Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2013, 21:56   #1
jann787
Cruising altitude
 
Join Date: Jul 2012
Location: Sk hub: OSL
Posts: 48
Default Anbefalt kredittkort?

Hei,

har sett at flere kredittkort gir mange bonus poeng når man søker, f.eks. chase sapphire preferred, som gir 40000 bonus ved visse betingelser, men det ser ut som kortet er kun for us-borgere...? det samme gjelder mange andre "top credit cards" også.

Så, spm mitt er, til dere som har langt erfaring, hva slags kort anbefaler dere for folk som er bosatt i norge/ hva slags kort finnes det som gir bra med bonus poeng når man søker kortet?
jann787 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 21:59   #2
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Anbefalt kredittkort...?

SAS/Amex platinum feks.
Sjekk www.americanexpress.no der står det bra beskrevet.
Ellers er det skrevet emne opp og ned om det på forumet.
Bruk søkefunksjonen
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 22:19   #3
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Anbefalt kredittkort...?

Det er ingen norske (eller europeiske?) kort som har enorme bonuser, slik mange amerikanske kort har. Jeg har selv Trumf-VISA og Shell-MasterCard. Trumf-kortet gir meg 2% bonus hos Norgesgruppen, og 1% på alle andre kjøp (utenom konkurrenter av Norgesgruppen). Shell-kortet bruker jeg hovedsakelig til dagligvarekjøp utenfor Norgesgruppen, det gir 1% Trumf-bonus på alle kjøp. 1 Trumf-poeng kan overføres til 13,88 EB-poeng.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 00:30   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Anbefalt kredittkort...?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Det er ingen norske (eller europeiske?) kort som har enorme bonuser, slik mange amerikanske kort har. Jeg har selv Trumf-VISA og Shell-MasterCard. Trumf-kortet gir meg 2% bonus hos Norgesgruppen, og 1% på alle andre kjøp (utenom konkurrenter av Norgesgruppen). Shell-kortet bruker jeg hovedsakelig til dagligvarekjøp utenfor Norgesgruppen, det gir 1% Trumf-bonus på alle kjøp. 1 Trumf-poeng kan overføres til 13,88 EB-poeng.
Kjører samme pakke. I tillegg kan nevnes at Trumf Visa kun gir poeng i Norgesgruppen av matvarekjedene mens Shell Master gir poeng på alle kjøp. Det innebærer at du feks får 1% Trumf OG inntil 4% kjøpsutbytte hos Coop.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 10:44   #5
foowie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Location: BGO
Posts: 50
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Gebyrfri visa platinum 0,5% igjen på alt du handler, veldig enkelt og greit.
foowie is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 12:24   #6
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,238
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by foowie View Post
Gebyrfri visa platinum 0,5% igjen på alt du handler, veldig enkelt og greit.
Gebyrfri Visa Platinum er forbehold eksisterende kunder og relasjonspartnere og det er p.t ikke mulig å søke om kortet.

https://gebyrfri.santanderkredittkor...Visa-Platinum/


Det er vel ofte ikke et kredittkort alene som gir best betingelser, det blir helt avhengig av ditt bruksmønster.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 13:19   #7
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Er det ingen lure måter å få seg et kredittkort fra et annet land? Svenskene har jo BA kort, men uten svensk personnummer kommer man ikke langt.
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 13:22   #8
jann787
Cruising altitude
 
Join Date: Jul 2012
Location: Sk hub: OSL
Posts: 48
Default Re: Anbefalt kredittkort?

