Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2012, 13:22   #1
MissMe
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 2
Default Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Jeg har ett spm jeg skal ut og reise, men har byttet etternavn har mitt eget også men puttet på mannens. Men i passet står det mitt pikenavn. Hvordan vil dette gå på flyplassen?
Hva kan evt gå feil. jeg har bestilt billetene i pikenavnet , kan de forandre dette eller se at jeg ikke har skrevet på mannens hvis det står i registert? Drar i dag så får gjort lite..
HJELP
MissMe is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 13:24   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Hei

Vil ikke by på noen store problemer, om du vil være helt sikker så tar du med en kopi av vielsesattesten

God tur.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 13:31   #3
MissMe
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 2
Default Re: Hei

Takk for svar. Har bestilt med det gammle navnet i billetten det samme som står på passet. Men i registeret er jeg registrert med ett ekstra navn (etternavn sambo). Så håper det går i orden (litt små stresset)
MissMe is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 15:58   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hei

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Vil ikke by på noen store problemer, om du vil være helt sikker så tar du med en kopi av vielsesattesten
Er det avhengig av hvor man skal? Eks. USA godtar jo ikke nødpass, så godtar de en vielsesattest?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 19:09   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hei

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er det avhengig av hvor man skal? Eks. USA godtar jo ikke nødpass, så godtar de en vielsesattest?
Så lenge du har vielsesattest med det nye navnet og det gamle passet så er det godt nok.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1095/
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 19:51   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Såvidt jeg forstår matcher passet navnet i billetten hundre prosent (men navnebytte er registrert i offentlige registre). Det skal ikke ha noe å si.

God tur!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 14:22   #7
flybilletterbillig
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Location: Trondheim
Posts: 19
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Jeg tror at hvis du fly i Europa, skal du har ingen problemer. Hvis du reiser ut av Europa (og trenger arrangert visum) kan du kanskje har problem hvis navn på visum er forskjellig fra navn på billet. Minst, var det at Finnair sa til meg siste gange når dro jeg til India. De "tvang" meg til å bytter navn i billett fordi de sa at Indiske myndigheter ville ikke akseptere meg (Jeg had 4 navn på visum og bare 2 i billet).

I virkeligheten, gidder Indiske myndigheter i lufthavn ikke å sjekke billetten
__________________
--------------------------------------------------------
Sjekk mine websiden om billige flybilletter: http://flybilletterbillig.com/
Du kan følger det på facebook også: http://www.facebook.com/flybilletterbillig
flybilletterbillig is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 16:44   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Absolutt null problem dersom navnet i bookingen matcher pass/visum. Bare å reise!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 22:07   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Min kjære skal bytte navn, men er dette noe som lønner seg å vente med til etter bryllupsreisen for å unngå eventuelle problemer?

Pass, ESTA og billetter vil være i det gamle (pike) navnet, så er eventuelt det som ikke vil stemme er hva som står i det norske folkeregisteret
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 22:30   #10
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Min kjære skal bytte navn, men er dette noe som lønner seg å vente med til etter bryllupsreisen for å unngå eventuelle problemer?

Pass, ESTA og billetter vil være i det gamle (pike) navnet, så er eventuelt det som ikke vil stemme er hva som står i det norske folkeregisteret
Det viktigste for reisen er at bookingene og reisedokumenter / ID papirer stemmer overens. Det er veldig mange nygifte damer som glemmer dette og booker bryllupsreise i "gammelt navn" (gjerne halvt år før bryllupet) så løper de og ordner nytt pass, førerkort, kredittkort etc med det nye navnet på dagen....

Har selv ødelagt flere bryllupsreiser med å nekte folk å reise. Ikke hyggelig...

Selv om det er missmatch mot folkeregisteret, så er det "bedre" enn alternativet.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 22:37   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 03:07   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...
Jeg tog fruens mellemnavn da vi blev gift for fem år siden og har endnu ikke ændret pas, kørekort mv. Bruger af samme grund heller aldrig mellemnavnet på flybilletter.

