Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2005, 17:54   #1
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Gdansk

Rett over Østersjøen ligger en fager og forførende hansaby full av gateliv, kultur og verdenshistoriske landemerker. Nordmenn flest forbinder den med en 25 år gammel streik.



12 nov starter Norwegian

Fra dagsavisen.no

Quote:
Det beste lokkemiddelet er nok likevel Norwegians nye direkterute mellom Oslo og Gdansk med en flytid på halvannen time. Det er som om jernteppet, og streikene på Lenin-verftet, tilhører en fjern, fjern fortid
  Reply With Quote
Old 07-11-2005, 19:11   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Spennende med Polen... Har alltid ønsket å reise dit - nå blir det nok en sjanse for det i 2006. Og på rutene til Polen er veldig mange billetter solgt på Narvesen...polakker i Norge har ikke tilgang til internett slik nordmenn har...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 20:32   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Gdansk er ok. Men jeg har hørt at Gsvensk skal være bedre!:

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 20:44   #4
Klippe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Forbandt Gdansk med skipsverft og ikke som en Hansa by! overraskende. Eier ikke Røkke ett eller flere skipsverft i Gdansk? (mye arbeidstrafikk)

Klippe is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 21:45   #5
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Som Hansaby er den vel bedre kjent under navnet Danzig. Byen var tysk frem til 1918, så egen stat i mellomkrigstiden under Folkeforbundet og fra 1945 polsk. Mye av byen ble fullstendig ødelagt under krigen, men polakkene er dyktige å restaurere, derfor fremstår byen som gammel i dag.

For øvrig fin innfallsport til andre turistområder i Polen. Nordover langs kysten ligger milevis med sandstrender og østover mot Hviterussland Masurene, som er et fascinerende landskap med skoger, elver og innsjøer.

__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2005, 23:59   #6
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,304
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Var i Polen i sommer. absolutt et land å anbefale, selv om jeg ikke vil karakterisere polakker som direkte sprudlende. Litt reserverte, men høflige og av og til kan det være deilig å slippe påtrengende spanjoler, grekere og andre.
Prisene er jo meget hyggelige for norske lommebøker, og mye fint å se.
Men, absolutt ikke et land for vinelskere. Da vi bestilte rødvin til maten første kvelden fikk vi portvin!!! Ikke spes. godt til solid polsk bondekost.
Så i det hele tatt nesten ingen som drakk vin på div. retauranter.
Drosje er forresten nesten gratis, så man kommer seg VELDIG billig rundt selv om man ikke bor på de mest sentrale hotellene, så absolutt ikke nødvendig å bo på de mest sentrale hotellene, som jo også er en god del dyrere (selv om dyrt i denne sammenhengen er svært relativt)
OEH is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 02:57   #7
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Hei,

Mange av de polske sjøfolkene ombord på norske skip er fra området rundt Gdansk.
Så langt har de hatt "krøkkete" reisevei via Berlin eller Warszawa så det er nok velkomment.
Det er også en god del annen maritim virksomhet i området så det blir nok en blanding av arbeidsreiser og annen trafikk på ruta


Eders
Knut Erik
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 04:05   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Polen er absolutt et land som kan anbefales for en reise eller flere! Første gangen jeg var der på motorsykkeltur i 1985 var det ikke noe å skryte av, men du verden for en utvikling det her vært siden den gang. Fargene er tilbake, folket er kjempetrivelige og prisnivået nesten eventyrlig med norsk lommebok. Har vært der noen ganger de siste årene, senest i et skikkelig 3 dagers bryllup i September og med direkterute til Gdansk blir det nok flere turer dit neste år for å hilse på kjente.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 07:51   #9
Exiz
ScanFlyer Silver
 
Exiz's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
Default Replying to Topic 'Gdansk'

Har bare vært et par dager i Krakow jeg, og det fristet absolutt til gjentakelse!!
Så ser ikke bort ifra at det blir en ny Polentur en gang...
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 16:54   #10
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Smil Gdansk-tråden (reise/spørsmål/erfaringer)

Finner ingen egen tråd for Gdansk, så jeg tillater meg å opprette en.

Skal ned hit på en langhelg i begynnelsen av juli. Var der en gang for 10 år siden med bil, men har aldri flydd dit. Hvordan er flyplassen? Lounge for EBG?

