Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2020, 16:17   #1
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Sverige AirGotland - status og nyheter

Lokale krefter på Gotland er godt i gang med planleggingen av «Nya» Gotlandsflyg.
Ser forøvrig at de etter Air Leaps annonsering, ikke hadde hastverk i å komme i gang, men så for seg juli måned for mulig oppstart.
Quote:
Gotlandsprofilen Pigge Werkelin försöker starta en flyglinje mellan Stockholm och Gotland mitt under coronapandemin.

– Med lite motvind är det lättare att lyfta, säger han till SvD.
https://www.svd.se/pigge-werkelin-vi...-mitt-i-krisen

Quote:
- Vi arbetar långsiktigt. Den gotländska flygmarknaden måste säkerställas och det finns definitivt en marknad för ett nytt flygbolag, säger Michael Juniwik till Flygtorget.
Bristen på tillgänglighet och kommunikationer mellan Gotland och fastlandet är ständigt närvarande på ön och särskilt idag. Den tidigare flygtrafiken med BRA till Bromma såväl som till Malmö och SAS till Arlanda, är idag utbytt mot en daglig och upphandlad förbindelse till Arlanda. Men ”Det nya Gotlandsflyget” är inte sprunget ur Coronakrisenn även om den skyndat på arbetet. Faktum är att planerna funnits en längre tid och presenterades första gången för ett och ett halvt år sedan men lades på is. Nu är dock kraften i arbetet betydligt större och drivs av fyra personer som varit med förr: Michael Juniwik, Christer Paulsson, Jens Harrysson och Pigge Werkelin. Förra gången det begav sig, 2001, blev Gotlandsflyg den första byggstenen i Sverigeflyg och sedermera BRA.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13700
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2020, 16:34   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: «Nya» Gotlandsflyg

Det her er vel snakk om nok et svenskt virtuelt flyselskap? Så de kanskje ender opp med å bruke Leap?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 23:32   #3
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: «Nya» Gotlandsflyg

Ser ut som de ser for seg å leie inn fly+crew i starten, men egne fl og AOC m.m over tid.
Og de har etter en navnekonkurranse kommet fram til endelig navn; Air Gotland Express.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2020, 00:44   #4
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Nettside på plass: www.airgotland.se
Quote:
Snart är vi bokningsbara. AirGotland lyfter när skolorna startar!
Flyg Visby⬌Stockholm, Bromma
Ser ut som registrert navn er Air Gotland Express AB, men de blir å markedsføre seg som Air Gotland. Muligens et smart valg, kort og enkelt navn som ¨alle¨ kobler med akkurat fly til Gotland.

Uten at jeg husker/sjekket opp, så må nesten en kunne si at Visby/Gotland har kommet godt ut av Covid-19; SAS til ARN og Norwegian til ARN, Amapola Flyg til BMA, Air Leap til GOT/BMA/ARN og muligens snart MMX, i tillegg kommer Air Gotland. *Ja, med redusert frekvens da selvfølgelig mot tidligere.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 15:05   #5
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Da var avtale med polske SprintAir i boks og bruk av en av deres Saab 340.
https://www.mynewsdesk.com/se/nya-go...edium=referral
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 17:44   #6
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

" Ett av marknadens absolut bästa plan i sin klass."

Hvilke andre fly finnes det i "klassen" til SAAB 340? Som passasjer ombord på denne maskinen stiller jeg meg skeptisk til uttalelsen, da jeg har opplevd bedre komfort (særlig støynivå) i alle andre flytyper jeg har flydd i mitt liv, selv ombord i en gammel C172 og i en twin otter.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 17:53   #7
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
" Ett av marknadens absolut bästa plan i sin klass."

