Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2020, 10:09   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
USA 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Se her:
https://www.tv2.no/nyheter/11135731/

Hvis denne ligger ute fra før - fjern den.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 11:17   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Her etterspør jeg kompensasjonsbetalinger fra flyselskapene - de bærer ansvaret for å utføre flyvningene, og man kan ikke forvente å dumpe kjemikalier over natur og mennesker uten at det får følger. Jet A1 er WGK2 etter det regelverket jeg forholder meg til, det er en høyere klassifikasjon enn f.eks saltsyre 24,9%. En alvorlig fare for miljøet og skal ikke komme inn i kanaler, grunnvann, elver eller innsjøer. Det bør ikke være fritt fram for å dumpe høygiftige kjemikalier fritt i naturen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 11:30   #3
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det bør ikke være fritt fram for å dumpe høygiftige kjemikalier fritt i naturen.
Det er ikke fritt fram. Det er regler for hvor (sted/høyde) og når man kan dumpe fuel, men i en evtl. nødsituasjon kan man gjøre det man mener er nødvendig for å sikre flyet og de ombord. Hvorvidt det var nødvendig i dette tilfellet vil det nok bli litt diskusjoner rundt. 772 kan fint lande tilbake i LAX unten å måtte dumpe fuel etter avgang. Mulig de glemte å slå av fuel jettison i likhet med Airbusen som fløy for Norwegian for en stund tilbake.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 11:59   #4
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det er ikke fritt fram. Det er regler for hvor (sted/høyde) og når man kan dumpe fuel, men i en evtl. nødsituasjon kan man gjøre det man mener er nødvendig for å sikre flyet og de ombord. Hvorvidt det var nødvendig i dette tilfellet vil det nok bli litt diskusjoner rundt. 772 kan fint lande tilbake i LAX unten å måtte dumpe fuel etter avgang. Mulig de glemte å slå av fuel jettison i likhet med Airbusen som fløy for Norwegian for en stund tilbake.
Ja, klar over nødssituasjons"unntak", noe jeg mener bør automatisk aktivere en klekkelig erstatningsbetaling fra flyselskapene. Om det er slik at egne flyvninger kan føre til nødssituasjoner hvor man må bokstavelig talt spraye tonnevis med høygiftig kjemikalie over elv, innsjø og/eller reservoarer så skal man også ha en saftig pott på iallefall tresifret millionbeløp for å kompansere for og rense opp etter slike tilfeller.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 12:06   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ja, klar over nødssituasjons"unntak", noe jeg mener bør automatisk aktivere en klekkelig erstatningsbetaling fra flyselskapene. Om det er slik at egne flyvninger kan føre til nødssituasjoner hvor man må bokstavelig talt spraye tonnevis med høygiftig kjemikalie over elv, innsjø og/eller reservoarer så skal man også ha en saftig pott på iallefall tresifret millionbeløp for å kompansere for og rense opp etter slike tilfeller.
Normalt slippes det jo så høyt at det fordampes.

Uansett, amerikanerne er jo så flinke til å saksøke hverandre og det er så mange advokater som ser sitt snitt til en cut. Som om ikke de allerede har ringt "Saul", så har han ringt de. Så er neppe bekymret for at de ikke skal få erstattning her. De slenger sikkert på et par mer eller minde innbilte psykiske lidelser også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 13:09   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ja, klar over nødssituasjons"unntak",
Kan du utdype hvorfor du skriver "unntak"?
Skal man måtte betale millionbeløp i erstatninger for utslipp i en nødssituasjon kan vi like gjerne slutte å fly først som sist.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 13:16   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Kan du utdype hvorfor du skriver "unntak"?
Skal man måtte betale millionbeløp i erstatninger for utslipp i en nødssituasjon kan vi like gjerne slutte å fly først som sist.
Hvorfor i all verden skal man slippe konsekvenser i et nødstilfelle?
Hvis man har klare konsekvenser, uansett årsak, slipper man ihvertfall at det skjer med (økonomisk) hensikt.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 21:41   #8
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ja, klar over nødssituasjons"unntak", noe jeg mener bør automatisk aktivere en klekkelig erstatningsbetaling fra flyselskapene. Om det er slik at egne flyvninger kan føre til nødssituasjoner hvor man må bokstavelig talt spraye tonnevis med høygiftig kjemikalie over elv, innsjø og/eller reservoarer så skal man også ha en saftig pott på iallefall tresifret millionbeløp for å kompansere for og rense opp etter slike tilfeller.
Av ren nysgjerrighet, hvordan mener du et tresifret millionbeløp skal hindre den forurensing som er gjort? Skal man feks vaske skogen som har fått nedfall av jetfuel, eller rense sjøen. Dette er like søkt som å kjøpe klimakvote for så å forurense, spør du meg.

Man fakturerer ikke huseieren som har fått brann for utslipp av farlige gasser!
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 22:33   #9
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Av ren nysgjerrighet, hvordan mener du et tresifret millionbeløp skal hindre den forurensing som er gjort? Skal man feks vaske skogen som har fått nedfall av jetfuel, eller rense sjøen. Dette er like søkt som å kjøpe klimakvote for så å forurense, spør du meg.

Man fakturerer ikke huseieren som har fått brann for utslipp av farlige gasser!
Det finnes mange metoder for å rense opp kjemikalieutslipp - med mindre du er utdannet spesialist som jobber innenfor beredskap på feltet og kan fortelle meg at siste nytt er at det ikke kan gjøres tiltak for å rense, rydde, nøytralisere etc - så vil jeg si det er søkt å sammenlikne opprydningstiltak med kvotesystem.

