Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2016, 17:22   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Angry TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Nå har jeg sittet i snart tre timer på Sciphol og jobbet... på en kafe med utsikt mot utgangen fra hovedterminalen...

Dere vet... der det står store skilt med "TAXI" og en pil ut av bygget.

Først moret jeg meg over en gjeng luringer som stod og skrek taxiiiiii etter folk og som hadde på seg ymse badger som jeg ikke tviler et sekund på at de hadde laget selv. Det var fake luksusmerke sko og bukser med D&G logo på, som jeg tviler på at hverken Dolce eller Gabbana hadde designet... ikke engang med en promille på 19.

- "Ha ha ha, hvem kjempedust faller for det schemet her?" - tenkte jeg i mitt still sinn.

Det var jo akkurat som når du lander i selveste jokkmokkland... eller på Gardermoen.

Men så ser jeg at tilsynelatende normale passasjerer takker ja og blir med ut. Hva søren er dette her? Det er jo like basis barnelærdom som at du ikke legger lommeboken på hodet og tar ut det 4 kvadratmeter store turistkart på Copacabana.

Irriterer meg jo ikke sååååå mye, men troen på menneskeheten synker. Frykten for at Trump kan vinne et valg stiger og så tenker jeg at "kan du ikke sende litt penger til Dr. Okawango fra Nigeria samtidig, da? Han som venter på at 19 trillioner Sveitser Franc skal overføres og trenger en mellomkonto... din"

Eller er jeg for skeptisk? Ville dere først og fremst valgt slike karer fremfor en offisiell taxi?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 18:19   #2
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

no-brainer:

www.uber.com/cities/amsterdam
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 19:37   #3
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Hehe, har snakket med mange frustrerte bankfolk som har prøvd å stoppe kunder fra å sende penger til Kong Bongo for å få tilsendt den ukjente arven og gifte seg med en av de hundre prinsessene.... Men merkelig nok er det en type folk som nekter å høre på fornuft, mistenker at noen av de gladelig blir med på det der :P
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 19:52   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Det er jo kanskje den enkelttingen på en reise som er mest frustrerende. Man er sliten etter turen og kjenner ikke forholdene. Amsterdam burde da være relativt sivilisert og ikke tillate slikt?

Problemet er jo at det kan være svindel selv med drosjer man stoler på og som bruker taksameter. VET at jeg skal spørre om pris, uansett, men ble skikkelig lurt (antakelig) i Gdansk sist - tenkte at det var trygt å bare be om en drosje fra en "ukurant" holdeplass, men måtte ut med altfor mye (husker ikke hva) til flyplassen.

Generelt betaler man vel mer som turist for drosje mange steder. Her i Kiev er det likevel så billig at jeg ikke gidder la meg frustrere, koster gjerne 30 kroner for en tur på 5-10 minutter på dagtid, vanligvis krever det doble om natta.

Uber og andre ting er jo greie, men ikke alle som gidder å styre med all verdens elektronikk og bestilling på den måten heller. Har det samme systemet i Kiev, men her er drosjene såvidt billige og tilgjengelige at det er mas å begynne å vente med dere lokale Uber.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 21:00   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er jo kanskje den enkelttingen på en reise som er mest frustrerende. Man er sliten etter turen og kjenner ikke forholdene. Amsterdam burde da være relativt sivilisert og ikke tillate slikt?
De tillot det nok ikke egentlig. Det kom en vakt bort og snakket med dem en gang. Da dro mesteparten. Kun en stod igjen og kranglet.

Men straks vakten dro kom alle tilbake maur til en sukkerbit igjen.