AMEX platinum gir 12000 eurobonus poeng ved søking, lurer på om jeg skal slå til... Ellers så høres trumf og Shell mastercard fristende ut også....

takker for alle tips
jann787 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 14:17   #9
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Finnair MC hvis du flyr noe Finnair. 10 poeng pr 100 nok brukt.. Og det øker etterhvert som man rykker oppover så klart.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 18:40   #10
foowie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Location: BGO
Posts: 50
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Gebyrfri Visa Platinum er forbehold eksisterende kunder og relasjonspartnere og det er p.t ikke mulig å søke om kortet.

https://gebyrfri.santanderkredittkor...Visa-Platinum/


Det er vel ofte ikke et kredittkort alene som gir best betingelser, det blir helt avhengig av ditt bruksmønster.
Jeg hadde gull, ringe og spurte om jeg kunne få platinum så fikk jeg det.
foowie is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 20:57   #11
Numsket
Newcomer
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 4
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Norwegian gir opp til 20% på flyginger utenlands (https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx).
Numsket is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 20:32   #12
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Best kost/nytte mtp kredittkort

No set eg her med SAS EB WMC, Diners samt Banknorwegian. Kva gir egentlig best return? (Diners gir fleire poeng pr krone en MC, men MC kan brukast fleire stadar). Ein må bruke 66667 kroner på Diners for å få ein innanlandstur (og må betale skattar), medan ein med Norwegian Visa kan ha nok til tur retur frå eit forbruk på ca 40000-60000.

Korleis tenker folk? (her må ein nødvendigvis sjå bort frå evt EB-status som endrar situasjonen litt).
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 08:39   #13
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Mener at EB opptjening er bedre enn hos norwegian reward. Synes at regnestykke ditt er litt feil og da, sant nok så kan du kjøpe en "billig" billett med DY etter 40-60k I forbruk, men det er da type bgo-osl eller andre populære ruter der man finner billige billetter. Hos SK så koster det like mange poeng fra alle destinasjoner i Norge til alle destinasjoner. Dvs at man kan feks fly tur/retur Bergen-svalbard for samme mengde poeng som bergen-oslo. Mener det er tull å bruke EB poeng på en innenriks strekning man fint finner billige billetter til, med mindre man renner over med EBpoeng.

I tillegg så er bonusreiser med SK fleksible.

Skaff deg trumfkort med Visa, ingen årsgebyr og tjener 13,8 EB poeng pr 100kr bruk.
econ is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 08:56   #14
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by econ View Post

Skaff deg trumfkort med Visa, ingen årsgebyr og tjener 13,8 EB poeng pr 100kr bruk.
Det beste tipset, hvis man ikke går Amex veien, Trumf VISA er dobbelfleksibelt, med mer fleksibel cashback en Norwegian, men også mulighet til SAS poeng.

Alternativt kan man bruke Shell MasterCard, som gir samme inntjening, men også på dagligvarebutikker utenfor Trumfsystemet. Ulempen er at man må dra Trumfkortet i tillegg.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 10:48   #15
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Jeg satte meg ned å regnet sammen hva jeg dro kredittkort for i 2013, det var tett oppunder 350 K (MYE av dette er jobbrelatert), men alt av privatforbruk går den veien også. Jeg betaler regningen min i tide og synes dette fungerer finfint!

Jeg bruker Bank Norwegian sitt kort og sitter igjen med i overkant av 4 000 cashpoints i løpet av året, alt ettersom hvor mye jeg flyr med rødnesene.

Anyway, om man antar at jeg brukte Trumf visa, så ville det generere anslagsvis 48 588 EB poeng ((350 000/100)*13,88). Pluss at jeg drar inn omlag 10 000 EB poeng med mine flyvninger i løpet av et år WF/SK.

Vi anntar at jeg vil bruke poengene på å fly, jeg er en fryktelig utro kunde, så om jeg på fritiden flyr med rød nese eller blå hale bryr meg fint lite.

Hva gir mest valutta for pengene 4000 cash points hos DY eller rett i underkant av 60 000 poeng hos SK??

Vi anntar at SK/DY fint frakter meg dit jeg vil begge to, så jeg bryr meg altså fint lite om selskap jeg skal fly med og for meg gir begge to flyvninger av så god kvalitet og med så god "sikkerhet" som jeg ønsker meg.

Men hva gir mest fly for penga? :-D

Skjønner at det ikke finnes noen god facit, men jeg sliter litt med å få taket på hva 60 000 eb poeng kan gi av morro!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:03   #16
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Jeg satte meg ned å regnet sammen hva jeg dro kredittkort for i 2013, det var tett oppunder 350 K (MYE av dette er jobbrelatert), men alt av privatforbruk går den veien også. Jeg betaler regningen min i tide og synes dette fungerer finfint!

