Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2011, 15:56   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Fungerer katapultseter opp-ned?

Håper det er noe her som vet, man lurer av og til på nye rart. Har katapultseter noen funksjonalitet som sørger for at de også virker etter hensikten om de utløses om flyet er opp-ned og sikrer at vedkommende ikke endre som "gift-wrap" når fallskjermen utløses?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 16:20   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Ja, det har de. Men det finnes selvsagt minstehøyder for når du kan benytte setet om du flyr på ryggen.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 18:33   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Noen som kan forklare hvordan det virker?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 19:20   #4
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default

Nøyaktig hvordan det virker opp ned vet jeg ikke, men det er egentlig overraskende lavt man kan være om man skyter seg ut opp-ned.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 21:59   #5
hstad
geocaching traveler
 
hstad's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
Default

Det er vel så enkelt som at ein eksplosivladning skyter ut setet, deretter vil setet snu på grunn av tyngdepunkt eller så. Fallskjerm løser ikkje ut før setet befinner seg i rett posisjon.
Men dette er bare antagelser
hstad is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 23:52   #6
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Quote:
The minimal ejection altitude for ACES II seat in inverted flight is about 140 feet (43 m) above ground level at 150 KIAS.
En versjon av ACES II er vel det som sitter i de norske F-16.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ejection_seat
Madman is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 00:18   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Linken sier ingenting om bruk opp-ned.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 00:30   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Linken sier ingenting om bruk opp-ned.
Nei? Les fjerde avsnitt under "Pilot Safety":

The minimal ejection altitude for ACES II seat in inverted flight is about 140 feet (43 m) above ground level at 150 KIAS. While the Russian counterpart - K-36DM has the minimal ejection altitude from inverted flight of 660 feet (200 m) AGL.

Det står også litt om seter som blir avfyrt nedover. (Tidlige F-104 bl.a.)
Stone is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 00:36   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Det står høyder, men ingenting om hvordan det fungerer.

Seter som fyrer nedover er noe helt annet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 00:52   #10
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Hvis jeg skal børste støvet av den lille erfaring jeg hadde med slike seter under min militærkarriere for mange år siden vil jeg si at det er knekkende likegyldig med dagens seter om du fly opp eller ned, bortsett fra flyhøyden, da. Airspeed og tyngdekraft vil sammen sørge for at piloten kommer i rett stilling under skjermen nokså kjapt. Mer detaljert kan jeg ikke forklare det, jeg kjenner heller ikke til detaljene rundt ACES II.
Det finnes jo også mange måter å gjøre det på, de forskjellige engelske (Martin-Baker), amerikanske og russiske setene har store differanser.

Men hvis det er RU-folk som har mer nøyaktig info her, så please...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 01:53   #11
erikber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 130
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Det er ingen spesialfunksjon i setet som gjør at det virker annerledes ved en inverted ejection. Setet har en liten computer som kalkulerer høyde og hastighet når piloten forlater flyet. Det avgjør hvor raskt piloten blir separert fra setet og får hovedskjermen tilgjengelig, og dette setter selvfølgelig minimumshøyden for inverted ejection. Selve setet har en egen liten skjerm som sørger for at piloten og setet ikke kommer i konflikt. Såvidt jeg husker er hurtigste sekvenstid ca 1,8 sek (fra piloten trekker i håndtaket til han henger i skjermen). Ved eject i store høyder kan faktisk piloten bli sittende stabilt i setet til han har falt til 15000 ft. En liten gyro kompensert stabiliseringsmotor sørger for stabil utskytning, og bremseskjermer sørger for stabilt svev mot lavere høyder.
erikber is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 02:25   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Quote:
Originally Posted by erikber View Post
En liten gyro kompensert stabiliseringsmotor sørger for stabil utskytning, og bremseskjermer sørger for stabilt svev mot lavere høyder.
Ja, når noen skytes oppover går de raskt rett opp uten å endre retning stolen peker, så sørger gravitasjonen fra at den vertikale hastigheten avtar og vedkommende faller nedover bremset av fallskjerm.

Når noen skytes nedover vil den samme funksjonaliteten vel også sørge for at stolen ikke endrer retning. Her vil gravitasjonen bare sørge for at hastigheten øker og om retning stolen peker ikke endres kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil ende som "gift wrap" om fallskjerm utløses.

Om luftmotstanden skal sørge for at stolen snus må det også motvirke effekten av gyroen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 12:41   #13
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Her er en video som viser russisk ejection i lav høyde og nesten inverted...

http://www.youtube.com/watch?v=lm0bQwlUTsU
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 19:49   #14
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Når noen skytes nedover vil den samme funksjonaliteten vel også sørge for at stolen ikke endrer retning. Her vil gravitasjonen bare sørge for at hastigheten øker og om retning stolen peker ikke endres kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil ende som "gift wrap" om fallskjerm utløses.
Husk at du også har en bevegelse framover. Eneste måten å få til en situasjon du beskriver er om man skulle stått stille i lufta og skutt seg ut rett ned. Om du leser linken over står det også en minimumshastighet for å oppnå gitte minstehøyde. Med den hastigheten du har forover vil også skjermen åpnes raskt.

Russerne har også laget et "utskytningssete" beregnet for akrofly. Skriver med viljeg i parantes siden det egentlig er et pilot extraction system der piloten trekkes ut av setet. Fungerer også oppned. Snakket med en russer som har jobbet for både Sukhoi og Yak som testflyger og ifølge ham fungerer systemet på ryggen ned til ca. 150 fot.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 12:03   #15
erikber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 130
Default Re: Fungerer katapultseter opp-ned?

http://www.ejectionsite.com/acesiitech.htm
erikber is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LNRRN - opp og ned på Sola safir Spotteralerts 5 06-11-2018 21:15
Om å rive ned - og bygge opp! Harald Oanes Bilder & foto 19 18-10-2010 23:03
Fly trygt opp og ned ENGM 911 Samlerhjørnet 3 17-12-2008 23:44
Opp og ned og frem og tilbake Dag Viking TripReports 18 04-10-2005 23:32


All times are GMT +2. The time now is 13:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.