Nu ved jeg godt at der er forskel på mellemnavn og efternavn, men så længe hun har rejsedokumenter der matcher navnet i billetten, så skulle alt vel være fint.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 24-09-2012 at 16:21.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 08:14   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default

Da satser man på at det går bra da papirene ble sendt inn sammen med søknaden om prøving i dag
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 13:49   #14
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,181
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...
Folkeregisteret er ikke alltid blant de kjappeste. Husker når vi flyttet sørover for 4 år siden, da meldte jeg flytting til folkeregisteret i forbindelse med flyttingen. Vi opplevde likevel at mye av posten gikk til gamle adressen i Alta. (fra bank, telefonselskap etc). Det viste seg at disse brukte adressen i folkeregisteret. Når jeg kontaktet folkeregisteret med spørsmål om hvorfor adressen ikke var oppdatert, så var svaret at det var mye å gjøre, ferieavvikling bla bla bla. Det tok vel nærmere 2 måneder fra papirene ble sendt inn til de faktisk klarte å oppdatere systemet sitt. Dette er 4 år siden, så det er mulig de har blitt mer effektive siden da.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2012, 23:33   #15
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Jeg har fått bestilt en flybillett hvor navnet er litt feil. La oss Si at i passet står det xx yy (på fornavn) og zz (etternavn). Billetten er bestil på xx (fornavn) og yy zz (etternavn). Jeg skal til england. Vil det by på noen problemer?
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 00:42   #16
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by panerai View Post
Jeg har fått bestilt en flybillett hvor navnet er litt feil. La oss Si at i passet står det xx yy (på fornavn) og zz (etternavn). Billetten er bestil på xx (fornavn) og yy zz (etternavn). Jeg skal til england. Vil det by på noen problemer?
Dette bør ikke by på noen problemer, men det vil nok dukke opp en error på det å legge inn APIS (Passinformasjon) ettersom at det da blir mismatch.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2013, 10:48   #17
Orbiter
ScanFlyer Blue
 
Orbiter's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Troms
Posts: 178
SAS Navn på billett vs navn på passinfo

For noen dager siden bestilte jeg en EB-billett for meg og min samboer. Vi har begge navn som består av FORNAVN MELLOMNAVN ETTERNAVN. På billett-infoen jeg har fått fra SAS så står hele mitt navn men for henne så står det bare FORNAVN ETTERNAVN.

Jeg har vært i kontakt med SAS og de sier at "på pass-informasjonen" så står hele navnet, med både FORNAVN MELLOMNAVN ETTERNAVN. Siden reisen går til USA er jeg ekstra påpasselig med å få det rett, men jeg har ikke funnet noen steder jeg kan sjekke at hele hennes navn er med på billetten. På all skriftlig informasjon jeg har fått så mangler mellomnavnet men jeg har to ganger muntlig fått beskjed om at alt er ok.

Er det noen steder jeg kan se hele pass-informasjonen? Jeg har logget på både via sas.no, lufthansa.com og checkmytrip.com, men samme alle steder. Vil helst slippe unødvendige overraskelser i innsjekkingen på Gardermoen...
Orbiter is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2013, 10:54   #18
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Navn på billett vs navn på passinfo

Når du legger inn APIS før avreise, har du mulighet til å legge inn mellomnavn. Dette kan gjøres ved å hente frem bestillingen din på www.sas.no. Jeg anbefaler deg imidlertid å bruke Lufthansa sine sider (du logger inn med bookingreferanse + etternavn), fordi SAS' side er notorisk ustabil. I samme slengen må du legge inn passinformasjonen, samt adresse første natt. Dette er obligatorisk for alle reiser til USA, så like greit å få det unnagjort først som sist.

Så lenge mellomnavnet legges inn i APIS-en, ville jeg ikke bekymret meg. Har aldri vært noe problem i min familie, hvor flertallet har mellomnavn.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2013, 01:47   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Navn på billett vs navn på passinfo

Quote:
Originally Posted by Orbiter View Post
Er det noen steder jeg kan se hele pass-informasjonen?
Når passet blir sveipet eller lest på sjekkinn eller automat, så får du med alt av navn som står i passet. Det er ihvertfall ingen grunn til å bekymre seg for mellomnavn i bookingen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2013, 23:24   #20
SpaceNeedle
Newcomer
 
Join Date: Jan 2013
Location: SVG
Posts: 30
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Jeg har i et øyeblikk av fraværende hjerne klart å registrere flybillett for fruen som har Ø i navnet med O istedenfor OE som normalt. I ESTA søknaden hennes for transit i USA så står det med OE. Tror dere dette vil skape problemer?
SpaceNeedle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Visum/pass - hovedtråd (del 2) hifiman Reiseforum 649 15-12-2023 18:12
Navn på billett O-A-G Reiseforum 2 04-01-2011 16:54
Angående navn i pass vs navn i flybillett. serengeti Reiseforum 7 07-05-2010 17:20
Navn på flybillett jfr navn i pass foffen Reiseforum 8 23-10-2009 12:46


All times are GMT +2. The time now is 16:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.