Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2010, 20:42   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Spørsmål Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Som fortalt i god morgen posten, hadde jeg i går en lang reise med easyJet fra Gatwick til Madrid. Når vi nærmet oss Madrid, viste det det seg at flyplassen var stengt på grunn av uvær. Kapteinen fortalte at vi kun hadde fuel til 20 - 25 minutters venting, og siden det kunne påregnes at det ville være stengt minst 40 minutter til, satte vi kursen rett til Valencia for å tanke opp og vente der.
Det var jo greit å reise direkte videre i stedet for å sirkle rundt og vente, men jeg forestiller meg at det høres lite ut med ekstra fuel for bare 25 minutter i tillegg til det man trenger til diversion airport. Det kan godt hende at dette er helt normalt, men det hadde vært artig å høre fra dere som har greie på dette hva som er normalt!?

Forøvrig, så var dette min første flyvning med easyJet, og det var en behagelig opplevelse. Komforten var OK og mannskapet var blide og behagelige. De nesten tre timene på bakken, ombord i flyet i Valencia gikk rimelig greit, med servering (mot betaling) og grei informasjon. Kapteinen inviterte også de som hadde lyst til en tur i cocpit for ytterligere info og en prat!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2010, 21:39   #2
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Ikke dårlig de hadde såpass mye holding fuel med seg! Når det er sagt, sparer en som regel opp noen minutter ekstra underveis, og for Gatwick til Madrid er det ikke usannsynlig at det brukes ca. 5min mindre fuel underveis pga. snarveier, mer fordelaktig vind etc. I dette tilfellet visste de at der var dårlig vær i området og derfor tok ekstra for å ta høyde for evt. venting...men 40min stenging var nok ikke forutsett. Det må ha vært ganske ille for at flyplassen var stengt så lenge...

Fuel regnestykket er som følger:
Taxi fuel for taxing fra parkering til rullebanen som er beregnet for avgang (rundt om 200kg for Gatwick).

Trip fuel (vil gjette 5000kg eller så for Gatwick til Madrid).

Contingency fuel som er en slags slakk for ufordelaktig vind, omveier, dårligere ytelser osv. og som er 3% eller 5% av fuel som er beregnet for flygingen (trip fuel) (så rundt om 150kg til 250kg for Gatwick til Madrid).

Alternate fuel som er fuel for flyging fra destinasjon (Madrid) til alternativet (Valencia) (litt over 1000kg vil jeg gjette på for din tur).

Final reserve som er 30min flyging i 1500ft over ankomstflyplassen (rundt om 1200kg).

Så kommer hva de måtte ønske av ekstra på toppen av dette (200kg per 4min eller en runde i holding). For din flyging var dette nok rundt om 600kg når dere tok av fra Gatwick

Så totalt for din tur hadde dere med ren gjetning ca. 8000kg fuel ombord før motorene ble startet på Gatwick. Har aldri flydd Gatwick til Madrid men tallene er modifiserte fra A320 til Malaga og Madrid passeres på veien dit.

Der er ikke noe som stopper noen og ta av med minimum fuel (som er alt bortsett fra ekstra-delen), så rundtom 7500kg for Gatwick til Madrid, og det er jo hva selskapet ønsker siden det koster mye penger og frakte fuel rundtomkring. Er været fint er det ikke noe i veien for å gjøre det, men kanskje ikke til en plass som Madrid siden ATC i Spania kan være litt uberegnelige for å si det slik

For selskapet jeg er i er det vanlig med 4min ekstra på alle flyginger, og det er det vi tar av med hvis været er fint etc., men på alle flyginger til London (Heathrow eller Gatwick) er der minimum 20min ekstra da dette er et krav til alle siden holding er mer normalen enn unntaket...

Uansett vil der alltid være final reserve ombord når du lander. Hvis det under en flyging blir klart at en vil begynne å bruke av final reserve er de pålagt å gi mayday melding med dertilhørende prioriteter osv.

Håper dette kanskje satt litt lys på det hele...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 22:58   #3
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Takk for ytfyllende og opplysende svar - da lærte jeg noe i dag óg
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 03:11   #4
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Takk for utfyllende info om emnet, og der lærte jeg betingelsene for fuel-mayday også! Skal det ropes "pan pan pan" for lite drivstoff før en når mayday-nivået?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 10:44   #5
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Nei, "pan-pan-pan" er ikke er nødsignaler på linje med "mayday", og brukes normalt ikke før man når en akutt krisesituasjon.
"Pan" brukes sjelden, men f.eks. i forbindelse med il-meldinger (kanskje i forbindelse med en veldig syk pax ombord, og der man trenger hurtig assistanse ved landing...)

Turtle ga en god info om en A320's fuel-forbruk. Kan legge til at trip-fuel for A320 ligger på ca 2500 kg's/h, for an A321 på ca 3000 kg's/h og for en A330 på ca 6000 kg's/h.

Man kan gjennom å lese fuelkravene nedsatt i JAR finne en del varianter for å spare litt på fuel man må slepe med seg. I noen spesielle tilfeller kan man faktisk la være å ta fuel med til alternativ lufthavn (isolated destination, og der lufthavnen ligger mindre enn seks timers flygning unna, med to separate rullebaner (som ikke krysser hverandre) og der de har separate innflygningssystemer/nav.systemer, og der været samtidig er innenfor visse parametere. Men dette brukes lite.

Videre kan man spare noe på å redusere contigency fuel (fra 5 til 3 %, eller ved å bruke en egen "reduced contigency procedure").

På den annen side er det noen selskaper (bl.a. Thomas Cook) som åpner for at commander tar med ekstra fuel ut over min. krav, om destinasjon og alternativ ligger veldig tett (som f.eks CPH og MMX - som jo vil ha samme type vær).

Dette med fuel er en hel vitenskap i seg selv, og man kan være kreative. Men man skal bare ikke male seg inn i et hjørne, og kunne bruke vanlig airmanship der det kreves.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 12:37   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Fuel reserve - hvor mye er normalt?

Det hender iallefall at vi benytter oss av "open 5" som Tally-Ho nevner. Swiss gjør dette stadigvekk etter hva jeg har forstått.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor mye er avgifter? fokkeren Småprat 5 21-07-2012 21:18
Fremtidens flymotere , hvor langt unna og hvilke prinsipper/fuel ? sail4fun Flyteknisk forum 0 30-08-2009 15:11
For mye fuel..ingen bag.. Boeing Flyforum 20 08-08-2007 01:49
Normalt av spinneren står så mye over? Friele Flyforum 3 27-07-2007 01:53
Hvor mye fuel... catocontrol Flyteknisk forum 8 06-01-2007 10:15


All times are GMT +2. The time now is 21:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.