Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2008, 22:17   #1
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
OBB 19 Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Da har jeg vaert ute paa tur igjen, denne gangen ble det Qatar Airways som ble den heldige mottaker av billettpengene mine, og Kina som ble det heldige vertskapet
Satt en dag i juni og lette etter billige billetter paa nettet, og fant plutselig denne turen med QR via DOH til CAN for bare ca 1300 kroner pluss avgifter, og var derfor noedt til aa slaa til, selv om jeg vet at Kina er vanskelige med visumene for tiden.
Etter at billetten var bestillt, var det bare aa huke fatt i sjefen for aa ordne et par dager ekstra fri, og jeg trengte ogsaa diverse brev til det Kinesiske konsulatet i Dubai for aa soeke om visum.
Etter noen dager bar det av gaarder for aa hente visumet, og jeg var ganske sikker paa at jeg ikke kom til aa faa det, for nesten samtlige forran meg i koen for aa hente visum hadde faatt avslag paa soeknaden, da de for tiden ikke utsteder visum til turister som oensker aa reise paa egenhaand (antakelig pga frykt for demonstrasjoner i forbindelse med OL.) Men da det var min tur aa hente passet, var visumet stemplet, og damen bak disken sa "the Consul wishes you a very pleasant stay in China", noe som fikk andre til storoeyd aa spoerre om hvorfor jeg fikk visum, og ikke de. Svaret var da "but he is from Norway", som om det forklarte alt.... Greitt nok for meg i allefall
Paa turen hjem fra Dubai var det varmerekort, og bildet her er tatt kvart over seks paa kvelden, mens termometeret viste 50 grader. I foelge metar'en for Minhad (OMDM) like utenfor Dubai var det da 51.7 grader...


Saa over til selve tripreporten:
Ved ankomst til Terminal 1 i Dubai var det lang koe ved sikkerhetskontrollen foer innsjekk til omraade 5 hvor Qatar airways har sine skranker, saa jeg snek meg i stedet inn i omraade 4 og brukte passasjen bak for aa komme meg til omraade 5, hvor det var bare 2 personer forran meg i koe for innsjekken, og det hele gikk unnaa paa under 5 minutter. Boardingpass ble utskrevet, og setene var som jeg hadde reservert ved booking paa internet. Qatar airways lar deg faktisk booke setet ditt ved bestilling, noe som passer meg utmerket.
Passkontrollen og ny sikkerthestkontroll gikk ogsaa like greitt, og jeg hadde over 2 timer aa slaa i hjel i terminalen foer avgang, saa da bar det over til Diners loungen. Denne er uten tvil den beste Diners loungen jeg har vaert paa, og ikke saa rart da den deles med diverse flyselskapers 1. klasse lounge. De serverer til en hver tid en buffet med ca 10 forskjellige varmretter, salater, fersk frukt, kaldretter, 7 typer oel, 15 typer roed og hvit vin og en samling med whisky som faar oeyet mitt til aa bli baade stort og vaatt. For min del ble det da litt lesing og en 21 aar gammal Chivas Regal, etterfulgt av en Johnnie Walker Blue Lable.
Klokken 22.25 var det endelig tid for boarding til Flight 1, QR119 DXB-DOH Airbus 320-100/200. Eller det trodde jeg i allefall. Da jeg satt ved gate 1 og ventet paa aa starte boardingen, la jeg merke til at flyet som stod ved gaten slett ikke saa ut som noen puslete 320, og misstanken min ble ytterligere forsterket da boardingen startet og setekonfigurasjonen var 2+4+2. Med andre ord var lillebussen blitt voksen, og skiftet til en 330 i stedet. Ikke meg i mot, da det betydde at jeg fikk 2-seteren for meg selv. Strektningen Dubai-Doha er bare paa ca 220 NM, saa kabinpersonalet hadde en travel jobb med aa servere oss mat og drikke paa turen, som tok 50 minutter. Det vi fikk servert var en lite rundstykke med agurksalat, kjekt, sjokolade og vann.


