Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2017, 01:56   #561
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
at dere gidder, your time must be cheap
Jeg engasjerer meg ikke av nød men av interesse.

Har sett så mange ganger at flyselskaper og forsikringsselskaper bevisst bruker hersketeknikk og på autopilot avviser første krav med en standard begrunnelse som "folk flest" tror på, og legger saken død, eller ikke orker gå videre.

Jeg liker ærlighet og at folk ikke føres bak lyset.

I denne konkrete saken er det interessant å se om AF sin begrunnelse er knyttet til ATCOSL.
Den bakenforliggende årsaken kan være at de av årsaker AF selv er ansvarlig for kom forsinket inn til OSL og dermed mistet tildelt slot
Rland is offline  
Old 16-08-2017, 08:59   #562
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
at dere gidder, your time must be cheap
Tja.. uten å vite nøyaktig hvilke beløp som denne forsinkelsen ville generere så har jeg selv kanskje aldri fått bedre timebetaling enn ved å bruke tid på å anke avslag på kompensasjon til Flyklagenemnda..
vbirk is offline  
Old 17-08-2017, 12:28   #563
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
at dere gidder, your time must be cheap
Vel, tok meg 10 min å fylle ute kompensasjonsskjema hos SAS. Det gjorde at jeg fikk over 18.000 kroner av SAS uken etter. Så ja jeg gidder.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
HS-TGA is offline  
Old 18-08-2017, 10:18   #564
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Thumbs up Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Beklager, jeg mente ikke å være frekk.
Vi er på Flyprat og det er flott dere benytter de støtteordninger som finnes og deler erfaringer.
Edvard is offline  
Old 18-08-2017, 11:18   #565
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg undret meg over hvorfor du sendte den responsen.
Virket enten som den kom fra hjertet til en som jobber i økonomiavdelingen eller klageavdelingen til et flyselskap som mottar mange krav, eller fra en som har så mye penger at en refusjon på en del tusenlapper bare er til bry
Rland is offline  
Old 18-08-2017, 22:37   #566
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

<mod>
Tilbake til topic!
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 21-08-2017, 16:15   #567
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Fredag 28. april ble vi 12 timer forsinket med Wizzair flight W6 3216 Oslo-Bucuresti. Kompensasjon ble avslått med begrunnelse: "after thoroughly investigating your case we confirmed that flight W6-3216 TRF-OTP was delayed 11h and 30 min due to damage to the aircraft’s radome unit, as a result from bird strike"

Det var veldig nylig en dom på at bird strike fritar flyselskapet for EU komp: "http://www.cnbc.com/2017/05/04/reuters-america-bird-strike-may-excuse-airlines-from-paying-for-delays--eu-court.html"

På Torp fikk vi bare beskjed om at flyet hadde "tekniske problemer" og at det måtte flys inn mekaniker fra Polen som igjen ville gjøre at crewet gikk ut på tid, derfor den lange forsinkelsen.

Har aldri hatt noe med Wizzair å gjøre, så vet ikke om de er troendes til å lyve eller ikke, bare stusser litt over at bakkepersonellet aldri nevnte at det var "bird strike" da det i forbindelse med andre forsinkelser jeg har hatt har blitt gitt veldig detaljert info om hva som måtte fikses.

Kan heller ikke finne noe på avherald.com: http://avherald.com/h?search_term=wi...x=0&search.y=0

Så to spørsmål:

Kan man kreve dokumentasjon på at hendelsen Wizz påstår skjedde, faktisk skjedde?

Hvor får avherald.com informasjonen sin fra? Er de avhengig av tips fra publikum om hendelser? Siden vi aldri fikk noen beskjed eller la merke til en blodig stork som sto ut av radar domen så ville vel ingen tipse om denne hendelsen.
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159
Trent600 is offline  
Old 22-08-2017, 16:02   #568
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ny rekord?

Jeg sendte i dag inn skjema til SAS angående en forsinket flight på torsdag. Jeg mistet videreforbindelse i København og landet 4 timer og 45 minutter etter opprinnelig rute.

