. På NAV er man samtidig tvunget til å takke ja til jobber, og det er shitty å tilby en slik deal. At en aktør med dette "brandet" utnytter pandemien til å skaffe billige piloter, overrasker meg. Men samtidig får vi som sagt håpe at Flyr bedre disse vilkårene på sikt. Supply&demand er nok stikkordet her.
Så denne kapteinen som fikk tilbud om 750 000kr i årslønn hadde altså 1 875 000kr i sin jobb han var permittert fra?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 13:13   #53
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Siden det var rettet mot meg skal jeg gi en respons, ellers begynner dette å drifte langt fra trådens egentlige innhold (selv om jeg synes diskusjonen er interessant).

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
...
Har aldri hørt slike røver historier og har ikke møtt mange som tar flyger utdanning for å jobbe mindre og tjene mere pga annsenitet systemet, eller dra på ville fester når man er på nattstopp, tror det er du som har det travelt med å bruke stereotyper her Turtle.
...

...
Ikke noen dans på roser å være flyger, kanskje nettopp derfor fortjener man god betaling av og til.
I selskap som har seioritetsbasert bidline/preferential bidding/roster preference eller hva de enn kaller det, er det nettopp slik. Jo høyere opp på senioritetslisten, jo høyere opp på prioritetsstigen kommer en og får dermed flygingene en ønsker. Så ja, men kan f.eks. sitte på toppen av alt som er av stiger i tidligere nasjonale flyselskap, jobbe fulltid og fly en tur i måneden hvis en er flink til å manipulere systemet.

Man fortjener ikke god betaling av og til, men man burde alltid ha rett til en brukbar lønn i henhold til der hvor en har base o.s.v.
Slik bør det være uansett hvilket flyselskap en jobber for. Jeg sier ingenting om hva "brukbar" innebærer, men en komfortabel livsstil burde være en forutsetning. Om det betyr at de på toppen mister et par lønnstrinn, synes jeg det er helt rimelig (og ja, jeg vil naturlig nok også "lide" for det). Slik det er nå, finner flyselskap opp lønnstrinn -4, -3, -2, -1, 0 før en i det hele tatt kommer på den "vanlige" lønnsstigen siden de ikke kan røre adelen på toppen. Forskjellene bare øker og øker ved at toppene av en eller annen grunn synes det er greit å trampe over de på bunnen for å beskytte seg selv. At noen heller vil at de på bunnen skal miste jobben enn å redusere sin egen stillingsprosent for å prøve å beholde så mange jobber som mulig sier jo sitt.

Et stort europeisk flyselskap har et lønnsgap fra £20000 til £120000 for, svært forenklet sett, den samme jobben. Det jo helt hinsides og forsterker inntrykket av "rike pappagutter" da det er svært vanskelig for mange å betjene lån samt leve i begynnelsen uten penger i bakhånd. At det "alltid har vært sånn" er ikke en unnskyldning spør du meg. Noen flyselskapsgrupperinger i Europeiske land har hatt et litt mer rettferdig system men det er absolutt unntaket.

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
...
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke denne, men det er noe i duren:
"Dersom du har valgt å bruke 1MNOK på utdannelsen din, så er jo dette drømmen din. Og dersom du betaler store summer for en drømmejobb, kan du egentlig bare ha det så godt dersom en pandemi, loss of licence eller konkurs oppstår. Du har tross alt fått følge drømmen din og fly et stort og fint fly og det i seg selv er betaling nok. Dersom lønnen faller med 40% og du må selge huset ditt, er dette noe du burde ha tatt med i regnestykket."
Tolker jeg deg helt feil eller er jeg inne på noe?
...
I et nøtteskall, ja, bortsett fra at jeg ikke sa at noen kan "ha det så godt". Men, 1 million vil for de fleste bli klassifisert som en investering siden det ikke er lommepenger eller en liten utgift. Dermed bør en tenke over hva en investerer i langt utover at det er drømmejobben og potensiale for store inntekter. Mange kommer aldri dit og der er en betydelig risiko, inkludert de parametrene du nevner. Så ja, det er en del av regnestykket at en må ha en plan, eller i det minste en ide for "hva skjer hvis...", "kan jeg få ting til å gå rundt hvis..." o.s.v. Det som var i går, er ikke det samme som det som er i dag, er ikke det samme som det som vil være i morgen.