Foeroevrig var det en av de eldre 330'ene til QR vi floey med, med individuelle tv-skjermer (anslagsvis 8-tommers skjermer, relativt lyssvake) hvor de viste en gammel episode av Friends, foer vi landet i Doha 10 minutter foer rutetid. Pitchen paa setene i turistklasse er helt ok, da jeg med mine 184 cm og naremere 100 kilo likevel har ca 5-10 centimeter fra kneet mit til stolryggen forran meg. Jeg er ikke noe glad i 330'ene generellt, da inflight entertainment-dvd-spilleren-tingen tar bort mesteparten av beinplassen til de av oss som sitter ved vinduet, men siden jeg som nevnt hadde 2-seteren for meg selv var dette ingen fare.
Belegget paa flygningen anslaar jeg til ca 40%

I Doha er alt remote parking, og vi ble kjapt geleidet over i busser som tok oss til terminalen, hvor ny sikkerthetskontroll ventet paa oss. Fra avstigning til vel gjennom denne tok det bare ca 7 minutter, saa ikke noe aa klage paa der.
Vel inne i terminalen er det dog ingen diners-lounge eller tilsvarende for oss normale, doedelige og uvaskede mennesker, saa jeg var i stedet noedt til aa slaa i hjel 3 timer og 15 minutter paa Costa Coffee foer det var klart for boarding paa min neste flight.

Flight 2, QR 876, DOH-CAN Airbus 330-200
Nesten en time foer avgang startet boardingen for denne flygningen, og etter aa ha gaatt ombord i bussen ble vi kjoert rundt nesten hele flyplassen for vi 10 minutter senere endelig kom fram til der flyet var parkert. Denne gangen var det en av de eldste 330'ene til QR som skulle proeves, og jeg fant meg fort til rette paa sete 34A, sammen med de andre uvaskade menneskene. Ved siden av meg satt det en liten kinamann som skulle hjem til Kina paa ferie, og frekk som jeg er, ba jeg han om aa flytte seg saa snart 'boarding complete'-callen kom over hoeytaleranlegget, da 4-seteren ved siden av oss var helt tom. Dette gjorde han heldigvis, og jeg fikk da 2-seteren for meg selv.
Da dette var som sagt en av de eldste 330'ene var det heller daarlig inflight entertainment system, og ingen individuelle skjermer i stolryggene, men bare 15-tommere som hang ned mellom sete F og G paa hver 8. stolrad, saa det ble ingen filmtitting paa meg. Det positive her var da at det ikke var noen boks under setet forran meg, saa benplassen var veldig god.
Det som derimot var positivt, var at det under uttaksing ble utlevert en liten toalettmappe til alle reisende, som inneholdt tannboerste, tannkrem, sokker, oereplugger, oeye-bind (eller hva man naa kaller disse paa norsk) og oeretelefoner. Er foerste gang jeg har opplevd aa faa dette paa turistklasse.
Avgang skjedde ca paa rutetid, rundt klokken 3 paa morgenen. Rett etter avgang ble det servert 'hot snack', som bestod av fruktsalat, joghurt, rundstykke, smoer, ost, kjekt og valg mellom "stir fried chicken with braised egg noodles" eller "potato and cheese frittata, creamed mushrooms, hash browns and chicked sausage." For min del ble det kylling og en Heineken.


Maaltidet var meget velsmakende, og paafyll av oel var paakrevd, foer jeg lente setet tilbake og fikk meg noen timer paa oeyet.
I det vi passerte inn over Bangeladesh var det paa tide med middagsservering, og denne bestod av "pasta and smoked salmon salad", "rich beef stroganoff with buttered peas and seasonal vegetables and potato mash" samt "pineapple cheesecake". Den andre hovedretten som jeg valgte aa ikke ta var "chicken in black bean and red pepper sauce, coriander and basil fried rice and stir fried vegetables".
Dette maaltidet var dog veldig smakloest, og ikke noe som det var verdt aa bli vekket for.
I uvant norsk stil drakk jeg cola til maten i stedet for den vanlige alkoholen (klokken var ca 7 paa morgenen Dubai-tid, saa alkohol hoertes ikke saa fristende ut.)


Ankomst til Guangzhou skjedde paa rutetid, og etter en rask marsj var jeg blandt de foerste som kom til passkontrollen som foregikk veldig raskt og smertefritt, med unntak av at de ikke var spesielt imponert over at jeg nylig hadde vaert i Nepal, og stilte meg en 7-8 spoersmaal om hvor og hvorfor jeg hadde vaert der.
Til slutt ble jeg dog sluppet inn i landet, og jeg fant meg en taksi som tok meg til Rosendale Hotel hvor jeg hadde klart aa finne meg en suite til 320 kroner pr. natt.
Etter tre dager med sightseeing i Guangzhou (akuratt passe, da det er faa severdigheter her (med unntak av en gammel Mig-17 jeg kom over i Yue Xiu-parken for de flyinteresserte (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=33898)) bar det igjen ut til flyplassen for aa returnere til Emiratene, da jeg desverre er noedt til aa jobbe for loenna (moete opp paa jobb i allefall, 'aa jobbe' er vel aa strekke sannheten litt langt egentlig.).

