Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2014, 15:41   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
CPH har et rutetilbud som er langt over hva det skal tilsi med tanke på markedsgrunnlaget noe de selv er skrekkelig klar over:

Det er jo endel andre store flyplasser man kan si det samme om
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2014, 15:50   #22
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo endel andre store flyplasser man kan si det samme om
Det stemmer, og det er på bekostning av andre flyplasser som har et rutetilbud som ikke står i sammenheng med markedsgrunnlaget. Men det kommer sjelden frem i diskusjonene her inne. De bærer det stort sett preg av at de fleste nye ruter til CPH kommer pga markedsgrunnlaget og CPH sitt catchment area.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2014, 16:05   #23
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Debatten har heldig vis dratt i riktig retning og det finnes nå så mye gjennom debatert stoff og artikler som viser sammenhengen rundt dette tema. Spesielt makt balansen mellem de tre hovedflyplasser i form av politikk, allokerte markedsmidler og management. Fra å være et forum med "hadde det vært et marked ville de allerede fløyet dit", har nå debatten heldig vis begynt å inkludere de bakenforliggende utfordringene.

Vi kan jo le litt i dag over de som med argument for sin egen innsikt og erfaring i og fra bransjen, nærmest spyttet på de som så potensialet i flere ruter fra Skandinaviske flyplasser. Jeg husker spesielt Bangkok fra OSL, hvor de samne dro frem at om Thai hadde hatt 330-200 så kunne de kanskje fylle 2 ukentlige i vintersesongen, men at noe annet var fullstendig utelukket på grunn av for store maskiner. Nå 5-6 år etter disse kontante nedhøvlingene av forsøk på å belyse rutemulughetene, flyr Thai daglig med en av verdens største maskiner samtidig som direkte tilbudet generelt er betydelig oppgradert.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:05   #24
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Swedavia sier til Flygtorget at Air India skal om relativt kort tid beslutte om det blir ruteåpning til ARN. Da er de nok i tøff konkurranse med CPH som har jaktet på de i lang tid uten hell.

Når det er sagt trodde jeg AI var i så dype økonomiske problemer at de utelukkende snakket om nedleggelser men det er kanskje ikke tilfelle.

Quote:
– De har tagit fart nu, vi har fått god respons och vi räknar med ett besked i närtid, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10965
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:13   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Nå gjelder verken normale økonomiske prinsipper eller sunn fornuft for Air India, så man kan aldri vite
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:25   #26
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Merkelig , men har lyst å prøve dem i C en dag med bonusppoeng.Til India hvis jeg slipper ambassaden i Oslo ellers videre.

Faktisk har hatt en superkort tur med dem i 1971 LHR LBG ( ja du leste rett LBG ) med menu og gromlydfly 707-300 no fan...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:30   #27
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Nå er vel den eneste sunne fornuft for Air India nettopp Arlanda!
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:51   #28
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Er det snakk om en mellomlanding i ARN/CPH og så videre vestover?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 18:59   #29
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Angry Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Merkelig , men har lyst å prøve dem i C en dag med bonusppoeng.Til India hvis jeg slipper ambassaden i Oslo ellers videre.

Faktisk har hatt en superkort tur med dem i 1971 LHR LBG ( ja du leste rett LBG ) med menu og gromlydfly 707-300 no fan...
Jeg har flydd Air India i Y noen ganger (BOM-CCU, BBI-BOM, BOM-BKK), og det er ikke stort å trakte etter... Kaotisk innsjekk, møkkete fly, husker ikke om vi fikk mat, spiste hvertfall ingenting. Og flere av medpassasjerene var av typen du helst ikke ønker å reise sammen med. Havnet i kraftig munnhuggeri med en medpassasjer som etter å ha hentet ned håndbagasjen lenge før flyet var ved gate, albuet seg fremover i flyet og kjeftet og bar seg. Men akkurat det var jo ikke Air India sin feil...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 19:57   #30
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rygte: Air India til CPH

He, he..Forstår godt, har lest mye om dette, men er villig å riske en vei i C i 777, men ikke bestemt. Indisk mat frister . Eneste jeg spiser på UA er indisk vegetarian som de oftest har. Er ikke vegetarian men liker ikke gummikylling alle har.

