Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2020, 22:58   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
SAS Overlever SAS corona-krisen?

https://finansavisen.no/nyheter/luft...urs-om-fa-uker
"Flyanalytiker spår SAS-konkurs om få uker"

Vil redningspakke fra den Danske regjeringen holde? Og hvor fort kommer den?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 23:06   #2
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 725
Default Re: Overlever SAS?

Vel... Norwegian kommer nok til å gå lenge før SAS.

SAS har faktisk bygd seg opp brukbare kontantreserver. Mulig den såkalte flyanalytikkern ikke har fått med seg dette?
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 23:08   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Overlever SAS?

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Vel... Norwegian kommer nok til å gå lenge før SAS.

SAS har faktisk bygd seg opp brukbare kontantreserver. Mulig den såkalte flyanalytikkern ikke har fått med seg dette?


Eventuelt at journalisten ikke får med seg hva han sier?

Les hele artikkelen: som avsluttes med at han sier han ikke tror de går konkurs
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 23:10   #4
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 725
Default Re: Overlever SAS?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Eventuelt at journalisten ikke får med seg hva han sier?

Les hele artikkelen: som avsluttes med at han sier han ikke tror de går konkurs
Sensasjonsoverskrifter er jo det som selger i disse dager...

Men, fortsetter dette i det uendelige så vil selvsagt ethvert flyselskap gå konkurs!
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 23:47   #5
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

På et lukket forum fikk jeg med meg at LH-group nå taper €1 miljard på månedsbasis. Har ikke kunne verifisere kilden så jeg tar forbehold.

Uansett: Det er klart at det følger konkurser. Om SAS er en av dem er avhengig av hvor langt Danmark og Sverige er villige å redde selskapet. Situasjonen er såpass ekstraordinær at vi ikke kan ta utgangspunkt i tradisjonelle økonomiske teorier og regelverk for det frie markedet.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 02:52   #6
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Ville det ikke være i tråd med vanlig norsk politikk på eierskapsfronten at staten nå kjøper seg opp i SAS? Viss mange selskaper har velta i andre enden av dette, så er det sikkert en god, langsiktig investering...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 03:12   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Ville det ikke være i tråd med vanlig norsk politikk på eierskapsfronten at staten nå kjøper seg opp i SAS? Viss mange selskaper har velta i andre enden av dette, så er det sikkert en god, langsiktig investering...
SAS, Norwegian og Wideroe er tre selskaper i konkurranse som må bli behandlet helt likt av staten. Skal de kjøre "støttekjøp" så må de gjøre det for alle tre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 08:18   #8
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
SAS, Norwegian og Wideroe er tre selskaper i konkurranse som må bli behandlet helt likt av staten. Skal de kjøre "støttekjøp" så må de gjøre det for alle tre.
Det er jo en hyggelig form for rettferdighet, men det er ikke nødvendigvis slik det fungerer. Det er slett ikke sikkert at Norwegian er på den lista, like lite som staten nødvendigvis redder alle med oppkjøp, dersom bankene vakler. I samarbeid med Sverige og Danmark er det enkelt å begrunne hvorfor man sikrer infrastruktur gjennom et selskap som konsentrerer virksomheten sin i og fra Skandinavia, ikke i et selskap som er på eventyr i resten av verden. Så finnes det selvsagt argumenter for å gå inn i Norwegian, men jeg tror det skal mye mer til før man setter igang statlig oppkjøp der. Widerøe er selvfølgelig aktuelt fra det samme infrastrukturperspektivet, men kanskje lettere å holde i lufta med andre tiltak?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 09:06   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
På et lukket forum fikk jeg med meg at LH-group nå taper €1 miljard på månedsbasis. Har ikke kunne verifisere kilden så jeg tar forbehold.

