Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2015, 10:34   #461
jordbarsyltemannen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 78
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Angående utstedelse av CT-billett. Fra reglene ser jeg at man får CT senest i slutten av den måneden den blir opptjent. Har dette altså ingenting med faktura å gjøre? Man er ikke avhengig av at fakturaen har gått over 100 000?
jordbarsyltemannen is offline  
Old 05-10-2015, 13:08   #462
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by jordbarsyltemannen View Post
Angående utstedelse av CT-billett. Fra reglene ser jeg at man får CT senest i slutten av den måneden den blir opptjent. Har dette altså ingenting med faktura å gjøre? Man er ikke avhengig av at fakturaen har gått over 100 000?
CT er avhengig av omsetning gjennom kalenderår og utløses av fakturaen den måneden du går over 100000kr. Merk at CT er tilgjengelig oss SAS ca en eller to før du får fakturaen, så du trenger ikke vente på CT brevet som kommer en liten uke senere.
chrisljo is offline  
Old 05-10-2015, 14:30   #463
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Er det noen som vet hvordan avgiftsnivået er på uttak av bonusbilletter med UA? Likt som med LH?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline  
Old 05-10-2015, 21:21   #464
M-Jet
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 42
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Avgifter med UA IAH-SFO T/R var 94 NOK i Y nå i september 2015, betalte 411 NOK med SAS OSL-IAH i C.
Hvis jeg husker riktig betalte jeg ca 2.600 NOK med LH T/R OSL-EWR for to år siden, tror det har økt til ca 4.000 NOK nå. Finner du ledige seter på SAS T/R USA i C er det med andre ord svært gunstig.
M-Jet is offline  
Old 06-10-2015, 09:21   #465
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Er det den elendige utviklingen i kronekursen (altså dyr euro og dollar) som gjør at avgiftene nå har blitt høyere med eks. LH, eller er det LH som har satt satsene opp?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline  
Old 06-10-2015, 18:53   #466
gabbinho
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 2
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Tenker å bruke min CT til å reise OSL - SYD.

Vet at Sydney kan være et tricky sted å reise til med *A-award, men utifra United sin søkemotor virker OSL - ARN - PEK - SYD til å være en mulighet. Da kan både SAS og Air China ta deg fra Stockholm til Beijing.

Noen som vet om det utgjør en vesentlig forskjell i avgifter om man velger Air China kontra SAS? Det er jo selvfølgelig mye rimeligere å velge SAS om man KUN skal til Beijing, men vet ikke hvordan det der når det ikke er endestasjon.
gabbinho is offline  
Old 06-10-2015, 19:52   #467
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Er det den elendige utviklingen i kronekursen (altså dyr euro og dollar) som gjør at avgiftene nå har blitt høyere med eks. LH, eller er det LH som har satt satsene opp?

Lh satte opp avgiftene i c og f for en tid tilbake. Kronekursen gjør det sikkert ikke bedre.
Chriscross is offline  
Old 06-10-2015, 20:32   #468
Kjeksen
Newcomer
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 27
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by gabbinho View Post
Tenker å bruke min CT til å reise OSL - SYD.

Vet at Sydney kan være et tricky sted å reise til med *A-award, men utifra United sin søkemotor virker OSL - ARN - PEK - SYD til å være en mulighet. Da kan både SAS og Air China ta deg fra Stockholm til Beijing.

Noen som vet om det utgjør en vesentlig forskjell i avgifter om man velger Air China kontra SAS? Det er jo selvfølgelig mye rimeligere å velge SAS om man KUN skal til Beijing, men vet ikke hvordan det der når det ikke er endestasjon.
Jeg synes det var ganske mange muligheter OSL - SYD når jeg booket nylig, men reiser alene da. OSL-LHR (SK C) - LHR-BKK-SYD-BKK-MUN (TG F) - MUN-OSL (SK C). Endte rundt 9k i avgifter, noget stivt men så får være.. Gleder meg som en unge
Kjeksen is offline  
Old 06-10-2015, 22:45   #469
gabbinho
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 2
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by Kjeksen View Post
Jeg synes det var ganske mange muligheter OSL - SYD når jeg booket nylig, men reiser alene da. OSL-LHR (SK C) - LHR-BKK-SYD-BKK-MUN (TG F) - MUN-OSL (SK C). Endte rundt 9k i avgifter, noget stivt men så får være.. Gleder meg som en unge
Ingen tvil om at det er mange muligheter, men jeg lurte i bunn og grunn på om det er penger å spare mtp. avgifter om en velger SAS så langt det lar seg gjøre, f. eks. til Tokyo eller Beijing.
gabbinho is offline  
Old 06-10-2015, 23:20   #470
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Lh satte opp avgiftene i c og f for en tid tilbake. Kronekursen gjør det sikkert ikke bedre.

