Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2008, 10:39   #1
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Spørsmål Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?

Last edited by blazius; 23-01-2008 at 10:41. Reason: stave leif
blazius is offline  
Old 24-01-2008, 01:15   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Norwegian har jo endel om dette her
http://www.norwegian.no/graphics/Nas...essigheter.pdf

Kansellering ved kontrollerbare omstendigheter
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline  
Old 24-01-2008, 01:26   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Nå skal jeg gå og legge meg, men jeg rekker i det minste svare på en måte:

http://www.flypassasjer.no/

Der bør du finne noe. Det er LT som drifter siden, og LT er også tilsynsmyndighet når det gjelder paxrettigheter i tilfeller som dine.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline  
Old 24-01-2008, 19:00   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Eneste rettighetene du har er hvis en av avgangene er blitt instilt og det er under to uker til du reiser. Hvis ikke det er tilfelle så er det opp til flyselskapet/reisebyråets vilje. Jeg ville i alle tilfeller tatt kontakt med flyselskapet/reisebyrået og forklart situasjonen og så se hva slags alternativer de kan komme med.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 24-01-2008, 19:08   #5
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking
dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?
De gangene familien og jeg Har bltt "utsatt" for dette har vi fått kompensasjon.
Sist gang CPH-New York-Florida til CPH-Washington-Florida fikk vi flybiletter på SAS til en verdi av ca 18 000 kroner (synes jeg å huske). Holdt til (nesten) Oslo-Roma tur/retur og Oslo-Hellas tur/retur. Ganske bra betalt synes jeg.
Enkelte ganger har vi fått telefon på forhånd.
Gulboble is offline  
Old 25-01-2008, 02:23   #6
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Takk for alle svar! Nå er ikke dette noen konkret problemstilling for meg, men jeg har opplevd litt ymse tidligere - alt fra å sitte "hele dagen" (6-7 timer) på OSL uten kompensasjon til å bli oppringt på forhånd og få forpleining i transitt og oppgradert klasse på flyet videre (selv om forsinkelsen ikke var på mer enn halvannentime eller så). Første tilfelle var BU (noen år siden, altså), det andre var KL.
blazius is offline  
Old 10-02-2013, 21:56   #7
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
Spørsmål Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei. Ankom nettopp Bodø 2,5t forsinket. Mistet derfor båt til Svolvær. Har jeg virkelig ingen rettigheter ift SAS? F.eks. Overnatting? Uten deres forsinkelse ville jeg jo kommet meg hjem i dag..
martino is offline  
Old 10-02-2013, 22:20   #8
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Reiseforsikringen vil kunne dekke dette under det som kalles "innhenting av planlagt reiserute".

Utdrag fra Europeiske sin:

"Ved innhenting av planlagt reiserute når du kommer for sent til forhåndsbetalt transport som følge av teknisk feil, værforhold eller trafikkuhell med offentlig transport, erstattes inntil kr 20 000 pr person - inntil kr 50 000 for familie, og inntil kr 1 500 pr person - inntil kr 4000 for familie for overnatting."

Du må få en skriftlig bekreftelse fra SAS sin ankomstskranke om at flyet har ankommet for sent iht rutetid. Og der kan du jo evt spørre om du har 'krav' på noe fra dem, eller om du må ta det via reiseforsikringen.
__________________
Flightdiary
marekbz is offline  
Old 10-02-2013, 22:35   #9
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Takk! Dette stemte. Reiseforsikringen redder meg. SAS var lite behjelpelig..
martino is offline  
Old 10-02-2013, 23:25   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Jeg er litt usikker på hva slags hjelp SAS skulle yte deg i en slik situasjon??
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)

Last edited by litt-amatør; 11-02-2013 at 00:07.
litt-amatør is offline  
Old 10-02-2013, 23:48   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Flyselskapene har ansvar for å frakte deg så raskt som mulig til den DESTINASJON som er beskrevet i din flybillett. Om du skal videre med fly, som er i en sammenhengende billett og du ikke når dette, vil du få gratis ombooking, hotell mat etc.
Men, om du skal videre noe sted på en separat billett eller med et annet transportmiddel er ikke dette noe flyselskapet har eller skal ta ansvar for.
Det er da det er viktig å ha en god reiseforsikring som kan dekke denne type eventualiteter.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 11-02-2013, 01:20   #12
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.
Everest is offline  
Old 11-02-2013, 11:04   #13
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.
Et tilleggstips til dette er å be om en (spesifikk) poengsum i stedet for cash, da de nok har lettere å gi ut dette.
chrisljo is offline  
Old 11-02-2013, 09:48   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Ved stoerre forsinkelser har jeg ogsaa faatt dekket utgifter av SAS i etterkant. Du vil nok uansett faa dekket mer via reiseforsikringen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Old 18-02-2013, 23:07   #15
amiri
Newcomer
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 8
Default SK flytter avg. 40 min.

