Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2014, 18:58   #21
veos
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 148
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

To gode opplevelser i Trondheim denne uken hvor Diamant, Gull og Plus-kunder ble boardet før resten. Jeg var blant de siste som gikk om bord via Prioritert Boarding og det tok kanskje 3-4 minutter før neste mann kom ombord.

Det sto forresten skilt om Prioritert Boarding ved gaten også
veos is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 19:07   #22
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Alltid godt med et unntak som bekrefter regelen. Samme regla ble lest opp av SAS i dag på trd på Alicante flight'n. Umiddelbart etterpå slapp helvete løs og alle gikk i vifteform mot gate. Og uansett plass/status ble de boardet..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2014, 12:15   #23
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 11:53   #24
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,062
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.
BGO - OSL avg. 07:00:
Det blir opplyst at Plus + EBG/EBD skal bruke en side av skranken. Hjalp lite da 70% av passasjerene var EBG eller Plus-passasjerer. Plutselig var det den vanlige køen som var kjappest.

OSL - CPH avg. 18:05:
De startet med å ønske EBG/Plus ombord. 100% full A321 hvor 19 rader var Plus. Ja, dere kan tenke dere hvordan det gikk. Nesten alle med gullkort brukte Smart Pass/EB-kortet som billett, og ingen av delene fungerte i gaten.
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 13:42   #25
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Tre skilt med boarding group 1-2-3 og det nummeret på BP.. Ville dette funke I Norge ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 15:10   #26
KLM 1200
EuroBonus Gold
 
KLM 1200's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
SAS Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Her er hvertfall skiltet fra BGO, så ikke ett på SVG enda. Men det kommer nok.. Skiltet ble heller ikke brukt under boarding! Så det ble masse kø.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	424
Size:	44.8 KB
ID:	36960  
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold!
*SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus
*SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 15:44   #27
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Dette skiltet slengte de på disken på OSL I går også. Har hatt det på de 4-6 siste flightene derfra, samt info på høytaler. Syns det har fungert fint jeg
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 18:03   #28
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til
Noen ganger føler jeg at man kunne ha undertittel i Norge

Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 18:21   #29
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene.

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak. Samtidig står enkelte å snakker høylytt (med vilje) om hvor dumme alle de rundt er fordi at de presser. Eller de lange køene som dannes forran boardingskranken lenge før boarding faktisk skal starte, og knuffingen som starter i den ringen som ofte danner seg når boarding starter.

Men for all del, det er ikke bare enkelte (mange) charterreisende som er uoppdragene:
Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 18:33   #30
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled View Post
I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene.

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak.
Det er ikke bare nordmenn. Selv disiplinerte tyskere gjør det samme. Og prøv en ankomsthall i India....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 19:08   #31
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 19:32   #32
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Heisann!

Skal følge spent med i et hektisk reiseprogram med SAS de neste ukene hvordan de løser boardingen på forskjellige måter fra land til land, og by til by.

Kanskje noen finner "nøkkelen"? Følg med..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 21:09   #33
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.
Det er alltid mange som tar seg til rette. Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.
Og det er ikke bare et SAS-problem, kaoset er like stort når Swiss flyr til Oslo eller UA flyr fra EWR til Oslo. Nordmenn har panikk for at andre kommer ombord først, eller at man selv blir satt til side og må ombord "etter alle andre".
Jeg har gitt opp å bruke priority boarding i, til og fra Norge, det er mye mindre stress å bare vente til slutt.

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 21:56   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post

Kanskje noen finner "nøkkelen"? Følg med..

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.

Sonesyetemene som praktiseres her borte fungerer utmerket, og håndheves nådeløst. Snikere møter også liten sympati blant medpassasjerene. Gjengslagsmål i de mørkere gateområder er dagligdags.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:00   #35
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.
Jeg vet en del tenker slik, og det virker som noen tror at man fyller flyet til det er fullt og etter det så kommer man ikke med.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur.
I en ideel verden kanskje, men hver gang vi kjører en "drive" på slike ting som f.eks. håndbagasje og andre ting, så går kundetilfredsheten merkbart ned og bookingtallene følger etter. Men det er også forskjell fra skandinavia og f.eks. tyskere. Det gjør også en utrolig dårlig stemning under ombordstigning, og man må regne med et par minutters krangling med passasjerer som føler de har en eller annen gudegitt rett til å gå først.Det skyldes nok også at på de typiske avgangene til SAS hvor man har glede av prioritert boarding, så har 50-75% EBG eller høyere, eller reiser i Plus (noen ganger er det opp til nesten hele flyet og dermed helt meningsløst) - og dermed er det en del som føler seg bokstavelig talt forbigått.

