Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2014, 16:46   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
USA Prissammenligning US-Norge

Mye billige billetter å få fra Norge om dagen, ser jeg .. 3000 t/r med SAS til Chicago .. slett ikke verst. Man kan lure på hvordan flyselskapene gjør penger på slikt.

Lur ikke lenger: Motsatt vei!

Fikk 'kjempetilbud' av Delta i innboksen i dag. Eksempler: Atlanta-Paris $996. Chicago-Amsterdam $787. OK - kanskje ikke så verst, inntil man ser liten skrift: '' Each-way based on required round-trip purchase''

Så da snakker vi om 12.000 NOK Atlanta-Paris og 9600 Chicago-Amsterdam.

Kjempetilbud my ass ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 17:31   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

SAS har vel nylig fått mye kritikk av analytikere den siste tiden for at de priser seg
lavere enn de tåler og har for høy kapasitet, så det er tydlig at konkurransen OSL-USA er stor nå og at DY
setter standarden og at SAS prøver å posisjonere seg. Noen som vet hvordan UA gjør det på OSL om dagen?

Ditt andre eksempel viser jo også tydlig hvorfor de amerikanske selskapene er særdeles lite lystne på lavpris-
konkurranse over dammen.. . Det er svært god butikk på de fleste ruter idag.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 17:32   #3
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Ikke rart amerikanerne ønsker DY velkommen ;-)

Tenkte at sas kanskje hadde billige billetter til Scandinavian fra de destinasjonene de kjører tilbud på til.

Men et raskt søk viste at det ikke stemte og billigste ord- osl tur retur kostet nesten det dobbelte av osl-ord tur retur
econ is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 19:04   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Norge-USA , kom fra SFO i dag , booker neste vår UA SFO for kr 3.550 . Har vel noe med DY og OAK å gjøre ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 20:15   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Booket ferdig SFO mars 2015, UA kr. 3.555 pr. pax.

Sjekket nøyaktig same datoer omvendt vei, kr. 6.287 !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 20:40   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Lur ikke lenger: Motsatt vei!

Fikk 'kjempetilbud' av Delta i innboksen i dag. Eksempler: Atlanta-Paris $996. Chicago-Amsterdam $787. OK - kanskje ikke så verst, inntil man ser liten skrift: '' Each-way based on required round-trip purchase''

Så da snakker vi om 12.000 NOK Atlanta-Paris og 9600 Chicago-Amsterdam.
No Sure Shitlock...

Inviterte 7 Amerikanere på besøk til Norge i Juni. "Hvor dyrt kan det bli, liksom". Ser jo billetter til 3KNOK og sånt. Jau... Ikke fra US til Norge. 74.000 endte jeg på for alle sammen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 20:56   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

He, he , airfare på min billett er kr 125 ! Så. Jeg har jeg aldri fløyet til SFO så billig . Reduserer de til 3.300 , hva så..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 22:41   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Her var det utrolig mye hummer og kanari. Selv traadstarter, som jeg har stor respekt for, snubler jo paa startstreken og sammenligner et SAS salg som har reiseperiode 03/11 - 19/03/2015 - med Delta priser naa i sommer (jeg gaar ut i fra det er sommerpriser - ellesr er Delta og Attallantta utrolig mye dyrere enn hva vi ellers har tilgjengelig i USA.

Fordi jeg baade handler mere Transatlantiske billetter enn de fleste her paa forumet (ja mer enn selve SQ777) og fordi jeg har blitt godkjennt som Pendler av Skatt Øst sitter jeg med et godt sammenlignings grunnlag (og jeg sitter aa fyller ut selvangivelsen for Norge med nettopp mine billettregnskap akkurat i disse dagene).

Som en digresjon Wahoo - saa er svaret paa Verdens Store spørsmål = 42 og ikke Norwegian

Jeg kan trekke fra billigste reisemaate paa de dagene jeg reiser, saa jeg maa lagre endel dokumentasjon for hver reise (naa var jeg med paa aa utvikle Fare Quote Product (FQP) i Amadeus i sin tid, saa jeg har en god verktoeykasse ) men jeg sjekker alltid:
- Solgt i Norge vs. Solgt i USA.
- Start i Norge vs. Start i USA.
- Salg/Kampanjer som det SAS kjoerer akkurat naa.
- Kombinasjoner innenfor rimelighetens grenser (reisetid ikke overskrider 24t.)