Lurer på om det er noen smarte hoder her som har noen synspunkter på min problem stilling, eller om jeg er helt på "bærtur"

Skal fly:

SK1453(08:20)/9403(10:10) OSL-CPH-VIE 27/3-2013. SK 1453 er kanselert og jeg er booket på SK 453(07:40) som går 40 min.tidligere. Det er dermed ikke noe problem å nå SK9403 i CPH.
Mitt problem er som følger;jeg bor ikke i Oslo sentrum, har ikke noen buss som er inne i sentrum før 06:40, og kan dermed i prisippet nå flytog fra Oslo S kl 06:45, og vil da være på OSL 07:03. En liten forsinkelse og jeg er F****. Alternativet er å ta en taxi til Oslo S som koster ca. 550, men da kan jeg like godt ta taxi hele veien.
Snakket med SK i dag på tlf. De tilbyr meg å booke om til en avgang som går direkte 13:55, men da rekker jeg ikke toget videre fra VIE.(som jo ikke er Sk problem ,men..).

Jeg har funnet en reiserute via FRA som passer meg perfekt,og jeg vil også rekke toget i VIE. Dette er en codeshare med LH, OSL-FRA-VIE SK 4755(09:35)/SK 3297(12:30).

Jeg legger dette frem for SK , og karen på kundesevice sjekker med supervisor og får beskjed at det kun er 24 timer før avreise at de booker om på andre *A, selv om det er codeshare. Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.

Har jeg noen case her? Det hører også med til historien at når denne reisen er utført vanker det EBG, og det er en av grunnene til at jeg ikke tar refund og flyr med noen andre, som har ok pris den dagen. Trenger poengene.

Jeg var også freidig nok til å spørre om de kunne dekke en taxtameterbil for meg, men det fikk jeg blankt nei på.:-)
Så uansett hvordan jeg velger å gjøre det vil jeg komme ut med tap, jeg har bet.hele reisen med SAS MC,men forsikringen slår først inn etter 1 times forsinkelser.

Noen som har et bra stalltips å komme med ?
__________________
Flights 2012:
OSl-BKK-TPE-BKK-OSL-TG/KLM
OSL-LGW-PUJ-LGW-OSL-DY/TOM
OSL-EWR-OSL-CO
OSL-FRA-OSL-SK
OSL-EWR-LAX-HNL-LAX-PHX-MSP-ORD-EWR-ARN-OSL UA/AA/SK
amiri is offline  
Old 19-02-2013, 12:01   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SK flytter avg. 40 min.

Quote:
Originally Posted by amiri View Post
Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.
Det er EU261/2004 som krever at du kan få refusjon. Du har rett til re-ruting ved første anledning, ved en senere dato avhengig av kapasitet eller refusjon. Dette har du fått. Hvor bor du siden du ikke klarer å komme til flyplassen før 7?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 19-02-2013, 02:15   #17
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Ta en taxi SAS har vel gjort sitt her.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline  
Old 21-02-2013, 21:14   #18
jonkebassen
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 36
Air France Forsinkelse fra New York til Oslo v/ Paris.

Hei til dere smarte flyentusiaster.

I og med at mine interesser for fly og den slags ikke strekker seg lengre enn til dette forumet lurte jeg på noe angående en forsinkelse og hvilke rettigheter vi har(hadde). Frykter at vi er veldig seint ute og at rettighetene våre har frafalt, og derfor trengs det ekstra hjelp her.

Saken er som følger:

I fjor, nærmere bestemt 5 april skulle vi landet 08:35 i Paris etter en nattflight med Air France. Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere. Da vår connecting-flight ikke var på mer enn 1t05 minutter ble det umulig for oss å rekke flyet på kaosflyplassen til Air France. Vi ble booket om til et fly seks timer senere, og vi kom til slutt hjem i åtte, ni-tiden på kvelden samme dag. 8 timer senere enn vi oppsatt rutetid.

Når vi ankom service-desken fikk vi ingen hjelp foruten nye billetter til Oslo. Så da begynner jeg spørrerunden med:
- Har vi i utgangspunktet krav på erstatning fra AF?
Om ja: Gjelder dette fortsatt? Hvordan skal vi gå frem isåfall?
Om nei: Hvorfor ikke? Før jeg blir skutt hodet av for uvitenhet vil jeg presisere at jeg har lett overalt på nettet etter svar, men presise svar som treffer til punkt å prikke er dessverre mangelvare.

Vil legge til at jeg ikke ble klar over denne rettigheten før jeg sopet over nettet etter svar på en forsinkelse nå nylig, og at jeg i tiden etter denne flyreisen fikk øynene opp for fly.
jonkebassen is offline  
Old 21-02-2013, 21:37   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Forsinkelse fra New York til Oslo v/ Paris.

Quote:
Originally Posted by jonkebassen View Post
Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere.
Hvis det var dette som var årsaken, så er det mest sannsynlig ATC/Airport relatert og dermed utenfor flyselskapets kontroll. Dermed vil du ikke ha rett på kompensasjon fra flyselskapet.

Det er ikke satt noen tidsbegrensning for krav så langt jeg kan finne.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 22-02-2013, 01:19   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Hadde vel krav på et måltid selv om det ligger utenfor flyselskapets kontroll? Uansett lite vits å henge seg opp i de skarve 200 kronene nå.
Mjolnir is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 15:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.