Hvilke andre fly finnes det i "klassen" til SAAB 340? Som passasjer ombord på denne maskinen stiller jeg meg skeptisk til uttalelsen, da jeg har opplevd bedre komfort (særlig støynivå) i alle andre flytyper jeg har flydd i mitt liv, selv ombord i en gammel C172 og i en twin otter.
Hvor mange andre flytyper i samme klasse kan du nevne?
Kan ikke se at det er noe galt med sitatet du trekker frem, de skriver jo også Et av markedets beste, ikke Det beste i markedet.
Skal ikke være uenig med deg om at det var godt med lyd i Saab 340-kabinen, men kan ikke si at det er så mye mindre hos andre flytyper av samme størrelse og kapasitet.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 20:24   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Jeg etterspør selv hvilke andre flytyper i samme klasse som finnes, hvorfor spør du da meg om jeg kan nevne noen? Forvirrende spørsmål fra din side Det er jo nettopp fordi de skriver "ett av" at jeg lurer på hvem de andre i klassen er, slik at man kanskje forstår hvorfor vedkommende ytrer denne påstanden.

Min personlige mening er at det framstår som et merkelig og selvmotsigende "salgsargument", da undertegnede som passasjer ombord i flyet aldri har opplevd verre skrangling, lydnivå, dårlig beinplass, for ikke å snakke om å klatre inn i flyet med stige omtrent, på noen annen flytype. Og jeg har flydd Dash 8-100,-200,-300, Twin Otter, Dornier 228(NG vel og merke) og BN-2 Islander. Alle i rutetrafikk. Så vel som ATP, SAAB 2000 og Dash 8-Q400. Man kan jo velge og vrake litt i hvem som hører til i klassen, fryktelig mange flere små propellfly som fjerter rundt i Europa kommer jeg ikke på, med unntak av diverse Airvans og det der tsjekkiske (?) tomotors flyet. Uansett hvem - alle opplevdes som bedre enn SAAB 340.

Men liker prosjektet og Gotland godt, bare synd at valget av flytype gjør at jeg definitivt heller setter meg på ferga eller bruker et annet flyselskap.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 20:41   #9
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
" Ett av marknadens absolut bästa plan i sin klass."

Hvilke andre fly finnes det i "klassen" til SAAB 340? Som passasjer ombord på denne maskinen stiller jeg meg skeptisk til uttalelsen, da jeg har opplevd bedre komfort (særlig støynivå) i alle andre flytyper jeg har flydd i mitt liv, selv ombord i en gammel C172 og i en twin otter.
Hvorfor skal støynivået være det høyeste kriteriet for at kategorisere en flytype som ett av de beste i sin klasse? Det er da mange andre faktorer som kan spille inn. Kostnadsnivå per flytime, operasjonell pålitelighet, kapabilitet i ulike forhold rundt omkring. (flyplasser, last og loss og krav til utstyr etc.)

Selv om ørekomforten ikke er best i klassen, så er det som driftsoperatør kanskje andre forhold som har høyere betydning.

Av andre i samme klasse (rundt 30 seter turbo-prop) så har vi blant annet disse:
Embraer 120
Yak-40
Dornier 328
Jetstream 41
__________________
Med forbehold om trykkfeil

Last edited by Northrider; 17-07-2020 at 20:48.
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 20:49   #10
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Hvorfor skal støynivået være det høyeste kriteriet for at kategorisere en flytype som ett av de beste i sin klasse? Det er da mange andre faktorer som kan spille inn. Kostnadsnivå per flytime, operasjonell pålitelighet, kapabilitet i ulike forhold rundt omkring. (flyplasser, last og loss og krav til utstyr etc.)

Selv om ørekomforten ikke er best i klassen, så er det som driftsoperatør kanskje andre forhold som har høyere betydning.

Du kan selvfølgelig ha helt rett i det. Jeg tolket det utelukkende fra et passasjer-synspunkt, da jeg er/var interessert i prosjektet som reisende og eventuell passasjer.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2020, 20:51   #11
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Jeg ser den. Jeg er usikker på om det er noen produsenter for fly under 50 seter som har noen form for støyreduksjonsteknologi? Eneste jeg vet om er Dash 8-serien med sin Quiet-variant. Dette er vel mikrofoner/høytalere montert rundt i kabinen som skal kansellere et bestemt sett frekvenser.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2020, 17:49   #12
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Det begynner å nærme seg, avtale med danske FlexFlight og deres billettsystem WorldTicket er i boks. Samme som blant annet Air Leap og Amapola Flyg benytter.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2020, 22:16   #13
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Ser vi her et Dansk foorsøk på å kopiere Tyske Flixbus, men nå i lufta ?

