Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2017, 19:25   #541
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Er inne på claim form. Der det står ticketnr, kan jeg skrive inn alle i famileien sine respektive, eller må jeg lage 1 stk claim pr familiemedlem?

EDIT: Glem det. Alle kommer jo opp når jeg trykker search.

Last edited by HS-TGA; 18-07-2017 at 19:27.
HS-TGA is offline  
Old 18-07-2017, 19:28   #542
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Om bare halvparten av dem som må betale for bagasje på flyplassen fordi 3dje-parts tilbydere slik som bl.a. TripMonster og GotoGate ikke klarer å viderebringe betalingen de har mottatt for tjenesten videre til flyselskapet, faktisk kommer og krever penger tilbake, ja da forstår jeg godt at de trenger en ekstra inntektskilde
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline  
Old 20-07-2017, 10:46   #543
fly4fun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 51
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei kloke hoder, jeg har ett spørsmål til dere

Jeg skal om en liten måned reise over dammen vestover til Trumpland, og jeg har nylig fått vite fra SAS jeg kjøpte billett fra at returen min blir forskjøvet i ett døgn pga. omrokkering av rutene.

I meldingen jeg fikk står det at jeg har så så mye for å evt. klage etter det blir endring godkjent og følgende vilkår gjelder:

Se eventuelt SAS befordringsvilkår (artikel 9.1.2) på
http://www.flysas.com/upload/CoC/CoC...ruary_2013.pdf

Artig greie, siden under 9.1.2 står det at " It is possible we may need to change the
scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide
us with contact information, we will endeavour to notify you of any
such changes. If, after you make your reservation, we make a change to
the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are
unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to
you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.
Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our
schedule change according to applicable law and the provisions of
Article 15.4
will apply."

Og artikkel 15.4 er den om delay og relaterte damage ved IRR.

Så spørsmålet mitt er, kommer SAS til å dekke for ekstra kostnader som ruteendring kommer til å påføre meg?
Jeg trodde at det ikke var tilfelle, og at heller ikke forsikring skulle hjelpe meg med det.
Men så tok jeg kontakt med SAS Chat og der fikk jeg beskjed at selv om de kan ikke formelt garantere det pleier SAS å refundere rimelige utgifter knyttet til overnatting og sånt i en sånn scenario.

Hvem som har rett, og hvem som kan lese gjennom disse småskriftene?
fly4fun is offline  
Old 23-07-2017, 17:40   #544
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?
Chris1 is offline  
Old 23-07-2017, 20:45   #545
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?
Ut i fra FR24 var den satt opp med OY-KFL, som etter et mislykket forsøk på å komme seg til Paris i går, gjorde en veldig forsinket tur/retur Geneve i dag. Så jeg ville gjettet på at det er noe teknisk med den maskinen.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-kfl
Martin is offline  
Old 25-07-2017, 14:57   #546
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fikk svar og innvilget kravet av SAS i løpet av en uke!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
HS-TGA is offline  
Old 31-07-2017, 12:35   #547
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline  
Old 31-07-2017, 15:30   #548
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?
Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 31-07-2017, 15:34   #549
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..


Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline  
Old 31-07-2017, 18:03   #550
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..
Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra?
Korrekt.

Jeg tolker det dithen at dere skulle hatt comp, men det kommer jo også anpå hvorfor dere ble forsinket, da.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 01-08-2017, 11:18   #551
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.
Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM.

Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon?
HS-TGA is offline  
Old 01-08-2017, 11:58   #552
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?
Tornerose is offline  
Old 01-08-2017, 12:50   #553
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?
Ja, det har man.
chrisljo is offline  
Old 01-08-2017, 23:56   #554
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Sendte inn krav til SAS etter forsinkelse og fikk svar 8 timer senere at jeg vil motta 2x400 euro ila 5 dager. Effektive greier.
Chris1 is offline  
Old 12-08-2017, 12:03   #555
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

AF 1775 OSL - CDG den 11 juli med planlagt avgang 12:40 fikk actual 13:54 og landet 1 time forsinket i Paris. Jeg hadde to slektninger ombord som dermed ikke nådde forbindelse til Havanna og ble ombooket til dagen etter med hotel og mat på AF sin regning.
De mistet 1 dag av ferien på Cuba og også en forhåndsbetalt natt på hotel.

Jeg har sjekket FR24 og ser at AF 1774 CDG - OSL hadde planlagt avgang 09:40, tok av kl 10:25 og landet 12:17 på OSL som var 17 minutter etter rute.

Krav til AF om kompensasjon ble sendt inn og nå kom avslaget.

Det AF skriver er følgende:
"... We certainly understand that delays inconvenience our passengers, so we do all we can to limit them. However, we sometimes face extraordinary circumstances when Air Traffic Control delays a flight's departure or arrival. Having verified our records, I can confirm that such circumstances were the cause of the delay of your flight. ... I regret to inform you, that compensation is not due when our service has been disrupted due to reasons beyond our control. ..."

Er dette avslaget opplagt?

Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute
Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte

For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding.

Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda?

Det var visst ca 30 personer som mistet forbindelsen til Cuba
Rland is offline  
Old 12-08-2017, 12:51   #556
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.

Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM.



Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon?


Mener de fleste land har minst 2 års frist. Norge har 3 år foreldelse om jeg husker rett...

Det som kan skape kluss her, er at det er et selskap utenfor EU/EØS, og da kommer forutsetningen om reise FRA EU/EØS inn i bildet. Dersom turen med Delta var fra USA, er reglene slik at man ikke har krav på kompensasjon...

Når det er sagt, er det bare og sende inn krav, og flyselskapet som må ta stilling til kravet.


Sent from my iPad using Tapatalk
NorFlight is offline  
Old 14-08-2017, 19:10   #557
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Er dette avslaget opplagt?

Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute
Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte

For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding.

Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda?
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.

Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye.

Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control".

Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig.

Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline  
Old 15-08-2017, 06:59   #558
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.

Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye.

Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control".

Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig.

Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.
Tusen takk for et informativt svar.
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten.
Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon.


At kravet om kompensasjon avvises i første instans er vel mest vanlig både når forsinkelsen er kompensasjonsberettiget og når det er mer uklart.

Jeg postet en sak i denne tråden den 24.02.2017 der 3 jenter fikk kansellert fly BGO - OSL og ikke kunne gjennomføre turen som planlagt.
Der fikk jeg gode råd her. Saken endte i Flyklagenemnda etter at Norwegain hadde avvist kravet. Med en gang Flyklagenemnda begynte å grave i saken og ba om dokumentasjon fra Norwegian, ble erstatningen innvilget promte. Norwegian ville nok unngå at en avgjørelse i nemnda skulle skape presedens for tilsvarende fremtidige tilfeller.
Rland is offline  
Old 15-08-2017, 12:29   #559
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

at dere gidder, your time must be cheap
Edvard is offline  
Old 15-08-2017, 14:31   #560
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Tusen takk for et informativt svar.
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten.
Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon.
Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 13:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.