Hadde det vært min favoritt juicy KFC

Last edited by SQ 777; 27-04-2015 at 20:00.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 20:24   #31
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Rygte: Air India til CPH

SAS prøvde jo dette i 2008 og det må da ha vært den mest fatale long haul satsningen deres noensinne. Har det skjedd noe dramatisk som gjør at Air India skulle kunne klare dette nå?

Utover at de har både EK og QR og sloss med direkte fra alle hovedstedene (hvilket neppe hjelper)

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
He, he..Forstår godt, har lest mye om dette, men er villig å riske en vei i C i 777, men ikke bestemt. Indisk mat frister . Eneste jeg spiser på UA er indisk vegetarian som de oftest har. Er ikke vegetarian men liker ikke gummikylling alle har.

Hadde det vært min favoritt juicy KFC
Du er sprø. I gode gamle dager gledet jeg meg sjelden til å fly langt. Og på vei hjem fra Chicago stod alltid Air India balja like ved siden av SAS. Jeg husker at uansett hvor lite lyst jeg hadde til å sitte i fakirklasse over til Oslo, så fikk jeg en kriblende og smått hysterisk følelse av å tenke på at jeg IKKE skulle i Air India maskinen. Det reddet meg, på mange måter.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 20:37   #32
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rygte: Air India til CPH

He, he Fnate ... Tror vi kunne ha det topp sammen i en toseter i C med curry rett nr. 1., 2, 3 og slukke den brennende heten med chapisflaske nr.1, 2, 3 opptil 5

I tillegg er indiske jenter med sari det vakreste som finnnes.. Jeg vet fra mit rot i KL for vel 30 år siden.

Last edited by SQ 777; 27-04-2015 at 20:40.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 20:40   #33
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Nå er vel den eneste sunne fornuft for Air India nettopp Arlanda!
I såfall er CPH bankers.

Jeg hadde en del med dem å gjøre i min forrige jobb. Mange flinke folk, men det stopper helt opp så fort de får 'Manager' i tittelen sin. Det er som å skru på en bryter i ryggen deres ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 22:03   #34
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
He, he Fnate ... Tror vi kunne ha det topp sammen i en toseter i C med curry rett nr. 1., 2, 3 og slukke den brennende heten med chapisflaske nr.1, 2, 3 opptil 5

I tillegg er indiske jenter med sari det vakreste som finnnes.. Jeg vet fra mit rot i KL for vel 30 år siden.
He he. Jo, kanskje vi skulle prøve en tur sammen.

Er enig med deg i Indiske jenter. Men erfaringsmessig vil jeg legge til Japanske, Hong Kong Streetmix-jenter, Norske, Amerikanske, Polynesiske (frem til de eksploderer), Russiske, Polske, Svenske, Spanske, Italienske, Nederlandske, Finske, Kenyanske, Sør Afrikanske, Arabiske, Malayer, Thai'er, Canadiske, New Zealandske, Brasilianske og Islandske også er de fineste som finnes.

Men så har jo ikke jeg vært så mange plasser.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 10:19   #35
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 353
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Der er trådt nye visumregler i kraft for Indien, som giver mulighed for e-Tourist-Visa (a la Australien).

Desværre er hverken Sverige eller Danmark omfattet af disse nye regler endnu. Norge er omfattet. Jeg har fulgt udviklingen lidt, og den indiske minister som er ansvarlig for turisme har bl.a. som mål at få flere skandinaviske turister til Indien. Sverige og Polen kommer med i denne ordning fra Juni 2015, men ikke Danmark som nok skyldes diplomatisk trøbbel pga udleveringssagen med Niels Holck.

https://indianvisaonline.gov.in/visa/tvoa.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_po...y_of_India.png

Det kræver dog ikke visum at flyve beyond India, men en egentlig succes får AI vel ikke før hele skandinavien (samt feed derfra) får bedre visumadgang til Indien.

Tror egentlig mest på succes fra Arlanda. Det ville give mest mening på nuværende tidspunkt.