Og i 2013 var det stort sett billigst aa starte reisen og kjoepe den i Seattle i USD. Men utenom kampanjer / salg dreide forskjellene seg ikke om mere enn et par hundre kroner noe som reflekteres om vi gjoer en sammenligning i den perioden SAS kampanjen gjelder (Seattle er ikke med i SAS sitt salg):
- Seattle - Oslo 12/11 med retur 03/12 kjoept i Seattle NOK 6095.00
- Oslo - Seattle 12/11 med retur 03/12 kjoept i Oslo NOK 6424.00

@SQ777 kampanjer / salg kjoeres noedvendig ikke paa samme tid i alle markeder, saa etter den 26 Mai som er siste dag i SAS sitt salg kan ditt eksempel fort snues opp / ned og fra SFO blir det biligste. Til helgen er det Memorial Day og det er en weekend med mye salg hos "Brick and Mortar Stores" blant annet er det mye salg paa biler (og selges mye biler ) men i forrige uke hadde Air France salg paa Premium Economy og Business Class med priser rundt USD 2200.00 San Francisco - Paris t/r i Business Class, saa aa sammenligne en kampanje pris i et marked med "normale" priser i et annet markedt blir litt feil.

@Wahoo - jeg tror du stokker kortene litt vel grundig, det er de ansatte og ikke selskapene som "frykter" Norwegian - og spesiellt frykter (som jeg) Norwegians modell av organisering av ansatte gjennom Bemannings byraaer - vi som har jobbet for bemannings byraaaer kjenner vikrleligheten og for min egen del maa jeg si at oppdrag via bemanningsbyraa er det absolutt siste jeg vil ta paa meg (heldigvis kan jeg ennaa velge ).

De Amerikanske flyselskapene er vesentlig bedre vannt med konkuranse og skikkelig toeff konkuranse enn hva Norwegian er (kjos have seen nothin yet) Se paa hvordan Delta forsoeker aa knuse Alaska Airlines her paa vestkysten i disse dager, Alaska tar ikke en Skaanvik og klager paa alle andre, nei det har tatt opp konkuransen og saa langt har Alaska (og vi som kunder) vunnet 1,2,3,4 runde.

Norwegian er muligens store i Norge, men det er et lite selskap (totalverdien er midnre enn hva Sheryl Sandberg har gitt til kvinnesaken (Lean In)).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 21-05-2014 at 22:42. Reason: rettet 1% av skrivefeil
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 23:13   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Her var det utrolig mye hummer og kanari. Selv traadstarter, som jeg har stor respekt for, snubler jo paa startstreken og sammenligner et SAS salg som har reiseperiode 03/11 - 19/03/2015 - med Delta priser naa i sommer (jeg gaar ut i fra det er sommerpriser - ellesr er Delta og Attallantta utrolig mye dyrere enn hva vi ellers har tilgjengelig i USA.
Som du sikkert mistenkte, var dette litt tongue in cheek, for jeg vet godt at prisene flagrer rundt som sommerfugler.

MEN - dette var et 'kanonsalg' som datt inn i innboksen min i morges.Derfor 'litt' sammenlignbart for å demonstrere poenget. Og hvorfor flyselskapene ekspanderer i USA og ikke østover blir ganske tydelig.