Uansett: Det er klart at det følger konkurser. Om SAS er en av dem er avhengig av hvor langt Danmark og Sverige er villige å redde selskapet. Situasjonen er såpass ekstraordinær at vi ikke kan ta utgangspunkt i tradisjonelle økonomiske teorier og regelverk for det frie markedet.
Man må spøre om dette tall inkluderer lønninger til de ansatte. Her nede i Tyskland har vi ordninger som muliggjør dette å ha folk forsatt ansatt men uten arbeid og 60/67% av lønn kommer fra staten. Dette er noe som krever forutsetninger og så snart disse er på plass er jeg sikkert at LH vil benytte seg av denne mulighet.

Det hva teller mest er cash-burn rate. Dette gir en indikasjon om hvor lenge selskap holder ut før den går konk. Og her er hver grep som senker kostnader og cash-out en grep som forlenger selskaps liv.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 10:29   #10
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Mine private SAS briller siger at SAS ikke kommer til at gå konkurs, men der er jo ikke nogen der kan videre sig sikre...Luftfart som vi har kendt det i Europa indtil for 14 dage, kommer nok ikke til at blive det samme..
Det vil komme store ændringer.
Tror at mange selskaber kommer til at parkere ældre fly, som aldrig vil komme på vingerne igen...Det er ikke sjovt at følge med i, men på den anden side er det også spændende og følge udviklingen...
Ferie med fly/tog og bil til Middelshavsregionen som vi har kendt det i mange mange år, ja den kommer ikke til at ske i det omfang vi har kendt tidligere...
Selskaber som i den grad har levet på at transportere passagerer til en billige penge rundt i Europa får problemer, hvis ikke Corona problematikken har løst sig senest til maj..
Der vil komme konkurser, der kan der ikke herske tvivl om...men hvem...det vil jeg ikke gætte med på..
Hilsen med krydsede fingre Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 10:40   #11
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Man må spøre om dette tall inkluderer lønninger til de ansatte. Her nede i Tyskland har vi ordninger som muliggjør dette å ha folk forsatt ansatt men uten arbeid og 60/67% av lønn kommer fra staten. Dette er noe som krever forutsetninger og så snart disse er på plass er jeg sikkert at LH vil benytte seg av denne mulighet.

Det hva teller mest er cash-burn rate. Dette gir en indikasjon om hvor lenge selskap holder ut før den går konk. Og her er hver grep som senker kostnader og cash-out en grep som forlenger selskaps liv.
Som det også nævnes er penge i kassen ikke altid “tjente penge”, da mange af dem jo er bundet til forudbestilte billetter... de forsvinder hurtigt, når aflysninger og afbestillingerne begynder at tage fart.

Ser at Finnair vælger at fortsætte programmet måneden ud og først stille flyene på jorden 1. april. Kan tyde på, at de fortsat har tilpas mange bookinger til, at det vil være for dyrt at refundere de rejsende.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 10:46   #12
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Man må spøre om dette tall inkluderer lønninger til de ansatte. Her nede i Tyskland har vi ordninger som muliggjør dette å ha folk forsatt ansatt men uten arbeid og 60/67% av lønn kommer fra staten. Dette er noe som krever forutsetninger og så snart disse er på plass er jeg sikkert at LH vil benytte seg av denne mulighet.

Det hva teller mest er cash-burn rate. Dette gir en indikasjon om hvor lenge selskap holder ut før den går konk. Og her er hver grep som senker kostnader og cash-out en grep som forlenger selskaps liv.
Riktig men jeg kjenner ikke til detaljene.

Tallet gjelder hele LH-group, så inklusiv SN Brussels, Aurstrian og Swiss som er underordnet annet nasjonalt regelverk.