Et annet problem er som jeg har nevnt mange ganger før, det at SAS ikke har noe system som gjør det enkelt for oss i utgangen til å se status eller klasse på de som reiser. Folk som pendler reiser med kort som ofte er TP eller Eurocard med TP, eller annet betalingskort. Hadde det blitt krav for et papirboardingkort el. så hadde det gjort det mer realistisk å håndheve prioritert boarding, da ville også passasjerne visst når deres tur var - du vil bli overrasket hvor mange som ikke vet om de er Plus eller Go (det skyldes mest at pendlere har veldig varierte bookinger), de fleste vet stort sett at de er Gull (og noen (ganske mange) vet at de har vært Gull - men de vifter med utgått Gull-kort). I dag så må vi bare anta, for det å sjekke passasjerene om de har rett til prioritering tar lengre tid enn å boarde passasjeren.

SAS kunne nok innført prioritert boarding kun for EBG++ og ikke Plus-passasjerer, men der er vi ikke i dag - og det spørs om det er noe SAS kommer til å ønske. Det ville gjort det lettere, alternativet kunne vært tredelt boarding hvor kun EBP/EBD fikk gå først eller ha en prioritering og deretter Plus/EBG - men fortsatt så gjelder de andre problemene over.

En positiv endring som jeg har merket likevel, er at bevisstheten rundt konseptet prioritert ombordstigning har økt, og at det kan hjelpe på gjennomføringen. Kollegaer snakker sammen og forteller om dette og da skjønner kanskje andre også tegninga. Så fortell gjerne om dette til andre nordmenn. Holdningsskapende arbeid, som det så fint heter - selv om det ofte er en klisje, så er faktisk det som fungerer.

Fordelen med det automatiske oppropssystemet er også at gatepersonellet ikke trenger å bruke halve tiden som er allokert til ombordsstigning til å gjennomføre oppropene, men kan faktisk bruke tiden til å holde "orden i rekkene" innenfor tidspersepektivet før det blir forsinkelse. Det hjelper siden f.eks. SAS ikke ønsker flere enn en person i utgangen på Europa-flyene, og da blir det veldig mye på den ene personen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:16   #36
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT )
Dash is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:32   #37
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
(fortsatt optimist med tanke på SAS-IT )
"SAS-IT" fikk det til med PACS, men i franskemennene i Nice med Altea - nope, ikke for øyeblikket (og dermed blir dette ikke innført de første to årene i beste fall). Det ble derimot lite brukt, siden det i praksis stoppet bruk av "turnstilene" - siden den ene passasjeren stod i fem minutter og prøvde å trekke kortet om igjen eller sperret køen til han fikk hjelp til å komme gjennom. Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:45   #38
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.
Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:47   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT )
Dette vil jo også trolig forsinke boardingprosessen, sammen med mange andre velmente forslag, som igjen bidrar til økte kostnader
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 23:04   #40
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.

Ja, på OSL finner du de på 45, 35-37 og 19 om jeg husker riktig. De fungerer stort sett bra nå, men vi skal offisielt ikke bruke de før de støtter hele "SAS-produktet" og er stabilt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? LN-KGL Flyhistorisk forum 32 02-01-2020 19:56
Sjølvbetjent boarding hos Avinor roger Flyforum 22 28-05-2014 22:51
Hvordan er det å jobbe i kabinen hos Danish Air Transport? Ek_Osl Flyforum 6 06-06-2011 09:41
Priority Boarding hos SAS JoeW Flyforum 12 25-04-2009 10:57
Boarding hos Norwegian....tregt Hurum Flyforum 31 11-11-2006 00:53


All times are GMT +2. The time now is 22:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.