Jeg bruker Bank Norwegian sitt kort og sitter igjen med i overkant av 4 000 cashpoints i løpet av året, alt ettersom hvor mye jeg flyr med rødnesene.

Anyway, om man antar at jeg brukte Trumf visa, så ville det generere anslagsvis 48 588 EB poeng ((350 000/100)*13,88). Pluss at jeg drar inn omlag 10 000 EB poeng med mine flyvninger i løpet av et år WF/SK.

Vi anntar at jeg vil bruke poengene på å fly, jeg er en fryktelig utro kunde, så om jeg på fritiden flyr med rød nese eller blå hale bryr meg fint lite.

Hva gir mest valutta for pengene 4000 cash points hos DY eller rett i underkant av 60 000 poeng hos SK??

Vi anntar at SK/DY fint frakter meg dit jeg vil begge to, så jeg bryr meg altså fint lite om selskap jeg skal fly med og for meg gir begge to flyvninger av så god kvalitet og med så god "sikkerhet" som jeg ønsker meg.

Men hva gir mest fly for penga? :-D

Skjønner at det ikke finnes noen god facit, men jeg sliter litt med å få taket på hva 60 000 eb poeng kan gi av morro!
Fasiten er veldig enkel.

Shell Mastercard eller Trumf gir deg CASH i stedet for cash point (men samme inntjeningsrate) og er derfor aldri dårligere enn Norwegian (bortsett fra når du betaler hos Norwegian).

At du i tillegg kan veksle inn i EB poeng er bare en bonus.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:15   #17
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Fasiten er veldig enkel.

Shell Mastercard eller Trumf gir deg CASH i stedet for cash point (men samme inntjeningsrate) og er derfor aldri dårligere enn Norwegian (bortsett fra når du betaler hos Norwegian).

At du i tillegg kan veksle inn i EB poeng er bare en bonus.

DEt er jeg enig i, men gitt at jeg uansett bruker dette på å fly.

Hva gir mest gøy for poengene?!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:31   #18
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Avhenger også en del av hvor du flyver. Jeg ville valgt eurobonus-poengene, da jeg reiser mye innenlands og 10k EB-poeng gir meg en tur/retur reise innenlands.
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:57   #19
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Anbefalt kredittkort?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
DEt er jeg enig i, men gitt at jeg uansett bruker dette på å fly.

Hva gir mest gøy for poengene?!
SAS C til USA hvis du kan finne tilgjengelighet.

BGO/SVG/KRS-TOS/EVE/BOO på kort varsel hvis du har behov for det.

LYR hvis du har lyst å dra dit.

LPA er også et alternativ.

Oppgraderinger på SAS IC er også veldig bra bruk av EB poeng.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 18:48   #20
skullis85
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
SAS Re: Anbefalt kredittkort?

Jeg har dradd mitt Diners EB-kort for hele 234.000kr siste ti måneder, selvsagt mye utlegg relatert til jobb!
Men så kommer jo SAS Mastercard i tillegg for alle de gangene jeg ikke får brukt Diners, dette kortet har jeg akkurat anskaffet, men vil anta at jeg drar dette for minst 100.000kr i løpet av et år.
Til sammen vil dette utgjøre ca. 52.000 eurobonuspoeng i året. I tillegg er jeg EBG og betaler derfor ingenting for noen av kortene!
skullis85 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbefalt litteratur og SW for PPL JAL2004 General Aviation og sjøfly 4 11-10-2012 11:28
Anbefalt reiseforsikring for jobbreisende O_K_ Reiseforum 8 29-03-2012 17:30
Anbefalt routing og selskaper til Hawaii Trety Reiseforum 22 12-12-2009 00:59
Anbefalt webside for de som er interessert av bissnissen CK Flyforum 0 13-05-2009 09:14
Anbefalt objektiv til spotting? Exiz Flyforum 3 28-12-2006 20:08


All times are GMT +2. The time now is 04:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.