En trenger da absolutt ikke være misfornøyd i jobben! Hvis jeg var misfornøyd ville jeg absolutt tenke meg om. Ingenting er perfekt men det betyr heller ikke at alt er en krig for å oppnå det perfekte. Jeg tror ikke det er sunt å være så rigid at en ikke kan følge med utviklinger og ta konsekvensene av dem den ene eller andre veien, men det er nå meg.

Igjen, alt jeg sier er basert på tanker omkring hva vedkommende sa i NRK artikkelen koblet opp mot egne erfaringer og generelle observasjoner opp gjennom årene. Det er ikke basert på hva personer her måtte ha og ikke ha av arbeidssituasjon, penger, livsstil eller hva det nå måtte være. Mitt utgangspunkt er generalisert i "gruppen" og skjevhetene innad i "gruppen" i stedet for "individer".

Last edited by Turtle; 07-06-2021 at 13:16.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 16:43   #54
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er forsåvidt likegyldig til hvor mye en pilot skal kunne tjene i normale tider dersom selskapet tåler det. Det er mange argumenter for at piloter skal tjene bra. Men, det er altså ikke en menneskerett å få beholde den (svært gode) lønnen/vilkår enkelte har når bedriften/bransjen man er i gjennomgår katastrofale tider, etterspørselen stuper og resten av skattebetalerne og fremtidige generasjoner må stille opp med milliarder for å redde det hele. Sannsynligvis vil de fleste selskaper i Europa slite i år fremover og vil trenge mer hjelp. Tror det er lurt å sitte litt stille i båten en stund fremover hvis man vil unngå å få opinionen i mot seg.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:17   #55
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Turtle. Vet ikke hva du har som jobb, men enten har du misforstått senioritet eller så er du så innavlet i det norske sosialdemokratiet at du ikke ser poenget.
-For deg som begynner på bunnen(og det er alle) så vet du hva bedre senioritet bringer. Av lønn, schedule, ferie. Det er det som drar deg dit. Vil du begynne på toppen så er ikke det noe for deg. Alle har samme tilgang til godene, men selvsagt kun etter at du flytter opp på lista. Det skjer etter at noen går av med pensjon, dør, mister medical etc. Det skjer og når et selskap vokser, alle ansatt etter deg går bak deg. Du begynner ikke på 4 uker ferie, det må opptjenes. Men mange i Norge synes den ekstra ferieuka til de som var(husker ikke) var urettferdig. For opptjening skal ingen ha. Alle skal være lik...
- Og lik er man i senioritetssystemet. Alle blir ansatt på bunnen, og «alle» har en sjanse til og gå til topps. Kommer selvsagt an på alder ved ansettelse, de som kommer fra andre airlines er som regel eldre. Men trynefaktor er borte.
-Du snakker om risk om og ikke klare det. Det er jo og en grunn til at lønna bør være bra. Der jeg gikk på skole var det vel kanskje 10% som klarte og bli ferdig og få jobb, og det var en god prosent da. Det er derfor akjser som regel er en bedre investering enn obligasjoner. Risiko.
-Har kompiser i SAS som har vært der i 25 år. Tror de har like vilkår som de hadde når de var ansatt når det kommer til fridager, ferie og schedule. Jeg byr på min, og har jeg nok ansennitet så kan får jeg fri alle de dager jeg vil. Og det gjør jeg. Trenger ikke og fly natt, helger eller helligdager. Men det gjorde jeg før. Er selv ikke kaptein, grunnen er senioritet. Holder alt jeg vil ha av turer som FO, ferie etc. Kunne oppgradert mange år siden, men ville vært nær bunnen av lista. Min senioritet som kaptein er dårlig, og ikke verdt det, så da kan jeg vente til jeg har bedre senioritet i venstresetet. Ville være på reserve i dag, og om jeg fikk en line så blir det natt og helger. Mer penger, men det er et valg jeg tar. Som pendler er det ikke et liv jeg vil ha, men poenget er at jeg kan velge. Vi blir ikke tvunget til og oppgradere, eller blir plukket ut. Alle får sjansen når de har nok senioritet, men er ikke sikkert du kommer gjennom. Kravene er store, der er det mer risk.
