Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2018, 08:56   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Bagasjehylle (u)kultur

Når jeg reiser på korte turer med en eller to overnattinger bruker jeg normal en PC sekk som håndbagasje. Der får jeg plass til PC og det mest nødvendige av klær.
Er turen flere dager blir det trillekoffert, og nærmer det seg en uke blir det innsjekket bagasje.

Jeg sitter normalt på de første radene i fly og prøver alltid å komme om bord tidlig.
PC sekken legger jeg så opp i hyllen, så legger jeg jakken på toppen av denne. Primært plasserer jeg håndbagasjen inntil en skillevegg i bagasjehyllen. Jeg trekker alt frem til kanten av hyllen for å signalisere at denne plassen allerede er opptatt av håndbagasje.

Det som irriterer meg grenseløst er når passasjerer som kommer senere om bord, nærmest maltrakterer bagasje og klær som allerede er plassert sirlig i hyllen. Fremfor å prøve å rydde plass gjennom ommøblering av bagasjen i hyllen, gå noen meter bakover til ledig plass, eller plassere egen bagasje under stolsetet foran, brukes rå muskelkraft.

Dette opplevde jeg senest for noen dager siden. Jeg satt på rad 1 og hadde plassert sekken ved skilleveggen i hyllen over seteryggen. Det kom en dame like før avgang som skulle sitte på rad 2. Med all kraft trykket hun bagen sin mot sekken og jakken min og fikk til slutt så vidt igjen lokket på bagasjehyllen. Totalt egoistisk, og uten tanke på om det kunne være knuselige ting i min sekk, eller dokumenter som ikke bør brettes. Som ventet var jakken krøllet som følge av den hardhendte behandlingen.

Er dette noen en bare må finne seg i eller er det riktig å si fra, enten i "gjerningsøyeblikket" eller når en står side om side og venter på å forlate flyet?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 09:45   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Det der er kjipt. Jeg sier ganske klart fra, faktisk. Ikke surt, bare et "Hey!!! There is something fragile in that backpack".

Det funker som regel helt fint og etterlater en helt ok stemning

Men synes også det er irriterende. På samme måte som folk som legger kofferten på tvers, eller stabler taxfree flaskene i pose helt ytterst i hyllen, og gjerne rett over hodet mitt.

Men jeg tror ikke alle er drittsekker. Jeg har etter hvert lært meg at en del mennesker ikke klarer å tenke ett eller flere trekk fremover. Hjernene våre er så utrolig ulikt skrudd sammen. Men jeg tror minst 50% faktisk er tullinger som burde fått ris på blanke messingen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 10:37   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Høres mye ut som mine bagasjevaner, men etter å ha flydd til tvilsomme destinasjoner har jeg plukket opp et par vaner som er nyttige:
-Jeg legger alltid håndbagasje på motsatt side slik at jeg raskt ser om noen prøver gjøre noe med den.
-Jeg vrenger ytterjakke og legger den innerst i bagasjehylla. Da faller den aldri ned og jeg slipper alle de som stikker av med feil jakke.
-Jeg legger ryggsekk utenfor jakken og med bunnen ut. Folk kan da ikke så lett komme inn i sekken, den kan ikke skyves lengere inn slik at de kan legge noe utenfor og den ser da så stor ut at folk ikke prøver legge noe på toppen av den.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 19-03-2018 at 10:41.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 11:15   #4
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Det her blir en digresjon, men jeg var ute å flakset med en LH a32x NEO for et par månder siden.

For meg virket det som det var utrolig dårlig utformede bagasjehyller?!
Nå sammenligner jeg med "sky interior" løsningen som finnes i DY sine maskiner, der kan man jo legge en kabinkoffert på "høykant" og de virker å svelge unna det meste. Men på LH sine skvett nye Airbusmaskiner, så var det ikke snakk om å få til å legge kabinkofferten på høykant. Da forsvinner løpemetrene med tilgjengelig hylleplass rimelig kjapt, på en bussinesstung flight.
Jeg endte opp med å sende kofferten min som baggasje, som forsåvidt var greit nok, men det virka som en dårlig løsning i et såpass nytt fly.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 11:39   #5
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,535
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Jeg fikk klar beskjed fra en flyvertinne hos Norwegian at den "lille" ryggsekken min må jeg ha foran beina, så endte med å ikke ha plass til beina i det heletatt. Nå har jeg skaffet meg stor kabinkoffert i hardplast som jeg bruker når jeg flyr med samme selskap.
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 12:17   #6
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,263
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Var en av de første ombord i en Lufthansa 747 fra Buenos Aires til Frankfurt. Plasserte den relativt store rygsekken min i bagasjehyllen. Rett før avgang takeoff kom en flyvertinne bærende på sekken min. Noen hadde dumpet den ut av bagasjehyllen. Makan til frekkhet. Måtte sitte med den knust mellom beina i 15 timer ikke gøy.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 12:57   #7
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

På korte jobbturer innenlands er alltid strategien å ha pc-sekk/bag under setet foran, sitte på rad to ved midtgang og være så kjapt av flyet som mulig. Ikke at jeg bruker å ha det travelt, liker bare å være først av. Og som jeg har lært på diverse flyforum, en skal ikke tenke rasjonelt når det gjelder fly