Vet vi når dette ble satt opp?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline  
Old 07-10-2015, 04:02   #471
Kjeksen
Newcomer
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 27
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by gabbinho View Post
Ingen tvil om at det er mange muligheter, men jeg lurte i bunn og grunn på om det er penger å spare mtp. avgifter om en velger SAS så langt det lar seg gjøre, f. eks. til Tokyo eller Beijing.
Uten å ha fasiten er det vel ingen tvil om at jo flere miles du klarer å fly med SAS, jo "billigere" blir bonusbilletten. Har skjønt det er en del differanser i avgifter mellom partnere, men hvem som tar mest/minst vet jeg ikke.

Fløy business SAS til SFO på bonusbillett, det kosta meg en drøy 500-lapp.
Kjeksen is offline  
Old 07-10-2015, 13:32   #472
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by Kjeksen View Post
Uten å ha fasiten er det vel ingen tvil om at jo flere miles du klarer å fly med SAS, jo "billigere" blir bonusbilletten. Har skjønt det er en del differanser i avgifter mellom partnere, men hvem som tar mest/minst vet jeg ikke.

Fløy business SAS til SFO på bonusbillett, det kosta meg en drøy 500-lapp.
United, SAS og Avianca er vel dei selskapa der du meir eller mindre slepp unna avgifter.
Kanskje eg må laga eit Excel-ark ein eller anna gong for å gje ein peikepinn på kva du må betale i avgifter til spesifikke destinasjonar, med dei forskjellige selskapene.
sexten is offline  
Old 07-10-2015, 14:25   #473
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Til info fløy jeg OSL-EWR-MIA, FLL-EWR-OSL med United-bonuspoeng i sommer og betalte rundt 350,-, det syns jeg var helt innafor.
Upsaker is offline  
Old 08-10-2015, 13:59   #474
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Kjeda meg litt på jobb i går, så lagde ein enkel oversikt for avgifter på utvalgte destinasjonar/ruter.
Alt er Business Class heile vegen.
Fuel Surcharges fjerna for SAS, United Airlines og Avianca.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
sexten is offline  
Old 08-10-2015, 14:17   #475
FlyingHigh
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 44
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Kjeda meg litt på jobb i går, så lagde ein enkel oversikt for avgifter på utvalgte destinasjonar/ruter.
Alt er Business Class heile vegen.
Fuel Surcharges fjerna for SAS, United Airlines og Avianca.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
Snakket nettopp med noen på CT-kundeservice og de sa at det ikke er Fuel Surchage på United sine innenriksfly, men på flyvninger internasjonalt/interkontinentalt så kommer det Fuel Surcharge på United sine ruter.

Stemmer dette..?
FlyingHigh is offline  
Old 08-10-2015, 15:38   #476
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by FlyingHigh View Post
Snakket nettopp med noen på CT-kundeservice og de sa at det ikke er Fuel Surchage på United sine innenriksfly, men på flyvninger internasjonalt/interkontinentalt så kommer det Fuel Surcharge på United sine ruter.

Stemmer dette..?
Det er jo Fuel Surcharge på sjølve faren (som det og er på SAS sine ruter), men trudde dei vart trekt ifrå. Kanskje nokon som har faktisk erfaring kan oppklara?
sexten is offline  
Old 08-10-2015, 22:45   #477
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Da kom det companion ticket brev i posten, så da har jeg både for i år og i fjor. Er det noen som helst mulighet til å finne fire seter i F med et Star selskap til en eller annen destinasjon fra Europa?
Chriscross is offline  
Old 08-10-2015, 23:54   #478
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Da kom det companion ticket brev i posten, så da har jeg både for i år og i fjor. Er det noen som helst mulighet til å finne fire seter i F med et Star selskap til en eller annen destinasjon fra Europa?
FRA-ICN med OZ
Insomnia4u is offline  
Old 12-10-2015, 11:41   #479
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Er det noen som har klart å bruke CT med hjemreise etter utgått dato? Min går ut den 31.des, har hjemreise 1.januar, altså en dag etter utløp...
__________________
darkcho is offline  
Old 12-10-2015, 13:28   #480
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Er det noen som har klart å bruke CT med hjemreise etter utgått dato? Min går ut den 31.des, har hjemreise 1.januar, altså en dag etter utløp...
Jeg, men jeg måtte ringe dem noen ganger før jeg fikk det til. Hjemreise to uker etter utløp
eql1zr is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->) SudCaravelle Reiseforum 216 27-02-2024 20:39
Finne bonusreise, og Companion Ticket. E-UT Reiseforum 12 18-11-2014 00:36
Endre Companion ticket VirreVapp Reiseforum 3 04-06-2014 17:59
40% av på kjøp av Eurobonus (og bruk av AMEX EB) NORing Reiseforum 7 15-11-2011 01:00
AmEx Centurion Bizflyer Reiseforum 5 15-01-2009 08:08


All times are GMT +2. The time now is 12:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.