Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2018, 21:29   #101
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Jeg er imponert. I min bok er dette nettopp det å utøve lederskap og omsorg for sine ansatte, ikke bare å være sjef. Jeg tror generelt arbeidslivet ville blitt bedre for alle med flere slike ledere.


-eggs
Hvordan i all verden går det an å bli imponert av dette?
Her gis det helt klart føringer fra toppledelsen i LT om hvordan pilotene skal forholde seg.
For meg fremstår det som at LT skal presse gjennom et resultat som de selv ønsker, om det betyr at denne beredskapen de er fett betalt for å holde går bort så er det tydeligvis greit, hva med om denne arbeidsgiverledede aksjonen hadde endt med et dødsfall?! Kommandert til å være unfit to fly, den var ny for meg, at pilotene i LT gikk med på det er jo bare alene en skandale, sier litt om dømmekraft-kanskje de ikke er de best egnede til denne krevende jobben allikevel . Går jo bare ikke an, jeg er helt sjokka, målløs, får jo alt om inhabilitet og lavere lønninger til å bare bli bisetninger.

Håper virkelig noen blir straffet for å ha satt liv og helse fare!
Her må luftambulansetjenesten kreve en forklaring fra LT, eller politi-anmelde.

Last edited by ren flaks; 10-05-2018 at 10:06.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2018, 21:41   #102
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 293
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Her var det mye blåruss-kommentarer gitt :-(
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 05:39   #103
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Om det medfører riktighet at Babcock trakk seg etter at fagforeningene aksepterte et avtaleforslag som var ført i pennen av Babcock, da vil jeg si Babcock blir svar skyldig.
http://flyger.no/?p=4891
Man kan selvsagt kritisere Babcock for det, men status i dag er jo at det er Lufttransport som ikke klarer levere på kontrakten de har i dag.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 08:49   #104
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Man kan selvsagt kritisere Babcock for det, men status i dag er jo at det er Lufttransport som ikke klarer levere på kontrakten de har i dag.....


Ja. Gjennom hele har de som ikke har levert fatt ros og dem som har gjort ingenting feil fatt skjeft.

Piloter i lufttransport har hadd det bra men dem jobber i en konkurranse utsatt bransjen og det er sant at hver 5. år kan de mis jobben. Samtidlig hvis dem hadde søkt i desember ifjør hadde dem allerede nå fatt jobb kontrakt i babcock fra July 2019. Babcock har fra starten vært tidlig at dem vær interessert i LT piloter. Jeg lurer hva som andre kravene fagforbundet prøver å press gjennom som ikke har blitt diskutert i den offentlige.

Ironisk nokk er de AP som introduserte denne konkurranse kravene i Norge i 1988 og er det dem som presser Høie nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK

Last edited by The Pilot; 10-05-2018 at 08:51.
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 11:31   #105
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Telle hadde egen økonomisk interesse i saken, og Babcock var ikke "i god tro". Derfor må kontrakten heves, og det vil ikke påføre helsevesenet eller staten kostnader med kontrakten.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 12:06   #106
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Jeg kjenner flere som jobber i LT, og da ikke bare disse berømte "forhatte" pengegriske pilotene, men de som er blitt 100% oversett i mye av diskusjonen: de som sitter i det røde bygget på Tromsø Lufthavn og planlegger, kontrollerer og holder orden på flåte og operasjoner. Dette er mennesker som jeg vet har jobbet ufattelig hardt for å få den jobben de ville ha, nemlig hos en av Nord-Norges mest respekterte arbeidsgivere. En samfunnsaktør som har en stjerne hos alle nordleninger. Det er folk som har kjøpt seg hus, som har familie, som har et helt liv i byen, som har spesialisert seg, som har kompetanse ingen andre har for å skape et fundament med best mulig løsning og dekning av luftambulansetjeneste i et krevende marked. Det er mennesker med følelser, tanker, familier. Skal man ikke ha et lite gram av empati for de som nå står på bar bakke? Hvis du er spesialisert på vedlikeholdsplanlegging på Beechen og du nå står uten jobb, må du flytte vekk fra Tromsø by for å finne tilsvarende jobb. "Sånn er livet", tja, men man må da kunne ha empati for disse menneskene allikevel? Og; forstå at man blir fortvilet. Forstå at man blir forbanna for at man mister jobben til en prosess som lukter både korrupt og "ikke helt riktig".
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 14:34   #107
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 782
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Bare et lite tankeeksperiment;
Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?
Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 14:37   #108
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Bare et lite tankeeksperiment;

Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?

Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.


Som med det meste som blir statlig gjort i de feste land. Dobbelt så mye som nå


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 15:10   #109
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,587
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Bare et lite tankeeksperiment;

Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?

Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.


På sikt ville tjenesten trolig bli dårligere. Helsesektoren er gode på å spare seg til fant.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 15:25   #110
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Statlig eierskap er ofte tuftet på gode forsetter men er lite kostnadseffektivt. In a perfect world ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 16:41   #111
FlyWild
Newcomer
 
Join Date: Apr 2018
Posts: 7
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?


Quote:
Et lekket dokument viser at Lufttransport forutså at pilotene ville bli «unfit for flight» allerede to uker før forhandlingene brøt sammen, ifølge arbeidsrettsekspert.
https://www.nrk.no/nordland/mener-le...jon-1.14043360
FlyWild is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:00   #112
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by FlyWild View Post
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Om du leser litt grundigere, så ser du at det er bedriften Lufttransport som har gitt instruks om at flyene skulle stå på bakken med mindre aktuell kaptein meldte seg og sitt manskap "fit for flight". Altså ingen koordinert aksjon fra pilotene sin side.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:01   #113
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by FlyWild View Post
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?

https://www.nrk.no/nordland/mener-le...jon-1.14043360
Jeg synes du har en utrolig kynisk og kald holdning til det. Men det er bare meg

Personlig leser jeg det som at Lufttransport forutså hvordan mennesker reagerer til en så ubehagelig situasjon som at deres jobb og deres liv står foran en stor forandring, og at de derfor forutså at pilotene kom til å melde seg unfit. Man trenger ikke være psykolog for å forstå at man ikke er helt tilstede i hodet når man står foran en sort lavine og ikke har helt gangsyn på hvordan man skal komme seg over til andre siden. Når jeg har en ræva dag så er jeg relativt fjern og vet ofte ikke hvordan jeg helt kom meg fra a til b med bilen fra hus til jobb. Det er heldigvis ikke fryktelig farlig. Det er verre når en pilot eller andre med så mye ansvar får slike utavkroppen-opplevelser. Da må de melde seg unfit.

Mine nærmeste er enkelt-personer i det større bildet som er; en forutsigbar, driftssikker, forutsigbar og traust luftambulanse-tilbyder for et nord-norge med ustabile forhold både hva gjelder vær og tilgjengelige resurrser ved lufthavnene. For meg er det viktigste at nord-norge under ett, får et tilbud under ett - som er til å stole på og som er hva det sier det skal være. Et bytte fra L til B er det i prinsippet ikke noe galt med (selv om vi i nord er skeptiske til endringer som virker poengløse all den tid vi har et så godt, velfungerende tilbud som skaper lokale arbeidsplasser og ytterligere sysselsetting i nord...) - men måten det har skjedd på gjør at folk ytterligere retter en høy røst og skeptiske øyne mot det som skjer. Jeg har empati og forståelse for at Lufttransports arbeidere i en vanskelig tid, ytterligere føler ubehag og vanskeligheter med fokus, når ting har ballet på seg som de har. Det er relativt tydelig fra denne tråden at andre bare ser nuller og kommaer, ønsker med mitt bidrag å dele en mer mennesklig side av saken.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:11   #114
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 725
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by FlyWild View Post
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde fordi Lufttransport ikke tok et slikt ansvar og planla for worst case scenario, slik de skal gjøre i følge regelverket?

Rolf Liland har lagt ut et meget bra innlegg på "Folkeaksjon for å beholde dagens luftambulanseflytilbud" på Facebook om nettopp disse beskyldningene. Jeg tror noen av dere som beskylder pilotene i Lufttransport for å drive lønnskamp burde lese det for å få en forståelse av regelverk og sikkerhetsarbeid i luftfarten for den forståelsen har dere åpenbart ikke!
THS is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:41   #115
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by FlyWild View Post
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.

Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?









https://www.nrk.no/nordland/mener-le...jon-1.14043360


Her mangler du grunnleggende saksinformasjon og flysikkerhetsarbeidsforståelse. At dette var en avgjørelse tatt av selskapet/flygesjef er allerede kommentert av andre.
I likhet med andre vil jeg også sitere Rolf Liland (hele innlegget kan leses i gruppa Folkeaksjonen samt nordnorskdebatt):

«Det advokaten ser ut til å tro er en aksjon, er flysikkerhetsarbeid i praksis, og i verdensklasse.»
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:41   #116
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Jeg kjenner flere som jobber i LT, og da ikke bare disse berømte "forhatte" pengegriske pilotene, men de som er blitt 100% oversett i mye av diskusjonen: de som sitter i det røde bygget på Tromsø Lufthavn og planlegger, kontrollerer og holder orden på flåte og operasjoner. Dette er mennesker som jeg vet har jobbet ufattelig hardt for å få den jobben de ville ha, nemlig hos en av Nord-Norges mest respekterte arbeidsgivere. En samfunnsaktør som har en stjerne hos alle nordleninger. Det er folk som har kjøpt seg hus, som har familie, som har et helt liv i byen, som har spesialisert seg, som har kompetanse ingen andre har for å skape et fundament med best mulig løsning og dekning av luftambulansetjeneste i et krevende marked. Det er mennesker med følelser, tanker, familier. Skal man ikke ha et lite gram av empati for de som nå står på bar bakke? Hvis du er spesialisert på vedlikeholdsplanlegging på Beechen og du nå står uten jobb, må du flytte vekk fra Tromsø by for å finne tilsvarende jobb. "Sånn er livet", tja, men man må da kunne ha empati for disse menneskene allikevel? Og; forstå at man blir fortvilet. Forstå at man blir forbanna for at man mister jobben til en prosess som lukter både korrupt og "ikke helt riktig".


Det er jo mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Å mene at akkurat nå så leverer ikke Lufttransport i henhold til avtalen, utelukker ikke å ha verken sympati eller empati med de som nå har en usikker jobb fremtid.

Det er heller ikke de ansatte i Lufttransport som fortjener kritikk, med ledelsen i selskapet, som til syvende og sist har de øverste ansvaret. På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 17:59   #117
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Det hører vel også med i bildet at Babcock SAA vil flytte vedlikeholdet av flyene fra Norge til Ôstersund i Sverige:

VG:
"Samtidig er det klart at vedlikeholdet av ambulanseflyene skal flyttes fra Norge til Østersund i Sverige,
som medfører at 35 ansatte i Tromsø mister jobben."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...gen-maate-over
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 18:06   #118
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke

Hvilke metoder tenker du på som grisete? (Jeg er pilot, men ikke ansatt i Lufttransport).
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 18:56   #119
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Å mene at akkurat nå så leverer ikke Lufttransport i henhold til avtalen, utelukker ikke å ha verken sympati eller empati med de som nå har en usikker jobb fremtid.

Det er heller ikke de ansatte i Lufttransport som fortjener kritikk, med ledelsen i selskapet, som til syvende og sist har de øverste ansvaret. På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke
Ledelsen i LT spiller grisete?
Selvfølgelig reagerer ledelsen på prosessen i dette anbudet. Gå litt under overflaten og les hva, blant annet, DN skriver.
Hvem er inhabil, hvem kjenner hvem osv.
Med en styreformann som ikke erklærte seg inhabil , for deretter i ettertid, å erklære seg inhabil taler for seg. Det sier seg selv at LT ikke bare lar saken skli ut i sanden.
Hva pilotene angår er en helt annen sak.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2018, 00:08   #120
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?
Både ledelsen og de øvrige ansatte i Lufttransport har vært klar over at de operererte i et konkurranseutsatt marked. Staten kan simpelthen ikke bare velge å kjøpe slike dyre tjenester fra en hvilken som helst aktør, kontraktene skal ut på anbud. Alternativet er eventuelt at staten drifter dette selv. Hva som er det beste av de to alternativene vil jeg ikke mene noe om her, men at en privat aktør som Lufttransport skal være vernet for evig tid, slik mange har synes å mene, henger ikke på greip.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 02-10-2020 23:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 02:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 10:58


All times are GMT +2. The time now is 01:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.