Ellers er tipset om å legge ting i hyllene på motsatt side noe jeg følger om jeg reiser med større gods. Veldig greit å kunne følge med.
RescueMe is online now   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 13:57   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Var en av de første ombord i en Lufthansa 747 fra Buenos Aires til Frankfurt. Plasserte den relativt store rygsekken min i bagasjehyllen. Rett før avgang takeoff kom en flyvertinne bærende på sekken min. Noen hadde dumpet den ut av bagasjehyllen. Makan til frekkhet. Måtte sitte med den knust mellom beina i 15 timer ikke gøy.
Ved å plassere bagasjen på motsatt side har jeg avverget dette flere ganger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 14:47   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Kan ikke ha en slik tråd uten å reposte bildet mitt av denne luringen som fløy fra Key West. Her hadde han allerede plassert i alle fall en bag i bagasjehyllen og det var versågod betjeningens jobb å finne plass til resten.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	key west.JPG
Views:	1594
Size:	62.3 KB
ID:	44651  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 16:17   #10
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Høres mye ut som mine bagasjevaner, men etter å ha flydd til tvilsomme destinasjoner har jeg plukket opp et par vaner som er nyttige:
-Jeg legger alltid håndbagasje på motsatt side slik at jeg raskt ser om noen prøver gjøre noe med den.
-Jeg vrenger ytterjakke og legger den innerst i bagasjehylla. Da faller den aldri ned og jeg slipper alle de som stikker av med feil jakke.
-Jeg legger ryggsekk utenfor jakken og med bunnen ut. Folk kan da ikke så lett komme inn i sekken, den kan ikke skyves lengere inn slik at de kan legge noe utenfor og den ser da så stor ut at folk ikke prøver legge noe på toppen av den.
Er ikke dette en guide til å hvordan-bruke-mest-mulig-hylleplass? Tenk om alle de andre du reiser sammen hadde gjort det på samme måte. SAS og Norwegian aksepterer én håndbagasje på hvv 8kg og 10kg pluss en liten personlig gjenstand (eks. håndveske, pc-veske) som SKAL legges under setet foran. Med jakke, ryggsekk og trillekoffert i hattehyllen tar du ikke med deg mer håndbagasje enn du har lov til, men du ødelegger for andre også. I en B737-800 med skyinteriøret (som har større hattehyller en "gamle" hyller) har plass til ca 90 håndbagasjer, da det går 3stk per hylle om de sables på siden. Med din (u)kultur er det plass til 70pax med tilhørende bagasje
Starling is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 17:55   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
...er det plass til 70pax med tilhørende bagasje
Herlig, god plass da

__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 18:30   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Jeg fikk klar beskjed fra en flyvertinne hos Norwegian at den "lille" ryggsekken min må jeg ha foran beina, så endte med å ikke ha plass til beina i det heletatt. Nå har jeg skaffet meg stor kabinkoffert i hardplast som jeg bruker når jeg flyr med samme selskap.
Har aldri hatt problemer med å ha en liten ryggsekk i bagasjehylla. Og det til tross for at når jeg legger den der så stikker et flagg ut av ryggsekken. Ellers foretrekker jeg å ha den på gulvet forran beina. Men det blir upraktisk når jeg har flagg oppi den.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 22:28   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
I en B737-800 med skyinteriøret (som har større hattehyller en "gamle" hyller) har plass til ca 90 håndbagasjer, da det går 3stk per hylle om de sables på siden. Med din (u)kultur er det plass til 70pax med tilhørende bagasje
Skjønner ikke hvordan du kommer til det tallet. Det varierer jo litt etter lenge på hyllen, men det burde lett være plass til 5-6 bagasjer i hver hylle om andre gjør som meg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 07:07   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Håndbagasje har vært, og kommer alltid til å være en egen sport.
De som kan alt og vet best at min passer fint i hylla. Spesiellt når du fly små jetter med DAA tralle ved siden av trappa.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 07:23   #15
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Hva er en DAA-tralle?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 07:25   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

'Delivery At Aircraft'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 07:27   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Ok! Enda en TBF med andre ord.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2018, 17:16   #18
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Bagasjehylle (u)kultur

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Jeg fikk klar beskjed fra en flyvertinne hos Norwegian at den "lille" ryggsekken min må jeg ha foran beina, så endte med å ikke ha plass til beina i det heletatt. Nå har jeg skaffet meg stor kabinkoffert i hardplast som jeg bruker når jeg flyr med samme selskap.
Får håpe du aldri havner på rad 31, der er det nemlig ikke lov å legge bagasje. Det lærte jeg «the hard way»!

At en standard 40cm bred trillekoffert passer inn på høykant i standard Sky Interior stemmer vel ikke, da må vel maskinen i tillegg ha Space Bins, og det har desverre ikke Norwegian investert i.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KAMIKAZE kultur på første klasse LN-HAT Flyforum 30 24-04-2006 10:07


All times are GMT +2. The time now is 18:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.