Men jeg er rimelig sikker på at de hadde fått slutt på det både der og på OSL om de hadde giddet (OSL er anderledes, men forsøk å nærme deg taxiene med et litt søkende blikk)
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 23:53   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Aldri hørt noen som har ropt taxi taxi på OSL - så det skjønner jeg ikke helt hvor folk har det i fra? Det er derimot sånn at de ulike selskapene har ulike priser inn til byen (fastpris). Nå skal man vel være passe skrullete i hodet for å ta en taxi i det hele tatt derifra med så godt kollektivtilbud det er fra OSL (sånn rent bortsett fra midt på natta eller hvis man bare skal til Jessheim). Men sånn rent bortsett fra at taxi er dyrt i Norge generelt er det ingen mafia på OSL som scammer uvitende kunder. I Sverige derimot må man lese ALT med liten skrift før man våger seg inn i en bil og der er 3500 kroner for en tur på 1 mil helt lovlig.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 00:11   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nå skal man vel være passe skrullete i hodet for å ta en taxi i det hele tatt derifra med så godt kollektivtilbud det er fra OSL (sånn rent bortsett fra midt på natta eller hvis man bare skal til Jessheim).
Kollektivilbudet til Jessheim er da ikke dårlig? Er minst tre bussruter mellom OSL og Jessheim, som bruker alt fra 14 til 25 minutter (til Jessheim stasjon, that is) med opptil fire avganger i timen fordelt på de tre rutene.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 00:24   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Kollektivilbudet til Jessheim er da ikke dårlig? Er minst tre bussruter mellom OSL og Jessheim, som bruker alt fra 14 til 25 minutter (til Jessheim stasjon, that is) med opptil fire avganger i timen fordelt på de tre rutene.
Har vel bare tatt bussen mot Årnes som kun går en gang i timen?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 00:26   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har vel bare tatt bussen mot Årnes som kun går en gang i timen?
838 mot Årnes går en gang i timen, 818 mot Eidsvoll (via Jessheim) går to ganger i timen, og 855 mot Jessheim går en gang i timen (søkt på en "tilfedlig time" på ruter.no)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 01:45   #10
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men sånn rent bortsett fra at taxi er dyrt i Norge generelt er det ingen mafia på OSL som scammer uvitende kunder. I Sverige derimot må man lese ALT med liten skrift før man våger seg inn i en bil og der er 3500 kroner for en tur på 1 mil helt lovlig.
Det har da vært slike tilfeller også på Gardermoen. Jeg husket godt denne, men ser at det er ganske mange år siden, så selskapene har muligens skjerpa seg...
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...ner_-1.6164317
http://www.rb.no/kommentarer/drosjen...s/1-95-3709279

Denne her er imidlertid bare et år gammel, så helt enkelt og greit er det tydeligvis fortsatt ikke:
http://e24.no/privat/turistorganisas...-lurt/23457639
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 07:24   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Aldri hørt noen som har ropt taxi taxi på OSL - så det skjønner jeg ikke helt hvor folk har det i fra? Det er derimot sånn at de ulike selskapene har ulike priser inn til byen (fastpris). Nå skal man vel være passe skrullete i hodet for å ta en taxi i det hele tatt derifra med så godt kollektivtilbud det er fra OSL (sånn rent bortsett fra midt på natta eller hvis man bare skal til Jessheim). Men sånn rent bortsett fra at taxi er dyrt i Norge generelt er det ingen mafia på OSL som scammer uvitende kunder. I Sverige derimot må man lese ALT med liten skrift før man våger seg inn i en bil og der er 3500 kroner for en tur på 1 mil helt lovlig.


Taxi fra OSL og til Oslo er ikke så håpløst. Er man 3-4 stykker og tar fastpris er ikke prisen så ille. Har selv gjort det flere ganger
Problemet er for de ukjente at man må gå i skranken og bestille fastpris og ikke bare gå ut på taxiholdeplassen hvor alle kjeltringene i City Taxi og Christiania Taxi står
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 08:50   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Det har da vært slike tilfeller også på Gardermoen. Jeg husket godt denne, men ser at det er ganske mange år siden, så selskapene har muligens skjerpa seg...
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...ner_-1.6164317
http://www.rb.no/kommentarer/drosjen...s/1-95-3709279

Denne her er imidlertid bare et år gammel, så helt enkelt og greit er det tydeligvis fortsatt ikke:
http://e24.no/privat/turistorganisas...-lurt/23457639
Lønner seg uansett som turist å sjekke opp ting på forhånd for å unngå å bli lurt. Dette gjelder ihvertfall i Sverige hvor alt er lov i taxibransjen. Men generelt på OSL så anbefales det jo at man tar kollektivt så godt utbygd det er med diverse busser som dekker andre steder enn akkurat sentrum også. Skal man til sentrum har man både Flytoget og NSB som overgår taxi i tid og man er færre enn 3 personer i pris.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 08:54   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Skal man til sentrum har man både Flytoget og NSB som overgår taxi i tid og man er færre enn 3 personer i pris.


Helt enig, men kommer man for sent for kollektiv trafikken eller har mye bagasje, så skal man ikke ta taxi veldig langt fra Oslo S før hundrelappene løper avgårde
Eller så etter man fikk barn så har jeg begynt kjøre til OSL. +-30 minutter fra Sandaker til OSL slår alt av kollektivtrafikk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 10:14   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Helt enig, men kommer man for sent for kollektiv trafikken eller har mye bagasje, så skal man ikke ta taxi veldig langt fra Oslo S før hundrelappene løper avgårde
Eller så etter man fikk barn så har jeg begynt kjøre til OSL. +-30 minutter fra Sandaker til OSL slår alt av kollektivtrafikk
Klart det er mer praktisk å kjøre bil når man har barn. Da blir alt mye mer komplisert og det reduserer jo stress hos både barn og foreldre ganske mye. Jaja hver sin smak. Som en student uten bil er ihvertfall valget veldig enkelt og forsøker å unngå ankomster på OSL hvor det ikke går noe som helst, men SAS flybussen går nå så lenge det ankommer fly dog til en ekstra nattakst.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 18:01   #15
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Jøss, trodde Amsterdam var mer "sivilisert" enn som så. Jeg blir også oppgitt over hvor lettlurte enkelte er når de er på reise. Virker som de legger igjen all skepsis hjemme. Har ei venninne som er av typen som gir til "tiggere" og sier ja til å bli tatt bilde av foran Eiffeltårnet til blodpris. Hun mener jeg er veldig kynisk. Eh nei, jeg er bare ikke like lettlurt som henne.