Last edited by EBGflyer; 28-04-2015 at 10:24.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 11:26   #36
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Takk for den ... Husker første gang jeg var I India, 1986, på Jorda Rundt. Bennett Lillestrøm sa at det ikke var nødvendig med visa noe noen av plassene vi skulle. ( med en kompis ).

Australia fikk vi visa on arrival inntil avreisedag kl 13.45 to dager etter.
I India var jeg alene, og de løste det ved å konfiskere passet til avreisedag og fikk det tilbake på flyplassen..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 11:37   #37
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I såfall er CPH bankers.
Sverige fremstår som det eneste alternativet for mulig suksess, basert på forutsetninger innen handel og turisme mellom de to landene. I rapporter og artikler tilgjengelig er det helt tydelig at dette relateres primært til og aktiviteter rundt Mälardalen. Jeg tror mange her også har lett for å glemme at ARN, i motsetning til CPH har klart å bygge lokalt trafikkgrunnlag uten nevneverdig transfer for 4 store STAR selskaper med Thai, United, Air China og Ethiopian.
Et unikum i Skandinavisk sammenheng og viser tydelig at Sverige er det eneste landet i Skandinavia som klarer å bære direkteruter uten å måtte støtte seg på transfer trafikk.

Sverige har også en kraftig økning av innkommende turisme fra India hvor Stockholm og Sverige har en helt annen branding enn resten av Skandinavia.



1. Det er kaldt diplomatisk vær mellom Danmark og India. Statlige selskap sin ekspansjon inn til nye markeder er ofte et politisk signal om utvidet samarbeid og anerkjennelse av handel og bilaterale forbindelser.

2. Tidligere forsøk på å gjøre denne ruta levedyktig fra CPH har ikke lykkes. Da SAS forsøkte å operere ruten, lå snittet på 60% load meg svært begrenset frekvens i følge tall fra trafikstyrelsen.dk. Halvparten var direkte transfer. dette var før EK og QR kom inn på markedet fra CPH.

3. Sverige har den største indiske befolkningen i Skandinavia med ca 23.000 personer (første og andregenerasjons innvandrere)
Norge 12.000 personer
Danmark 8.000 personer

(Kilde: Wikipedia og de respektive lands Indiske ambassader)

4. Total handel import/eksport mellom de Nordiske landene og India
(siste sammenlignbare tall er for 2012)

Finland 2050m USD
Sverige 1992m USD
Norge 843m USD
Danmark 619m USD

https://docs.google.com/spreadsheet/...=sharing#gid=0


5. Antallet registrerte Skandinaviske foretak i India (eks joint ventures)
Sverige 155
Danmark ca 100 (vanskelig å finne eksakte tall)
Norge 90
Kilder; Ambassader og Innovasjon Norge.

Verdt å merke seg fra den indiske ambasadens svenske nettsider;
Quote:
“About 40 Indian IT companies have opened representative offices in Sweden. Indian Pharma and Biotech companies are also present. Aditya Birla Group, Wipro and Bharat Forge are among the other major Indian investors in Sweden. According to rough estimates the cumulative Indian investment in Sweden is currently in the range of US$ 500-600 million”
Den svenske ambassaden;
Quote:
Handeln mellan Sverige och Indien har ökat markant under senare år och ett stadigt växande antal svenska företag har etablerat sig i Indien. År 2014 var antalet ca 155, vilka tillsammans direkt sysselsätter 143 000 personer i Indien och indirekt, via underleverantörer, ytterligare ungefär 600 000. Fler och fler kapitalstarka indiska företag gör också investeringar i Sverige, framför allt inom IT-sektorn. Totalt finns ett sjuttiotal indiska företag i Sverige idag.

Antall Indiske gjestedøgn i Skandinavia 2013

Sverige: 127.451 +18%
Norge: (finnes ikke korrekt data, men enkelte kilder mener 55.000)
Danmark: 57.000

Sverige har forøvrig en stor statlig kampanje gående mot nettopp India for å stimulere til innkommende turisme.

Antall Svenske turister til India er like stort som Norge og Danmark til sammen. (kilde: Indiske og Skandinaviske Ambassade sider)
Finland har forøvrig også betydelig turiststrøm til India.