Jeg tolker informasjonen som "alle utgiftene per dags dato" men jeg kan ta feil...
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 11:39   #13
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Det er jo en hyggelig form for rettferdighet, men det er ikke nødvendigvis slik det fungerer. Det er slett ikke sikkert at Norwegian er på den lista, like lite som staten nødvendigvis redder alle med oppkjøp, dersom bankene vakler. I samarbeid med Sverige og Danmark er det enkelt å begrunne hvorfor man sikrer infrastruktur gjennom et selskap som konsentrerer virksomheten sin i og fra Skandinavia, ikke i et selskap som er på eventyr i resten av verden. Så finnes det selvsagt argumenter for å gå inn i Norwegian, men jeg tror det skal mye mer til før man setter igang statlig oppkjøp der. Widerøe er selvfølgelig aktuelt fra det samme infrastrukturperspektivet, men kanskje lettere å holde i lufta med andre tiltak?
Naturligvis er det lige for alle...men norske staten skal vel jo kun redde den del af Norwegian, som driver indenrigs trafik...resten må så....ja gå konkurs..
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 12:22   #14
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Naturligvis er det lige for alle...men norske staten skal vel jo kun redde den del af Norwegian, som driver indenrigs trafik...resten må så....ja gå konkurs..
Hilsen Ole
Prøv og fortell Ricky Gustavo at SAIL må gå dukken - han er sikkert førstemann som blir glad for det?!
73H is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 12:35   #15
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Prøv og fortell Ricky Gustavo at SAIL må gå dukken - han er sikkert førstemann som blir glad for det?!
Jeg forstår bitterheten din.

Hadde det ikke vært for SAIL hadde neppe Kjos og Kise kommet på ideen om baser og bemanningsbyråer i Polen, Spania, Italia, Tyskland, Sverige, Irland, England, Thailand, USA, Argentina.... Du får legge til de som jeg har glemt
Rland is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 13:02   #16
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Jeg forstår bitterheten din.

Hadde det ikke vært for SAIL hadde neppe Kjos og Kise kommet på ideen om baser og bemanningsbyråer i Polen, Spania, Italia, Tyskland, Sverige, Irland, England, Thailand, USA, Argentina.... Du får legge til de som jeg har glemt
Har vanskelig for å se at Norwegian har sett til SAS når det gjelder noenting som helst.. Det går vel heller andre veien.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 13:07   #17
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Sveriges finansminster sa senast idag att svenska staten kommer hjälpa SAS och att svenska regeringen och danska regeringen som är SAS två största ägare för samtal om om hur det ska gå till.
Richard Gustafsson deltog i ett möte med regeringen i torsdags, där deltog även företrädare för BRA och Sveriges flygplatser.
Svenska regerings krispaket på 300 miljarder kr som presenterades idag är riktat till rese, transport och besöksnäringen i Sverige.
Bla införs en ny lag om korttidspermittering i Sverige som börjar gälla från och med idag. Med den nya permitteringslagen kommer den anställde få upp till 90% av sin lön i 6 månader från idag.
Svenska riksdagens samtliga 8 partier stödjer regerings räddningspaket.

Last edited by L-1011; 16-03-2020 at 13:10.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 13:14   #18
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Desto mer sannsynlig at Norge kommer på banen, på tross av nedselgingspolitikken som har vært gjeldende nå. Det er velprøvd norsk politikk at når store bedrifter vakler i krisetider kjøper staten seg inn, for så å selge seg ned igjen når situasjonen normaliserer seg. Disse svært langsiktige investeringene har også vært lønnsomme.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 19:33   #19
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Usikker på om de klarer seg. Jeg tror det.

Virker å ha litt cash å tære på etter siste års hestkurer. Men personlig tror jeg vi er i denne situasjon frem til Juni/Juli. Og med null bookinger frem til da ser jeg ikke helt at noen kan klare dette uten eiere som spytter inn penger.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 18:45   #20
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

https://www.berlingske.dk/business/d...aranti-til-sas

Der kom statsgaranti på 3mrd til SAS fra Sverige og Danmark
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker) TriStar Reiseforum 144 16-06-2021 21:08
Krisen kradser i BLL? Joker7913 Flyforum 2 31-12-2009 16:20
QF og BA om krisen sk931 Flyforum 5 14-04-2009 22:02
Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen Discus Flyforum 27 04-06-2008 14:39


All times are GMT +2. The time now is 14:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.