Siden jeg var ukjent med baade flyplassen og avstander, var jeg tidlig ute (og fikk ikke beholdet suiten lenger enn til klokken 1500), og det er jeg glad for. I koen til innsjekkingen stod det ca 200 nugerianere som alle saa ut som om de hadde spleiset paa hele Kina med den mengden baggasje de hadde med seg. Etter en droey halvannen time var jeg dog gjennom innsjekken, og med boardingkort og pass i haanden bar det saa gjennom immigrasjonen og sikkerhetskontroll. Dette tok ca 2 timer, saa da jeg var gjennom her var flyet klart for boarding.
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 22:18   #2
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
Default Re: Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Flight 3, QR877 CAN-DOH, Airbus 330-200
Denne gangen var det en av QR's nyeste 330'er som stod for tur, og etter aa ha funnet meg til rette i sete 36A var det bare aa begynne aa leke med fjernkontrollen for aa finne ut hva som ble tilbudt av filmer og lignende. Desverre har Airbus samme oppsettet her med store bokser under setet for inflight entertainment-systemet, saa jeg hadde liten plass til aa strekke ut beina. Det saa dog lovende ut lenge, da setet ved siden av meg var ledig, men etterhvert kom det en heller svaer nigerianer og satt seg ved siden av meg (anslagsvis 2 meter hey og 130 kilo med muskler, saa jeg gadd ikke krangle med han om aa dele paa armletet i midten). Plassen fra knaerne og til setet forran var dog god (selv med en tykk bok i lommen forran meg, saa greitt nok:


Tilbake til inflight-systemet saa var dette rimelig godt, skjermene var lyssterke og store (anslagsvis 12 tommers, og fram til da de stoerse jeg kan huske aa ha sett paa turistklasse.)
Flygningen ble etterhvert over 1 timer forsinket fra gaten paa grunn av manglende passasjerer, men flyet ventet tolmodig, og vaar tyske kaptein opplyste at de vanligvis ikke gjoer det, men siden sikkerhetskontrollen og passkontrollen tar saa lang tid gjoer de unntak for dette i CAN. Mens jeg satt der og ventet paa at folk skulle komme om bord, undret jeg meg (som flere ganger foer) over hva det er med afrikanske (eller denne gangen nigerianske) kvinner og haandbaggasje. De kan nok lese og skrive, men dette med maks 1 haandbaggasje har de ikke faatt med seg, og jeg tror samtlige hadde minst 6 haandvesker pluss en bag og diverse baereposer, og alle var like overraskede over at det ikke var plass til alt sammen i hattehyllen.
En og en halv time etter rutetid var det endelig klart for pushback, og flyet var helt fult saavidt jeg kunne se. Paa denne flygningen laa toalett-mappen som nevnt tidligere og ventet i stolsetet da jeg satt meg, saa filmer kunne man begynne og se med en gang man hadde satt seg.
Under utflygningen var det mye daarlig vaer, og matserveringen startet ikke foer etter halvannen time igjen, i det vi naermet oss Burma. Kapteinen var derimot usedvanlig hyggelig, og kom paa callinganlegget og sa at han paa denne turen skulle bruke begge motorene, og regnet med aa ta inn all den tapte tiden, og annslaa landing i Doha paa rutetid.
Hot snack som ble servert denne gangen var agurksalat, grillet kylling med stekt ris og ostekake med dragonfruit til dessert. Dette var saerdeles velsmakende, og beste maaltidet jeg kan huske aa ha faatt paa et fly noen gang. Det hele ble skylt ned med to bokser Heineken.
Deretter ble det servert kaffe og cognac, og lyset ble dempet slik at de som ville sove kunne gjoere det. Ganske stemningsfult, men ikke like bra som jeg opplever paa EK sine 777'er:


