Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2017, 10:53   #1
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 58
Thumbs down Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Hei,

Jeg fikk nylig melding fra AMEX om at de hadde oppdaget skimming og skimmingforsøk på kredittkortet mitt. Kortet ble sperret og jeg får tilsendt reklamasjonsskjema. De fikk stoppet alt unntatt en transaksjon:

28.02.17 TRANSAVIACOM AMSTERDAM
21.03.17 1 874,45
207,57 EUR Kurs 9.03045
Passasjerens Navn: popovss/laurijs
Billettnummer: D5BVYF
Avreisedato: 010317
Selskap: HV
Reiserute: AMS - TFS
SAS EuroBonus poeng: 375

Så lurer jeg på. Her er det jo tydeligvis en som har brukt mitt kort til å kjøpe flybillett. (Amsterdam - Tenerife med Transavia). Ettersom det er betalt med et skimmet kredittkort så regner jeg også med personalia på personen som står oppført her heller ikke stemmer.

Hvordan forholder flyselskapene seg til det? Er det ikke et betydelig sikkerhetsbrudd når passasjerer bruker falsk personalia? Er dette noe jeg bør kontakte Transavia med?

Noen andre som har vært borti lignende?
__________________
EBD (SAG), BAB, C&AP. Kjøper Trumf x1,20.
SAS1DSVG is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2017, 14:14   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Transavia vet det nok allerede. Ofte flyselskapet som varsler kredittkortselskapet.

Tipper han reiser på eget navn, trolig med en liten 'vri'. Frekke folk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2017, 23:47   #3
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Går du inn på https://www.transavia.com/en-EU/my-t...oking-details/ får du fulle personalia på passasjeren, inkludert fødselsdato, telefonnummer og epostadresse. Om det stemmer er jo en annen sak.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 08:17   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Popov er et ikke uvanlig bulgarsk navn. Popovss er en avart som LN-MOW påpeker.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 08:26   #5
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Ser ut som et latvisk navn for meg. Der er guttenavn kjennetegnet ved at de ender på -s
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 08:57   #6
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Ryskt namn stavat på lettiska.

Transavia kräver uppenbarligen inte att kreditkortet ska visas upp vid incheckning.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 09:47   #7
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 58
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Takker for svar. Hadde vært utrolig gøy om han bestilte returbillett i samme navn og ble stoppet på flyplassen... men det er vel for mye å håpe på. Jeg får vertfall reklamasjon skjema og forhåpentligvis ordner det seg med AMEX/DNB. Men utrolig surt... spesielt siden jeg ikke ver hvem det er og ikke kommer på noen logiske plasser kortet kan ha bli skimmet.

Uansett, når man først skimmer et kort... så virker det litt rart å fly economy. Muligens det bare er meg som liker å gå til venstre.
__________________
EBD (SAG), BAB, C&AP. Kjøper Trumf x1,20.
SAS1DSVG is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 10:02   #8
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Etter hva jeg har både forstått og erfart når jeg selv jobbet på Gardermoen var at dette forekommer stadig.
Nå har flyselskapene mange verktøy for å plukke opp slike saker, og det var ikke uvanlig at vi fikk beskjed om å sjekke kort og diverse på enkelte passasjerer.
Og jeg vil tro at på de årene siden jeg sluttet operativt, så har kvaliteten på verktøyene økt ennå mer. Slik at man greier å stoppe dette mye tidligere og i større grad enn tidligere.

Hadde en opplevelse hvor jeg fikk beskjed fra airline security om at de hadde 5(!) passasjerer på en flight hvor de valgte å suspendere billetten og at passasjerene måtte kjøpe nye billetter med cash hvis de ønsket å reise. Disse 5 var fordelt på 3 grupper. 2par som reise i økonomi og en person i business. Jeg greide å plukke ut de fire i økonomi før boarding. Hvorpå det ene parret slo seg skikkelig vrange. Roet seg litt når han forsto at jeg ikke løy når jeg sa jeg hadde kontaktet politiet.... som faktisk hentet disse to og hadde en liten prat med dem.
Han på business greide jeg ikke å plukke ut, så jeg satte en sperre i boarding slik at han ikke fikk gå ombord før jeg hadde snakket med han. Og når han kom så forklarte jeg at billetten hans var kansellert og for å kunne reise måtte han handle cash. Han sa ok, og forlot gaten....

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 10:39   #9
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 58
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Interessant learjet! Skulle ønske det var likt over alt. Fikk nettopp svar tra Transavia om at de gjør ingenting som helst uten at de blir kontaktet av politiet. Minuspoeng der.

Jaja, får håpe karma kommer og gir han fyren en high five, med en stol, i trynet.
__________________
EBD (SAG), BAB, C&AP. Kjøper Trumf x1,20.
SAS1DSVG is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 12:11   #10
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Men når du har booking-koden + namn, har du ikkje tilgang til å rett og slett avbestille?? (Ville gjort det i privat modus, frå ikkje-sporbar PC forsåvidt).
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 12:36   #11
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Så noget tilsvarende skildret i et dokumentar program om dagligdagen i Kbh´s lufthavn. Her var politiet tilkaldt til nogle personer der havde købt billet på et ugyldigt/scammet kreditkort. Personerne spillede meget overraskede og påstod at de havde købt billetterne i god tro gennem trediemand (!), og én af dem var fræk nok til at spørge politiet "and what are you gonna do about it?" , velvidende at politiet åbenbart ikke har de store muligheder for at retsforfølge dem.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 13:02   #12
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 58
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Reisen var 01. Mars. Hvis ikke hadde jeg nok avbestilt :-)

Eventuelt kommet meg på samme flight.
__________________
EBD (SAG), BAB, C&AP. Kjøper Trumf x1,20.
SAS1DSVG is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 13:36   #13
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Reisen var 01. Mars. Hvis ikke hadde jeg nok avbestilt :-)

Eventuelt kommet meg på samme flight.
Ah, det stod ein seinare dato i første post. Reknar vel med at reklamasjon til kredittselskap går greitt, men dette må vere ganske plagsomt uansett.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 14:10   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Interessant learjet! Skulle ønske det var likt over alt. Fikk nettopp svar tra Transavia om at de gjør ingenting som helst uten at de blir kontaktet av politiet. Minuspoeng der.