Prisnivået i Atlanta har alltid vært høyt. Billetter til OSL for under 1000 daler er svært vanskelige å finne ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2014, 11:59   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Er det heltidsansatte som kun jobber med slik prising ? Tenker spesielt på UA som øyeblikkelig etter at jeg har fått mail fra SK og LH om tilbud til USA, går under i pris uten å annonsere dette ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2014, 15:19   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Er det heltidsansatte som kun jobber med slik prising ? Tenker spesielt på UA som øyeblikkelig etter at jeg har fått mail fra SK og LH om tilbud til USA, går under i pris uten å annonsere dette ??
Det er da ikke uvanlig at UA matcher priser. Feks under BA salg kan man se tilsvarende billige priser hos UA som regel.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2014, 16:09   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Er det heltidsansatte som kun jobber med slik prising ?
Alle selskaper har en avdeling som heter Revenue management. En av deres oppgaver er å følge med på konkurrentenes prising, og ta passende grep der det er nødvendig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2014, 16:29   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
De Amerikanske flyselskapene er vesentlig bedre vannt med konkuranse og skikkelig toeff konkuranse enn hva Norwegian er (kjos have seen nothin yet).
Det tviler jeg ikke på, men det er jo ikke poenget. Poenget er at idag tjener de amerikanske selskaper store penger på sine
transatlantiske ruter. Det vil de ikke lenger gjøre hvis DY får det som de vil for da er de nødt til å følge etter ned i pris.
Og det er de selvsagt lite lystne på. Hardere konkurranse betyr lavere marginer, slik er det bare.

Forøvrig en interessant artikkel om temaet her (fra før DY kom på banen)
The Economist: Open the Skies

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 16:15   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Og de amerikanske flyselskapene har 'knekt koden' og er nå de mest lønnsomme ..

http://e24.no/boers-og-finans/amerik...oppen/23005768
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 16:19   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og de amerikanske flyselskapene har 'knekt koden' og er nå de mest lønnsomme ..

http://e24.no/boers-og-finans/amerik...oppen/23005768
Wooohooo... (Ikke Wahoo). Da ser jeg frem til skikkelige F-seter på intra-Europe og skikkelig brennsterk pre-departure GT foran i balja.

EDIT: Mmmmmmm... også varme chocolate chip cookies og kaffe i store mugger. O' himmel

Yess, yess, yessssss!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 26-05-2014 at 16:22.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 10:13   #16
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Heisann!

Store Mugger får du vel allerede på enkelte fly Fnate, men om det er kaffe i dem er vel et annet spørsmål.. (Sorry sexistisk humor..)

Ellers kan man jo bare håpe på bedre seter intra-Europa igjen, kjekser og en iskald GT mottas også med takk!

Så kan vi heller sende pastasalaten og wrap`en andre veien over Atlanteren.. (Med DU kanskje?? hehehe)

Oooooopen Skies....

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 16:25   #17
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og de amerikanske flyselskapene har 'knekt koden' og er nå de mest lønnsomme ..
Og koden er vel...
- Flå de transatlantiske passasjerer gjennom kartell/collusion virksomhet og liten konkurranse
mellom hubene.
- Sørg for å sperre for LCC selskaper som vil inn i det transatlantiske markedet.
- Kutt kostnader ved å outsource innenriks-ruter til regionalselskaper med McDonalds-lønninger.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 17:29   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Konkurranse utenriks er det mye av, men de fleste markeder er regulert. Det hjelper. En reduksjon i kapasitet innenriks over flere år har også drevet opp både yield og kaninfaktor. Kreativ gebyrpolitikk har også hatt god effekt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 18:06   #19
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Konkurranse utenriks er det mye av
Er det egentlig det?

De 3 store alliansene har vel nærmere 90% av markedet over atlanteren. Og på de færreste huber på begge sider av
atlanteren er vel alle 3 allianser representert med direkteflyvninger? Det vanlige er vel heller 1 eller 2?
Altså ikke særlig god konkurranse...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 18:11   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Det er ikke alle som reiser transatlantisk. Trenden er den samme også over Stillehavet og sørover. Og jeg uttalte meg høyst generelt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. Twin Otter Reiseforum 2 17-07-2010 13:54
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? vstenhjem Flyforum 6 22-03-2010 01:54
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) BU595 Flyforum 5 09-12-2008 00:36
Prissammenligning Ryanair-Norwegian LN-KOG Flyforum 41 12-02-2008 17:47
Prissammenligning på flybilletter FlyHi Flyforum 5 29-10-2005 17:43


All times are GMT +2. The time now is 22:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.