Markedsføringsselskapet, uten eget materiell, men har et stort nettverk basert på miindre regionale selskaper.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flixbus
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2020, 12:51   #14
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 131
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Ser vi her et Dansk foorsøk på å kopiere Tyske Flixbus, men nå i lufta ?

Markedsføringsselskapet, uten eget materiell, men har et stort nettverk basert på miindre regionale selskaper.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flixbus
Nej. Først og fremmest er Flexflight ældre end Flixbus. Derudover har Flexflight deres egen flåde, der indeholder 6 fly. 1 Challenger 604, 1 Citation CJ2+, 1 Citation Bravo, 1 Citation Sovereign, 1 Gulfstream G200 og 1 Learjet 45
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2020, 13:23   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Er ikke FlexFlight mer en tilbyder av enkelte infrastruktur elementer som trengs for å drive kommersiell luftfart, av typen billettsystem etc?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2020, 22:52   #16
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 131
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke FlexFlight mer en tilbyder av enkelte infrastruktur elementer som trengs for å drive kommersiell luftfart, av typen billettsystem etc?
De er en blanding af mange ting. De er et flyselskab der driver private jet charter. Så tilbyder de også "Aircraft Management", altså at de tager alle risici, såsom vedligehold, slots, crew etc., ved at operere privatfly på vegne af andre.
Til sidst tilbyder de det du beskriver, altså billetsystem etc. til kommercielle flyselskaber
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2020, 17:22   #17
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Slik ser AirGotland sitt ruteprogram* fra 13. august ut. (Forbehold om ev. små tall/skriveleif.)
Flyvningene blir operert av SprintAir med deres Saab 340, og flynummer og crew, men forsto det slik at de prøver å/har rekruttert lokalt crew til å operere disse flyvningene til og fra Gotland. Flytid ligger på 35min, kun en fredags-avgang fra Visby som er på 30min.

Billetter og mer slippes i morgen skriver AirGotland på Facebook, ser ut til å bli noen skikkelig fine kampanjebilletter som ligger ut.

Quote:
Visby – Bromma – Visby (13AUG20 - 14AUG20)
SRN601 VBY0900 – 0935BMA SF3 45
SRN603 VBY1750 – 1825BMA SF3 45

SRN602 BMA1005 – 1040VBY SF3 45
SRN604 BMA1900 – 1935VBY SF3 45
Quote:
Visby – Bromma – Visby eff 15AUG20
SRN626 VBY0645 – 0720BMA SF3 1
SRN628 VBY0730 – 0805BMA SF3 234
SRN614 VBY0800 – 0835BMA SF3 5
SRN624 VBY0835 – 0910BMA SF3 1
SRN640 VBY1000 – 1035BMA SF3 6
SRN610 VBY1600 – 1635BMA SF3 47
SRN626 VBY1615 – 1650BMA SF3 123
SRN607 VBY1650 – 1720BMA SF3 5
SRN603 VBY1750 – 1825BMA SF3 4

SRN623 BMA0740 – 0815VBY SF3 1
SRN629 BMA0825 – 0900VBY SF3 234
SRN615 BMA0900 – 0935VBY SF3 5
SRN641 BMA1105 – 1140VBY SF3 6
SRN625 BMA1300 – 1335VBY SF3 1
SRN611 BMA1655 – 1730VBY SF3 4
SRN627 BMA1720 – 1755VBY SF3 1237
SRN608 BMA1745 – 1820VBY SF3 5
SRN613 BMA1845 – 1920VBY SF3 4
Nye rutetider fra midten av september igjen ... men dette kan sikkert endre seg.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2020, 21:29   #18
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Air Gotland Express - status og nyheter

Da var selskapet igang.
To bilder som AirGotland delte via Facebook i dag.
Quote:

