Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2018, 22:44   #41
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Takk for svar...må nok se etter noe annet da evt...


Har bodde et par ganger på Sofitel Liberdade, kan absolutt anbefale det.

http://www.sofitel.com/gb/hotel-1319...de/index.shtml
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 01:33   #42
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Pleier å bo på Radisson Blu ute ved flyplassen (veldig greit når en kommer sent på kvelden og reiser tiiidlig på morgenen), og har ikke angret på det. Og det skal jeg igjen gjøre om et par måneder.
Greit å komme seg rundt med Metroen, så det er ikke noe problem.

Rossio og Restauradores er ganske populære blant selgere av "solbriller", og turister.
Sør av Rossio, nede ved sjøen, er det fint.

Biarro Alto, som nevnt, er en fin plass å vandre rundt. Gjelder bare å komme seg opp (er noen høydemeter opp dit), enten ved å gå eller å ta trikken opp fra Restauradores.

Ellers er Oriente et fint sted å være (turister der også, men hovedsaklig rundt akvariet og gondolen).

Februar er nok temp rundt 10-tallet, og bli ikke overrasket hvis det regner.

En tur ut til Sintra er ikke dumt, mye å se der ute også.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 03:19   #43
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Jeg bodde ute på Sintra for en uke siden, Sintra Boutique Hotel. Veldig bra der.

Men ikke finn på å dra til Sintra i høysesongen, det er alt for mange turister der.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 10:26   #44
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Ellers må jeg innrømme at Lisboa var en liten skuffelse i mai, selv om man som turist kanskje ikke skal klage på at byen i så stor grad har blitt turistifisert. Da jeg besøkte byen for knappe 10 år siden følte jeg at det var upassende å gå i shorts i sentrum en fin formiddag i juni. I år gikk halvparten i shorts, så da var vel halvparten turister. Det var lange køer for å få kjøpe billett til toget til Cascais, sist var jeg nesten alene. De mest populære trikkerutene var umulig å bruke fordi de var helt fulle. Og oppe i Biarro Alto var det nærmest kamp om de mest populære bordene...

Tok flybussen fra flyplassen fordi den stoppet rett ved hotellet. Det gikk greit, men var ikke komfortabelt. Det skulle være 20-minutters rute, så tenkte det var greit. Da jeg kom fram var det allerede litt kø. Det var litt vanskelig å se hvor man skulle kjøpe billetter, for selgerne så ut som om de drev med reklame for sigthseeingbusser. Det var alt litt kø, og så viste det seg at de hoppet over en buss - dermed ble det 30 minutters venting, ikke 10 som planlagt. Bussen kom også for sent, så ble nok over 40 minutters venting på del. Noen ble litt småhissige. Bussen var gammel og slitt, og det var nesten ikke plass til bagasje - bare en håndfull kofferter. Dette førte til at midtgangen ble fullt opp av kofferter, og de som kom senest inn hadde store problemer med å komme seg om bord. Jeg var usedvanlig frekk og tok ett sete til kofferten min og ett til meg selv, fikk som siste mann om bord sitteplass. Grusomt kaotisk, fullt og langt under pari. Pussig også at sjåføren spurte hver enkelt når man kom om bord hvilket stopp man skulle av på - selv om de fleste har notert seg dette, er jo det ikke så lett uten videre å uttale navn portugisisk.

Men det verste var at bussen verken var utstyrt med skjermer som viste stopp. Og til overmål var det heller ikke opplesing av stoppesteder underveis. Sjåføren kjørte forbi mange oppgitte stoppesteder og da vi nærmet oss sentrum begynte han å rope ut stoppesteder... Mange forvirrede turister. Ettersom jeg hadde litt peiling, prøvde jeg å berolige og hjelpe to-tre reisefølger som hadde skrevne lapper på hvor de skulle av. Dårlig start på Lisboa-turen for mange.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 11:27   #45
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Skinnegående transport er absolutt å foretrekke.

Og mange populære turistmål må nå unngås i høysesongen. I Sintra hadde mange gått over til Tuktuk for i det hele tatt kunne klare komme seg frem i turistsesongen hvor det er "indiske tilstander" langs de kronglete og smale veiene.