Fra jeg sendte inn skjemaet tok det 2 timer og 57 minutter til jeg fikk svar. SAS hadde ansvar for forsinkelsen og 600€ vil bli overført i løpet av 1 uke
Rland is offline  
Old 01-10-2017, 15:08   #569
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).



https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159

Blir spennende å se om madammen er like heldig da.
11:30 forsinket i går SVG-GDN p.g.a multiple bridstrike. Nå er der jo avsagt dom at det er ekstraordinære årsaker, men, juridisk, maskinen kom fra GDN, skulle SZZ, tilbake til SVG så til GDN, så teknisk sett var det SZZ flyet som
fikk dette, men det ble overført til GDN ved at de slinget et annet fly SZZ-SVG-SZZ.
Så, er der håp i hengende snøre eller?
krølle is offline  
Old 01-10-2017, 18:58   #570
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

TK 1752 OSL-IST 13-14 timer forsinket om det i hele tatt blir avgang i natt. Har allerede sendt krav om EUR 400. Lurer imidlertid om dette skal dekke alt av tap som f.eks. transfer som allerede er bestilt og betalt og allerede betalt hotellovernatting. Eller kommer slike tap i tillegg?
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 01-10-2017, 22:56   #571
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Da fikk jeg nettopp beskjed om at avreise vil bli 11.20 i morgen, dvs. 24 timer og 5 minutter forsinkelse. Bedre enn å være nødt til å stå opp midt på natten spør du meg.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 02-10-2017, 14:30   #572
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Avgang 17.55 med TK. 30 timer forsinkelse, hvis det går som planlagt vel og merke!
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 03-10-2017, 00:28   #573
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.
Etter at saken ble sendt til Flyklagenemnda der fokus ble satt på bakenforliggende årsaker, har Air France snudd og betaler ut 2 x 600 Euro

Aldri ta det første avslaget for god fisk dersom saken ikke er helt opplagt
Rland is offline  
Old 29-10-2017, 21:48   #574
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Widerøe Erstatning Widerøe

Reiste i dag TRD - EVE - TOS - SOJ.

Siste leg var en del forsinket, men vi kom oss da opp til slutt. Da vi nærmet oss SOJ opplyser kapteinen at SOJ er stengt og at vi returnerer til TOS.
Buss satt opp, voucher til mat ok, så nå er jeg på tur til destinasjonen.

Finfin behandling av Widerøe, men mye vil ha mer. Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?

Hilsen en sliten Familyguy som har vært på farten siden klokken 9 i morges.

Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD

Last edited by FamilyGuy; 29-10-2017 at 21:52.
FamilyGuy is offline  
Old 29-10-2017, 22:45   #575
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Erstatning Widerøe

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?
Normalt sett vil du ikke ha krav på erstatning. Unntaket er dersom du er veldig forsinket og du kan vise til at du uansett ville blitt mer enn 2 timer forsinket uavhengig av været. Eksempel kan være at flyet fikk tekniske problemer, ble mer enn 2 timer forsinket og da var været for dårlig. Dersom været er hovedgrunnen til forsinkelsen vil du ikke ha krav på erstatning.

Quote:
Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?
Det har ingenting å si, du retter kravet direkte til Widerøe uansett hvor du har bestilt billetten.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 09-11-2017, 08:48   #576
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline  
Old 09-11-2017, 09:01   #577
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 259
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?
Jeg har oppfattet det slik at alle hiflys A340-300 har business og/eller first- seter, se også her:

http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tqy.html

Men det er kanskje ikke plass til alle som har booket premium?
Vegasbaby is offline  
Old 09-11-2017, 09:37   #578
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline  
Old 09-11-2017, 10:06   #579
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 259
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.
Kjedelig. DY har vel 42 Premium-seter, så mange må sloss om de 12 setene. Jeg vet ikke hvordan de fordeler de 12 setene, random ved innsjekk eller kanskje med prioritet for de som har full flex? Lykke til!
Vegasbaby is offline  
Old 09-11-2017, 16:31   #580
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.
__________________
life is rough - so you gotta be tough

Last edited by seatsniffer; 09-11-2017 at 16:33.
seatsniffer is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 232 15-04-2024 21:16
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 03:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.