Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2020, 23:43   #81
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Takk. Jeg har lest der, men ønsker ikke re-booke. Spørsmålet er om det anses som en kansellering (som gir full refund) dersom man blir flyttet over til LH eller UA og/eller nedgradert?
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2020, 23:59   #82
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Takk. Jeg har lest der, men ønsker ikke re-booke. Spørsmålet er om det anses som en kansellering (som gir full refund) dersom man blir flyttet over til LH eller UA og/eller nedgradert?

Ut fra EU-reglene kan det se ut som du har krav på refusjon dersom flighten blir kansellert. swiss skriver på sine sider:


Quote:
10.2.1 If we cancel a flight, fail to operate a flight reasonably according to schedule, fail to land at your final or Stopover destination or cause you to miss an onward flight for which you hold a confirmed reservation, we will award you a refund.
https://www.swiss.com/ca/EN/terms-co...age/article-10
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2020, 00:10   #83
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Takk! Håper du har rett!
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2020, 09:46   #84
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Bestilte F med Swiss på salg til IAD for noen måneder siden for en påsketur, men ser på twitter at ZRH-IAD nå blir utsatt som ny rute hos Swiss. Har jeg rett til å kansellere hele turen dersom jeg blir ombooket til United i C eller Lufthansa F? Vil egentlig helst slippe å reise akkurat nå....
Nå løste jo dette seg selv, ser det ut som...
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2020, 10:05   #85
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Snakket med SAS nå.. De lar meg faktisk ikke avbooke OSL-CPH-IAD 13 mars (SAS Plus) kostnadsfritt nå.. På en måte skjønner jeg dem, men samtidig så kan jeg jo ikke reise (flyet lander noen timer før lockdown.

Returen som var i First (hysj ikke si det til kvinneforum) med Waffe ble avbestilt poeng på plass på et sekund.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 12-03-2020, 10:47   #86
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Skulle ut på tur med Finnair idag, men hensikten med turen forsvant mens jeg satt på Flytoget. Ville gjerne booke om til en senere dato men i serviceskranken på OSL sa de jeg måtte ringe kundeservice og få booket om innen 08:45 (avgang 08:50).

Har sittet i kø et par timer nå og vurderer og heller prøve igjen i kveld/natt, men lurer på om noen vet om hvis jeg kommer frem, vil de nekte å booke om turen ut idag siden reisen er begynnt innen jeg får pratet med de?

Har en følelse av at det blir litt "computer says no" og sikkert regelverket også, men var jo ikke mulig å komme i kontakt med de i tide.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2020, 08:09   #87
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Snakket med SAS nå.. De lar meg faktisk ikke avbooke OSL-CPH-IAD 13 mars (SAS Plus) kostnadsfritt nå.. På en måte skjønner jeg dem, men samtidig så kan jeg jo ikke reise (flyet lander noen timer før lockdown.

Returen som var i First (hysj ikke si det til kvinneforum) med Waffe ble avbestilt poeng på plass på et sekund.
Nå har jeg to timer på meg til å avbestille flighten. Vet det er peanøtter i disse krisedager men de charger 600 euro for to. Er dette riktig når det er uaktuelt og frarådet å reise? Dekker eventuelt reiseforsikringen dette?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2020, 08:45   #88
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Dekker eventuelt reiseforsikringen dette?
Om de dekker vet jeg ikke, men de dekker det i alle fall ikke hvis du ikke avbestiller
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 16:37   #89
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Om de dekker vet jeg ikke, men de dekker det i alle fall ikke hvis du ikke avbestiller
Takker. Avbestilte to timer før avreise og de tok 2x300 euro i gebyr selv om returflighten ble kansellert. Jeg mistet også 67.000 poeng på en oppgradering som slo inn på plusgrade (Jeg vet dette ikke er verdens undergang)