Foto: AirGotland

Foto: AirGotland
AirGotland tilbyr gratis billett, hvis du ¨løser inn¨ BRA-billett og kjøper verdikupong på 899SEK hos AirGotland for fremtidig reise.
Quote:
Men det stoppar inte där; Air Gotland erbjuder resenärer med bokade BRA-flygbiljetter att lösa in dessa mot en ”gratis” biljett. Villkoret är dock att resenären samtidigt köper ett värdebevis för 899 kronor som kan användas till ytterligare en resa. BRA befinner sig sedan den 6 april i en företagskonstruktion.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13831

Quote:

Foto: Visby Airport (Facebook)
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2020, 08:01   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Air Gotland Express - status og nyheter

Quote:
Men det stoppar inte där.....
Nå fikk jeg flash back til gode gamle TV Shop på 90-tallet....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2020, 15:39   #20
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: AirGotland - status og nyheter

Quote:
AirGotland och Air Leap i ett samarbete för Gotlands bästa
Inrikesflyget generellt och Visby Flygplats i synnerhet upplevde en snabb återhämtning av flygtrafiken från tidig höst och fram till november. Januari och februari är normalt sätt svaga månader och prognosen ser ut att bli än mycket sämre.

-Vi hade bokstavligen talat en flygande start och upplevde en efterfrågan vi inte ens vågat drömma om fram till den 28 oktober. Vi utökade turlistan flera gånger på två månader och gotlänningarna hade en mycket tät turlista till Bromma tack vare oss och Air Leap under några månader i höst. Sen har antalet bokningar minskat varje vecka och i den här takten ser det nattsvart ut i januari och februari, säger AirGotlands VD Tiina Mykkänen

Parterna inledde i höstas samtal om ett aktivt samarbete. Syftet med samarbetet är ett win-win-win; att båda flygbolagen finns kvar på marknaden när flygandet återigen tar fart och för att gotlänningarna inte ska hamna i en situation som rådde under våren med få avgångar till höga priser. Därför kommer AirGotland att flyga sina passagerare på Air Leaps flygavgångar under årets två första månader. Detta är ett första steg i vad som kan bli ett långsiktigt samarbete framöver.

-Våra medarbetare kommer att utgå från kontoret på Visby Flygplats och finnas tillgängliga för våra kunder, tills vi själva flyger igen med ny operatör framåt mars. Våra företagskunder med förköpta biljetter kommer att få bokningshjälp på Air Leaps avgångar via oss, fortsätter Tiina Mykkänen.

Att två konkurrerande verksamheter på detta sätt krokar arm för att säkra flygkommunikationerna för gotlänningarna är unikt och värdefullt.

-Vi är idag mycket glada och stolta över förtroendet vi fått av AirGotland. Nu har vi glädjen att få välkomna också AirGotlands passagerare ombord. Air Leap kommer att fortsätta serva Gotland med en högkvalitativ och säker flygprodukt till attraktiva biljettpriser. Som ett led i detta utökar vi tidtabellen med en rundtur på lördagar, säger Jon Melkersson, VD på Air Leap.

Linjen Visby-Bromma kommer att fortsatt trafikeras av Air Leaps ATR 72 med kapacitet för 72 passagerare.
AirGotland: https://www.mynewsdesk.com/se/airgot...baesta-3058418

Air Leap: https://www.mynewsdesk.com/se/air-le...arbete-3058084
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	4BFD02CA-DAC0-4908-9BDC-071D4A049112.jpeg
Views:	126
Size:	101.3 KB
ID:	49617   Click image for larger version

Name:	7C346432-D83A-4BD5-ADB8-0371C2534ABD.jpeg
Views:	123
Size:	95.1 KB
ID:	49618  
Trdfly is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter Someone Flyforum 195 28-10-2023 23:23
Virgin Connect - nyheter og status Someone Flyforum 8 27-04-2020 19:58
2 SAS nyheter safir Samlerhjørnet 6 01-07-2014 15:38
Nyheter i 2005 MartinL Flyforum 28 20-01-2005 21:33


All times are GMT +2. The time now is 01:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.