Om man ikke har tenkt bade i sjøen så er det utmerket å reise når det er 12-18 grader grader i luften. Har 2 ganger vært i Lisboa i Januar. Første januartur var det 20 grader, sol og sommerfølelese. Denne gangen var det 12-13 grader og et par korte byger i løpet av dagen, ellers var det helt ypperlig for å reise på oppdagelsesferd.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 11:55   #46
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og mange populære turistmål må nå unngås i høysesongen. I Sintra hadde mange gått over til Tuktuk for i det hele tatt kunne klare komme seg frem i turistsesongen hvor det er "indiske tilstander" langs de kronglete og smale veiene.
Tok faktisk en tuktuk-tur i Lisboa langt opp i Alfama. Sjåføren kommenterte at det var første gang han hadde hatt med en enslig reisende som passasjer i sin toseter. Tenkte å ta trikken, men tjåka full og lang kø. Enig at Lisboa er blitt et reisemål som nok etter hvert er å foretrekke utenom den heftigste turistsesongen...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2018, 21:42   #47
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Tenker det blir barcelona i stedet..
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2018, 22:14   #48
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Ny fin bane fra flyplassen i LIS. Jeg personlig foretrekker nord Portugal. Porto for eksempel!
Panoramic living er flotte leiligheter med utsikt mot elva i Lisboa og ti minutter til kjøpesenteret Vasco da Gama. Ta gjerne en tur til Azorene også. Faial, Pico og Terceira var bra.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2018, 01:37   #49
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Tenker det blir barcelona i stedet..
Du tror det er mindre turister der? Eller mindre lommetyver? Det er vel den enste destinasjonen hvor jeg har sett tyver operere helt åpent mot de sløveste turistene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2018, 01:40   #50
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Kan også anbefale Azorene.

Ser at TAP flyr ikke for kronglete til Porto Santo så den har flyttet seg oppover todo-listen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2018, 21:57   #51
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Du tror det er mindre turister der? Eller mindre lommetyver? Det er vel den enste destinasjonen hvor jeg har sett tyver operere helt åpent mot de sløveste turistene.
Nei, det var vel heller ikke noe tema. Har vært der før, også sett noen prøvd å bli ranet på åpen gate selv.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2018, 23:46   #52
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Lisboa (LIS/LPPT) logget 42 grader i dag.

Sevilla (SVQ) hadde 44, MAD 41°C.

https://www.windy.com/station/LPPT?38.780,-10.234,8

https://www.windy.com/37.418/-5.895?...95,7,m:eHwafZl

https://www.windy.com/station/LEMD?40.472,-4.664,8
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2018, 08:38   #53
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Lisboa (LIS/LPPT) logget 42 grader i dag.

Sevilla (SVQ) hadde 44, MAD 41°C.
Husker jeg engang reiste rundt med Interrail på halvøyen og det var nesten like varmt. Om jeg husker riktig startet restaurantene ikke matservering før 10 på kvelden da et var for varmt å spise tidligere, men det var i Sevilla.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2018, 22:36   #54
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Besøkte Evora for en del år tilbake. Det var fryktelig varmt, men tross alt bare 36, mener jeg å huske. Men det var stillestående luft og i det hele tatt ikke spesielt behagelig. Byen ligger utsatt til for varme. Fra Nettavisen.
Quote:
Evora sør i Portugal var nærmest som en spøkelsesby, og bare et fåtall utenlandske turister våget seg ut for å ta bilder av de romerske ruinene.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2018, 22:47   #55
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Hadde 40 grader i Coimbra for en del år siden. Spiste en is ute, den rant fort unna ja! Har en venn der og broren hennes jobbet med bygg ute...
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2018, 19:13   #56
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Satser på en tur til Lisboa og sør-Portugal i løpet av de første 2 ukene i Februar.
Planen er å leie bil å kjøre, da også litt utenfor motorvei.

Noen som har kjennskap til om at innlandet kan få snø?

Tenker da fra Faro og rett opp cirka midt i landet mellom kysten og spanskegrensa, men ikke noe lenger nord enn Lisboa. I følge Yr så ligger fks. Evora på 270 moh.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2018, 14:37   #57
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Du kan risikere å få snø i innlandet, men det er lite sannsynlig mellom Algarve og Lisboa. På godværsdager er det ikke usannsynlig om temperaturen faller under null på nettene, men med dagtemperaturer normalt godt over ti grader.

Legger ved temperaturprofil fra Beja i februar 2018. Beja ligger litt sør for Evora, men nesten like høyt over havet.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	beja.jpg
Views:	209
Size:	45.9 KB
ID:	46107  
havard is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2018, 16:42   #58
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Lisboa (hovedtråd)

Tusen takk for tilbakemelding
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa.. OttoL TripReports 12 09-06-2015 08:29
Lisboa og barn sirpjalle Reiseforum 11 08-03-2011 13:35
Trondheim-Oslo-Lisboa-Rio De Janeiro-Fortaleza-Lisboa-Oslo-Trondheim zico77 TripReports 16 06-01-2011 19:16
Lisboa Someone TripReports 16 12-10-2010 11:00
Lisboa EB Flyforum 33 04-11-2004 07:50


All times are GMT +2. The time now is 21:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.