Hva gjør man med USA tur booket i påsken? Sitter man stille i båten og "håper" flyet blir kansellert, eller kansellerer man selv og får igjen fra reiseforsikringen da dette er i lockdown perioden?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 08:26   #90
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Er vel ingen grunn til å kansellere nå, må da være bedre å vente og se.
Du taper jo ingen ting på det.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 12:11   #91
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takker. Avbestilte to timer før avreise og de tok 2x300 euro i gebyr selv om returflighten ble kansellert. Jeg mistet også 67.000 poeng på en oppgradering som slo inn på plusgrade (Jeg vet dette ikke er verdens undergang)

Hva gjør man med USA tur booket i påsken? Sitter man stille i båten og "håper" flyet blir kansellert, eller kansellerer man selv og får igjen fra reiseforsikringen da dette er i lockdown perioden?
HVorvidt reiseforsikringen dekker, avhenger vel av reiserådene til vårt eget Utenriksdepartement. Hvis man reiser til et sted UD har frarådet, dekker ikke reisforsikringen. Hvis man har bestilt reise til et sted UD kommer med råd om ikke å reise, skal forsikringen dekke avbestillingskostnader. Har man kjøpt biletter som ikke er refunderbare skal hele bilettkostnaden erstattes.
I dagens situasjon har jo UD frarådet ALLE utenlandsreiser.
Så i ditt tilfelle skal reiseforsikringen dekke kanselleringsgebyret. Slik har ihvertfall jeg forstått de reisforsikringene jeg har sjekket betingelsene på.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 10:54   #92
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
HVorvidt reiseforsikringen dekker, avhenger vel av reiserådene til vårt eget Utenriksdepartement. Hvis man reiser til et sted UD har frarådet, dekker ikke reisforsikringen. Hvis man har bestilt reise til et sted UD kommer med råd om ikke å reise, skal forsikringen dekke avbestillingskostnader. Har man kjøpt biletter som ikke er refunderbare skal hele bilettkostnaden erstattes.
I dagens situasjon har jo UD frarådet ALLE utenlandsreiser.
Så i ditt tilfelle skal reiseforsikringen dekke kanselleringsgebyret. Slik har ihvertfall jeg forstått de reisforsikringene jeg har sjekket betingelsene på.
Takker.. Den servicen man får nå fra IF/Europeiske reiseforsikringen nå er jo helt utrolig bra. Sendte de en mail på et skjema på hjemmesiden og regnet med at her hører jeg kanskje fra dem om noen uker. De ringte opp etter 7(!!!) minutter og var så proffe at man fikk bakoversveis..

Jeg er svært glad jeg så dette ulmet for noen uker siden og tegnet avtale med IF/Europeiske og tok denne såkalte reisefosikring Pluss. Å forholde seg til den til tider yalla-forsirkingen til Amex of MC nå hvor man må bevise betaling så og så mange prosent osv. er jeg glad jeg slipper.

Har så langt lært tre ting nå under de massive kanselleringene jeg holder på med nå:

* Ha skikkelig reiseforsikring.
* Ikke booke fly gjennom tredjepart (Som jeg desverre har gjort og må forholde meg til Supersaver) - at jeg aldri lærer dette.
* Booke hotel fleksibelt. Avbestilte fire opphold nå og alle var fleksible (noen av dem var også betalt på forskudd som jeg ikke visste og fikk noen uventede penger tilbake)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 12:46   #93
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 13:16   #94
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen


Absolutt, men jeg tror man her må skillemellom tredjepart i form av reisebyrå og tredjepart i form av en bookingside på internett. Det er to vidt forskjellige ting
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 14:15   #95
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Guttungen skulle besøke broren sin i Bellingham i spring break, så jeg booket ham til/fra Vancouver med Air Canada (penger) og Delta (poeng). Måtte jo kansellere, så av AC fikk jeg en godskrivelse som må brukes innen januar, antagelig kun for ham.. Delta skulle ha 200 CAD for å tilbakeføre poengene mine, men da jeg kontaktet dem på Twitter, gjorde de uten avgift.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 20:37   #96
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Ethiopian har sendt melding om flyttet tur og retur med én og to dager og begge fortsatt innen perioden UD har reiseråd mot samtlige land. "We apologize for any inconvenience this might cause you." er alt de sier om endringen.