Skal bo på et lite hotell som heter "Villa Eva". Grei pris og OK beliggenhet. Tips for noe å se der bortsett fra "Gamlebyen? Forslag til gode restauranter mottas med takk.
__________________
EBG
Upcoming:
Sept 17-27 OSL-NCE-OSL
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 17:17   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Gdansk

En tur innom Sopot er et must om sommeren. Jeg tok toget dit, men det er andre alternativer som båt som vistnok er ganske så fullbooket.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 17:59   #12
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Gdansk

Jeg var der i 2007. Vi var i Gamlebyen, inkludert oppe i tårnet på en kirke, hvor man fikk ganske godt utsyn. I tillegg tok vi buss til et flott slott/borg et stykke utenfor byen (husker dessverre ikke navn) og var også innom Sopot. Helt ok by, men ikke et sted jeg har behov for å reise tilbake til med det aller første.

EBG har tilgang til kontraktslounge på flyplassen, som også LOT bruker.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 18:18   #13
andyp
Homebrewer
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 128
Default Re: Gdansk

Var der i fjor høst med kone og barn. De fleste steder utenom "torget" i gamlebyen får du god mat for en billig penge. Tok en tur med piratskipet men ungene som falt i smak.
Var også en tur på den zoologiske hagen som var helt ok, ta isåfall trikken.
Sopot, som er nevnt, er en fin badeby i nærheten.
Loungen er helt OK med egen bar som mikser drinker og serverer mousserende, men ingen varm mat. For de av oss som er glad i mikobryggerier, har de et egent øleskap for Brovarnia Gdansk
andyp is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 18:48   #14
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Gdansk

Heisann!

Var der faktisk et par dager forrige uke, og vil anbefale deg å bo på enten Sofitel Grand eller Sheraton i Sopot! Gdansk i seg selv er unnagjort på 20 min + evt en båttur. Piratskipet går også fra moloen i Sopot. Bodde selv på Novotel i Gdansk, men ville heller byttet bort det. Litt kjedelig hotell...

Sopot er en badeby med restauranter og butikker, samt en kjempefin sandstrand som ligger vel 10 km utenfor bykjernen i Gdansk, men byene Gdansk, Sopot og Gdynia mer ellr mindre er bygd helt sammen.

Flyplassen er under ombygging, og avgangsterminalen er kjempefint. Ankomst er den gamle terminalen og veldig preget av det. Regn med rundt 60 Zloty med taxi til Sopot eller Gdansk.

Overraskende mye god mat å spise, og veldig billig etter norske priser!

God tur!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 18:50   #15
Steinar
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 39
Default Re: Gdansk

Var 10 mnd i Gdansk i fjor ifm jobb. Etter hvert fikk vi noen restauranter som vi besøkte oftere enn andre. Dette er folkelige restauranter med god mat, fornuftige priser og hyggelig betjening. Et kjapt googlesøk burde avsløre beliggenheten:
Pomodoro: God italiensk mat: dessverre er det ofte litt folketomt her. Men verdt et besøk.
Pueblo: Meksikansk, det kan lønne seg å bestille bord.
Masala: Indisk, inne på kjøpesenteret Madison. Stenger kl. 22:00.
Hotel Gdansk ser jeg allerede er nevnt, med god mat og eget bryggeri.
Hvis noe amerikansk frister så kan Billys være verdt et besøk. Styr unna Sphinx. Her mistenker jeg at all maten stekes i samme pommes frittes gryta..
Holdt på å glemme Goldwasser nede langs havnepromenaden. Litt dyrere, men kjempegode biffer. Også her kan det lønne seg å bestille bord.
Når det gjelder flyplassen så er ikke den verdens navle med sine drøyt 3 mill reisende pr år. Vær obs på at det er "mange" avganger (4 x Wizz, Ryanair, SAS, LH, LOT) i tidsrommet 06:00 - 06:30 så da har jeg opplevd en god del kø noen ganger. Men de har fasttrack.
Fikk plutselig lyst å reise nedover igjen :-)
God tur.
Steinar is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 20:59   #16
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Gdansk

Takk skal dere ha. Har som sagt vært der for 10 år siden, så jeg har vært både i Gdynia og Sopot. Har også vært i Gamlebyen og husker et kirketårn som hadde fin utsikt. Skal ta med meg disse restauranttipsene. Dette blir bra.

Lurer fortsatt litt på flyplassen. Er det en eller annen *A lounge der. Vi skal reise hjem med kvelsflyet til SAS via CPH.