Etter aa ha sett ferdig film nummer to gjorde jeg som resten av passasjerene og la setet mitt tilbake og fikk noen timers soevn. Midt mellom India og Oman ble det servert middag, men da var jeg saa troett at jeg bare fortsatte aa sove. om jeg husker rett var det samme valget som paa turen ut, saa noen kullinarisk opplevelse gikk jeg nok ikke glipp av.
Ankomst til Doha skjedde 3 minutter foer rutetid, saa det var tydelig at vaar tyske venn i sete 0A viste hva han pratet om, og klarte aa forvandle slowbussen til en alminnelig flyvemaskin.
Igjen var det remote parking, og via buss og inn i terminalen paa 10 minutter.
Etter denne turen hadde jeg faatt nok frequent traveler points med QR til aa ha blitt soelvmedlem, og jeg vart naa vennlig mottatt i silver loungen deres, som var helt paa det jevne. Behagelige stoler aa sitte paa, men bare kaffe/softdrinks som ble servert, og noen rundstykker/kjeks/dalder var det som man fikk aa bite i. Greitt nok antar jeg, men jeg maa vel fly mere med dem slik at jeg blir gullmedlem og kan bruke den loungen i stedet.
2 timer senere var det klart for boarding for min siste flight i denne omgang:
Flight 4, QR104, A321 DOH-DXB Eller saa stod det paa billetten min...
Nok en gang hadde QR ombestemt seg for hvilken flyvemaskin de skulle bruke mellom Doha og Dubai, saa jeg skal innroemme at jeg ble heller overrasket over aa se at det var QRs nyeste Boing 777-300ER vi skulle bruke paa denne flighten. Setekonfigurasjonen her var 3+3+3, saa mye bedre plass opplevde jeg enn paa EK's tilsvarene med 3+4+3. I tillegg var inflight entertainment systemet helt topp, og jeg har aldri sett saa store skjermer for oss uvaskede mennesker bak forhenget:


Denne flygningen var ogsaa ikke mer enn knapt halvfull, men jeg maatte likevel dele 3-seteren min med en person til, men saa lenge midtsetet er tomt er det jo helt greitt. Ogsaa her ble der servert et lite maaltid, samme som i motsatt retning:


Jeg husker i gamledager naar jeg floey fra Bergen til Oslo med 737'er at jeg ofte ikke fikk noen servering paa grunn av den korte flytiden og at de i kabinen ikke hadde tid til aa servere og rydde unna... de brude tatt seg en tur til Midt-Oesten og sett hvordan de gjoer det her
Fra take-off til landing tok det oss 37 minutter, saa dette maa jo vaere den korteste ruten som opereres med en 777-300ER? (og ja, denne maskinen brukes fast, men vanligvis ikke paa denne flighten, men paa en tidligere paa ettermiddagen.) Ogsaa det aa bruke en 330-200 er vel ogsaa blandt de kortere rutene for denne?

Totalt sett var det en meget hyggelig og oppfriskende tur, behagelig flygning, og et greitt foerste moete med Kina, og med en total pris paa under 4000 kroner for billetter, hotell, visum, mat, drikke og suvenirer frister det virkelig til gjenntakelse
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 22:28   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Flott rapport.

Qatar har ikke operert 777 i mer enn et droeyt halvaar, saa det de driver sikkert crewtrening ennaa. I denne fasen er det vanlig aa sette maskinene inn paa korte ruter saa pilotene kan opp tallet paa starter og landinger litt raskere enn ved at de kun flyr langturer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 22:40   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Supert med en litt eksotisk rapport igjen! Takker og bukker.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 23:41   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Takk for en flott rapport fra varme strøk. Regner med det må bli en del svette folk når man skal busses rundt på flyplassene der nede.. Ellers heter det vel "sovemaske" på norsk :-)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 01:04   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store)

Meget artig rapport og noe utenom de vanlige flyselskapene
Hvorfor var det så mange Nigerianere på med på denne flygningen?
Turister eller arbeidere i Kina?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar Airways starter Göteborg - Doha 12DES18 L-1011 Flyforum 12 05-08-2019 19:38
Qatar QTR721 Doha - Chicago med problemer? bear Småprat 5 10-02-2014 21:35
Paxgrunnlag Oslo-Dubai/Doha-videre i verden LN-AØR Småprat 10 04-12-2013 12:07
5-7 timer i Doha, Qatar, What to do? staale Reiseforum 3 19-08-2011 16:27
Doha, Qatar Airways daghoi Reiseforum 7 20-04-2011 11:31


All times are GMT +2. The time now is 01:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.