Børe jeg gjøre noe annet enn bare å vente på fullstendig kansellering ... eller kanskje enda en flytting på flere uker?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2020, 10:36   #97
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen
Spoke too soon. Nå stenges Australia og New Zealand fredag kl 21, så da må man være litt mer kreativ i routingen.

https://www.bloomberg.com/news/artic...tering-country
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 13:01   #98
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen
Reisebyrå er fantastisk, men type Suoersaver osv er som vanlig ultra-yalla. Har holdt på i flere dager å kansellere påsketuren og Singapore Airlines henviser 100% til Supersaver. Supersaver bytter kommunikasjonsstrategi daglig. Først skulle man bruke mail, så sa de Facebook(?) og til slutt kom det på Facbook messenger (etter to dager med beroligelser om at de jobbet med saken)at man skulle ringe dem på et norsk nummer. Det nummeret virker stort sett ikke, og når det virker så er det rett på holdt til et indisk call-center med laaaaang ventetid og forstyrrende elendig pause-musikk.

Det kom forøvrig en mail for fem dager siden som sa noe all "du får overhodet ingenting igjen, ikke en gang skatter/avgifter osv. Jeg svarte på den mailen, men da kom det fullstendig radio-silence.

Du får det man betaler for, men her var det en routing som ikke kunne bestilles direkte fra SQ.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 12:01   #99
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Reisebyrå er fantastisk, men type Suoersaver osv er som vanlig ultra-yalla. Har holdt på i flere dager å kansellere påsketuren og Singapore Airlines henviser 100% til Supersaver. Supersaver bytter kommunikasjonsstrategi daglig. Først skulle man bruke mail, så sa de Facebook(?) og til slutt kom det på Facbook messenger (etter to dager med beroligelser om at de jobbet med saken)at man skulle ringe dem på et norsk nummer. Det nummeret virker stort sett ikke, og når det virker så er det rett på holdt til et indisk call-center med laaaaang ventetid og forstyrrende elendig pause-musikk.

Det kom forøvrig en mail for fem dager siden som sa noe all "du får overhodet ingenting igjen, ikke en gang skatter/avgifter osv. Jeg svarte på den mailen, men da kom det fullstendig radio-silence.

Du får det man betaler for, men her var det en routing som ikke kunne bestilles direkte fra SQ.
SuperSaver ja.. Har prøvd å avbestille reisen i 8-10 dager nå helt uten hell. Prøver også Singapore Airlines men de henviser forsåelig nok til SuperSaver. SuperSaver svarte endelig i dag og forteller at jeg har krav på 0,- ikke en gang skatter og avgifter. Når jeg legger inn dette på elektronisk skademelding hos IF så stoperr prosessen da de mener at man har krav på refusjone og ber deg kontakte flyselskap eller arrangør.

Skremmende hvor dårlig stilt man er med disse online reisebyråene. Har vel brukt en arbeidsdag snart på dette.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 01:25   #100
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har nok en snedig sak her. Påsken i Geneve igjen. Booket på hotels.com med mix av cash og reward nights. Non refundable, men så stengte hotellet pga Corona.

Fikk denne forklarende mailen fra Hotels.com

Quote:
supplier_cancellation_mail.explanatory.covid_19.pr e_pay

supplier_cancellation_mail.explanatory.reebok_your _stay_question
supplier_cancellation_mail.explanatory.you_can_reb ook_online supplier_cancellation_mail.explanatory.price_and_a vailability_disclaim

supplier_cancellation_mail.explanatory.thanks
Dermed er jo det meste klart i forhold til hva jeg kan forvente
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? blazius Reiseforum 702 07-01-2019 22:52
Rettigheter ved kansellering og ombooking BårdK Reiseforum 7 12-08-2014 18:30
Poeng ved kansellering. jjessen Reiseforum 1 05-02-2012 18:45
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27


All times are GMT +2. The time now is 20:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.