Edit: i følge SAS er det en Executive Lounge i Gate-området. Erfaringer?
__________________
EBG
Upcoming:
Sept 17-27 OSL-NCE-OSL

Last edited by Fbu76; 15-06-2014 at 21:31.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2014, 09:30   #17
thoves
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 150
Default Re: Gdansk

En annen ting å gjøre som ikke er nevnt her er å ta en tur til konsentrasjonsleiren Stutthof like utenfor byen. Utelivet er også meget billig og bra, men nå skal det sies at sist jeg var der så var det under Fotball-EM...
thoves is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2014, 12:54   #18
Steinar
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 39
Default Re: Gdansk

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Takk skal dere ha. Har som sagt vært der for 10 år siden, så jeg har vært både i Gdynia og Sopot. Har også vært i Gamlebyen og husker et kirketårn som hadde fin utsikt. Skal ta med meg disse restauranttipsene. Dette blir bra.

Lurer fortsatt litt på flyplassen. Er det en eller annen *A lounge der. Vi skal reise hjem med kvelsflyet til SAS via CPH.

Edit: i følge SAS er det en Executive Lounge i Gate-området. Erfaringer?
Edit: i følge SAS er det en Executive Lounge i Gate-området. Erfaringer?

Hei igjen
Stort sett så "Wizzet" vi til og fra, men fredagen før jul hadde vi SAS sitt kveldsfly til CPH og videre til hhv. SVG og BGO. Vi var i loungen men var kun på utkikk etter to ting; øl & peanøtter. De hadde noe mat & vin også men akkurat da var det helt uinteressant...
Den ligger helt i motsatt ende av rulletrappen en kommer opp med etter sikkerhetskontrollen.
Vær obs på at SAS sin innsjekk ikke åpner før 1t. 45min før avgang (tror det var sånn). Og i avgangshallen før sikkerhetskontrollen er det ikke mye å ta seg til.

Steinar
Steinar is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2014, 13:29   #19
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Gdansk

Er en lounge i avgangsdelen helt borte til venstre når du kommer inn.

Utover det er flyplassen egentlig stein hakkanes kjip. Og de "lavpris" kundene som sto å sjekka inn hadde en laaaaaaaaaaaaang kø. Heldigvis var det ikke regn vær, for køen gikk helt utenfor.

Gdansk er forøvrig en kjekk by, men mener byen har fått uforbeholdent mye skryt rundt omkring. Er ikke _så_ spennende.


PS:
Den outleten utenfor byen har noen helt hinsides bra tilbud!
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 16-06-2014 at 13:31.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2015, 13:11   #20
Speedman
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 44
Default Re: Gdansk

Jeg har vært i Gdansk tre ganger, og skal tilbake i løpet av mai. Jeg synes byen er utrolig fin mtp mat, drikke, shopping og velvære. Av mat finner du dyre restauranter med priser ala Norge, eller høyere, samt billig nydelig polsk mat, med andre ord litt for enhver smak. Shopping er billig, spesielt på http://www.fashionhouse.pl/ Det er en outlet-mall med godt utvalg, og lave priser. Kjøpte flere, ekte, Lacoste piguet-trøyer der til 230kr som koster 1000kr i Norge. Videre er det et stort fint kjøpesenter som heter http://www.galeriabaltycka.pl/en Fikk opplyst på sist hotell vi bodde at det skulle være et sinnsykt stort kjøpesenter i Gdynia, tipper det er http://gdynia.klif.pl/en/

I sommer var vi innom Sopot og stranden der, den var utrolig fin, men vi var uheldig med pålandsvind den dagen slik at det var veldig mye alger ved vannkanten. Temperaturen lå på ca 40 grader både i Gdansk og Sopot. Når det kommer til uterestauranter i Gdansk så har jeg aldri opplevd mer insekter enn på en vanlig norsk sommerdag-/kveld. Det var utrolig mye folk i Gdansk i sommer, samt temperaturer mellom 36 og 40 grader, så da ble det litt i meste laget når man gikk i hovedgatene.

En annen ting som også er veldig billig i Gdansk, og sikkert Polen generelt, er tannlege. Jeg har vært til tannlege alle gangene jeg har vært der. Prisen er latterlig lave forhold til i Norge, og ekspertisen, samt utstyret, ligger pari med Norge og ikke over. Snakket med en norsk tannlege på flyet ene gangen vi dro dit som forklarte at han var på etterutdanning i Gdansk, da de ligger foran oss på enkelt områder.

Håper dette kan være litt opplysende for folk som vil reise dit Send meg gjerne en pm hvis det skulle være noe mer dere lurer på.
Speedman is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer Discus Reiseforum 35 30-01-2024 10:03
Om å reise med Air Canada (spørsmål/erfaringer m.v.) A350XWB Reiseforum 11 04-04-2019 07:25
Jamaica-tråden, tips og erfaringer robertaas Reiseforum 20 28-07-2015 14:20
Telco på reise-tråden Tommy777 Reiseforum 1 17-05-2012 13:45


All times are GMT +2. The time now is 16:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.