-Vi vil alle komme på toppen av lista. Noen få kommer dit, men systemet er det mest rettferdige i bransjen. Det betyr ikke at vi lenger ned er misunnelige på de på toppen, vi vet at vi kanskje får sjansen, om selskapet holder. Risiko...
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:33   #56
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Turtle. Vet ikke hva du har som jobb, men enten har du misforstått senioritet eller så er du så innavlet i det norske sosialdemokratiet at du ikke ser poenget.
Turtle er vel ansatt i den spisse enden i ett flyselskap, så han/hun vet vel man snakker om....
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:43   #57
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Lett å se hvem som jobber hvor her, ja (gerografisk altså) ... Hilsen en med syv flyselskaper på cv'en .. (ikke pilot, hvis noen skulle lure)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:46   #58
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ja, enig med Midtiblinken, senioritets (ansenitet på Norsk?) systemet er rettferdig og alle får som de fortjener etter opptjent tid. Er man heldig og selskapet ekspanderer fort så rykker man opp som en rakett: Tower Air hvor jeg jobbet i 7 år var inne i en slik periode og jeg fikk skipper sete etter 18 måneder. Pan Am for eksempel gikk det andre veien med, dem krympet mot en sakte men sikker død, derfor tok det 20 år å få skipper setet der, skjønt noen fikk det aldri, men var evig FE eller FO.
Derfor skal det en god porsjon flaks til i denne bransjen.
Nåja, dette var om Flyr selskapet og at dem fisket etter billige Kapteiner ved å tilby 750 store for en som var arbeids ledig.
Hvorfor ikke, man kommer inn døra på et tidlig tidspunkt og får høy ansennitet, lønna går sikkert opp hvis ikke så mister Flyr folk så snart flybransjen er tilbake der den var og det blir mangel igjen. (Hvis det blir mangel, kystall kulen min har vært på verksted lenge, funker ikke skikkelig)
Det går også å forhandle seg til bedre vilkår når man er på innsiden: Var med på selv, jobbet for et selskap som het Tradewinds Airlines, var med på å starte forening der og fikk bedre vilkår ganske kjapt, men det var som kjærringa mot strømmen å forhandle med sjefen. Dem ville ha billig arbeidskraft så dem kunne rulle seg i bonuser med overskuddet.
Spurte hvorfor i helvete dem trodde jeg ville sitte reserve i svarteste Afrika, på fridagene, uten å ha garanterte timer per dag?
Da fikk vi plutselig bra kompensasjon for den kontrakten i Afrika var så lukurativ at de hadde ikke råd til å miste noen akkurat når flyene skulle over dit og begynne flygingene.
(Det kan skje fort i et lite selskap)
Nåja, nå er man viddene igjen, skal ikke begynne på røverhistorier og ikke vet jeg hvordan forholdene er i Flyr, eller på Nav for arbeidsledige kusker, men håper det blir fortgang med vaksinering så folk kan begynne å reise igjen og flyene kommer seg i lufta. Mange som sitter i start gropen, meg inkludert.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 17:47   #59
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Turtle er vel ansatt i den spisse enden i ett flyselskap, så han/hun vet vel man snakker om....
Spørsmålet var vel hvilket selskap?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2021, 18:00   #60
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Om Turtle er flyger, så skjønner jeg ikke animositeten mot seniority og god lønn på toppen. Alle har sin mening, men vi vet stort sett hva vi går til når vi søker på en jobb.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spontanstreik i Spania og spanske flyvelederes arbeidsvilkår LN-MOW Flyforum 68 14-12-2010 21:41
Dette gir lønns konflikt nye dimensjoner! MartinL Flyforum 0 27-08-2009 10:18


All times are GMT +2. The time now is 15:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.