Jaja, får håpe karma kommer og gir han fyren en high five, med en stol, i trynet.
Personvernlovene gjør at kun politiet kan få info utlevert. Deres interesse er imidlertid begrenset, så flyselskapene kan kun gjøre 'so much'.

Du skal imidlertid ikke bli skadelidende, men siden kortet er 'kompromittert' vil det bli sperret.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 14:44   #15
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Fikk også skimmet et kort en gang som ble brukt til Transavia, av alle ting. Dette er nok 12-14 år siden og var et DNB bankkort. Fikk også opp navn på rakkeren husker jeg, men minnes ikke mer om saken enn at alle pengene var tilbake på konto i løpet av et par dager. Kortselskapene er flink til å opprettholde tillit i markedet.
view is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 21:06   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Fikk nettopp samme telefon fra AmEx med en flybillett booket fra Lisboa til Oslo i business + noe annet kjøpt til et dataspill. Totalt 10KNOK. Ca en uke siden, og med flybiletter tar det ca 90 dager før pengene kommer tilbake. Andre gang på 3 år.

Som med deg så irriterer det meg kollosalt at ingenting skjer med de menneskene som holder på med dette. At "samfunnet gir f@en". Det gjør at man totalt mister troa på lov og rett og jeg kan bli så forbanna at jeg har lyst til å gi beng i alt og bare reise ut som de Amerikanerne i Arizona som går borgervern langs grensen til Mexico.

Jeg kødder ikke. Jeg forstår virkelig folk som tar saken i egne hender. En dag, kanskje jeg bikker over og gjør det. Om ikke annet enn som en equalizer for egen rettferdighetssans. Jeg har hatt kort scamming 3 ganger, boden min har blitt robbet rein, bilen har blitt robbet og årene mine i butikk har hatt så mye butikktyveri at man blir kvalm. Ingen kontakt med politiet har noensinne betydd noe, bortsett fra et papir man veksler inn i cash hos forsikringsselskapet.

Greit nok med penger, men det er ikke rett.

Disse slipper unna med en skjennepreken, mens jeg har sittet 12 år som meddommer og måttet dømme 15 åringer som klikker etter å ha blitt mobbet i en årrekke og til slutt banker opp overgriperen.

For 15 år siden dro jeg ut til en fyr som hadde robbet butikken. Fant han igjennom litt ymse kontakter. Hadde med klubba og holdt fyren i sjakk mens jeg ringte politiet. De kom etter 30 (sykt lange) minutter. Jeg kunne fått problemer for det, men det skjedde ikke.

Så godeste SAS1DSVG... fy flate, jeg skjønner irritasjonen din.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 07-03-2017 at 21:09.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 21:34   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Mye innebygd catch 22 her. Og i midten står forhandleren. (flyselskap, butiikk etc etc). Bankene beskytter seg og bruker alle mulige triks for å unngå ansvar. Kunden er per definisjonm beskyttet, og vil normalt få tilbake beløpet. Forhandleren .. rævpules etter alle kunstens regler.

Ja - det kunne med fordel vært litt mer interesse fra myndighetenes side.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 22:48   #18
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Ja når vi snakker om skimming, så hadde jeg også pinadø en telefon fra AMEX for en 3-4 uker siden (husker best ting for 12-14 år siden skjønner dere), der de lurte på om jeg hadde forsøkt en transaksjon på netthandel i UK kl 02 natten før, det stemmet ikke med mønsteret da jeg var på reise annet sted. Det var visst rundt 14.000 kr og de hadde da avvist transaksjonen og ringte meg neste dag. Kort sperret med alt det tjaset det medfører, men ellers no harm done.

Hvor skjer all denne skimmingen da? Trodde ikke det var så mye sånt lenger ettersom man aldri sender kort ut av syne lenger samt bruker kode.
view is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2017, 23:02   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Over alt. Skriv 'buy credit card dumps online' i Google og du får 773.000 hits ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2017, 01:54   #20
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
Default Re: Kjøp av billetter med skimmet kredittkort

Quote:
Originally Posted by view View Post
Hvor skjer all denne skimmingen da? Trodde ikke det var så mye sånt lenger ettersom man aldri sender kort ut av syne lenger samt bruker kode.
Typisk sett fra dårlig vedlikeholdte nettbutikker med et lass med kjente sikkerhetshull, kompromitterte butikk-backoffice-systemer som fremdeles kjører på Windows 2000 et al, apper med egenlagde in-app purchase-løsninger hvor sikkerheten er horribel, etc.

Det er mye ignoranse for IT-sikkerhet rundt om kring. Det skal gjerne lukte brent først før det blir trukket i nødbremsen.
Master Caution is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe med eget kredittkort Desk pilot Reiseforum 28 30-10-2021 00:36
Norwegian: Kjøp av billetter til samboer? apeks Reiseforum 4 02-02-2014 21:58
Betale husleie med kredittkort for å få bonuspoeng? Helikopter Reiseforum 7 30-08-2012 12:03
Anbefaling kredittkort nr2 med eurobonus MadNoggie Reiseforum 4 13-01-2012 15:33
Må kredittkort være med på reisen? O_K_ Reiseforum 14 26-01-2009 14:50


All times are GMT +2. The time now is 06:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.