Samtidig vil det for CPH sies å være strategisk og markedsmessig problematisk når Ethiopian og eventuelt Air India som store STAR selskaper sammen med United, ikke velger å fly fra København, men heller fra de sekundere flyplassene i Skandinavia. Med tanke på hvilke betydelige ressurser som er blitt lagt i å forsøke å påvirke Ethiopians beslutning om OSL, vil jeg nok tro at innsatsen mot Air India er tilsvarende intens.

Last edited by Cockpitview; 28-04-2015 at 11:47.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 14:05   #38
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Når det gjelder passasjeranalysen (hvor folk er og skal) så vil jeg nesten tro det er vanskeligere å finne ut hvilke flyplass i India som er best. Som nevnt er det en rekke bedrifter i India som har hovedkontor i Skandinavia. Men disse er jo spredt godt rundtom i India.

Sett fra et businessperspektiv er Delhi langt fra kysten, svært forurenset, kjedelig sentrum hva underholdning angår og evigvarende trafikkø. For turister så er det bare noen timer til Agra og Taj Mahal. Og det er sikkert noen fine golfklubber i nabolaget også.
Men om Skandinavingene stort sett skal til Delhi, Mumbai, Chennai, Pune eller Goa er jo spørsmålet.

På spørsmålet om Skandinavingene er villig til å fly i fakirklasse med AI (er ikke så mange C-seter i en AI 787 f.eks.) og spise guffen mat med kjip drikke (å bare ha Ballantines om bord er jo det samme som å ikke ha whisky om bord – selv om det ikke koster ekstra om en har lyst på et glass) når en skal på ferietur så er svaret enkelt. Er det billig nok blir setene solgt. Alle markedsundersøkelser viser at når Ola Nordmann skal på ferietur og blir spurt hva som er viktig så er det pris.
For turister i motsatt retning så er nok Skandinavia for dyrt for det store flertall av indere. Tenker da ikke på flybilletten, men hotell, mat, strikkegenser, vikinghjelm med horn og lykketroll. Men middelklassen vokser jo i India også så om 0,4% av 1,2mrd indere har lyst å reise til Norge så blir det jo 4,8 mill årlige reisende.

Men nå tror vi vel ikke at AI lanserer nye ruter uten å ha gjort en skikkelig business case?

Etter en tur-retur reise med AI i Y (BKK-DEL-BKK) om bord i 787 er vel det beste jeg kan si om det selskapet at EB-pointsene kom veldig fort på konto.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 14:15   #39
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Alle markedsundersøkelser viser at når Ola Nordmann skal på ferietur og blir spurt hva som er viktig så er det pris.
Jeg kan ikke si jeg er enige med deg når det gjelder akkurat dette. Det siste året har det stått flere artikler i pressen der turoperatørene i Norge har sagt at eco extra setene er de som selges først.

Quote:
Alle charterselskapene som selger langdistansereiser melder at de oppgraderte flysetene selges først - så alt tyder på at det blir rift om komfortsetene om bord på Finnairs fly også.

- På langdistanseflygninger spiller god plass og komfort en avgjørende rolle. Vi er glade for at vi kan gi Apollos gjester en god start på ferien, sier Eija Joro, direktør for ferie og fritidsmarkedet i Finnair.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Fl...r-7454188.html

http://www.vg.no/forbruker/reise/gjo...ig/a/23372468/

Last edited by SQ321; 28-04-2015 at 14:24.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 14:41   #40
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Rygte: Air India til CPH

Ah, har ikke fått med meg de artiklene.

Men tror nok likevel at min påstand er riktig for det store flertallet, selv om "flere" nå tydeligvis velger eco+ og biz. Finner dog ikke noen referanse til å underbygge det akkurat nå.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transavia med nye ruter til ARN - MUC og EIN Someone Flyforum 2 01-10-2016 12:48
SunExpress med ruter til CPH og ARN Someone Flyforum 2 21-02-2015 00:34
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet? PP Flyforum 52 10-04-2011 02:42
Air India landet i ARN nå? ohegge Flyforum 2 08-11-2010 02:48
Air Asia til ARN eller CPH? amatør Flyforum 14 04-11-2009 12:53


All times are GMT +2. The time now is 14:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.