Selv amerikanerene beskriver dette: https://oceanservice.noaa.gov/hazards/spills/
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 11:42   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Å dumpe dette i så lav høyde over tett befolkede områder er ikke ok.
Når man vet at 777 kan lande med fulle tanker trygt, og at det er et relativt stort havområde rett ved er dette merkelig.
Krav om erstatning kommer nok til å renne inn til Delta de neste dagene.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 15:02   #11
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Det er vel ingen som dumper fuel for moro skyld! Nødsituasjoner kan oppstå og slik er det i flyvninger og andre situasjoner. Som CFM sier fuel er dyrt og dette er siste utvei. Fly må vi jo ha.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 18:27   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Det er vel ingen som dumper fuel for moro skyld! Nødsituasjoner kan oppstå og slik er det i flyvninger og andre situasjoner. Som CFM sier fuel er dyrt og dette er siste utvei. Fly må vi jo ha.
Neida, ikke for moroskyld. Situasjoner oppstår, og det vil alltid være kostnader forbundet med dem, og de syns jeg ikke skal fordeles på fellesskapet. Å gjøre noe fordi man må, har akkurat like konsekvenser som å gjøre det samme fordi man ønsker det. Kanskje skjerper man seg litt ekstra, hvis man vet det svir.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 18:31   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Neida, ikke for moroskyld. Situasjoner oppstår, og det vil alltid være kostnader forbundet med dem, og de syns jeg ikke skal fordeles på fellesskapet. Å gjøre noe fordi man må, har akkurat like konsekvenser som å gjøre det samme fordi man ønsker det. Kanskje skjerper man seg litt ekstra, hvis man vet det svir.
Jeg tror vi er litt uenig i synet på nød. I følge denne logikken bør jo folk som går seg vill på fjelltur i uvær betale selv for redningsaksjonen. DA mener jeg at man er på ville veier.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 18:40   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg tror vi er litt uenig i synet på nød. I følge denne logikken bør jo folk som går seg vill på fjelltur i uvær betale selv for redningsaksjonen. DA mener jeg at man er på ville veier.
Vel- Nå syns jeg faktisk det godt kunne være en egenandel i forbindelse med redningsaksjoner, så mye uvettig adferd som utvises. Men det er forskjell på en japansk turist i småsko over Besseggen i snøføyka, og et selskap som tar seg betalt for å lose den samme turisten trygt over.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 21:24   #15
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg tror vi er litt uenig i synet på nød. I følge denne logikken bør jo folk som går seg vill på fjelltur i uvær betale selv for redningsaksjonen.
Redningsaksjoner bør man i mange tilfeller også kreve betaling for; i større og større grad fjoner folk rundt på fjellet uten hensyn til noen andre enn seg selv. "Jaja, kommer jo et helikopter i verstefall". Verden blir i større og større grad hensynsløs og egosentrisk, med utelukkende fokus på egendyrkelse og økonomisk vekst. Det bør ha konsekvenser for de som belaster samfunnet og naturen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 15:54   #16
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Fuel dumping er normalt når langdistansefly må lande igjen kort tid etter take off. Fordi max landingsvekt overstiges. Er det krise (brann eller annet) så lander man med fly som overstiger max landingsvekt. Ellers dumper man fuel, eller tar noen runder for å forbruke litt.

Problemet i dette tilfellet var jo stedet det ble dumpet, og høyden flyet var i.
Kan det tenkes at de var på vei over kystlinje og ut mot åpent hav, og at fuel dumpingen startet noen sekunder for tidlig? Dvs at man trodde man hadde kommet ut over havet?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 16:23   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Det var west ops (operasjon mot havet) som var i effekt, og du kan se ruta på screenshot'et. Å gå ut over havet ville ført dem feil vei med tanke på innflyving. Av flightprofilen ser det også ut som at det ble prioritert å komme seg nedså fort som mulig. Ingen sirkling, ingen delay.

De nådde makshøyde (7750 fot) der flyet er på screenshot'et, og startet decent ved neste høyresving. Da de passerte skolen lå de i under 2500 fot ... FAA sier min 2000 fot så de var 'legal' ... men neppe anbefalt ..

https://www.faa.gov/air_traffic/publ...section_4.html

Quote:
If an aircraft is dumping fuel in IFR conditions, assign an altitude at least 2,000 feet above the highest obstacle within 5 miles of the route or pattern being flown.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 15-01-2020 at 16:29.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 17:10   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Tror ikke våre definisjoner er helt avstemte ... Miljøvennlig betyr ikke 'nullutslipp i alle ledd' i min bok ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 17:52   #19
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Nå skal vel forsikring dekke skade på 3dje manns eiendom?
Regner med at forsikringsselskap har tatt alle hensyn til operativ drift når man vurderer risiko. Tvister om dette vil kanskje ende i rettsalen.
Så var det dette med liten skrift da....

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2020, 18:37   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Det jeg reagerer mest på er mangelen på nytte dette gjorde. De var airborne i 15 minutter, De gikk ikke i holding, som er det vanlige å gjøre når man dumper fuel, men gikk rett rundt og landet uten delay. Du kvitter deg ikke med mye fuel i de få minuttene dette tok. Det var en ER, de var fuelet for en 13 timers tur .. Vil anta at det var temmelig kangt ned til maks landingsvekt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
HiFly for Norwegian dumpet fuel på rullebanen WF-380 Flyforum 5 31-07-2019 18:37
Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya RWY 24 Flyteknisk forum 20 10-04-2011 21:32
Kastet av Ryanair-fly etter bagasjebråk jb1 Flyforum 2 07-02-2011 21:32
Fly evakuert etter trussel Hurum Flyforum 0 25-08-2006 12:48


All times are GMT +2. The time now is 14:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.