I Dubai virker det som det er orden på dette, begge gangene jeg har ankommet DXB har det stått en vakt og fordelt taxier fortløpende. Da jeg ankom lørdag kveld fikk jeg tildelt en stor, svart "towncar" og tenkte "Hjelp, hva koster dette??" Det kostet akkurat det samme som jeg betalte med kvinnetaxi for samme distanse sist jeg var der, eneste "problemet" var at sjåføren ble veldig sur når jeg sa hvor jeg skulle. Han hadde nok håpet på en lenger og mer innbringende tur enn til et hotell som ligger ca 10 minutters kjøring fra flyplassen og ga tydelig uttrykk for at han ikke var en happy camper.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 18:50   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

- "Ha ha ha, hvem kjempedust faller for det schemet her?" - tenkte jeg i mitt still sinn.

Det var jo akkurat som når du lander i selveste jokkmokkland... eller på Gardermoen.

Men så ser jeg at tilsynelatende normale passasjerer takker ja og blir med ut. Hva søren er dette her? Det er jo like basis barnelærdom som at du ikke legger lommeboken på hodet og tar ut det 4 kvadratmeter store turistkart på Copacabana.

Eller er jeg for skeptisk? Ville dere først og fremst valgt slike karer fremfor en offisiell taxi?
Selv styrer jeg ogsaa unna slike ... men etter endel aar bak en skranke paa Fornebu har jeg i grunn sett det meste .... tror nok at mange "normale" mennesker blir paavirket av stress, noe flyskrekk og langt paa vei legger igjen hodet ett eller annet sted foer de gaar gjennom doerene paa en flyplass .... har sett "kjendiser" og andre en opplever som ryddige i samfunnet, i total forvirring - ikke rent faa forsoekte aa sjekke inn i bagasje oppbevaring (og til og med klage over boksene var for smaa for den store kofferten - og hvorfor skal vi betale for aa sjekke inn Ja en politiker sjekket til og med inn til Wien, og fortalte alle inklusiv hans kone at han skulle til Paris (han var nok veldig stresset for han ble arrestert).
Saa at ryddige normale mennesker blir fanget av slike forundrer meg ikke.

Gjorde mange tilsvarende observasjoner i Roma naar Lufthansa ikke turte aa lande og sendte den lille Italienerinnen til Napoli (lykken etter en laaang tur fra Vancouver via Muenchen, hadde selv organisert transport via Hotellet og til aa begynne med stod jeg og snakket med Marcello som baade kjoerte oppdrag som vaart EUR 42.00 FCO - Trastevere og for Uber som koster 60.00 (samme sjaafoer, samme Mercedes E200 )(Saa det er jo av det samme med de som tar Uber )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 19:21   #17
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Er vel blitt ganske ryddig å ta taxi fra OSL med de nye touch screen skjermene som du kan booke taxi til fastpris på, de som står ute?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 21:55   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Er man tre fire og man har litt ukurant destinasjon i Oslo/omegn iforhold til kollektivtrasnport kan taxi gå like fort og konkurrere på pris om man er flere enn 3 personer. Men NSB til kr 92 er ikke så lett å slå fra sentrum, Enda bedre om man har periodekort i Oslo, kun 60 i tillegg per pers.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 18-05-2016, 01:30   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: TAXII... TAXIIII... Taxi sir???

Våknet opp to timer før avgang med BA. AB-taxi fikk meg opp der på snaue timen. Heldig med høstferie.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sir Richard Branson i Oslo LN-OSS Flyforum 11 30-04-2010 14:29
Sir Richard vil ha bmi CK Flyforum 20 13-01-2009 14:48
Sir Richard Show i Chicago Tommy777 Flyforum 3 30-08-2007 08:32
Sir Cliff! salmon-air Flyforum 5 15-03-2007 01:15
Sir Richard rir igjen.... CK Flyforum 0 04-04-2005 08:54


All times are GMT +2. The time now is 11:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.